Praktijkervaring Toyota Aygo (2014-2021)

'De auto compenseert een hoop met zijn goede wegligging'

Toyota Aygo

De Toyota Aygo was op zijn zachts gezegd nogal succesvol. In de bijna vijftien jaar dat het model op de markt was verkocht Toyota er in ons land zo’n 130.000 van. Want ja, de oer-Aygo gaat al mee sinds 2005 en kreeg ook alweer tien jaar geleden een flink aantal updates voor zijn kiezen. In dit artikel kijken we naar gebruikerservaring met dit herziene model. 

Want of de in 2014 gelanceerde Toyota Aygo echt helemaal nieuw is? Daarover kunnen we nog wel even twisten. Feit is dat zowel de wielbasis van 2,34 meter als de 1,0-liter driecilinder hetzelfde bleven. Tegelijkertijd ben je een knappe plaatwerker als je een paneel van de vernieuwde Aygo passend krijgt op zijn voorganger. Het publiek had in ieder geval maling aan deze discussie, want de Aygo ging onverminderd snel over de spreekwoordelijke toonbank. 

Klein, maar hoe klein? 

Natuurlijk is de Toyota Aygo een compacte auto, en eigenaren weten dat. De volgende berijder beschrijft hoe dat eruitziet. “Voorin voelt de Aygo best ruim aan, achterin is het behelpen. Zeker de plek achter de bestuurder is eigenlijk ongeschikt voor een volwassene. De kofferbak? Daar past ongeveer een koffer in, of een klein formaat bierkratje. De Aygo is daarmee een wagentje dat prima geschikt is voor twee personen. Dan kun je je bagage kwijt op de achterbank.” 

Ook een andere berijder verschaft inzicht. “Met vier volwassenen erin gaat alleen als de kleinste personen voorin zitten, dan staat de stoel goed naar voren en kan zelf ik achterin zitten. Voor korte regionale ritten. In de kofferbak past een grote koffer. Met boodschappen doen staat er altijd wel iets op de achterbank.” Uitwijken naar de achterbank is voor Aygorijders dus heel gewoon. 

Toch zijn er ook bestuurders die er na verloop van tijd achter komen hoe compact de Japanner precies is. “Met allround gebruik valt op dat de kofferruimte toch wel erg klein is. Na het boodschappen doen kunnen er net aan drie grote boodschappentassen in”, luidt de bescheiden klacht van de berijder van een als X-Fun uitgevoerde Aygo. “De kofferbak is klein, mijn vrouw rijdt standaard met schoolmateriaal rond en dan ligt de kofferbak altijd (bijna) vol”, schrijft een Aygo X-Cite-eigenaar. Toch blijkt het vooral een kwestie van perspectief. “De kofferbak valt niet tegen, Je kan er 2 grote boodschappentassen gemakkelijk kwijt. Tevens ligt er een reservewiel onder de vloer”, zegt de tevreden eigenaar van een Aygo X-Clusiv uit 2016

Zitcomfort voldoende 

Over de zit zijn de meningen eveneens verdeeld. “De stoelen zitten lekker stevig”, vindt de berijder van een Aygo in absolute basistrim. “Met mijn lengte van 1,87 meter en met de stoel op de laagste stand gaat het prima”, aldus de bestuurder van een Aygo X-Play.  

Een tweede X-Playrijder is eveneens tevreden, maar merkt wel de tekortkomingen op. “Binnenin is het prima toeven, de stoelen zijn wat kort voor mij en geven weinig zijdelingse steun, wat je met name merkt als je wat vlotter door een bocht gaat. Storend is dit echter nooit en het is ook geen langeafstandsauto voor ons.” 

Onder onze reviewschrijvers bevinden zich meerdere berijders die aan hun tweede Aygo bezig zijn. Zij merken telkens een verschil met hun voige Aygo. “Grote verbetering ten opzichte van mijn vorige Aygo”, zegt de eigenaar van een exemplaar uit 2017. “Deze zit zo fijn dat ik daarmee zonder irritaties een grote afstand kan afleggen.” Een gedeelde ervaring, zo blijkt: “De stoelen zitten prima voor ons, veel beter dan het vorige type. Goede ondersteuning”, ondervindt de eigenaar van een 2015-Aygo

Kritische noten worden er ook gekraakt. “Persoonlijk is een uur in de stoel maximaal voor mij, daarna krijg ik echt last van mijn onderrug. De ondersteuning is niet zo denderend”, steekt een Aygo X-Clusiv-eigenaar van wal. “Mijn vrouw heeft er geen last van, en aangezien zij er het meest in rijdt is het in dit geval geen minpunt. Iedereen heeft een andere mening van zitcomfort.” Dat blijkt tevens uit de ervaring van een X-Joy-rijder. “De zitting van de voorstoelen is naar mijn mening iets te kort, wel fijn dat het stuur te verstellen is en de stoel de hoogte in kan.” 

Op pad met de Aygo 

We zijn benieuwd of de diverse gebruikers het weggedrag ook zo verschillend ervaren. Dat blijkt enorm mee te vallen, in het voordeel van de Toyota. “De auto compenseert een hoop met zijn goede wegligging en goede respons van het stuur. Vanwege de geringe hoogte en de brede onderkant van de auto ten opzichte van het dak (dat overigens zonder het optionele cabrio-dak een mooie en sportieve vorm heeft) ligt hij ook bij hogere snelheden goed op de weg”, schrijft de eigenaar van het basismodel.  

Andere berijders onderschrijven dit van harte. “In het voorbije jaar heeft het Aygo’tje bewezen een goede allrounder te zijn. Zowel in de stad als op de snelweg afdoende bij ‘normaal’ gebruik. Een scheurijzer is het niet, dat hoeft van mij ook niet, comfortabel genoeg is hij wel. Ook op wat langere afstand.” Een andere rijder: “Wat betreft comfort valt mij de Aygo niets tegen, ritjes van twee tot drie uur zijn mij niet vreemd en zijn nooit vervelend.” 

Ook op dit gebied hebben we te maken met vergelijkers, en die vergelijkingen doorstaat de Aygo met glans. “Nu heeft mijn zwager een Aygo uit 2008, het vorige model dus, en wat mij meteen opviel is dat deze nieuwe Aygo net als de Picanto en Panda echt geen koekblik meer is.”, complimenteert een Aygo X-Play-eigenaar. “Wat mij nog het meest verbaasde was echter het comfort, redelijk zacht geveerd, maar goed gedempt en daardoor juist op binnenwegen heerlijk te rijden” 

Deze ervaring strookt met die van een berijder die dezelfde upgrade deed. “Het verschil met mijn oude Aygo is groot; de nieuwe is een stuk stiller en leek eerst een stuk trager maar begint goed ingereden te raken. De snelheidsbeleving is wel minder omdat het allemaal wat beschaafder gaat. Bovendien viel mij op dat de draaicirkel minstens 1.5 meter groter is; het is in mijn ogen geen rappe stadsrakker meer maar een meer volwassen en comfortabeler auto voor op de snelweg.” 

En die bescheiden driecilinder? 

Ja, daarop hebben eigenaren wat meer kritiek. “Het blokje kan goed meekomen in het dagelijks verkeer, zolang de snelheid maar onder de 100 km/h blijft. Daarboven heeft hij het toch wat moeilijker, vooral bij belading (twee volwassenen en twee kinderen) en met de AC van de climatecontrol aan”, luidt de ervaring van een X-Clusiv-rijder.  

De eigenaar van een Aygo X-Fun merkt eveneens op dat de airco paarden wegsnoept. “Het vermogen van de auto houdt niet over maar is normaal gesproken voldoende … totdat je de airco aanzet. Het vermogen wordt gevoelsmatig gehalveerd en met zeer grote regelmaat slaat dan de ventilator aan met als gevolg een behoorlijk geluid.” 

De eigenaar van het basismodel heeft geen airco, en dus geen last van deze eigenschap. Ook was hij bang voor herrie, zoals hij dat in een Aygo uit 2008 heeft ervaren. Dat blijft uit: “De driecillinder van nu lijkt een veel volwassenere motor te zijn dan die van tien jaar geleden”, luidt zijn conclusie. 

Onderhoud, storingen en ergernissen

Het is een Toyota, dus als het goed is staat er onder dit kopje maar weinig. Dat klopt inderdaad, tenminste als het om storingen en ergernissen gaat. Eén berijder meldt meermaals hetzelfde euvel: “De garantie hebben we aangesproken in verband met een lekkage in het derde remlicht. Gelukkig geen lekkage-problemen zoals het eerste type. Dit is keurig verholpen door een nieuwe te monteren.” Nadat het probleem opnieuw is opgetreden heeft de dealer het remlicht opnieuw vervangen en afgekit. Eveneens defect raakte de achterruitenwisser, die onder garantie is vervangen

Het blijkt de enige Aygo met opspelende techniek. Andere reacties zijn er vooral in de trant van ‘alleen voor onderhoud naar de garage’, probleemloze en fijne kilometers in dit superautootje’. De rijder van een 2020-model plaatst een kanttekening bij de onderhoudskosten. “De prijzen van de beurten gaan wel flink omhoog. In 2021 nog €198 betaald, in 2022 €215 en nu €255.” Daarvoor krijgt hij wel wat terug. “De Aygo valt in het 10 jaar garantieplan en het is de Premium beurt. Dus een jaar pechhulp zit er bij in. Alles bij elkaar genomen vind ik de kosten meevallen.” 

De Toyota Aygo doet voor zijn gebruikers wat we stiekem verwachtten. Ja, hij is compact, maar over het algemeen kunnen rijders met ‘m uit de voeten en blijkt hij bijzonder betrouwbaar. Snel is-ie niet, maar het weggedrag wordt zelfs opvallend positief beoordeeld. Ook ten opzichte van zijn voorganger. In beginsel mag de Aygo misschien nog steeds hetzelfde zijn, als je op zoek bent naar de kleinste Toyota dan loont het om voor de sterk verbeterde tweede modelgeneratie te gaan. En ach, als je toch rondsnuffelt voor dit model: kijken naar een technisch en uiterlijk vrijwel identieke Citroën C1 of Peugeot 108 kan dan evenmin kwaad. 

Lezersreacties (24) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum