Rij-impressie Audi SQ5
Diesel met een S
61 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Voor het eerst stopt Audi een dieselmotor in een S-model. Maar dat moet je wel weten, horen doe je het amper. Wat een geluid!
Laten we om te beginnen stellen dat je met de huidige Audi Q5 absoluut niet achter de mode aan loopt. De wijzigingen aan het model zijn daarom dan ook beperkt gebleven. Nieuwe koplampen met in de duurdere versies volledige led-omlijsting, andere achterlichtunits die eveneens met led-strips omlijst zijn, aangepaste bumpers, een iets anders gevormde grille, van onderen afgevlakte uitlaatpijpen (niet de SQ5) en nog wat nieuwe kleuren en materialen aan de binnenkant. Enfin, geen wereldschokkende zaken, maar hij kan er weer even tegenaan.
Nee, de reden dat we deze ochtend vol verwachting in het vliegtuig stapten, is de nieuwe topper van de Q5-reeks. Dat wordt de SQ5 en het zal je misschien verbazen, maar voor die uitvoering heeft Audi een diesel-aggregaat uit de kast getrokken. En als je een beetje ruimdenkend bent, mag je dat een mijlpaal noemen, want nooit eerder deed Audi dit in een S-model. Het is dan ook geen flauw dieseltje geworden. De drieliter V6 TDI werd voorzien van twee in serie geschakelde turbo's en daardoor weet Audi er 313 pk en een snoeiharde 650 Nm uit te persen. Om dat alles te bestieren werden cilinderkopkoeling, nokkenassen, zuigers en drijfstangen verstevigd. De prestaties mogen er wezen. Audi claimt een 0–100 km/h-sprint in 5,1 seconden, terwijl de top elektronisch is afgeregeld op 250 km/h. En dat de auto uiteindelijk wel eens bij die 250 komt, dat zal wel. Maar we hebben op een leeg stuk autobahn boven Munchen even de begrenzer opgezocht en het is indrukwekkend hoe snel je die top haalt. Zelfs boven de 200 km/h zit er nog genoeg leven in het gaspedaal. In Nederland tamelijk zinloos, maar wie met zijn SQ5 wel eens naar de sneeuw gaat en liever op de skipiste dan de autopiste zit, zal dat weten te waarderen.
Kaartspeler
Maar ook op lagere snelheden en toerentallen imponeert deze TDI. Al vanaf 1.450 omwentelingen heb je het volle koppel ter beschikking en zelfs als je snel opschakelt is de SQ5 heel snel op tempo. De auto is standaard voorzien van een achttraps Tiptronic automaat en hij bladert door de verzetten als een vingervlugge kaartspeler. De verzetten zijn lekker kort, maar omdat je er acht hebt, draait de motor in de hoogste versnelling bij 120 km/h toch maar een schamele 1.900 toeren. Mede daardoor werd het verbruik voor een auto met deze prestatiecijfers flink laag gehouden. Volgens de officiële opgave neemt hij gemiddeld met 7,2 liter per honderd kilometer genoegen. Raak je al een beetje gewend aan het idee van een S-model met een dieselmotor? Zo nee, bekijk onze video en sper je oren open. Audi heeft flink lopen veilen en sleutelen aan het uitlaatsysteem en er een zogenaamde 'sound actuator' op gemonteerd, waarmee het dieselgeluid wordt opgepept tot een lekkere ronk die je bijna doet denken een krachtige benzinemotor aan boord te hebben. Het geluid wordt ook nog eens kunstmatig het interieur in geleid en toegegeven, de SQ5 klinkt echt prachtig.
Onze testauto is voorzien van het optionele Drive Select, waarmee allerlei parameters kunnen worden aangepast aan de omstandigheden. Denk aan zaken als de gaspedaalrespons, schakelkarakteristiek van de automaat, stuurbekrachtiging en de dempers. Zelfs in de stand Dynamic is de besturing wat aan de lichte kant, maar het is wel heel precies. De invloed op de dempers is daarentegen erg goed. We pakken wat kronkelende weggetjes op behoorlijk hoge snelheid en ondanks de vrij hoge, zware koets is er van overhellen nauwelijks enige sprake. De elektronica tussen voor- en achteras doet keurig zijn werk, zodat de auto heel lang mooi neutraal blijft. Op hoge snelheden op de snelweg voelt het onderstel dan wat hard aan, maar zet je hem in automaat, dan zal de elektronica alles naar de omstandigheden aanpassen.
Aan het interieur van de Q5 is niet zo veel veranderd, de verschillen met de huidige zitten hem vooral in wat andere materialen, kleuren en chroomrandjes. Het is allemaal uitstekend afgewerkt. De panelen in onze uitvoering zijn echt een lust voor het oog: grijs hout met stripjes aluminium verlijmd, en daar dan weer plakjes van geschaafd. Verzin het maar 'ns.
Geduld
Ben je helemaal lyrisch geworden, dan moet je nog wel je geduld even flink op de proef stellen. De gefacelifte Q5 komt pas eind van dit jaar naar Nederland, de SQ5 staat zelfs pas voor de lente van 2013 op de agenda. Een Nederlandse prijs kan de importeur daarom natuurlijk ook niet geven, maar in Duitsland gaat hij om en nabij de 58 mille kosten. Wie met minder geweld genoegen kan nemen, kan voor € 46.500 in zijn eigen Q5 stappen. Dan heb je de tweeliter TDI met handgeschakelde zesbak en voorwielaandrijving. Deze uitvoering met vierwielaandrijving gaat in Nederland niet gevoerd worden, die is er alleen met zeventraps S-Tronic. Ook is er een drieliter TDI met xxx pk. Tenslotte komen er thee benzinemotoren, een tweeliter TFSI met xxx pk en een drieliter V6 met xxx pk. Deze laatste hebben we ook nog even gereden, en dit is vooral een heel rustgevende krachtpatser met een fluisterstille motor, zeker als je net uit de SQ5 gestapt komt.
Lezersreacties (61) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.