Renault Renault Kadjar Energy TCe 130 Bose (2015)

Captur XL

Renault Kadjar
Renault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault Kadjar
Met de nieuwe Kadjar hoopt Renault het succes van de Captur nog eens dunnetjes over te doen, maar dan een klasse hoger. De Kadjar staat op hetzelfde onderstel als de eveneens zeer succesvolle Nissan Qashqai.

De afgelopen tien jaar is er veel veranderd in het C-segment. Grote drijvende kracht achter die veranderingen was de Nissan Qashqai. Die liet zien dat je niet per se in een gewone hatchback hoefde te stappen, maar dat je voor hetzelfde geld ook een stoer SUV-achtig model kon rijden. Al eerder probeerde Renault bij deze trend aan te haken met de Koleos, maar die poging mislukte jammerlijk. Met de Kadjar doet de fabrikant nu een nieuwe poging. Uiterlijk heeft de Kadjar wel enige Qashqai-kenmerken, maar het is vooral Captur wat je ziet. Binnenin is het onderscheid met de Qashqai groter. Iets luxere materialen, het flamboyant vormgegeven dashboard en het digitale instrumentenpaneel doen je bijna denken dat je in een volledig op zichzelf staand model hebt plaatsgenomen.

Het R-Link 2-multimediasysteem maakt indruk met de rappe responstijd van het touchscreen. Wel jammer dat er niet wat meer sneltoetsen om het scherm heen zijn geplaatst om bijvoorbeeld met één handeling naar het radio- of navigatiemenu te gaan. Nu moet je soms vijf keer op het scherm tikken om ergens te komen, en dat is niet handig.

Hoewel de Kadjar op hetzelfde platform staat als de Qashqai, is-ie enkele centimeters langer, maar voor de interieurruimte maakt dat niet zo veel uit. Wel heeft de Franse kofferbak iets meer inhoud.

De 1,2-liter viercilinder turbomotor levert 130 pk en 205 Nm. Dat is ruim voldoende om de Kadjar vlot vooruit te helpen. Desondanks blijft het gemiddeld testverbruik met 1 op 14,5 binnen de perken. Minder positief is het wat sponzige gevoel in de pook bij het schakelen. Op rechte, goed geasfalteerde snelwegen is de auto vrij zacht en comfortabel, maar op oneffenheden als verbindingsstukken in lange bochten is de achterkant wat bonkig.

De Kadjar-prijslijst begint al bij een kleine € 25.000, maar wij kregen de duurste Bose-uitvoering mee. Voor € 30.690 krijg je dan onder meer een multimediaal navigatiesysteem met Bose-geluid, ledverlichting, 19-inch lichtmetaal en actieve veiligheidssystemen als rijstrookdetectie en verkeersbordherkenning.

Video

Oordeel

4 sterren

Kort samengevat is de Kadjar alles wat de Qashqai tot een succes maakt, overgoten met een Renault-sausje. Op de bediening en de achterasafstemming valt wel iets aan te merken, maar verder gooit de nieuwe Renault hoge ogen.

Signalement

Merk Renault
Model Kadjar Energy TCe 130 Bose
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.420

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.198 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 130 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 205 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.449 mm / 1.836 mm / 1.607 mm
Wielbasis 2.646 mm
Massa leeg 1.281 kg
Laadvermogen 572 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 690 kg
Banden225/45R19Prijzen
Topsnelheid 192 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,8 s (fabrieksopgave: 10,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,6 s / 6,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,2 s / 12,5 s
Brandstofverbruik 5,8 l/100km
CO2-uitstoot 130 g/km

Lezersreacties (58) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.