Renault Twingo vs. Peugeot 108 - Vergelijkende Test

De prijs is niet klein

51 reacties

Video
AutoWeek 26 2019
AutoWeek 26 2019

Je leest het in AutoWeek 26 2019

Kleintjes worden groot, wordt wel eens gezegd. Hebben we het over auto’s, dan kunnen we in Nederland dat ‘groot’ door ‘prijzig’ vervangen. Want eerlijk gezegd was het wel even schrikken toen we de prijskaarten van deze testauto’s bekeken. De Twingo kreeg een lichte opfrisbeurt en gaat zijn tweede levensfase in, reden om de kleine Fransoos weer eens op het testpodium te halen.

De oorzaak van die hoge aanschafprijzen laat zich niet al te moeilijk raden: bpm. Neem nu de Twingo die wij rijden. Daarvoor betaal je € 2.466 aan de Nederlandse staat, net zoveel als voor de instapversie van de nieuwste Clio, die naast meer ruimte ook nog eens meer veiligheidsvoorzieningen en betere rijeigenschappen biedt. Een Twingo met 95 pk-motor is met zijn prijs van € 16.590 (€ 3.252 bpm) maar € 700 voordeliger dan die Clio. Dan is de keus niet zo moeilijk, lijkt ons. Het is dan ook de vraag wat er met het A-segment gaat gebeuren in de toekomst. Peugeot gaf al aan geen opvolger voor de 108 in petto te hebben en de met Smart ontwikkelde en gebouwde Twingo lijkt ook van het toneel te verdwijnen. Daar komt nog bij dat vanaf 2022 een uitgebreid pakket van veiligheidssystemen standaard moet zijn op nieuwe auto’s. Dat maakt de kleintjes verhoudingsgewijs nóg duurder.

De opkomst van de elektrische auto speelt eveneens een rol. De Seat Mii en Skoda Citigo zijn vanaf volgend jaar alleen nog als EV leverbaar, dat scheelt bpm. Dat de verkoop in het kleinste segment sinds 2014 toch nog redelijk constant is, komt mede door de steeds populairder wordende private lease. Voor bedragen rond de € 200 per maand heb je een Twingo of 108 voor de deur en die lever je na vijf jaar (of eerder, maar een kortere looptijd kost extra) weer in. Er is een tijd geweest dat je geen mrb en bpm betaalde voor onder meer de Toyota Aygo, Peugeot 107 en Citroën C1. Van dit trio werden in 2011 meer dan 47.000 exemplaren verkocht! In datzelfde jaar bracht Renault ruim 21.000 Twingo’s aan de mens, waarvan het merendeel diesel. Van 2012 tot en met 2017 was de Volkswagen Up het bestverkopende model in het A-segment, vorig jaar moest hij de Opel Karl en Kia Picanto voor zich dulden en dit jaar ook de Peugeot 108 en Toyota Aygo. De Twingo staat tot nu toe op positie 72 en doet het iets beter dan de Suzuki Celerio en Skoda Citigo, terwijl de (elektrische) Smart ForFour de hekkensluiter is, zijn tweedeurs broertje doet het zelfs nog iets slechter.

ZOEKERIG WEGGEDRAG

De eerste Renault Twingo verscheen bijna dertig jaar geleden, een vrolijke en vooral heel vernuftige auto. Eigenlijk een soort mini-MPV, met zijn zeer ruime interieur en verschuifbare achterbank. Vier grote kerels pasten er gemakkelijk in. Met het achterste meubilair plat bood hij veel laadruimte. Niet voor niets bleef dit model bijna 15 jaar in productie; dat is het dubbele van wat gebruikelijk is. Zijn opvolger kwam in 2007 op de markt en zeven jaar later loste het huidige model hem af. Die is samen met Smart ontwikkeld en dat resulteerde sinds lange tijd weer in een Renault met achterwielaandrijving.

De begin dit jaar vernieuwde versie herken je het snelst aan de neus zonder de twee extra lampen en aan de luchthapper in het linker achterscherm. De motor werd iets gewijzigd en heeft nu 73 pk in plaats van 70. Ook meer koppel, maar bij een hoger toerental. De brochure vermeldt echter dat 90 procent van het koppel tussen 1.750 en 2.000 tpm beschikbaar is. En het moet gezegd, de motor doet – mede dankzij de goed gekozen overbrengingsverhoudingen van de vijfbak – best levendig aan, zeker in vergelijking met die van de 108, daarover verderop meer. Wat dan wel weer irriteert, is de zware motordreun onder de circa 2.200 tpm. Schakelen gaat opmerkelijk gemakkelijk, ondanks het feit dat de bak ver van de pook ligt. De koppeling vergt gewenning; de eerst paar keer vergt het doseren bij het wegrijden vanuit stilstand extra aandacht.

Eenmaal op snelheid is het motorgeluid goed gedempt, een klein voordeel van een achterin geplaatste aandrijflijn. Maar die brengt ook nadelen met zich mee, met name als het op de rijeigenschappen aankomt. De neus is namelijk heel zoekerig, zeker als er een beetje zijwind is. En dat ondanks de zijwindassistent. Je voelt dat er weinig gewicht voorin ligt en de smalle banden doen ook geen goed. Op de achteras zijn ze juist breder, om de Twingo in kritieke situaties eerder onderdan overstuurd te laten zijn. Aan de ene kant doet de Twingo lichtvoetig en speels aan, aan de andere kant juist weinig koersvast. En dat is de Renault-rijder niet gewend van het merk. Doordat er geen aandrijfassen aan de voorwielen zitten, kunnen deze buitensporig ver insturen, wat in een kleine draaicirkel resulteert. Voor zijn klasse heeft de Twingo een behoorlijk lange wielbasis. Dat draagt positief bij aan het rijcomfort, hoewel de straffe schokdemping op slecht wegdek zijn tol eist. Dan krijgen de inzittenden te veel mee van alle oneffenheden, het onderstel maakt onder die omstandigheden geen verfijnde indruk. Er zijn auto’s in dit segment die beter – lees: rustiger – rijden.

De zitpositie is ook niet optimaal, doordat de afstand tussen de vloer en de stoelen een stuk kleiner is dan normaal en daardoor zit je met je benen naar voren in plaats van omlaag. Achterpassagiers komen er in alle opzichten bekaaid vanaf, zeker als er een enigszins lange bestuurder aan boord is. Het zicht schuin naar achteren wordt ernstig belemmerd door de geïntegreerde hoofdsteun en de brede C-stijl. In de stad is dat erg lastig en zelfs gevaarlijk. Het dashboard is eenvoudig van opzet en via een app op de telefoon is het mogelijk om zaken als het toerental en de temperatuur van de koelvloeistof op je scherm te toveren. Maar ook allerlei andere informatie is beschikbaar en dankzij een goede telefoonhouder heb je het scherm altijd in zicht, ook bij gebruik van je navigatie-app.

MET MOEITE 130 KM/H

De Peugeot 108 is er sinds 2014. Vorig jaar kreeg de motor een kleine upgrade, waarbij het vermogen steeg naar 72 pk, net als bij de Citroën C1 en de Toyota Aygo. Onderhuids is het een Aygo en dat staat garant voor betrouwbare techniek, zo heeft de praktijk ruimschoots bewezen. Tellerstanden van 200.000 en meer zijn geen uitzondering. Ook hier dus een 1,0-litermotor, maar dan voorin geplaatst. Een machine met weinig puf, zo blijkt. Op de snelweg duurt het een eeuwigheid voordat de naald van de snelheidsmeter op 130 km/h staat.

Sterker: we reden met fikse tegenwind en de schakelindicator maande tot terugschakelen bij circa 110 km/h. Eerst van vijf naar vier, maar dat bleek niet voldoende om op snelheid te komen. Terug naar drie, doorhalen naar 130 km/h en dan weer naar vijf. De overbrengingsverhoudingen zijn te lang voor een motor met weinig vermogen en koppel. Je ziet het terug in de acceleratietijd van 80 naar 120 km/h, die duurt een eeuwigheid. Het doet ons denken aan de Mercedes 200D uit de jaren zeventig.

Qua wegligging, stuurgedrag en onderstelafstemming maakt de 108 een betere indruk dan de Twingo. De rechtuitstabiliteit is prima en hij doet zowaar wat comfortabel aan, hoewel dat relatief is in dit geval. De zitpositie is ook beter en je hebt het gevoel in een grotere en bredere auto te zitten, mede door de verderweg geplaatste A-stijlen. Op de achterbank is een klein beetje meer beenen hoofdruimte dan in de Renault, maar ook hier is inschikkelijkheid van de voorste inzittenden vereist.

Aan het stuur zit een hendeltje dat de aanwezigheid van cruisecontrol doet vermoeden; helaas is dat niet het geval. Het is een snelheidsbegrenzer, die je bijvoorbeeld in de bebouwde kom instelt op 50 km/h. Dat scheelt bonnen en je rijdt ook nog mooi constant. Net als in de Twingo kunnen de achterste zijruiten alleen op een ventilatiestand, waar ze bij een Kia Picanto of Hyundai i10 normaal open kunnen.

Centraal in het dashboard heeft deze 108 een kleurenscherm, met daarin zelfs navigatie, hoewel het moeite kostte om dat te activeren. Ook viel het systeem een keer uit tijdens het rijden en lukte het niet om Apple CarPlay te activeren, wat wel zou moeten kunnen. Handig is de achteruitrijcamera, zelfs bij een auto van dit formaat.

AL SNEL VIJFTIEN MILLE

Het feit dat de aanschafprijzen zo hoog zijn, heeft deels met de bpm te maken en deels met de uitvoeringen die we rijden. In het geval van de 108 is dat bijna de duurste versie. Aangevuld met het pakket ‘Pack City Plus’, bestaande uit automatische klimaatregeling, automatisch inschakelende verlichting, een achteruitrijcamera en ontgrendelen plus starten zonder sleutel. Voor extra veiligheid moet je bijbetalen, dan krijg je voor € 450 ‘Active City Brake’ met rijstrookwaarschuwing, inclusief herkenning van verkeersborden met een snelheidsaanduiding. Maar welke versie je ook kiest, je gaat al snel richting vijftienduizend euro voor een vijfdeurs 108 met metallic lak en airconditioning.

Dat is ook het geval bij de Twingo. We hebben hier een Collection met wat opties, die hetzelfde kost als de eveneens goed uitgeruste Intens, die bijvoorbeeld ook over automatische klimaatregeling, parkeersensoren en een regensensor beschikt. De Twingo is wel wat voordeliger dan de 108, maar de enige veiligheidsoptie is rijstrookwaarschuwing. Meer motorvermogen kan trouwens ook, zij het alleen in combinatie met het uitrustingsniveau Intens. Dan heb je een motor met 100 cc minder, maar wel een turbo, zodat hij goed is voor 93 pk en 135 Nm. Voor de 108 en Twingo is een auto matische transmissie leverbaar; het gaat dan om een gerobotiseerde handbak.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

We vallen maar met de deur in huis: de Renault Twingo en de Peugeot 108 behoren niet tot de toppers in dit segment, zo weten we uit ervaring. Met name de twee kleintjes uit Korea (Kia Picanto en Hyundai i10) hebben de lat nogal hoog gelegd voor de rest. Het leek in eerste instantie knap lastig om een winnaar aan te wijzen en er is dan ook geen sprake van een afgetekende zege. Net een puntje meer voor de 108, dat is alles.

Lezersreacties (51) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.