AutoWeek 4 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 4 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
41

Klassementleiders

Renault Mégane 2012

  • Marc Klaver
  • Eerste rijtest
30 maart 2012 om 14:10
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 12 2012
AutoWeek 12 2012

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 12 2012

In Frankrijk is men bij Renault maar wat blij met het Nederlandse belastingstelsel, want de vraag vanuit 'Les Pays Bas' is zó groot, dat er in de fabriek zelfs een extra shift is ingevoerd om ervoor te zorgen dat al die belastingvrije 14%-Méganes op tijd klaar zijn. Renault slaagde erin om de uitstoot van de 1.5 dCi naar 90 gram te verlagen en de RS kreeg 15 pk en 20 Nm extra! Dit kroont ze tot leiders in hun klassement.

Niet alleen de Fransen juichen, ook de Nederlandse importeur is in zijn nopjes. In 2011 was Renault ineens het op twee na best verkochte merk, met dank aan de belastingvrije versies van de Clio en de Twingo. Daar is de Mégane in december bijgekomen en dat zorgt wederom voor een flinke verkoopboost. Er zijn al meer dan 7.000 orders geplaatst voor de versie met zuinige diesel en als die trend zich doorzet, dan overtreffen de verkoopcijfers van het eerste kwartaal die van heel 2011. Daarnaast is de kans groot dat de Mégane de best verkochte auto in zijn segment zal worden. Niet verrassend is het gegeven dat de Estate goed is voor 85% van het totale aantal bestellingen. In eerste instantie zou de Mégane Energy dCi 110 Start&Stop een CO₂-uitstoot van 95 gram hebben, maar na wat fijnslijperij heeft Renault dat op een keurige 90 gram weten te krijgen. En daarmee blijft deze versie ook na 1 juli in de 14% bijtellingcategorie vallen. Volvo komt overigens met een C30 D2 met 115 pk diesel die eveneens tot die datum hetzelfde belastingvoordeel geniet. Na die tijd lukt dat alleen Ford in de compacte middenklasse. De Focus Econetic diesel (89 g/km) komt vanaf midden dit jaar.

Twee nieuwe motoren

Voor modeljaar 2012 heeft Renault de Mégane lichtjes bijgepunt. De neus kreeg accenten in hoogglans zwart en met chroom omlijste mistlampen. Vanaf de versie Bose is LED-dagrijverlichting standaard. Verder zijn er nieuwe bekledingsstoffen, een grotere keus in lichtmetalen wielen en twee nieuwe lakkleuren. Optioneel is een camera in de voorruit die ervoor zorgt dat het grootlicht automatisch dimt en de bestuurder waarschuwt als hij niet netjes binnen de lijntjes rijdt. Op motorisch vlak zijn er eveneens enkele wijzigingen. Zo is er de Energy TCe 115, een 1,2-liter benzine turbomotor. Niet gebaseerd op de 100 pk 1.2 (1.149 cc) uit de Clio, maar een nieuwe motor. De Energy dCi 130 – een diesel - meet 1,6 liter en vervangt de 1.9 met dezelfde hoeveelheid pk's. En dan is er die voor de Nederlandse markt zo belangrijke Energy dCi 110. Een 1,5-liter dieselmotor die met zijn gemiddelde verbruik van 3,5 l/100 km niet meer dan 90 g/km uitstoot. Interessant voor de zakelijke rijder, maar ook nog voor de particulier, aangezien je tot 2014 geen wegenbelasting betaalt.

Stille kracht

De eerste versie die we onder handen nemen is de TCe 115. Deze motor komt in de plaats van de 110 pk 1.6, waarvan een 100 pk variant als instapper in de lijst blijft staan. Een twaalfhonderdje in een auto uit het c-segment zijn we al gewend van bijvoorbeeld VW en daardoor weten we uit ervaring dat zo'n klein turboblokje het verbluffend goed doet. De Mégane vormt daarop geen uitzondering. De motor doet zijn werk in opvallende stilte en er is al vrij snel ruim voldoende trekkracht beschikbaar. Moeilijk krijgt hij het op een lange klim, merken we als we met de cruise op 90 km/h en de versnelling in zes omhoog gaan. De snelheid zakt terug en er zit niets anders op dan even een tandje terug te schakelen. Nu is het zo, dat de motor bij dat tempo onder de 2.000 toeren draait, dus het maximale koppel is nog net niet paraat. Bij 120 km/h registreren we een nette 2.500 toeren, heel wat minder dan zijn turboloze voorganger met meer cc's. Met een maximaal aanhangergewicht van 1.500 kg kunnen caravanbezitters ook met deze krachtbron uit de voeten. Nog beter bediend zijn zij met de 130 pk sterke 1.6 dCi. Ook deze motor doet zijn werk in alle rust, Renault maakt dan ook melding van het feit dat het geluidsniveau van de nieuwe motoren twee keer zo laag is. De 1.5 dCi was helaas niet beschikbaar voor een testrit.

Betaalbare ' 911'

Nu we toch bij het thema geluid zijn aanbeland: de vernieuwde RS is juist iets luidruchtiger geworden en gorgelt er lekker op los bij gas loslaten. Fijn! Dat dit een verdraaid goede hatchback is, bewijst een rondetijd van 8:07.97 minuten op de Nordschleife vorig jaar met een RS Trophy, die, net als de nieuwe RS, over 265 pk en 360 Nm beschikt. In datzelfde jaar deed de bekende coureur Hans Joachim Stuck een poging met een VW Golf R, waarmee hij een tijd van 8:23 klokte. Bij ons staat de Mégane RS bovenaan de lijst van hot hatches en het is dan ook een groot genoegen om met de jongste versie over een Spaans circuit te knallen. Je kunt zo genadeloos hard gaan zonder daarvoor genadeloos hard te worden afgestraft, dat je bijna zou denken dat hij wellicht te gemakkelijk is. Maar het is juist een verdienste voor het team dat het onderstel van deze auto ontwikkelde. Uiteraard beschikt de voorwielophanging over onafhankelijk van de veerpoot scharnierende fusees, waarmee aandrijfreacties worden losgekoppeld van de besturing. Als je wat onversneden rijplezier betreft op zoek bent naar een betaalbaar, praktisch equivalent van een Porsche 911, dan is de Mégane RS zo ongeveer het beste wat er momenteel te koop is. Een geweldige hatchback en wat ons betreft de leider in zijn klasse.

  • Houd me op de hoogte over de Renault Mégane
Renault Mégane Renault Mégane

Uitgelicht aanbod

    1.4 TCe Dynamique, Airco, Key-Less, Navigatie, Xenon

    Renault Mégane 1.4 TCe Dynamique, Airco, Key-Less, Navigatie, Xenon

    • 2009
    • 177.584 km

    € 4.950

    Grand Tour 1.5 dCi Expression Luxe

    Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi Expression Luxe

    • 2005
    • 230.625 km

    Op aanvraag

    Estate 1.3 TCe Bose*Navi+Camera*Parc Assist*Mooie Dealer Auto!

    Renault Mégane Estate 1.3 TCe Bose*Navi+Camera*Parc Assist*Mooie Dealer Auto!

    • 2019
    • 19.635 km

    € 19.750

Meer Renault Mégane occasions

Lezersreacties (41) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Mégane specificaties
  • Renault Mégane occasions
  • Renault Mégane video's
Advies en informatie
  • Renault Mégane tests
  • Renault Mégane gebruikersreviews
  • Renault Mégane index
PREMIUM
Renault Mégane Coupé - Hyundai i30 3drs

Renault Mégane Coupé - Hyundai i30 3drs

De driedeurs hatchback in het C-segment wordt met uitsterven bedreigd. De consument koopt 'm...

Lees meer
Dubbeltest - 14% Ford Focus vs 14% Renault Mégane

Dubbeltest - 14% Ford Focus vs 14% Renault Mégane

87

Een lekker dikke compacte middenklasser rijden met de volle mep belastingvoordeel? Dan kan...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Renault Mégane TCe 180 GT (2010)

    Renault Mégane TCe 180 GT (2010)

    4
    • 16 december 2020
  • Review
    Renault Mégane Estate TCe 140 Bose (2019)

    Renault Mégane Estate TCe 140 Bose (2019)

    7
    • 3 december 2020
  • Review
    Renault Mégane TCe 180 Dynamique (2009)

    Renault Mégane TCe 180 Dynamique (2009)

    3
    • 23 november 2020
  • PREMIUM
    Kia Ceed Sportswagon PHEV vs. Renault Mégane Estate PHEV

    Kia Ceed Sportswagon PHEV vs. Renault Mégane...

    • 10 november 2020
  • Autonieuws
    Facelift voor Renault Mégane Sedan

    Facelift voor Renault Mégane Sedan

    29
    • 27 oktober 2020
  • Review
    Renault Mégane Estate TCe 130 Bose (2011)

    Renault Mégane Estate TCe 130 Bose (2011)

    • 21 oktober 2020
  • Autonieuws
    Renault Mégane hatchback komt ook als plug-in hybride

    Renault Mégane hatchback komt ook als plug-in...

    4
    • 16 oktober 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    'Renault Twingo krijgt geen opvolger'

    'Renault Twingo krijgt geen opvolger'

    37
    • 26 januari 2021
  • Autonieuws
    Anthony Lo nieuwe hoofdontwerper Ford

    Anthony Lo nieuwe hoofdontwerper Ford

    5
    • 26 januari 2021
  • Autotest
    Renault Captur PHEV

    Renault Captur PHEV

    13
    • 26 januari 2021
  • Review
    Renault Clio TCe 90 Energy Dynamique (2013)

    Renault Clio TCe 90 Energy Dynamique (2013)

    3
    • 24 januari 2021
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Renault Twingo

    Facelift Friday: Renault Twingo

    13
    • 22 januari 2021
  • Autonieuws
    Vijf Renaults 5 uit het occasion-aanbod

    Vijf Renaults 5 uit het occasion-aanbod

    32
    • 21 januari 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe cross-over van Renault in beeld

    Nieuwe cross-over van Renault in beeld

    13
    • 20 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep