en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Hoewel ze bij Dacia de dingen graag zo simpel mogelijk houden, ontkomen de modellen daar evengoed niet aan een facelift. De Logan MCV, die we in deze vorm kennen sinds 2013, is op de helft van zijn levenscyclus en dus worden er wijzigingen doorgevoerd. Tegenwoordig heet hij in goed Roemeens Logan Phase II. Gelukkig is er aan het lijf van de Logan niet te veel veranderd. De wijzigingen blijven beperkt tot verchroomde randjes in het interieur en een nieuw stuurwiel. Aan de buitenkant herken je de vernieuwde Logan aan zijn nieuw koplampen met staande dagrijverlichting. Verder bleef de Logan helemaal de auto die hij altijd al was: met veel ruimte voor weinig geld. Voor wie niet te veel zeurt over raffinement en ergonomie.
In Nederland is de Logan er maar met één motor, de moderne 0,9-liter driecilinder met turbo, die we uit vele andere producten van Renault kennen. In het buitenland zijn ook minder geavanceerde motoren leverbaar, maar door hun hogere CO2-uitstoot zouden ze zich door ons belastingregime uit de markt prijzen. Onze testauto, die ook nog eens in de dikst Lauréate-aankleding is gehuld, is dus het beste wat Dacia te bieden heeft. Eigenlijk is het jammer dat het merk ervoor heeft gekozen van de Logan MCV een normale stationwagon te maken. Toen we pas kennismaakten met Dacia was de Logan MCV nog een semi-bestelauto, waar je desgewenst zeven mensen in kwijt kon. Je kon hem niet alleen zien als alternatief voor een stationwagon, maar ook voor ruimtewagens in de klasse van Kangoo, Berlingo en Doblò. Die eerste MCV is eigenlijk opgevolgd door twee modellen: deze stationwagon en de Lodgy, een zevenzits MPV. De eerste MCV had dus specifieke kwaliteiten die je in het huidige model niet meer kunt vinden.