AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Rij-impressie Ford Fiesta Econetic

21 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
Ford miste een tijdlang een oh-zo belangrijke belastingvrije dieselauto in het B-segment. Ze hadden die leuke Fiesta Econetic, maar die zat met 99 gram net even te hoog. De Nederlandse importeur heeft dus even moeten lobbyen bij de fabrikant en dit kwam er uit de hoge hoed: een Fiesta Econetic met 95 gram CO2-uitstoot. Dus nu ook bij Ford alle mogelijke belastingvoordelen. Wij probeerden hem uit en waren zeker niet ontevreden.

Lezersreacties (21) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
ja. daar heb je een punt. ik vind het een mooie auto maar ik vind die kleur afschuwelijk!!. deze ziet er echt veel mooier uit dan een punto of een polo
Anoniem
Anoniem
  • 0
Allemaal leuk en aardig, die kleine dieseltjes, maar waarom wordt een van de meest succesvolle kleine diesel zo'n beetje genegeerd door AW? Ik heb het over de Renault Twingo 1.5 dci. Goedkoper rijden dan dat is lastig en die motor is lekker ruimbemeten!
Jay DoubleYou
Jay DoubleYou
  • 0
Leuke autootje. Zit ook erg prettig, weet ik nog van de RAI. Kleur even wennen, moet ik eerst maar in het echt zien. Die chroomdelen maken 'm wel chique.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Leuk filmpje; leuke auto.

Mocht je 'm overwegen, bestel dan s.v.p. andere wielen ....
Anoniem
Anoniem
  • 0
Atomaaaat??? Waar blijft die in de zuinige dieseltjes?
Rutger DC
Rutger DC
  • 0
Dit filmpje is nu al verouderd doordat nieuwe belastingvrije modellen in een razend tempo worden gelanceerd of zuiniger gemaakt. Zo ook de Fiesta ECOnetic: die zit binnenkort, net als de Polo, op 87 g/km: http://www.autoweek.nl/autonieuws/17476/ford-focus-fiesta-econetic-nog-zuiniger
De Rio Eco is het zuinigst en heeft een CO2-uitstoot van 85 g/km en kan het daarmee tot 2014 uitzingen.
Goede video trouwens, ik zag in de kiosk dat 'ie won van de Jazz Hybrid en Mazda2 BiFuel.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@JHN: dan zijn ze vaak minder zuinig...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooie auto met een niet aangepast uiterlijk, zoals alle slowmotions op deze wereld.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Chaotisch dashboard? (Laatste plaatje), Valt me op dat jullie commentaar op de dashboards van Ford en Opel steeds ongenuanceerder wordt. Het kan je smaak niet zijn, maar het is tenminste wel origineel en daarom plezierig om tegenaan te kijken. Vergeet niet dat het dashboard het onderdeel is waar je het meest tegenaan kijkt, en dan zie ik liever dit dan bijvoorbeeld zo'n "opgeruimd" VW dashboard.
Hondapower
Hondapower
  • 0
wat mis ik onze fiesta1.6 diesel van 1988.Maar deze met 1.6 HDI(zelf heb ik ook een berlingo 1.6HDI)vind ik zeker de moeite waard!great!
Ome Leo
Ome Leo
  • 0
Heb'm al proefgereden. Lekker wagentje, beetje suf maar goed onderstel, vond de Alfa Romeo Mito echter veel lekkerder rijden, sneller en veel mooier. Ook van binnen. Keuze makkelijk dus.
Raddraaier
Raddraaier
  • 0
Grappig, ik heb proefgereden in de Cooper D en de DS3 e-HDI, in theorie dezelfde motor, maar vond ook de e-HDI flink soepeler en stiller, zowel stationair als onder vollast. Denk dat de e-HDI's een generatie nieuwer zijn, ontwikkeling ligt immers bij PSA. Wel weer jammer van de vijfbak in de DS3.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@matthemburgh;
Dus jij ziet 'chaotisch' als een pluspunt, niets mis mee. Sterker nog, voor jou verdwijnt een minpunt en komt er dus een pluspunt bij. Wordt de Fiesta voor jou een nog betere keuze.
Als je toevallig een hardcore diesel van bent vind je het geluid misschien ook zelfs een pluspunt.
Smaken verschillen nou eenmaal. Niets mis mee.
Dus een Ford heeft als minpunt het drukke dashboard en een VW als nadeel het saaie dashboard.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik heb een aantal weken geleden in deze versie gereden en je krijgt zulke wielen erbij als je deze auto neemt. 1 inch groter oid en je kan niet meer gebruik maken van de voordelen (>95 gram).

Daarna in de Punto Evo gereden en die sprak mij veel meer aan. Die auto komt volwassener over. Wellicht dat dit komt door de 16 inch banden tegenover de 14 inch + energysaver banden van de Fiësta.

Vind dit toch wel jammer, want rij privé een Ford Focus dus had meer van de Fiësta verwacht...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Je kunt natuurlijk gewoon andere wielen erop zetten nadat de auto is geleverd zonder belasting te betalen, de belastingdienst gaat dit echt niet controleren. Ken meerdere mensen die gewoon 17'' lichtmetaal onder een DS3 ehdi hebben, zolang bij het op kenteken zetten de stalen velgen er maar onder zitten.

Anders zouden ze wel op allerlei accesoires kunnnen gaan controleren, je mag er toch ook gewoon een dakkoffer op zetten of aanhanger achter hangen terwijl ie dan meer uitstoot en boven de vrijstelling/14% grens komt.
A van der Kruijs
A van der Kruijs
  • 0
@Raddraaier
De 5 bak werkt prima in de DS3 eHDI. Het ding maakt nogal weinig toeren dat je bij een 6 bak weinig verschil zal merken.
(alleen is de 6bak van PSA een fijnere bak, dat wel)

De ECU programmering van de DS3 is zo gedaan dat ie aan de 95 gram kwam.
Dat merk je omdat ie vroeg in toeren wegvalt wat betreft het koppel.
Het blijft echter een hele fijne wagen.

@JBXS
Discussie over wat wel en niet mag veranderd worden...
Een BWM komt op 20% met banden die op de auto niet eens aanwezig zijn als ie in NL is.
En toch heb je het voordeel van de 20%
De DS3 zou met stalen velgen en wieldoppen (niet eens lelijk) uitgerust moeten zijn, maar ook met de Michelin Energy savers eronder..
Het zou wel heel ver gaan als een controle instantie moet gaan kijken of er wel een origineel luchtfilter gemonteerd is..
En de test voor de uitstoot is gedaan terwijl de airco uitstond..

De afgite van een kenteken staat los van de homologatie die een auto kriijgt (typegoedkeuring, CVO)
Krelis Grashooi
Krelis Grashooi
  • 0
Knappe cijfers voor deze Econetic - dankzij de goede stroomlijn (!!) en ondanks de grote 1.6 motor.

Stel je voor hoe zuinig deze Fiesta zou zijn met een up-to-date dieselmotor van de Polo Bluemotion (1.2) of van de nieuwe recordhouder de Kia Rio (1.1) !
Anoniem
Anoniem
  • 0
Het blijft een Ford, als je het snel uitspreekt klinkt het als een scheet. Het is net een Kia verder, ewww.
Mrooie
Mrooie
  • 0
Kan er ook een twinair in ?
vd T
vd T
  • 0
Gewoon een goed auto!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Leuk fimpje, jammer dat je de presentator de helft van de tijd niet verstaan kunt.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum