Renault Twingo 1.2 16V Expression (2001)
Eeuwige schoonheid
Het model heeft weliswaar al een paar facelifts gehad, waarvan begin 2001 de laatste, maar hij blijft er nog altijd fris uitzien. Bij die facelift heeft de Twingo nieuwe koplampglazen gekregen en een iets anders gevormde luchtinlaat in de voorbumper, maar je moet wel drie keer kijken om dat te zien. Binnenin is er ook nauwelijks iets gewijzigd. Oh ja: andere stofjes en kleuren, en een middenconsole die opnieuw is geboetseerd, zodat er ruimte is voor twee bekerhouders. De ware veranderingen zitten onderhuids. Zo werd het onderstel wat aangepast, is de stabilisatorstang achter dikker uitgevoerd en is er ook vóór zo"n stang gemonteerd. Verder zijn de remschijven wat groter van maat en staat ABS op de optielijst. Nu valt natuurlijk niet te ontkennen dat het originele ontwerp "t na al die tijd nog steeds leuk doet. De Twingo mag dan al een wat jaartjes meegaan, hij is dus nog steeds niet gedateerd.
In de Renault is er in de cockpit, op de vernieuwde middenconsole met bekerhouders na, niets veranderd. We waren hier toch wel teleurgesteld over toen we achter het stuur kropen. Wat een gemiste kans! Renault had heus wel wat meer aandacht aan de cockpit van zijn kleinste telg mogen besteden. We kunnen nog begrijpen dat het digitale display is gebleven, dat hoort nu eenmaal bij de Twingo, maar we blijven een toerenteller en een temperatuurmeter missen. En we blijven er ook bij dat de draaistaak aan het stuur voor de verlichting onhandig is. Net als het portierhendel buitenop, ziet er leuk uit, maar je kunt het alleen met je rechterhand bedienen. Verder heb je twee handen nodig om de stoel (met walk-in systeem) naar voren te schuiven. Bovendien zit de hendel om de rugleuning van de voorstoel naar voren te klappen te laag. Kleinigheden, maar juist in zo"n tweedeurs stadsauto gebruik je de ruimte achter de voorstoelen veelvuldig, om nog maar niet te spreken over de moeders die dagelijks hun kroost meermalen op de achterbank moeten vervoeren.
Positief punt van de Twingo was en is de ruimte. Niet in de hoogte, want wie lang is, komt al gauw met het hoofd tegen de hemelbekleding, maar achter een lange bestuurder is er nog steeds genoeg beenruimte voor een lange achterpassagier. Achterin de Expression zitten geen hoofdsteunen, die zijn wel terug te vinden op de optie-lijst. Voor de voorpassagier is er wel een airbag.
Nieuwe krachtbron
Natuurlijk waren we nieuwsgierig naar de "nieuwe" motor in de Twingo. Aan het logootje op het voorscherm kan je al zien dat hij 16 kleppen heeft. Het is een opgewaardeerde versie van de bekende achtklepper die tot nog toe in de Twingo beschikbaar was en gewoon leverbaar blijft. De achtkleps 1.2 heeft 58 pk, maar Renault haalt maar liefst 15 pk meer vermogen (+25 %) en 12 Nm meer koppel (+15 %) uit de de 1.2 16V. Met 75 pk en 105 Nm bij 3500 tpm staat hij er potent bij.
Tijdens het rijden merk je meteen dat hij heel levendig is. En weinig moeite heeft om vlot in te halen. Hij accelereert in ruim 12 seconden naar 100 km/h. Ook het verbruik valt niet tegen, want 1:15 is een prima waarde. Dit, in combinatie met een grote benzinetank, zorgt ervoor dat je lekker veel kilometers kunt rijden voordat je weer moet tanken.
Renault paste het onderstel van de Twingo aan met een nieuwe stabilisatorstang voor en een dikkere achter, terwijl de 13-inch wielen zijn vervangen door 14 inch. Verder kreeg de Twingo een nieuw remsysteem met geventileerde schijven vóór. We merken aan de wegligging wel dat er iets is gebeurd, want de Twingo is minder onderstuurd dan vroeger, maar die karaktertrek is er nog steeds. Ook helt hij nog over in de bochten en de achterkant is op richels wat springerig. Remmen doet hij zoals "t hoort, maar de besturing (de Expression heeft standaard stuurbekrachtiging) is indirect en ongevoelig.
De ware schoonheid zit van binnen, zeggen ze weleens. Laat dat bij de Twingo nou net andersom zijn! Hij ziet er na al die jaren nog steeds leuk uit en de ruimte in zijn interieur is nog altijd uniek, maar het harde, goedkope, plastic dashboard had aan de facelift van begin 2001 niet voorbij mogen gaan. De verbeteringen aan het onderstel en motor maken gelukkig veel goed en zorgen ervoor dat de Twingo er weer een aantal jaren tegenaan kan.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Twingo 1.2 16V Expression |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 10.895 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.149 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 105 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.433 mm / 1.630 mm / 1.423 mm |
Wielbasis | 2.347 mm |
Massa leeg | 820 kg |
Laadvermogen | 435 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 600 kg / 450 kg |
Banden | 155/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 168 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,2 s (fabrieksopgave: 11,7 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,3 s / 15,2 s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 140 g/km |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.