Renault Twingo - Occasion aankoopadvies

Puur voor in de stad

96 reacties

Video

De derde generatie Renault Twingo maakt tot op de dag van vandaag de tongen los. Wat zijn de aandachtspunten als je zo’n vrolijke Frans ambieert als gebruikte auto? Wij rijden er eentje uit de occasionshowroom en gaan de zwakke punten na.

In de video behandelen we de sterke en zwakke punten van de Renault Twingo als gebruikte auto. Drie jaar geleden haalden onze collega's van AutoBild hetzelfde model uit elkaar, het exemplaar had 100.000 kilometer op de klok. Wat viel daarbij op?

  1. Vooral als je de portieren opent, wordt duidelijk hoe dun de citroengele laklaag is op de verborgen delen van de carrosserie. Het is goed zicht- én meetbaar bij deze auto.
  2. Het grote vouw-schuifdak is goed bestand tegen weer en wind. In de 
cabrioletstand rammelt 
alleen het mechanisme een beetje.
  3. De conservering van de bodem kan beter. Enkele plekjes zijn overgeslagen, met beginnende roestvorming tot gevolg.
  4. Het stukje metaal bij de versnellingsbakmagneten (foto onder) komt van een plaatstalen veer die bij het synchronisatiemechaniek van de 1ste en 2de versnelling hoort. Dat werkte toch nog naar 
behoren.
  5. Een gunstig gevolg van 
de overwegend stedelijke inzet: de Twingo verslijt weinig banden. Een enkele set zomer- en winterbanden was ruim voldoende voor de complete 
duurtest.
  6. De hitteschilden in de motorruimte zien eruit alsof ze met de hand zijn gebogen. Ze voldoen prima; slechts hier en daar zijn wat scheurtjes ontstaan.

Bij de Renault Twingo TCE 90 van AutoBild werd een stukje afgebroken metaal gevonden dat aan de magneten van de versnellingsbak kleefde.

Een lelijke roestplek onder de afdichting van de achterklepopening.

Vooral op de bevestigingspunten aan de buitenkant en de slangklemmen in de motorruimte van de Renault Twingo is zichtbaar bezuinigd.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (96) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum