Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Authentique (2011) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo 1.2 16V ECO2 Authentique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 25.000 km |
KM-stand laatst | 145.000 km |
Goedkoper dan een elektrische fiets
- 145.000 km
De Twingo is de opvolger voor een Aygo die helaas total loss was gereden op een parkeerplaats. Dat soort zaken gebeuren natuurlijk altijd net nadat je de bulk van je spaargeld hebt uitgegeven aan andere nuttige noodzakelijke zaken dus het budget was beperkt. De Twingo was verre van mijn ideaal maar beggars can’t be choosers en het zou maar een tussenoplossing zijn. Inmiddels delen we al zeven jaar lief en leed met elkaar dus tijd voor een review.
Interieur
Als je dacht dat de Aygo voornamelijk uit plastic bestaat dan is een Twingo toch echt nog eens next level. Daar geef ik echter geen bal om (verleden met een Ford Ka en Toyota Aygo). Alle informatie die ik nodig heb kan ik direct vinden (hoeveel benzine heb ik nog en hoeveel km p/u rijd ik), de rest is franje die ik toch niet gebruik. Het audiosysteem is bedienbaar via een hendeltje naast het stuur maar ik weet nog steeds niet hoe ik dat kan doen zonder tegelijk richting aan te geven. Gelukkig is het ook blind te bedienen via de middenconsole. Er zijn genoeg vakjes en bakjes voor sleutels, zakdoekjes, kop koffie en zonnebril. Makkelijk schoon te houden. Bekleding van de stoelen is makkelijk te reinigen met vlekkenspray van HG. Over het geheel genomen is het Spartaans als ik mijn wederhelft moet geloven. Ik ben echter maar 1.58 dus geen enkel probleem met (been)ruimte of comfort van de stoelen. De Twingo is een werkpaardje (dagelijks 70 km retour werk en kind van school/sport/hobby halen) en geen luxepaardje.
Exterieur
Ik ben geen autokenner, dat voorop. Ik geef er ook bijzonder weinig om. Toch vind ik dat de Twingo een geslaagde combinatie is van een beetje sportieve look en sympathieke look. Maar dat is afkomstig van iemand die enkel de grens trekt bij een Multipla. Het gehalte aan plastic stopt niet bij het interieur. Daar tegenover staat dat het vervangen van een buitenspiegel je niet de kop kost als deze door een scooterboy eraf gereden wordt. Bijna 11 jaar oud en nog geen roestplekje te ontdekken.
Problemen
De typische problemen als ik de reviews lees:
- Een achterklep die niet goed sloot en een beetje bleef klepperen. Opgelost voor 25,-.
- Rechterkoplamp had vochtproblemen, het kapje eraf halen lost dat probleem op maar daar had de keurmeester een probleem mee. Opgelost door siliconenbolletjes in de lampunit te duwen (uit die kleine zakjes die bij nieuwe schoenen in de doos zitten). Nu weer een heldere koplamp met kapje erop.
- Contactslot zat los en ik kreeg de sleutel niet meer gedraaid. Na ruime ervaringen met mijn Ka altijd gereedschap bij mij. Een flinke tik met een hamer op de sleutel en hoppa, ik kon naar huis rijden. Nieuw contactslot moest besteld worden en ingebouwd. Kosten: 356,- inclusief materiaal.
- claxon werkte niet meer met de lichten aan. Nieuwe bedrading. Kosten: 213,45
Zoals de monteur altijd zegt: ‘Voor dat geld koop je nog geen elektrische fiets bij de Decathlon’ en zo is het.
Kosten
Het verbruik is nog minder dan de Aygo (was 1:20). De Twingo doet het met 1:22,9. Is daardoor nog goedkoper dan de hybride gezinswagen. Wegenbelasting: 20,- p/mnd. Doordat de auto heel erg basic is, zijn er weinig zaken die aandacht behoeven. Wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan. Onderhoud en beurten zijn goedkoop en de interval die het boordcomputertje aangeeft zijn redelijk accuraat.
Rijplezier
Staat lager ‘op de pootjes’ dan de Aygo dus meer een kartbeleving. Trekt hard genoeg op voor het dagelijkse file schuiven en wil met terugschakelen nog wel eens een sprintje trekken. Doet nooit vervelend met schreeuwende bevelen op het dashboard dat je moet remmen of hysterische alarmsignalen. Grijpt ook niet in als je creatief met de wegbelijning omspringt. Je moet zelf uit je doppen kijken en spiegels gebruiken bij inparkeren op de vierkante cm. Trekt bijzonder weinig eikels aan want zelfs de grootste pannenkoek in een leasebak of bontjasje in Golfje snapt wel dat je met 75 PK nu eenmaal een aanloopje nodig hebt. En als ‘ie dat niet snapt dan snapt ‘ie wel dat die Twingo al drie keer is afgeschreven en hijzelf veel meer financiële schade heeft bij ‘aantikken’. De Twingo schreeuwt gewoon ‘bring it on’.
Samenvattend: motorisch betrouwbaar en inmiddels goedkoper dan een elektrische fiets. Ik heb besloten om hem te houden tot zijn laatste snik. Wat ooit begon als een verstandshuwelijk is uitgegroeid tot ware liefde :)
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Twingo
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Renault Twingo 1.5 dCi – 2011 – 227.099 km - Klokje Rond

Renault Twingo 1.2 TCe GT - Op de Rollenbank

Renault Twingo RS - Op de Rollenbank

Renault Twingo - Occasion Aankoopadvies

Renault Twingo 1.2 (2009) - Klokje rond
