Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Renault
  • Twingo

Renault Twingo Easy (1995)

Nieuwe kleren voor het Keizertje

Renault Twingo Easy (1995)
  • Autotest
11 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Precies twee jaar na zijn spraakmakende lancering heeft Renault de succesvolle Twingo aan de nieuwste mode aangepast. Tegelijk introduceerden de Fransen de Easy, een Twingo zonder koppelingspedaal.

Met de Twingo heeft Renault in ons land zijn verkopen sterk kunnen verhogen. De eveneens succesvolle Laguna zorgt er samen met de Twingo voor dat de resultaten voor 1994 de beste van de afgelopen 15 jaar zijn. De eigenwijze Twingo is met 9.000 exemplaren de best verkochte Renault. De Laguna volgt op de tweede stek met bijna 9.000 stuks.
Een apart autootje vereist een aparte aanpak, zullen ze in Frankrijk gedacht hebben. In 1992 trad de Twingo voor het voetlicht en Renault wil elke twee jaar iets aan de Twingo veranderen. Dat neemt niet weg dat er ook tussentijds dingen worden gewijzigd. Zo kreeg de auto eind 1993 gordelspanners, een sterkere dashboardverlichting, een van binnenuit te verstellen rechter buitenspiegel en verstevigingsbalken in de portieren. De 1995-versie heeft blauwe in plaats van groene knoppen op het dashboard, een handgreep rond het slot van de achterklep, zodat je geen vuile handen meer krijgt, en een hele reeks nieuwe kleuren. De drie metallic lakken blijven onveranderd leverbaar, maar de auto is nu ook te koop in de groen-metallic kleur van de 19 Cabriolet. De vier gewone lakkleuren die de Twingo vanaf zijn introductie sieren, zijn vervangen door meer pure tinten.
Tegelijk met deze wijzigingen kwam Renault met een spiksplinternieuwe versie van de Twingo: de Easy. Gemak dient de mens en hij is dan ook voorzien van een Comfort-pakket. Dat bestaat uit elektrisch bediende voorportierruiten en buitenspiegels en centrale vergrendeling met afstandsbediening. Tegen een meerprijs van f 1000 is het pakket ook op de gewone Twingo te leveren. Maar de echte attractie van de Easy is het ontbreken van een koppelingspedaal. De koppeling wordt voortaan hydraulisch bediend en gestuurd door een regelunit. Als je wilt schakelen, laat je het gas iets los en beweeg je de pook naar een andere positie en geeft weer gas. De linkervoet hoeft niets meer te doen. De motor kan niet meer afslaan bij het schakelen en de regelunit voert het koppelen soepeltjes uit. Er zitten diverse beveiligingen op het systeem. Om de levensduur van de koppeling te verlengen, kun je alleen schakelen als je het gas loslaat. Wegrijden is alleen mogelijk in de eerste of tweede versnelling; probeer je het in een hogere versnelling, dan klinkt er een zoemer ten teken dat je het verkeerd doet. Starten van de auto kan alleen maar als de pook in neutraal staat. Met dit nog vrij unieke systeem zou Renaults Twingo wel weer eens trendsettend kunnen zijn, al moeten we niet vergeten dat Renault in de jaren '50 ook al eens de lang niet slechte Ferlec halfautomaat leverde, maar daar toch weer van afstapte.

Bevalt het een beetje?
Het wennen aan het Easy-systeem gaat heel snel: even voelen hoe ver je het gas moet loslaten om een perfecte (ont)koppelmanoeuvre te bewerkstelligen en de rest gaat vanzelf. Je merkt eigenlijk aan niets dat deze Twingo iets bijzonders onder zijn superkorte snuitje heeft. De versnellingspook ziet er uit als in elke Twingo en je hebt gewoon vijf versnellingen tot je beschikking. Daarmee kun je het 55 pk-motortje altijd een goede versnelling aanbieden om de gang erin te houden. Een groot voordeel boven een conventionele automaat die het met minder moet doen. Slechts de VDT-transmissie biedt dan nog meer met zijn eindeloze aantal versnellingen. De nieuwe kleurtjes in het interieur passen prima bij het rustgevende karakter van de Easy. De testauto had een fraaie blauw velours bekleding met een patroon van zachte wolkjes dat best rijk aandeed, net als de lekkernijen uit het Comfort-pakket.
De Easy is een fraaie aanvulling op het compacte Twingo-gamma. Hij kost zo'n 24 mille; dat is ruim 1500 gulden meer dan de Comfort, die op zijn beurt weer zo'n 1000 gulden duurder is dan de standaard-Twingo. Voor auto's in de kleine klasse zijn dat behoorlijke verschillen, maar de Easy zal best een schare liefhebbers krijgen. Heel aparte techniek in een bijzonder eigenwijs autootje, waar ook nog eens allerlei leuke accessoires voor te leveren zijn. Dat moet iets moois kunnen worden.

Signalement

Merk Renault
Model Twingo Easy
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 10.299

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 1.239 cc
Maximaal vermogen 40 kW / 55 pk bij 5.300 tpm
Maximaal koppel 90 Nm bij 4.800 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 3.433 mm / 1.630 mm / 1.423 mm
Wielbasis 2.347 mm
Massa leeg 785 kg
Laadvermogen 390 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 450 kg / 375 kg
Banden145/70SR13Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,0 s (fabrieksopgave: 14,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Renault Twingo
Renault Renault Twingo

PRIVATE LEASE Renault Twingo

INFO
Renault
Renault
Renault Twingo Electric Authentic (5D/CVT)
€ 394
Bekijk nu ⟩
Athlon
Athlon
Renault Twingo Electric Intens (5D/CVT)
€ 404
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Renault Twingo Electric Collection (5D/CVT)
€ 429
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Renault Twingo Electric Equilibre (5D/CVT)
€ 352
 
Renault Twingo in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Renault Twingo 1.2

    Renault Twingo 1.2

    • 1998
    • 110.132 km

    € 1.500

    Renault Twingo 1.2 Easy Nieuwe APK - Rijdt Goed - Lage KMS

    Renault Twingo 1.2 Easy Nieuwe APK - Rijdt Goed - Lage KMS

    • 1998
    • 80.559 km

    € 995

    Renault Twingo 1.2 Spring

    Renault Twingo 1.2 Spring

    • 1997
    • 223.448 km

    € 895

Meer Renault Twingo occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Twingo III | Electric vanaf € 20.590

    791
    • 29 januari 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Twingo specificaties
  • Renault Twingo occasions
  • Renault Twingo video's
Advies en informatie
  • Renault Twingo tests
  • Renault Twingo gebruikersreviews
  • Renault Twingo index
PREMIUM
Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

De nieuwe Renault Megane E-Tech is in alles een directe rivaal voor de Volkswagen ID.3, maar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Authentique (2011)

    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Authentique...

    4
    • 21 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo TCe 90 Dynamique (2016)

    Renault Twingo TCe 90 Dynamique (2016)

    • 20 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo Electric Intens (2021)

    Renault Twingo Electric Intens (2021)

    1
    • 12 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2013)

    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2013)

    3
    • 12 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo Electric Intens (2021)

    Renault Twingo Electric Intens (2021)

    3
    • 29 december 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Collection (2011)

    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Collection...

    9
    • 24 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    8
    • 16 februari 2021
meer reviews
Tuning - Renault Twingo

Tuning - Renault Twingo

In de tuningwereld is creativiteit heel belangrijk. En creativiteit kent vele vormen. De Renault...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    De 10 goedkoopste elektrische auto's

    De 10 goedkoopste elektrische auto's

    64
    • 19 oktober 2021
  • Nieuws
    Renault Twingo E-Tech Electric als Urban Night

    Renault Twingo E-Tech Electric als Urban...

    11
    • 6 oktober 2021
  • Achtergrond
    Eerste levensteken van de Renault Twingo - Uit de Oude Doos

    Eerste levensteken van de Renault Twingo...

    28
    • 12 mei 2021
  • Autotest
    Test: Renault Twingo Electric

    Test: Renault Twingo Electric

    25
    • 29 maart 2021
  • Nieuws
    Renault Twingo I - Facelift Friday

    Renault Twingo I - Facelift Friday

    45
    • 26 maart 2021
  • Renault Twingo 1.2 TCe GT - Op de Rollenbank

    Renault Twingo 1.2 TCe GT - Op de Rollenbank

    • 18 maart 2021
  • Nieuws
    'Renault Twingo krijgt geen opvolger'

    'Renault Twingo krijgt geen opvolger'

    38
    • 26 januari 2021
Merk
Merk
  • Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

    Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

    23
    • 3 juli 2022
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    75
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    48
    • 24 juni 2022
  • Achtergrond
    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken tweedehands markt

    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken...

    95
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Kleine update voor Renault Zoe

    Kleine update voor Renault Zoe

    23
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech Electric bekend

    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech...

    101
    • 14 juni 2022
  • PREMIUM
    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden