Renault Laguna Coupé 3.5 V6 Initiale (2009)
Redelijk alternatief
De uitdaging van Renault ligt op tafel en als je die handschoen opneemt, dán maar meteen op niveau. De vierwielbestuurde Laguna Coupé 3.5 V6 met bijna 240 pk en een geavanceerde zestrapsautomaat neemt het op tegen de Duitse concurrentie, die echter een aanzienlijk dikker prijskaartje heeft. Want de prijs is toch de Franse troefkaart.
De Renault heeft vanuit bepaalde hoeken bezien een oogstrelend design. De neus vertoont weliswaar grote gelijkenis met de meer alledaagse uitvoering, maar hoe dichter je in de buurt van de achterkant komt, des te sneller begint het autohart te kloppen. De Laguna Coupé is slank van lijn en oogt breed en compacter dan hij feitelijk is. Goed gevulde wielkasten, speels gevormde ramen, twee kloeke uitlaatpijpen, een soort geïntegreerde spoiler in de achterklep: het helpt allemaal mee om er een absoluut hebbeding van te maken.
Open het achterklepje van de Laguna Coupé en je kijkt in een lange, wat lage laadruimte van een toch heel bruikbaar formaat. Aan de zijkanten vind je hendels om de achterbankdelen te ontgrendelen, onder de vloer een bandenreparatiekit en helemaal achterin staat de accu, voor een betere gewichtsverdeling. De achterbank is bij een coupé vaak het kind van de rekening, omdat die sierlijk omlaag en naar binnen buigende
daklijn nu eenmaal zijn tol eist. Wat bij de Laguna opvalt, is de elektrisch wegzoevende voorstoel. Het instappen naar achteren verloopt daarna heel redelijk. Je 'landt' daar vervolgens in een sportief voorgevormde kuipstoel, met de zithouding wat lager en meer achterover dan gebruikelijk. Je kruin zit al snel tegen de dakrand, de voeten raken beklemd in de opvallend krappe ruimte onder de stoel en de knieën aaien de rugleuning.
Clean dashboard
Renault is erin geslaagd om de Coupé een heel clean dashboard mee te geven. Mooi strak, overzichtelijk, zonder te veel tierelantijntjes en logisch te bedienen, ook het menusysteem. Renault gebruikt mooie, prettig aanvoelende materialen.
De Coupé krijgt een sportief gevormd stuurwiel mee, met een platte onderkant. De dikke V6-motor produceert 240 pk en 330 Nm en zorgt voor imposante prestaties en een soeverein rijgedrag. De zescilinder wil graag toeren maken. Ook de zestrapsautomaat doet gewoon prima werkt. Op kruissnelheid zoef je in alle rust voort, maar wanneer het gas flink wordt ingeduwd, stijgt uit het vooronder een diepe grom op. De Laguna
gaat er vervolgens met grote stappen vandoor tot 244 kilometer per uur. Bij optrekken uit stilstand blijkt de eerste versnelling aan de korte kant te zijn. De Laguna is redelijk stevig geveerd, maar laat genoeg ruimte voor rijcomfort. Hij voelt zelfs bij een gespierde rijstijl steeds mooi stabiel en neutraal aan. De 4Control-besturing vraagt wel enige gewenning. Bij het parkeren is het uiterst handig en ook straatje keren gaat mooi kort. In dat geval sturen de achterwielen immers tegengesteld aan de voorwielen. Bij lagere rijsnelheden voelt de auto bijna schichtig aan; hij reageert al wanneer je alleen maar naar het stuurwiel kíjkt. Het duurt even voor je het spelletje doorhebt: in de stad heel kleine stuurbewegingen, daarbuiten grotere.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Laguna Coupé 3.5 V6 Initiale |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 50.590 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.498 cc |
Maximaal vermogen | 175 kW / 240 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 330 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.643 mm / 1.830 mm / 1.401 mm |
Wielbasis | 2.693 mm |
Massa leeg | 1.497 kg |
Laadvermogen | 455 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 650 kg |
Banden | 225/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 244 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,3 s (fabrieksopgave: 7,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,6s |
Brandstofverbruik | 10,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 238 g/km |
Lees ook
Geen SUV Coupé maar een echte coupé! Deze fraaie occasions kosten minder dan €10.000
Occasion dubbeltest - Renault Laguna Coupé vs Audi A5
Renault Laguna Coupé 2.0 16V T 170 Monaco GP (2011) - Test
Test: Alfa Romeo Brera - Renault Laguna Coupé
Renault Laguna Coupé (2008) - Test
Lezersreacties (42) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.