Renault Twingo 'Matic (1997)

Stadse fratsen

Renault Twingo
Met z'n bescheiden afmetingen en z'n al even bescheiden prestaties was de Twingo altijd al een typisch stadsautootje. Nu heeft hij een nieuw, sterker én zuiniger motortje, dat gecombineerd kan worden met een echte automaat.

Meteen bij z'n introductie in oktober 1992 maakte Renault duidelijk dat kleine Twingo bescheiden was en zou blijven. Het "leveringsprogramma" omvatte één - bedaagd - motortje, één uitrustingsniveau, slechts enkele door de fabriek leverbare opties en een handvol accessoires.
Maar de kleine monospace van Renault bewees dat eenvoud het kenmerk van het ware is. Met z'n aparte carrosserie, z'n olijke oogopslag en z'n simpele, maar vrolijk uitziende interieur viel hij meteen in de smaak. Aan het minuscule, centraal op het dashboard geplaatste instrumentenpaneel moest je misschien wel even wennen, maar niemand scheen daar echt moeite mee te hebben. En de grote hoeveelheid beenruimte die de verschuifbare bank achterpassagiers kan bieden, was natuurlijk meer dan mooi meegenomen.
Al snel begon de Twingo toch iets méér te bieden. Zo werd de uitrusting iets verruimd en kwamen er andere uitvoeringen, zoals de luxueuzere Twingo Comfort, met elektrisch bedienbare portierruiten, elektrisch verstelbare spiegels en centrale vergrendeling met afstandsbediening. Daarnaast kwam de Twingo Easy met half-automatische versnelling.
Met ingang van september "96 heeft hij een nieuw motortje; dezelfde 1,2-liter die al in de Clio werd gemonteerd. Dit machientje meet 1149 cc en is daarmee kleiner dan z"n sterk verouderde voorganger die een inhoud van 1239 cc heeft. Niettemin levert de nieuwe wat meer vermogen; 43 kW/60 pk in plaats van 40 kW/54 pk. Ook het koppel ligt wat hoger. Het steeg van 90 naar 93 Nm. Maar de nieuwe krachtbron heeft dan ook een iets hogere compressieverhouding en is bovendien voorzien van multipoint-brandstofinspuiting, terwijl de oude het nog met single-point injectie moest doen. Het toerental waarbij de maximale trekkracht geleverd wordt, ging wat omlaag en daalde van 2800 naar 2500 toeren.

'Matic

Met de komst van de nieuwe motor werd er ook een nieuwe versie aan het leveringsprogramma toegevoegd: de Twingo 'Matic. Deze Twingo is uitgerust met dezelfde drietraps-automaat die ook in de Clio wordt gemonteerd. Die automaat maakt het kleinste Renaultje extra geschikt voor gebruik in het drukke stadsverkeer. Om het rijden in de stad - waar auto"s zich vaak langzaam voortbewegen - nog makkelijker te maken is de 'Matic standaard uitgerust met variabele stuurbekrachtiging. Die bekrachtiging ondersteunt de besturing tot 60 kilometer per uur. Als het harder gaat, doet hij niet meer mee. Loopt de snelheid weer terug, dan komt hij opnieuw in actie. De 'Matic is gebaseerd op de Comfort-versie, wat betekent dat hij wordt geleverd met velours bekleding, elektrisch bedienbare portierruiten en buitenspiegels en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening. De prestaties zijn iets lager dan handgeschakelde Twingo's, maar niettemin redelijk: 0-100 in 18,3 s, een top van 150 km/h en een gemiddeld verbruik 7,0 liter per 100 kilometer.
De nieuwe motor en de automaat maken van de Twingo geen wezenlijk andere auto. Het blijft dus een comfortabel, makkelijk manoeuvreerbaar karretje dat stevig op de weg ligt en ook op de snelweg z'n mannetje staat. Snelle bochten kan het Twingootje best aan, maar als je wat te hard een bocht in gaat, komt onderstuur wel gauw om de hoek kijken. Geen nood. Wat minder gas en je bent zo weer in het juiste spoor. Met handgeschakelde bak komt het Renaultje aardig vlot van z'n plaats. Met de nieuwe automaat komt de vaart er minder makkelijk in. Wil je bij een stoplicht een beetje snel wegkomen, dan is plankgas noodzakelijk. Je hoeft daarbij niet bang te zijn voor schakelschokken, want die treden niet op.
Van buiten zie je het de Twingo niet aan, maar toch heeft hij iets van z'n jeugdige overmoed verloren. Het interieur is namelijk wat chiquer geworden. Het lichte groen uit de beginperiode werd vervangen door - meer gebruikelijk - blauwgrijs. Gebleven echter is het opvallend rode balletje - middenop het dashboard - voor het in werking stellen van de alarmknipperlichten. Nieuw is het recirculatie-systeem waarmee vieze luchtjes buiten gehouden kunnen worden. Andere nieuwigheden die de Twingo thans standaard biedt zijn een systeem dat bij een ongeval de brandstoftoevoer onderbreekt, een derde remlicht, betere passieve veiligheid en spanningsreducerende veiligheidsgordels.

Signalement

Merk Renault
Model Twingo 'Matic
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 3 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 11.569

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.149 cc
Maximaal vermogen 44 kW / 60 pk bij 5.250 tpm
Maximaal koppel 93 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 3.433 mm / 1.630 mm / 1.423 mm
Wielbasis 2.347 mm
Massa leeg 815 kg
Laadvermogen 360 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 450 kg / 375 kg
Banden145/70SR13Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 18,3 s (fabrieksopgave: 16,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 15,1s
Brandstofverbruik 6,3 l/100km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum