Renault Scénic (2017) – Volkswagen Touran (2015) - Occasion Test
Uitstervende soort
Kijk de prijslijst er maar op na: het aanbod aan midi-MPV’s is echt bijna verdampt. Autofabrikanten zien er geen heil meer in en hebben nieuwe concepten uitgedacht, die gretig aftrek vinden. Wie toch nog een MPV wil, is meer en meer op de occasionmarkt aangewezen. Vaak is het dan nog een diesel ook, zoals dit duo.
Opmerkelijke ontdekking bij het doorspitten van Carbase op onze website: de Toyota Prius Plus is nog leverbaar! Die gaat al bijna tien jaar mee. Nog zo’n oudgediende is de Citroën C4 Picasso uit 2013, die sinds 2018 als C4 Space Tourer door het leven gaat. Het doek zal binnenkort vallen voor deze Fransoos en achter de coulissen staat er geen opvolger klaar. En wat hebben we verder? De BMW 2-serie Active Tourer was vorig jaar de bestverkopende in dit segment, iets wat je niet zou verwachten. Een vernieuwde versie laat niet lang meer op zich wachten; spionagebeelden duiken al op. Dan is er nog de Renault Scénic en daarmee hebben we het hele scala wel gehad. Maatje groter? Alleen nog de Renault Espace. Naar verluidt gaan deze modellen eruit bij Renault.
De kerncijfers Auto en Mobiliteit 2020, een uitgave van Bovag en RAI Vereniging, laten geen ruimte voor twijfel: was het aandeel MPV in 2014 nog 6,3 procent, in 2019 was dat slechts 2,1 procent. Het aan- deel stationwagon halveerde bijna: van 20,4 naar 11,7 procent. En je raadt het al: de SUV maakte een groeispurt van 10,2 naar 30,9 procent. Wil je nog een soort MPV, dan ben je aangewezen op de Kan- goo-achtigen van deze wereld. Hoewel, die is er in Nederland ook al niet meer als personenauto. Dan moet je uitwijken naar de Mercedes-Benz Citan Tourer. De koop- jesjagers worden op hun wenken bediend met de ruime Dacia Lodgy. Ook een optie: je zoekt een gebruikte MPV, zoals deze Renault Scénic en Volkswagen Touran. Net geen ton op de klok, zuinige diesel en in alle opzichten up-to-date. Was de eerste Scénic (1996) nog een opgeblazen Mégane, door de jaren heen kreeg hij steeds meer een eigen gezicht. De huidige versie sluit natuurlijk volledig aan bij de designtaal die met de in 2012 geïntroduceerde Clio en Captur (2013) werd gepresenteerd.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.