AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Rij-impressie Ford Focus 2.5 20V Turbo ST

46 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
Nog niet zo lang geleden maakten we kennis met de Ford Focus RS, maar laten we vooral niet vergeten dat er ook nog een Focus ST is. Eveneens een heftig apparaat. De ST treedt in AutoWeek 29, die volgende week verschijnt, aan tegen de nieuwe VW Golf GTI. Uiteraard maakten we van de ST ook een video.

Lezersreacties (46) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
zal echt een brute bak zijn maar Ford doet me gewoon helemaal niks
Anoniem
Anoniem
  • 0
Supermotor die 5 cilinder van Volvo!!!
StekkerStakker
StekkerStakker
  • 0
topgeluid en veel waar voor je geld - maar blijft een focus
Anoniem
Anoniem
  • 0
Lekker fel oranje en zeker een toffe bak
Anoniem
Anoniem
  • 0
Haha, betere presentatie's dan een GTI en ook nog eens goed geprijsd

OT:
Goed filmpje, maar heb liever een andere presenator. Ook mag de bak wel in oranje!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ben benieuwd naar te test in AW van volgende week. De verslaggever licht alvast een tipje van de sluier op: Je kunt er beter in ravotten en rijden dan in een Golf GTI ! En dan hebben we het nog niets eens over de nieuwprijs tussen die twee. Nou heeft de Focus altijd al betere wegligging gehad dan de VW. Leuk filmpje en goed verslag van deze reporter (alleen jammer van die Halfords opmerking, veel VW fans halen immers ook hun uitlaatstukjes bij de Halfords).
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hebben ze dan nieuwe verslaggevers bij AW???? Positiever over een ander merk dan over VW onmogelijk dat moet ik zien...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dat VW gezeik..... kappuh daarmee mensen!

Ehm ja witte ST nee dat is niet zo'n goed idee, vind persoonlijk de facelfit voor deze versie ook niet geslaagd. Ik zie van de St veel liever de oude die een veel stoerdere neus heeft! Alleen de achterlichten, die zou ik wel meenemen van deze. Verder graag de gelimiteerd oranje kleur en hij is gaaf!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Leuk speeluurtje, de ST is immers niet nieuw. Zou m hoe dan ook wel willen, in knaloranje.
Anoniem
Anoniem
  • 0
In het echt veel gaver!
MWT
MWT
  • 0
Als ik deze auto in je binnenspiegel ziet raak je niet onder de indruk. Een leuk motorgeluid en het stuurgedrag zijn dan ook de enige redenen om 'm te kopen. Voor de rest is een GTI in alle opzichten beter.

Je komt ze dan ook weinig tegen, dat zegt genoeg.
Poll
Poll
  • 0
Kheb deze liever dan de RS.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Leuk filmpje en auto, maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr een focus ST kost geen 35 maar een stevige 37 mille, dit is enorm veel extra t.o.v. een Golf GTi en ook zonder recaro interieur zit je veel te hoog in een focus. Verder een geweldige kar, maar 32 mille is meer dan genoeg voor zoiets, de auto is in andere landen t.o.v. de golf GTi veel beter/realistischer geprijsd, ford nederland wil aan deze en aan de RS gewoon heel veel centjes verdienen, helaas voor ons!
Anoniem
Anoniem
  • 0
5 cilinder met 2,5 l inhoud en een erg goede wegligging. Super! Ford.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Heel mooi, en hele mooie 5 cilinder motor.. en dat t een focus is, een gezinswagen is ook niet erg.
Maar >300 pk en voorwielaandrijving dat is echt tarten met de wetten der mechanica..
Niet voor niets is de BMW 135i een stuk sneller in de sprint naar de 100, terwijl beide auto;s even zwaar zijn en hetzelfde aantal pk's hebben.. de beamer kan zijn krachten veel beter kwijt op het wegdek en de ford is een nerveuze auto die continu last heeft van onderstuur.... De Focus rukt zowat je stuur eraf bij het gasgeven... dat kan ook niet anders.. en dat rijdt erg onprettig..
Anoniem
Anoniem
  • 0
UUhh deze heeft 225pk geen +300pk
Hoogland
Hoogland
  • 0
'motorkap opent met sleutel' als minpunt
Echte kerels laten op grond van dit truttige minpunt de auto toch niet staan.
C70 Driver
C70 Driver
  • 0
t Derde Wiel aan de wagen,

Ik denk dat jij nog nooit een review van een RS gelezen of gezien hebt... laat staan dat je er mee gereden hebt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
I'm impressed! In het zwart vind ik het een nette wagen met mooie stoelen in het interieur. Hij is rustig te rijden en dat is lekker, maar scheuren kan dus ook met vette ploffen uit de uitlaat... verder is 'ie nog vrij bescheiden... al die sjonnie-meuk die op de RS zit vind ik maar niks.

Ik vind dit een evenwichtigere auto dan die RS van EUR 50k... het blijft een Focus...
Lionbelfort
Lionbelfort
  • 0
@t Derde Wiel aan de wagen; dit is de ST en niet de RS (een echte autokenner ziet meteen het verschil!) en die heeft geen 305 pk maar 225 pk, tenminste als je op euro 95 rijdt. Op euro 98 heeft hij er 240. En wat de 135 betreft dat is niet DE concurrent van de ST!Ik heb diverse duitse en nederlandse vergelijkingstesten waarbij deze Focus of soortgelijke auto's (R32, 3MPS, S3 enz) vergeleken wordt met de 130i (want dat is DE concurrent van deze ST) daarin eindigde de 130i altijd als laatste, zowel op droog als nat wegdek! De 130 heeft nl geen sper en geen wieldruk, wat hem nekt op met name een natte weg, het rijplezier is er bij die auto echter niet minder om.

On topic. De auto zit echt te hoog, dit was 1 van de redenen waarom ik hem niet gekocht heb, voor de rest vond ik ook de versie van voor de facelift mooier. Kijk maar eens naar de eco versie van de Focus...zet daar de ST velgen op en geen hond ziet het verschil.
Rijden doet de ST echter super!!!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ok mensen, een geweldige auto tuurlijk, maar ben ik dan echt de enige die deze auto (KREDIETCRISIS ETC. EN DE GEWELDIGE PRIJS VAN EEN GOLF GTI -5000 euro.....) veel te DUUR vindt????????????????????
RvASdam
RvASdam
  • 0
leuke auto, 2e hands nog helaas buiten m'n budget, nog even wachten dus!
in cosworth blauw of dit wit vind ik het een echte knaller!!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooi hoor zo'n 5 cilinder, heb er ook 1 in me fiat bravo. Ik zou hem alleen al kopen voor het geluid, al zal mijn voorkeur uit gaan naar italiaans. Toch leuke wagen de focus, alleen de achterkant staat me niet echt aan.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Jow C70 driver,
nee heb nooit in een snelle Focus gereden , heb wel ooit in een golf GTI gereden...
Meningen verschillen , maar ik vind veel pk's en voorwielaandrijving buitengewoon onplezierig... Het getrek aan het stuur bij gasgeven kan geen enkel differentieel verhullen...
Bovendien hebben dit soort auto's ontzettend veel last van onderstuur...
Maar ja... Audi ,MB en BMW maken toch gehakt van dit soort voorwielaangedreven automobielen omdat hun auto's de krachten veel beter kwijt kunnen op het asfalt....
RvASdam
RvASdam
  • 0
@ t derde wiel aan de wagen
ik heb in meerder hoog vermogende voorwielaandrijvers gereden (vooral japans) en allen met sperdiff of gedeeltelijk sperdiff eronder (af fabriek) maar ik heb heel weinig last gehad van een trekkend stuur.... tuurlijk, je moet je stuur niet loslaten, maar dat geld ook voor een achterwielaandrijver.... en toch liet ik een aantal (gelijk vermogende) achterwielaandrijvers achter me.
heb een voorwielaandrijver gehad met >230pk (Volvo S40 T4) zonder diff, bij die auto moest ik wel m'n stuur corrigeren tijdens volgas wegrijden....
100 Audi fan
100 Audi fan
  • 0
Blijf het een prachtige auto vinden! Ingetogen, maar toch erg dynamisch. Goede wegligging, lekkere motor... Samen met de Golf GTI toch wel de mooiste 'hot hatch' in zijn klasse! Qua rijden zal de RS vast nog sensationeler zijn, maar qua totaalproduct ga ik toch echt voor de ST! Net als Mr. Dj M. vind ik 'm er niet mooier op geworden na de facelift, maar toch blijft er nóg een mooie auto over.

Dat geleuter over Volkswagen moet nou maar 'ns stoppen. De presentator mag geen Halfords-gerelateerde opmerking maken over de Focus, omdat de halve schare VW-klanten daar ook uitlaten haalt? Ten eerste zie ik niet in wat de relatie tussen beiden is, daarnaast durf ik er m'n hand wel voor in 't vuur te steken dat er relatief maar zéér weinig VW-eigenaren zijn die bij de Halfords shoppen. Laat ik nou nota bene vanochtend nog een opmerking over 'nuance' gelezen hebben van de betreffende respondent...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Fantastische auto! Voor de facelift wel 10 keer zo mooi en je moet hem in het oranje hebben. Mijn lievelingsauto sinds hij in de Autoweek nr 47 2005 stond, wel in het oranje. Toen ik hem in het echt zag, was hij echter nog veel mooier. En dat geluid! Bovendien heeft de ST, na de RS, de mooiste velgen die ik ooit heb gezien. Iets heel anders dan die gore zwarte stukken in de velgen onder de GTI. Net als de ST die mooier was voor de facelift, vind ik trouwens de GTi V ook mooier dan de GTiVI.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooi ding, mooi geluid!

Alleen jammer van de prijs, "D M B" en "Audi 240 pk" lieten zeker weer hun vooroordelen de vrije loop?

Focus ST 3-deurs: vanaf 36.950 euro.
Golf GTI 3-deurs: vanaf 31.650 euro.

Komt trouwens deels door de slurptaks (Focus: 1.500 euro, Golf 0) en het energielabel (Focus E-label, dus + 800 euro, Golf C-label, dus + 0 euro).
C70 Driver
C70 Driver
  • 0
t Derde Wiel aan de wagen,

Ik wil wel eens weten met welke MB jij deze Focus zou gaan volgen (zeker voor die prijs)... en voor 99,99% is zo'n voorwielaandrijver gemakkelijker sportief te besturen dan die achterwielaangedreven modellen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Gewoon een super wagen wegliigging,afwerking,geluid en looks allemaal goed ook in deze kleur.
Anoniem
Anoniem
  • 0
waarom doet het filmpje het maar enkele seconden?
Anoniem
Anoniem
  • 0
100% Audi-fan 11-07-09 | 08:22
VAG-haters zijn toch zulke knettergekke flapdrollen
PauseBreak
PauseBreak
  • 0
Leuk filmpje. De presentator spreekt ook al minder gehaast dan op het vorige filmpje, dus er is vooruitgang

De auto vind ik wel mooi om te zien - zoals met bijna alle huidige Fords eigenlijk wel - maar ik vind het schakelen echt niet fijn in een Ford. Daarnaast is het me ook nog nooit gelukt om een fijne zit te krijgen - in welke Ford dan ook - en het is jammer om te lezen dat je in deze ook weer gewoon te hoog zit. Dat kan toch wel beter zou je denken?
PauseBreak
PauseBreak
  • 0
Oh ja, vorige filmpje is die van de nieuwe E63 AMG.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Na 3 jaar rijden in de ST (een zwarte) ben ik nog steeds zéér tevreden en stap elke keer met een big smile in en uit m'n auto. Geluid is en blijft verslavend, de radio gebruik ik amper.
En wat betreft de prestaties, de premium-merken trek ik er op de tussenacceleraties gewoon uit (behalve natuurlijk de echte kanonnen). Vanuit stilstand is het iets minder, daar moet je goed je koppie erbij houden om serieuze tegenstand bij/voor te blijven (maar doe eigenlijk niet aan stoplichtsprintjes).
Wat wegligging betreft komen de meeste 'tegenstanders' van een koude kermis thuis, op bochtige weggetjes zie ik na korte tijd niks meer in m'n spiegels (of het ligt aan de rijkwaliteiten van de andere chauffeur).
Over het verbruik kan ik kort zijn, dat ligt helemaal aan de rijstijl, 1 op 12 a 13 is goed mogelijk bij een rustige rijstijl met toch af en toe spelen. 1 op 6 natuurlijk ook.
Het enige minpuntje is inderdaad de hoge zit, maar daar ben ik ondertussen aan gewend.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wel weer opvallend dat mensen lopen te zeuren over de voorwielaandrijving terwijl als men wat test had gelezen/gekeken dan had men geweten dat deze auto helemaal geen problemen heeft om de pk's op de weg te krijgen....... En voor de VAG uber menschen: de GTI's zijn echt niet zaligmakend hoor.....
Anoniem
Anoniem
  • 0
Overbodig nu er een Focus RS is.
100 Audi fan
100 Audi fan
  • 0
Je zou het ook kunnen omdraaien: misschien is de RS wel overbodig, aangezien de ST al zo'n goede auto is! Oké, de RS zal ongetwijfeld nóg harder en puurder zijn, maar daar staat wel tegenover dat je diep in de knip moet duiken.
Rene4u
Rene4u
  • 0
De prijs van een RS is dusdanig hoger dat de ST wel degelijk bestaansrecht heeft.

Verder ben ik, aankomende donderdag, ook in het bezit van een Focus ST. Voor mij de enige hot hatch met én snelheid, mooi geluid en super weggedrag én een hoop ruimte voor mijn kind.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Goed, leuk en mooi filmpje. Vooral het einde met de conclusie vond ik prettig. Ik vond de mening in het begin van de presentator niet heel erg uitgesproken (daar hou ik wel van). Aan het einde kwam dit echter goed.

In het filmpje bleek niet echt het sportieve karakter van de auto, maar dat hoeft toch ook niet altijd?

Misschien is het wel handig als de presentator iets minder beeldvullend is beeld gebracht wordt. Je ziet veel kleding ipv van de auto. Misschien is daar nog iets aan bij te werken.

Ga gerust zo door, je praat prettig.
Nico94
Nico94
  • 0
Lelijker kunnen ze een auto niet maken!!
Anoniem
Anoniem
  • 0
doe mij maar een subaru impreza wrx
Anoniem
Anoniem
  • 0
Laatst nog in gezeten bij een ford dealer...
rook naar platic en jammer van die goedkope nep koeling aan de zijkant, maar verder TOP! zal alleen altijd voor een Golf GTI gaan. (of natuurlijk de RS)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Deze is echt 10x mooier dan de RS.

Echt de auto van m'n dromen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Waarom toch altijd die gti er bij halen? Natuurlijk is het een belangrijke speler, dat blijkt wel uit het feit dat ik hem op iedere straathoek zie. Ik geloof gerust dat een focus beter klinkt een betere wegligging heeft en ook nog eens exclusiever is. Dan maakt die meerprijs toch ook niet zoveel meer uit?

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum