Renault Mégane Sedan 1.6-16V Expression Comfort (2004)
Curieus buitenbeentje
Als je naar de vierdeurs Renault Mégane kijkt, zie je dat ze er niet louter een bagageruimte hebben aangeplakt. De sedan is iets minder extreem dan de hatchback, maar hij is óók anders dan anders. Voor het openen van de Mégane-klep steken we een hand in de handgreep en vinden daar een elektrische ontgrendeling. De klep steunt op gasveren en niet op van die onhandige, bagagekrakende beugels die we tot voor kort nog regelmatig zagen. De Mégane-bak heeft een inhoud van 520 liter, maar hij heeft z'n vorm niet mee: wel diep, maar niet hoog. Voor die ene keer dat je iets langs wilt vervoeren, kun je de achterbank in delen neerklappen.
Zagen en zoeken
De Renault haalt uit 1,6 liter cilinderinhoud 115 pk. De motor brengt zijn krachten via een handgeschakelde vijfversnellingsbak over naar de voorwielen. Het is voor de bestuurder moeilijk in te schatten wat de auto doet. Dat begint al met een wat minder nauwkeurig koppelingspedaal en een versnellingsbak waarmee een soepele gangwissel niet vanzelfsprekend is. De slagen van de bak zijn lang en het stuur is behoorlijk fors. De bekrachtiging is behoorlijk vaag. Rond de middenstand kun je het stuurwiel vrij bewegen en voor de rest zit er maar bar weinig gevoel in. En dus rijd je zagend en zoekend door de bocht.
Dat Renault een ijzersterke traditie heeft die meer op comfort is gericht, is ook in de Mégane sedan goed te merken. Het onderstel zorgt zonder geklapper of andere nare geluiden voor een strak stukje comfort.
Niet alleen de rijeigenschappen dragen bij aan het comfort voor de inzittenden. De gebruikte materialen in de Renault hebben een hoog aaibaarheidsgehalte. Renault hield het in de Mégane heel rustig. Opmerkelijk, want aan de buitenkant schuwden de Fransen een controversieel lijntje of randje niet. Stoel en stuur zijn uitgebreid verstelbaar, alleen is het jammer dat de ruimte ertussen zelfs met de stoel in de laagste stand en het stuur in de hoogste maar krap is. Dat zou Renault kunnen oplossen door een kleiner stuur te monteren.
De klokken laten niets aan duidelijkheid te wensen over; de knoppen van de standaardventilatie in de Expression doen nogal goedkoop aan. Als je het niet mooi vindt, kun je doorsparen voor de Dynamique. Dat is de auto die wij hebben gefotografeerd en die heeft een automatische klimaatregeling standaard. De Mégane heeft ook cruise control, bandenspanningscontrole en een regensensor.
Curieus
Het blijft curieus: de Mégane start je niet met een sleutel, maar met een kaart. Als optie kun je een systeem bestellen waarmee de kaart niet eens meer uit je zak hoeft te halen om de portieren te openen en de motor te starten. Dan is zo'n kaartsysteem ineens stukken zinvoller.
De Mégane sedan geven we zeker een kans in een heel moeilijk stukje van de markt. Met volle passagiersbezetting is hij praktischer dan zijn vijfdeursbroertje, want in de koffer gaat een massa spullen mee. Maar de Mégane sedan vertoont ook een paar eigenaardigheden. De vage besturing en de hakerige bak hebben ons meer gestoord dan ons lief was. Aan de pluskant staan z'n comfort en koppelsterke motor.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Mégane Sedan 1.6 16V Expression Comfort |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 22.695 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 83 kW / 115 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 152 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.498 mm / 1.777 mm / 1.457 mm |
Wielbasis | 2.686 mm |
Massa leeg | 1.175 kg |
Laadvermogen | 575 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 650 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 193 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,6 s (fabrieksopgave: 11,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,8 s / 7,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,0 s / 13,9 s |
Brandstofverbruik | 6,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 163 g/km |