Renault Scénic TCe Bose 130 pk (2017) - Test
Grote schoenen om te vullen
De nieuwe Renault Scénic staat standaard op 20-inchwielen. Daarmee is meteen duidelijk dat de Fransen die auto in de markt willen zetten als een blits geheel. We gaan kijken of er ook wat gebruiksgemak overblijft.
De MPV is over zijn hoogtepunt heen. Het publiek wil steeds stoerdere auto's, dus een merk als Renault moet dan zijn MPV's aanpassen. Na de Espace heeft nu de Scénic een nieuwe look gekregen. De auto lijkt meer een concept-car dan een productiemodel. Hij staat hoog op zijn poten, heeft relatief smalle ramen en de gigantische 20-inch wielen zijn geen extra optie, nee, de Scénic wordt standaard met dit formaat geleverd!
De Renault heeft een 1.2 TCe-motor aan boord, die we inmiddels goed kennen uit de Mégane. Het is een uitstekende motor, met veel trekkracht. Hij is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Nu blinkt deze niet uit in zijn soort, maar hij bevalt stukken beter dan de automaat met dubbele koppeling die Renault gebruikt.
De beenruimte voor in de Scénic valt wat tegen. De zitting is erg kort én laag, zodat je knieën snel in een hoek komen. Dat is de prijs die je betaalt voor een verhoogde bodem. Daardoor is de hoofdruimte achterin ook merkbaar minder. De cockpit van de Renault oogt futuristisch. De tellers voor je neus zijn instelbaar naar sfeer en het rechtopstaande multimediascherm oogt modern. Helaas is de bediening omslachtig.
Gaan we rijden, dan merk je dat Renault zich heeft toegelegd op het Franse comfort waarmee het merk groot is geworden. De Scénic zweeft over het asfalt en enige vorm van contact met de weg via het stuur kun je wel vergeten. Je merkt dat de Fransen flink hebben gesleuteld om het effect van de gigantische wielen te verhelpen. Je hoort af en toe hoe de wielophanging hiermee bezig is. De uitstraling van de auto was voor Renault merkbaar heel belangrijk, maar dit alles komt duidelijk niet zonder een prijs.
Oordeel
Bij de nieuwe Scénic gaat vorm boven functie, maar niet alles is goed uitgewerkt.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Scénic TCe 130 Bose |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.120 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.198 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 130 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 205 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.406 mm / 1.866 mm / 1.653 mm |
Wielbasis | 2.734 mm |
Massa leeg | 1.405 kg |
Laadvermogen | 616 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.850 kg / 750 kg |
Banden | 195/55R20Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10 s (fabrieksopgave: 11,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,8 s / 6,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10 s / 11,2 s |
Brandstofverbruik | 7,7 l/100km (fabrieksopgave: 5,8 l/100km) |
CO2-uitstoot | 129 g/km |
PRIVATE LEASE Renault Scénic
Had je deze auto's al gezien?

Renault Scénic 1.3 TCe Bose Automaat | Panoramadak | Head Up | Trekhaak | Zondag Open!
- 2020
- 52.000 km

Renault Scénic 1.3 TCe Intens | Apple Carplay/Android Auto | Panorama Dak | Navigatie | Climate Control | Cruise Control | Bom Vol Opties!
- 2020
- 93.635 km

Renault Scénic 1.3 TCe 160 pk Automaat Initiale Paris | Trekhaak | Leder |
- 2020
- 107.060 km
Lees ook
Praktijkervaring Renault Scénic (2016-2023): nog een echte MPV?
Praktijkverbruik Renault (Grand) Scénic: zo zuinig was laatste échte Scénic
Renault Scénic (2017) – Volkswagen Touran (2015) - Occasion Test
Renault Scénic TCe 140 Bose
Renault Scénic - Volkswagen Golf Sportsvan
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (64) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.