Renault Twingo (2007) - Test

Joker wordt heertje

1 reacties

Video
AutoWeek 26 2007
AutoWeek 26 2007

Je leest het in AutoWeek 26 2007

Een evergreen vervangen: het lijkt en is een hachelijke onderneming en Renault heeft het dan ook heel lang voor zich uit geschoven. Maar het moest er een keer van komen en nu is het dan zo ver. Het gekke Fransoosje met de guitige kikkerogen is straks alleen nog maar als occasion te koop. Wat komt er voor in de plaats?

De Renault Twingo kent een levensloop die je tegenwoordig nog maar zelden ziet. Is een model na een jaar of zeven, acht toch wel echt aan vervanging toe, Renaults kleinste hield het ruim veertien jaar in vrijwel ongewijzigde vorm vol. Een laagdrempelige prijsstelling in combinatie met een guitig smoeltje droeg daar ongetwijfeld aan bij. Nu is de instapprijs amper verhoogd, maar wat gebeurt er als je Mr. Bean vervangt door Hans Dorrestijn? Toegegeven, we chargeren een beetje, maar het grappige van de oude Twingo missen we bij het nieuwe model. De nieuwe Twingo oogt vanbuiten als een leuk, klein autootje, niet meer dan dat. Daar staat tegenover dat het voorkomen absoluut volwassener is geworden. Een knipoog naar het oermodel zijn de goedkope deurklinkjes, die in een halfronde uitsparing om het hoekje van het portier turen. Vanbinnen heeft Renault zich meer getroost om er een vrolijke boel van te maken. De instrumenten zitten verzameld op een cluster midden op het dashboard. De Dynamique en GT hebben midden op de stuurkolom ook nog eens een bolle toerenteller. Handig hebben we een centrale snelheidsmeter nooit gevonden, maar het moet gezegd: deze is weliswaar digitaal, maar zo groot uitgevoerd dat je toch steeds weet in hoeverre je jezelf aan de regels houdt. Voor een auto in deze prijsklasse is het interieur goed afgewerkt; de materialen zien er keurig uit en voelen een stuk hoogwaardiger aan dan in de vorige Twingo. Jammer van de radio, die onder een vreemde hoek plompverloren tegen het dashboard aan hangt, alsof het een achteraf gemonteerd exemplaar is. Wel weer goed daaraan is dat we in het dashboardkastje externe aansluitingen vinden; drie maar liefst: een DIN, een USB en een 3,5-mm-jack. Vrijwel elke portable muziekspeler kan op de radio worden aangesloten en via het stuur worden bediend.

Opmerkelijk achterin zijn de twee losse stoelen. Deze zijn standaard vanaf de Expression-uitvoering (daaronder heb je een gewone, in één deel neerklapbare bank) en individueel in de lengterichting verschuifbaar. Dat de nieuwe Twingo een stuk forser is dan zijn voorganger merk je vooral hier. De ruimte achterin is verrassend royaal voor een auto in deze klasse, met name de hoofdruimte is vorstelijk. Heb je niemand achterin, dan kunnen de stoelen naar voren, zodat een heel bruikbare bagageruimte ontstaat.

Zij aan zij

Dat we onze eerste ronden juist in Slovenië rijden, is geen toeval. Het is hier dat de nieuwe Twingo wordt gebouwd, net als de vorige Clio, die ook bij ons nog steeds nieuw te koop is als Clio Campus. En dat de nieuwe Twingo zij aan zij met de vorige Clio ter wereld komt, is evenmin willekeur. Beide auto's delen namelijk het onderstel.

De Twingo wordt leverbaar met een viertal verschillende motoren, drie benzinekrachtbronnen en één diesel. De benzine-uitvoeringen hebben allemaal hetzelfde 1.149 cc blok. Onderaan het gamma een oude bekende: de 60 pk achtklepper deed ook dienst in de oude Twingo, maar is licht bijgeslepen om hem krachtiger en zuiniger te maken. De zestienklepper met 75 pk is eveneens een oudgediende en was tot dusverre de krachtigste in de Twingo. Nieuw voor de Twingo is de TCE, die het dankzij een turbocompressor tot 100 pk schopt. Deze motor kwamen we al tegen in de nieuwe Clio en de Modus. En eveneens nieuw is de Twingo diesel, voorzien van een 1.5 dCi-motor met 65 pk. Ren overigens niet naar uw lokale Renault-dealer om een Twingo diesel te bestellen, want Renault Nederland gaat hem alleen leveren aan leasemaatschappijen en andere grootafnemers.

Voor onze eerste kennismaking heeft Renault een GT en een diesel klaargezet. De eerste dag nemen we de GT mee. Een mooie naam, maar hij schept wel verwachtingen. Die in elk geval door de zitpositie niet worden waargemaakt. De bestuurdersstoel is weliswaar in hoogte verstelbaar (vanaf de Dynamique), maar zelfs in de laagste stand zit je te hoog om een sportief gevoel te benaderen. De bijrijder zit helemaal op een soort barkruk. De motor daarentegen weet wel degelijk indruk te maken. De 100 pk's slingeren het lichte koetsje probleemloos in de rondte. Alleen wanneer er geklommen moet worden, iets wat in deze contreien nogal eens het geval is, moet je hem flink bovenin het toerengebied jagen om er een beetje vaart in te houden, waarbij het zich een rumoerig kreng toont. Maar toegegeven, we hebben hier nog steeds te maken met een 1,2-liter-machientje.

Overhellen

Het onderstel is voor een sportief bedoelde auto wat aan de zachte kant. Met name de vering is op comfort afgesteld, wat tot overhellen leidt. De demping daarentegen is relatief hard. Het kan niet voorkomen dat de auto in haarspeldbochten vrij zwaar, maar tegelijkertijd goed controleerbaar onderstuurd wordt. Gas eraf en de koets trekt bij. De besturing is erg licht, maar voelt een stuk minder mechanisch aan dan we van Renault gewend zijn. We rijden de Twingo later op de dag over de tolwegen rond Ljubljana en ook daar verrast de auto. Het is niet alleen een leuk speeltje op de bergweggetjes, maar ook een redelijk volwassen aanvoelend vervoermiddel voor lange, rechte stukken. Je moet alleen niet te hard willen, want de verzetten zijn wat aan de korte kant, waardoor de motor bij hoge snelheid veel toeren draait en dus nogal veel geluid produceert.

Ook positief zijn we over de diesel. Met 65 pk en 160 Nm is het niet de koppelbeul die we tegenwoordig eigenlijk automatisch verwachten in een diesel, maar dankzij het geringe gewicht van de Twingo is de motor krachtig genoeg om de auto lekker vlot te maken. Qua beleving doet de diesel maar bar weinig onder voor de GT. Dat deze motorisering niet in de Nederlandse prijslijsten komt, heeft te maken met het feit dat in ons land (fiscus bedankt) dit soort kleine auto's met dieselmotor prijstechnisch onaantrekkelijk zijn. Over heel Europa bekeken is één op de vijf compacte auto's een diesel.

Uitvoeringen

De nieuwe Twingo is er in vele verschillende uitrustingsniveaus. Het begint met de Accès, die in al zijn eenvoud uitsluitend leverbaar is met de 60 pk benzinemotor. De Authentique heeft standaard stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling met afstandsbediening en elektrisch bediende ramen. De Expression heeft daar bovenop een radio/cd-speler met stuurbediening, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en verschuifbare en opklapbare stoelen achter. De Dynamique biest daar nog eens overheen met onder meer mistlampen voor, terwijl het neusje van de zalm onder de naam Initiale standaard metallic lak, leren bekleding en een elektronisch geregelde airco biedt. Een status aparte is er voor de GT, die – zoals de naam doet vermoeden – een op sportiviteit toegesneden uitrusting heeft en alleen leverbaar is met de sterkste, 100 pk turbomotor. De meeste concurrenten in deze klasse zijn ook leverbaar in vijfdeurs uitvoering, maar Renault heeft met de Twingo op dit moment geen plannen in die richting. Volgens Renault doet een dergelijke ingreep bij zo'n kleine auto te veel af aan het dynamische uiterlijk en omdat de Twingo vooral sportieve, jonge kopers moet trekken, willen de Fransen niet aan de vijfdeurs. Wat volgens een woordvoerder overigens niet wil zeggen dat daar geen verandering in kan komen, mocht de markt gaan schreeuwen om een vijfdeurs Twingo.

De nieuwe Twingo staat vanaf september in de Nederlandse showrooms, aanvankelijk alleen als de 100 pk GT. De minder potente motoriseringen volgen zo'n twee maanden later. De prijslijst begint bij E 8.495 voor de kaalste versie, de Accès (Frans voor 'instappertje'). Daarmee is de Twingo-drempel slechts 150 euro gestegen, want de huidige kost in zijn goedkoopste uitvoering E 8.345. Dat is overigens wel een Authentique, die in de nieuwe versie zeshonderd euro duurder wordt. Onze importeur verwacht in Nederland vooral goede zaken te doen met de 75 pk in de Dynamique-uitvoering, die een dikke elf mille gaat kosten.

Renault Twingo
Renault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault Twingo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum