Renault 5 GT Turbo (1990) - Klokje rond klassiek
‘Zodra je instapt, heb je een grijns op je gezicht’
24 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Marc Klaver
- Klokje rond
Bijna 28 jaar geleden kocht Bas Pijl als toen achttienjarige jongen zijn eerste auto: een blauwe Renault 5 GT Turbo. Inderdaad, die auto heeft hij nog steeds. Anno 2025 is de Renault 5 actueler dan ooit nu er ook een elektrische auto met diezelfde naam is. Bij zijn introductie, precies veertig jaar geleden, was deze Turbo een regelrechte sensatie.
Niet te koop
Koester jij ook zulke fijne herinneringen aan je eerste auto en zou je willen dat je hem nog had? Bas is zo slim geweest om nooit afstand te doen van de snelle Renault 5 die hij in 1997 kocht, vlak na het halen van zijn rijbewijs. Niet gek voor een startersauto! “Veel van mijn vrienden reden een Golf GTI of 205 GTI en zelf droomde ik ook wel van zo’n kleine, snelle auto. Mijn vader tipte mij destijds over de 5 Turbo. Die had hij ergens zien staan en mijn interesse was meteen gewekt. Maar helaas, de auto bleek niet te koop, dat was een domper. Totdat ik een poosje later hoorde dat de eigenaar van plan was om een motor te gaan kopen. Ik wist niet hoe snel ik er weer heen moest en uiteindelijk konden we een deal maken. Ik kwam iets geld te kort, maar dat kon ik van mijn vader lenen. En ook al had ik soms niet eens geld om te tanken, ik was intens blij. De auto verzekeren was ook nog een probleem, want dat bleek niet te kunnen in verband met mijn leeftijd en het motorvermogen. Deze auto is ooit op grijs kenteken afgeleverd aan de eerste eigenaar, dat kon toen nog. De tweede bezitter heeft alles weer teruggebouwd naar normaal kenteken en ik ben de derde eigenaar. Ik ben later zelf op zoek gegaan naar een achterbank met de originele blauwe stof. Die vond ik bij Renault-specialist Van Tol, die vroeger veel van deze Vijfjes heeft omgebouwd van geel naar grijs kenteken. Ik krijg soms de vraag of mijn auto geïmporteerd is, vanwege het kenteken van 1995, maar dat heeft dus te maken met de omkeuring van grijs naar geel.”
Twee gaatjes dichtgelast
In de periode van 1997 tot en met 2001 reed Bas de Vijf als dagelijkse auto, maar daarna ging de Renault de stalling in, want verkopen was geen optie. “In 2003 heb ik hem grondig aangepakt, ook al was een totale restauratie niet nodig. De techniek was nog in goede staat, de carrosserie ook, maar het lakwerk zeker niet. De kleur is best bijzonder, aangezien dit de Bleu Sport is, een afscheidsversie. Hij heeft een iets ander interieur, wat meer opties en van origine blauwe wielen. Voor de zekerheid heb ik de zijskirts gedemonteerd, want ik had gelezen dat het plaatwerk daaronder stevig kan roesten. Dat viel bij mijn auto alles mee; er zijn twee kleine gaatjes dichtgelast. Verder had de voorbumper een scheur en tot mijn grote verrassing kon ik bij de dealer een nieuwe kopen voor 75 euro. De koets is helemaal opnieuw gespoten in de originele kleur, met twee lagen blanke lak eroverheen. Dat is nu meer dan twintig jaar geleden en sindsdien rijd ik er vrijwel alleen maar in de zomer mee. Zodra je instapt, heb je een grijns op je gezicht. De motor houdt zich nog steeds goed na 140.000 kilometer. Geen olieverbruik, de eerste koppeling, de eerste turbo en aan de motor is nooit gesleuteld. Nu moet ik zeggen dat ik ook altijd de verleiding heb kunnen weerstaan om de turbodruk op te schroeven. En ik ga voorzichtig met de techniek om, zeker nu hij wat meer op leeftijd raakt. Rustig warm rijden, goede olie gebruiken en als het kan lekker gas geven. Vooral het bochtenwerk is leuk met zo’n lichte auto. En op de autobahn tikt hij met gemak de 200 km/h aan; dat is 198 km/h op de GPS.”
Extra Renault 5 GT voor op het circuit
Bas heeft de 5 GT subtiel aangepast naar zijn eigen smaak, met grotere wielen die uit die tijd stammen, twee extra klokjes tegen het hemeltje, een versterker met subwoofers, een rolkooi (show), een veerpootbrug voor wat meer stijfheid, een uitlaatdemper van Devil en een zwarte jaloezie tegen de achterruit. “Die heb ik België op maat laten maken. Ik wilde per se zwarte lamellen. Ik heb zelf een mal van de ruit gemaakt, die in een koker gedaan en opgestuurd en een paar weken later had ik een perfect passende jaloezie. Een goed vriend van mij heeft ook vanaf zijn achttiende een 5 GT Turbo. We hebben een Facebook-pagina opgezet en één keer per jaar is er een meeting. Daar komen meestal tussen de 50 en 80 GT Turbo’s. Ik schat dat er nog zo’n 150 in Nederland zijn. Puur voor de lol heb ik samen met een kennis een GT Turbo met rolkooi om mee op het circuit te rijden. Daar zit een grappig verhaal bij. We spotten die auto voor het eerst in Griekenland, maar later stond hij ineens in België. Een half jaar later belde de eigenaar mij met de mededeling dat hij hem wilde verkopen. Daarna zijn we wat gaan graven in de historie en ontdekten dat deze Vijf in Griekenland voor slalomraces is gebruikt. Ik heb ook nog eens een poosje een R4 met de motor van een GT Turbo gehad, maar die was echt niet op de weg te houden. Inmiddels ben ik al 25 jaar lid van de Club Renault Sportives, die ook vaak leuke evenementen organiseert. Deze Vijf gaat nooit meer weg, dat begrijp je natuurlijk wel.”
Geschiedenis Renault 5 GT Turbo
Voor de eerste Renault 5 gaan we terug naar 1972 en die was er later ook met turbomotor. Ten eerste was er de 5 Alpine Turbo uit 1980, met dezelfde 1.4 als de blauwe 5 in dit verhaal, maar dan met 110 pk. Nog spraakmakender is de dikke 5 Turbo met middenmotor en achterwielaandrijving, 160 pk sterk. En zeggen we turbo, dan mogen we de Formule 1 ook niet onvermeld laten. Renault stapte als team in 1977 in met een 1,5-liter V6-turbomotor. De eerste zege kwam pas in 1979, met coureur Jean-Pierre Jabouille achter het stuur. In 1985 trok Renault zich terug als team, maar Lotus gebruikte nog altijd zijn motor, in 1986 goed voor 1.000 pk, getemd door Ayrton Senna. In 1978 won Renault overigens de 24 uur van Le Mans, ook met een V6-turbomotor. In 1984 volgde de Super Vijf, een ontwerp van Marcello Gandini, de eerste generatie, en een jaar later werd de 5 GT Turbo gepresenteerd, met 116 pk. Phase 2 verscheen in 1987, met iets meer vermogen en enkele kleine aanpassingen. In 1990 was het over en uit en een jaar later kon je je 5 GT Turbo inruilen op een Clio 16V met 137 pk, maar misschien is de Clio Williams wel de geestelijke opvolger van de 5 GT Turbo.
Eigenaar
Naam • Bas Pijl
Bouwjaar • 1978
Beroep • Hoofd facilitair
Eerste auto • Deze Renault
Droomauto • Alpine A110 en Porsche 911
Onderhoudshistorie
Bas: “De auto is exact zoals ik hem kocht toen ik achttien was en net mijn rijbewijs had. Altijd netjes onderhouden en weinig mee gereden. In 2003 heb ik hem een keer helemaal aangepakt, omdat bij veel exemplaren de dorpels nog weleens wegroestten. Dit bleek bij dit exemplaar eigenlijk niet het geval te zijn. Omdat het voor mij echt een jaren 80- en 90-tijdcapsule is, heb ik de periodecorrecte Azev A-wielen gemonteerd. De originele wielen heb ik uiteraard ook nog. Verder heb ik de afgelopen jaren een show-rolkooi en een veerpootbrug van GT Tuning uit Engeland gemonteerd. Dit waren accessoires die je in de jaren 90 écht wilde hebben! Het blijkt ook dat goed onderhoud loont. Ik rijd nog steeds met de originele turbo. Uiteraard is er altijd wel wat aan zo’n Frans gebakje. De elektrische ramen gaan dan weer niet open, de centrale vergrendeling werkt niet of de naald van de snelheidsmeter schommelt als een malle. Heel herkenbaar voor rijders van een Renault 5 of 5 GT turbo.”
De mening van Carrec Technocenter
Dennis Koldewijn: “Midden jaren 90 was ik klaar met mijn opleiding en begon mijn werkplaatsbestaan bij het niet meer bestaande De Grijs Tuning Zutphen, waar alle merken werden bediend en gebruikte auto’s werden verkocht. Ik kreeg regelmatig deze generatie Renault 5 onder handen. Ik herinner me dat ze het bijna altijd deden, maar nooit perfect waren. Het verbaast me dan ook dat deze GT Turbo een heel goede auto is en na zo’n vijftien jaar dagelijks gebruik alleen optisch een keer helemaal is aangepakt en verder met alleen degelijk onderhoud in een prima conditie is gehouden. De periodecorrecte aanpassingen staan hem ook goed. Een goede Renault 5, het kan dus toch!”
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | 5 GT Turbo |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.334 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.397 cc |
Maximaal vermogen | 88 kW / 120 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 165 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.592 mm / 1.596 mm / 1.367 mm |
Wielbasis | 2.407 mm |
Massa leeg | 848 kg |
Laadvermogen | 407 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 424 kg |
Banden | 195/55HR13Prijzen |
Topsnelheid | 204 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,0 s |
Brandstofverbruik |
PRIVATE LEASE Renault 5
