Ram 1500 - Eerste rijtest

Hang wat aan je haak

107 reacties

Video
AutoWeek 43 2018
AutoWeek 43 2018

Je leest het in AutoWeek 43 2018

Dodge heeft de vijfde generatie Ram pickup gepresenteerd. Die heet sinds enige tijd geen Dodge meer, maar alleen nog Ram 1500. Wij maakten de eerste kilometers met deze geheel nieuwe generatie, waarbij opvallend veel het zelfde is gebleven.

De Ram 1500 geldt in de statistieken als de bestverkochte pick-up van ons land. Dat heeft een aantal redenen: zijn Amerikaanse concurrentie, bestaande uit de Ford F150 en de Chevrolet Silverado, troeft hij af omdat hij een motor heeft die erop is berekend om op methanol te rijden. Dat betekent dat hij gemakkelijk op lpg kan worden omgezet. Dat is nodig ook, want de 5,7-liter V8 heeft een verbruik van zo’n 1:5, als je het niet te bont maakt tenminste. Verder past de enorme pick-up prachtig in de grijskentekenregeling.

De Crew Cab biedt een ruimte die je in de grootste SUV’s tegenkomt. De laadbak is langer dan 1,50 meter, dus hij kan op grijs kenteken worden gereden. Met een gewicht van 2.334 kilo scheelt dat een slok op een borrel. De maandelijkse wegenbelasting wordt ineens tientjeswerk. De Ram 1500 is de droom van elke ondernemer. Dat hij het goed doet in Europa, is bij het Zweedse KWA Automotive niet onopgemerkt gebleven. Dat bedrijf importeert de Ram vanuit de VS. In Bremerhaven worden de auto’s omgebouwd naar Europese specificaties. Je gaat ze voortaan dus zien met een kilometerteller en de brede Europese kentekenplaten. Via een aantal dealers, waaronder specialisten in Amerikaanse auto’s, maar ook Jeep-dealers, wordt de Ram aan de man gebracht. Momenteel wordt alles in stelling gebracht om de typegoedkeuring voor elkaar te krijgen. Ook wordt nog gewerkt aan de Prins lpg-installatie en wordt ook rijden op cng mogelijk. Pietersen in Rotterdam, een geaccepteerde naam in de wereld van Amerikaanse auto’s die níét tot het dealernetwerk behoort, heeft de Ram al kant-enklaar met een Prins-installatie staan.

SERIEUZE TERREINAUTO

Als we nader kennismaken met de Ram 1500 zien we dat opvallend veel hetzelfde is gebleven. Het uiterlijk is wat bijgeschaafd; vooral de voorzijde heeft een nieuw voorkomen. Hij heeft echter nog steeds een ladderchassis, waaruit blijkt dat dit toch echt een bedrijfsauto is en bovendien een serieuze terreinauto. Wel is het een tijd geleden dat we met die techniek te maken hebben gehad. Verder is de grote innovatie de sterkere staalsoort waaruit de auto is opgetrokken. Dat scheelt honderd kilo ten opzichte van de vorige generatie.

De Ram is voorzien van mild hybrid-techniek (een startmotor annex dynamo), waarbij een 0,43 kWh accu extra trekkracht levert bij zware belasting. Het systeem is te koop in combinatie met de 3,6-liter V6 met 315 pk en de 5,7-liter V8. Helaas kan het nog niet worden gekoppeld aan lpg, waardoor in Europa alleen de 5,7-liter V8 zónder mild hybrid-techniek wordt verkocht. Tijdens het rijden laven we ons aan de enorme ruimte in de Crew Cab. Als de bestuurder de stoel in de languitstand heeft staan, kan achterin een volwassen man lekker onderuit met de benen over elkaar zitten. Het is ook mogelijk een Quad Cab te bestellen. Dan lever je wat ruimte in de cabine in en wordt de laadbak langer. In Europa is daar nauwelijks belangstelling voor.

Dat de Ram 1500 een bedrijfsauto is, merk je aan alles. Het rijden met een lege pick-up zorgt voor een springerig weggedrag, al is het niet zo erg als bij de kleinere modellen die we in Europa kennen. Daar voel je elke verkeersdrempel in je ruggengraat, maar zo erg is het bij de Ram niet. Wil je optimaal van het comfort genieten, dan is het aan te raden om een lekker zware kar aan de haak te hangen of rond te rijden met een pallet stoeptegels in de bak. De besturing is verder allesbehalve scherp, maar wel een stuk verbeterd ten opzichte van vroeger. De Europese vertegenwoordigers van Ram zien hem graag als concurrent van bijvoorbeeld een BMW X5 of een Range Rover Sport, maar wat rijkwaliteiten betreft legt hij het daartegen af.

Qua kosten komt zo’n grote pick-up in Nederland daarentegen een stuk beter uit de bus. En waar de Europese SUV’s het nu doorgaans met gedownsizede viercilinders doen, roffelt in deze Amerikaan nog lekker een onbehouwen V8 in het vooronder. Noem ons maar ouderwets, maar die beleving is ook wat waard. Verder is het opmerkelijk hoe vlug je vergeet dat je onderweg bent met een gigantische auto. Tijdens het manoeuvreren en keren blijkt het een behoorlijk overzichtelijke auto te zijn. Dat verandert echter als je te maken krijgt met een parkeerterrein of -garage, want de voorzieningen in Europa zijn echt niet gemaakt voor een auto van dit formaat. En parkeren is toch de actie waarmee elke rit weer eindigt. Of die onpraktische trekken opwegen tegen alle belastingkortingen die deze auto ten deel vallen, laten we aan jezelf over.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (107) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.