Renault Mégane 1.5 dCi – 2010 – 460.780 km – Klokje rond

Eigenaar doet het onderhoud grotendeels zelf

83 reacties

Video

Bas Markus verdient een pluim. Deze autodidact op het gebied van autotechniek onderhoudt grotendeels zelf deze Renault Mégane, samen met zijn collega en maat Patrick. Als je dan richting een half miljoen kilometers gaat, doe je iets goed.

Eerste motor nog, de originele turbo, de eerste versnellingsbak en nog nooit gingen er nieuwe verstuivers in deze dappere Fransman. Terwijl de 32-jarige eigenaar Bas heel veel zelf doet aan zijn auto, zonder brug. Maar wel bijna een half miljoen kilometers op de teller. Onze nieuwsgierigheid was gewekt.

Het is best opmerkelijk hoe Bas Markus uit het Zuid-Hollandse Sommelsdijk aan deze Renault Mégane Estate 1.5 dCi is gekomen. “In 2017 wilde mijn vriendin na wat matige ervaringen met een Audi A4 en een hoog verbruik bij de Mazda 6 nu een keer een zuinige en betrouwbare auto. Na wat zoeken kwam deze Mégane Estate III 1.5 dCi op ons pad. Het idee was toen om deze auto een tijdje te rijden en rustig te zoeken naar een leuke snelle diesel. Zoals je ziet, is dat niet gelukt”, lacht Bas.

Dat heeft een aantal oorzaken. Bas kreeg er lol in om zelf, samen met zijn collega en maat Patrick Sep, het onderhoud aan de Renault uit te voeren. De Franse diesel bleef het ook gewoon lekker doen. Bovendien ging Bas de stationwagon steeds meer waarderen.

Keurmeester Joep Schuurman is intussen met onze cameraman op pad gegaan en komt met een nagenoeg tevreden grijns op het gelaat terug. “Ik ben heel benieuwd wat ik straks onder de motorkap aantref en verder onder de auto, want vooralsnog vind ik het niet verkeerd.”

Dakkoffer

Bas heeft zijn maten Patrick Sep en Marc Fluit meegenomen naar de keuring en was aan het vertellen hoezeer hij de Renault de afgelopen jaren is gaan waarderen. “Deze auto heeft ons echt overal gebracht: Rome, Berlijn, Londen, Barcelona, Kroatië. Soms met caravan of met dakkoffer en veel bagage. De Mégane is ons werkpaard. Als ik uit de nachtdienst thuis kwam, nam mijn vriendin hem over om naar haar werk te gaan. Zo lieten wij de diesel lekker werken voor zijn geld.”

Dat liep al met al prima. Althans, meestal. “Eén keer is mijn vrouw met de Mégane gestrand, toen ze met vier vriendinnen onderweg was naar een etentje. Op de afsleepwagen zijn ze met auto en al alsnog afgezet bij het restaurant. De drukgroep van de koppeling was de boosdoener.” Bas zelf strandde één keer, eveneens op weg naar een etentje buiten de deur. “De elektronische handrem kwam niet meer los. Dat komt vaker voor bij dit model Mégane.”

Bas en Patrick werken aan de auto zonder brug, met krik en assteunen. Zodoende kunnen ze niet al het onderhoud zelf doen. “Buiten de distributieriem en de koppeling om doen we het meeste zelf. Ik ben bang dat Joep de auto als een beetje ‘versleuteld’ gaat beschouwen, maar volgens mij klopt het technisch allemaal wel.”

Toch heeft Bas diep en soms zelfs heel diep moeten gaan om zijn relatie met de Mégane in stand te houden. “In 2022 bij 356.000 km heb ik zelf het volledige onderstel vervangen. Nieuwe draagarmen, schokdempers, stuurstangen en aandrijfassen zijn toen gemonteerd. Daardoor rijdt deze auto nog erg prettig, vind ik. Maar wát een klus was dat.”

Dat horen we in feite ook van Joep na zijn proefrit. Zeker, onder de motorkap vindt de keurmeester en eigenaar van Carrec wat vettigheid die onder het motorblok vandaan komt. En die motorsteunen hadden beslist origineel moeten zijn, want dat zou heel veel trillingen schelen. Verder zijn er echter nauwelijks klachten.

Nooit klaar

Nóg een keer vroeg Bas zich vertwijfeld af waar hij aan was begonnen toen er in de Renault een laag water stond, van voor tot achter. Het bleek lekkage, afkomstig van het schuif/kanteldak. “Ik heb toen het hele auto-interieur leeggetrokken en alles intensief moeten drogen.”

Een Renault Mégane Estate uit 2010 met meer dan 460.000 op de klok, daarmee ben je nooit helemaal klaar. Bas: “Natuurlijk zijn er nu wat onderdelen die aandacht vragen. Zo maakt het wiellager linksvoor een apart geluid, net als de stabilisator linksvoor. Verder stuurt hij wat zwaar doordat de elektronische stuurbekrachtiging waarschijnlijk is versleten. Daarnaast lekken de turbo en dec krukaskeerring al langere tijd wat olie en moet ik de distributieriem over ongeveer 4.000 km vervangen. Toch ga ik hem nog geen schop geven, denk ik.”

Joep is inmiddels bij de achterkant van de onderkant geweest en bezig aan de laatste checkpunten, zoals de wielophanging en de banden. Het is opvallend dat er nauwelijks nog wat bij komt op het lijstje. De verwachtingen van het gezelschap van Goeree-Overflakkee waren hoog gespannen: over de mankementen die Joep zou vinden en hoe het thuissleutelaarswerk zou worden ontvangen en beoordeeld. Dat valt allemaal niet tegen. Ze scoren zelfs een duim. Ze staan te glimmen van trots in de riante werkplaats van Carrec. Hoe dan? Bas: “Goed je verstand gebruiken.” Zijn vriend en collega Patrick voegt daar nog aan toe: “Veel filmpjes kijken waarvan je wat kunt leren.” Beste lezer, doe er je voordeel mee!

Eigenaar Renault Mégane

Naam Bas Markus
Bouwjaar 1992
Woonplaats Sommelsdijk
Beroep ambtenaar
Eerste auto Opel Corsa GSi
Vorige auto Audi A4 3.0 TDI quattro
Wat zou je veranderen aan de auto? “Hij zou iets sneller mogen zijn en een automaat mogen hebben.”
Langste reis met deze auto? “Naar Dubrovnik.”

Onderhoudshistorie

De onderhoudshistorie van deze Renault Mégane Estate is vrij compleet. Er is met het verstrijken van de jaren veel aan gebeurd. Een kilometerstand van een half miljoen is alleen haalbaar met gedegen onderhoud. Dat kost óf geld, óf veel tijd en dan iets minder geld. Je moet hoe dan ook investeren, anders krijg je niet het resultaat dat we vandaag hebben gezien.

  • 182.737 Onderhoudsbeurt olie, oliefilter, brandstoffilter, luchtfilter
  • 210.641 Onderhoudsbeurt olie, -filter, brandstoffilter, luchtfilter
  • 222.811 Fuseekogel linksvoor vervangen plus gloeibougies
  • 243.183 Onderhoudsbeurt olie, filters
  • 254.431 Onderhoud plus uitlijnen
  • 257.889 Onderhoudsbeurt olie, carterplug, afdichtring, brandstoffilter, blokken en schijven voor vervangen, stabilisatorstangen voor
  • 266.589 Reparatie deel uitlaat, software-aanpassing dieselpartikelfilter en EGR
  • 268.185 Accu vervangen, dubbelmassavliegwiel vervangen, startmotor vervangen, spanningsregelaar vervangen, koppelingsset vervangen
  • 268.662 Rondje uitlijnen
  • 269.217 Remvloeistof verversen
  • 287.242 Onderhoud, distributieset en waterpomp en multiriem
  • 287.296 Onderhoudsbeurt, olie, filters, blokken en schijven, inclusief wiellagers
  • 296.964 Airco-condensor vervangen en airco afgevuld
  • 303.500 Onderhoudsbeurt, olie plus filters
  • 308.979 Reparatie, aandrijfhoes rechtsvoor, spoorstang-eind, uitlijnen en afstellen
  • 322.206 Onderhoud, aircoservice
  • 324.546 Onderhoud, olie en filters
  • 351.623 Onderhoudsbeurt olie en filters
  • 356.230 Onderhoud en aandrijfassen voor vervangen, draagarmen voor vervangen plus rubbers, motorsteunen, remblokken en schijven voor, schokdempers voor en achter, spoorstangen voor, stabilisatorstangen voor, uitlijnen, versnellingsbakolie
  • 373.064 Onderhoudsbeurt olie met filters
  • 387.008 Reparatie hoes spoorstang linksvoor vervangen, hoes spoorstang rechtsvoor vastgezet, koppelingsleiding vervangen
  • 387.606 Onderhoudsbeurt olie, oliefilter, remblokken en schijven achter, remvloeistof, versnellingsbakolie
  • 411.529 Onderhoudsbeurt olie plus filters, remblokken voor en schijven vervangen in verband met trillingen, remvloeistof vervangen
  • 421.803 Reparatie drukslang, vervangen uitlaat
  • 422.760 Reparatie, chassisveren achter vervangen
  • 423.604 Onderhoudsbeurt olie met filters
  • 449.768 Onderhoudsbeurt olie, oliefilter, luchtfilter, veren voor vervangen
  • 455.556 Onderhoud distributieriemset en multiriem
  • 459.565 Reparatie stuurhuishoes linksvoor vervangen

Wat mankeert eraan?

  • Veel motortrillingen in de auto (imitatie-motorsteunen)
  • Koppeling gaat (te) zwaar en is slecht te doseren
  • Bekleding op de A-stijlen (binnenzijde) laat los
  • Claxon is versleten/vals
  • Onderstel is hard over korte hobbels/richels
  • Wisserbladen voor strepen
  • De windhaak van de motorkap is niet gangbaar
  • De koplampen worden dof
  • De motor zweet wat olie aan de versnellingsbakzijde; vanaf de onderzijde is te zien dat er echt lekkage is
  • De radiateur en de intercooler worden slecht
  • De afdekplaat onder de achteras is niet goed gemonteerd
  • De bedrading naar en de stekker op de remklauw rechtsachter zijn ondeugdelijk gemonteerd

De mening van Carrec Technocenter.

“Toen AutoWeek deze Renault Mégane aandroeg, had ik er niet zoveel vertrouwen in. Ik kom inderdaad dingen tegen die matig gemonteerd zijn en versleten, maar ondanks het lijstje ben ik onder de streep toch redelijk positief, want hij staat beslist niet op instorten. Een klein duimpje voor deze Renault, want het kan vele malen slechter.”

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Signalement

Merk Renault
Model Mégane Estate dCi 110 Expression
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 25.990

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.461 cc
Maximaal vermogen 81 kW / 110 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.559 mm / 1.804 mm / 1.469 mm
Wielbasis 2.701 mm
Massa leeg 1.240 kg
Laadvermogen 585 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 670 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,8 s
Brandstofverbruik 4,4 l/100km
CO2-uitstoot 106 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (83) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum