Renault Scénic TCe Bose 130 pk (2017) - Test

Grote schoenen om te vullen

Renault Scénic

De nieuwe Renault Scénic staat standaard op 20-inchwielen. Daarmee is meteen duidelijk dat de Fransen die auto in de markt willen zetten als een blits geheel. We gaan kijken of er ook wat gebruiksgemak overblijft.

De MPV is over zijn hoogtepunt heen. Het publiek wil steeds stoerdere auto's, dus een merk als Renault moet dan zijn MPV's aanpassen. Na de Espace heeft nu de Scénic een nieuwe look gekregen. De auto lijkt meer een concept-car dan een productiemodel. Hij staat hoog op zijn poten, heeft relatief smalle ramen en de gigantische 20-inch wielen zijn geen extra optie, nee, de Scénic wordt standaard met dit formaat geleverd!

De Renault heeft een 1.2 TCe-motor aan boord, die we inmiddels goed kennen uit de Mégane. Het is een uitstekende motor, met veel trekkracht. Hij is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Nu blinkt deze niet uit in zijn soort, maar hij bevalt stukken beter dan de automaat met dubbele koppeling die Renault gebruikt.

De beenruimte voor in de Scénic valt wat tegen. De zitting is erg kort én laag, zodat je knieën snel in een hoek komen. Dat is de prijs die je betaalt voor een verhoogde bodem. Daardoor is de hoofdruimte achterin ook merkbaar minder. De cockpit van de Renault oogt futuristisch. De tellers voor je neus zijn instelbaar naar sfeer en het rechtopstaande multimediascherm oogt modern. Helaas is de bediening omslachtig.

Gaan we rijden, dan merk je dat Renault zich heeft toegelegd op het Franse comfort waarmee het merk groot is geworden. De Scénic zweeft over het asfalt en enige vorm van contact met de weg via het stuur kun je wel vergeten. Je merkt dat de Fransen flink hebben gesleuteld om het effect van de gigantische wielen te verhelpen. Je hoort af en toe hoe de wielophanging hiermee bezig is. De uitstraling van de auto was voor Renault merkbaar heel belangrijk, maar dit alles komt duidelijk niet zonder een prijs.

Oordeel

Bij de nieuwe Scénic gaat vorm boven functie, maar niet alles is goed uitgewerkt.

Signalement

Merk Renault
Model Scénic TCe 130 Bose
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.120

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.198 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 130 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 205 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.406 mm / 1.866 mm / 1.653 mm
Wielbasis 2.734 mm
Massa leeg 1.405 kg
Laadvermogen 616 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.850 kg / 750 kg
Banden195/55R20Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10 s (fabrieksopgave: 11,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,8 s / 6,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10 s / 11,2 s
Brandstofverbruik 7,7 l/100km (fabrieksopgave: 5,8 l/100km)
CO2-uitstoot 129 g/km

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (64) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum