Renault Laguna Coupé 3.5 V6 Initiale (2009)

Redelijk alternatief

Renault Laguna Coupé 3.5 V6 Initiale
De Laguna Coupé wordt gepresenteerd als een betaalbaar alternatief voor chique Duitse concurrenten. Hij heeft – laten we even eerlijk zijn – zijn naam niet helemaal mee. Kan hij het de Teutoonse auto's lastig maken?

De uitdaging van Renault ligt op tafel en als je die handschoen opneemt, dán maar meteen op niveau. De vierwielbestuurde Laguna Coupé 3.5 V6 met bijna 240 pk en een geavanceerde zestrapsautomaat neemt het op tegen de Duitse concurrentie, die echter een aanzienlijk dikker prijskaartje heeft. Want de prijs is toch de Franse troefkaart.

De Renault heeft vanuit bepaalde hoeken bezien een oogstrelend design. De neus vertoont weliswaar grote gelijkenis met de meer alledaagse uitvoering, maar hoe dichter je in de buurt van de achterkant komt, des te sneller begint het autohart te kloppen. De Laguna Coupé is slank van lijn en oogt breed en compacter dan hij feitelijk is. Goed gevulde wielkasten, speels gevormde ramen, twee kloeke uitlaatpijpen, een soort geïntegreerde spoiler in de achterklep: het helpt allemaal mee om er een absoluut hebbeding van te maken.

Open het achterklepje van de Laguna Coupé en je kijkt in een lange, wat lage laadruimte van een toch heel bruikbaar formaat. Aan de zijkanten vind je hendels om de achterbankdelen te ontgrendelen, onder de vloer een bandenreparatiekit en helemaal achterin staat de accu, voor een betere gewichtsverdeling. De achterbank is bij een coupé vaak het kind van de rekening, omdat die sierlijk omlaag en naar binnen buigende

daklijn nu eenmaal zijn tol eist. Wat bij de Laguna opvalt, is de elektrisch wegzoevende voorstoel. Het instappen naar achteren verloopt daarna heel redelijk. Je 'landt' daar vervolgens in een sportief voorgevormde kuipstoel, met de zithouding wat lager en meer achterover dan gebruikelijk. Je kruin zit al snel tegen de dakrand, de voeten raken beklemd in de opvallend krappe ruimte onder de stoel en de knieën aaien de rugleuning.

Clean dashboard

Renault is erin geslaagd om de Coupé een heel clean dashboard mee te geven. Mooi strak, overzichtelijk, zonder te veel tierelantijntjes en logisch te bedienen, ook het menusysteem. Renault gebruikt mooie, prettig aanvoelende materialen.

De Coupé krijgt een sportief gevormd stuurwiel mee, met een platte onderkant. De dikke V6-motor produceert 240 pk en 330 Nm en zorgt voor imposante prestaties en een soeverein rijgedrag. De zescilinder wil graag toeren maken. Ook de zestrapsautomaat doet gewoon prima werkt. Op kruissnelheid zoef je in alle rust voort, maar wanneer het gas flink wordt ingeduwd, stijgt uit het vooronder een diepe grom op. De Laguna

gaat er vervolgens met grote stappen vandoor tot 244 kilometer per uur. Bij optrekken uit stilstand blijkt de eerste versnelling aan de korte kant te zijn. De Laguna is redelijk stevig geveerd, maar laat genoeg ruimte voor rijcomfort. Hij voelt zelfs bij een gespierde rijstijl steeds mooi stabiel en neutraal aan. De 4Control-besturing vraagt wel enige gewenning. Bij het parkeren is het uiterst handig en ook straatje keren gaat mooi kort. In dat geval sturen de achterwielen immers tegengesteld aan de voorwielen. Bij lagere rijsnelheden voelt de auto bijna schichtig aan; hij reageert al wanneer je alleen maar naar het stuurwiel kíjkt. Het duurt even voor je het spelletje doorhebt: in de stad heel kleine stuurbewegingen, daarbuiten grotere.

Signalement

Merk Renault
Model Laguna Coupé 3.5 V6 Initiale
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 50.590

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.498 cc
Maximaal vermogen 175 kW / 240 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 330 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.643 mm / 1.830 mm / 1.401 mm
Wielbasis 2.693 mm
Massa leeg 1.497 kg
Laadvermogen 455 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 650 kg
Banden225/45R18Prijzen
Topsnelheid 244 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,3 s (fabrieksopgave: 7,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,6s
Brandstofverbruik 10,0 l/100km
CO2-uitstoot 238 g/km

Lezersreacties (42) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.