Praktijkervaring Skoda Rapid: tussenmaat of middelmaat?
'Alleen met de wagen en kofferruimte totaal gevuld komt er enige levendigheid in de ophanging'
- Elco van der Meer
- Praktijkervaring
Met de Fabia en Octavia doet Skoda goede zaken. Dat smaakt naar meer, zullen ze in Tsjechië hebben gedacht, waarna ze met de Rapid op de proppen kwamen. Inderdaad, die viel precies tussen beide succesnummers in. Hij kwam er als sedan-achtige liftback, een model waar ‘wij’ niet zo warm voor lopen, en als vijfdeurs hatchback met de naam Spaceback. Eigenaren en gebruikers laten weten of Skoda goed deed aan dit tussenmodel.
Voor het nieuwe model gebruikte Skoda bekende onderdelen. Het onderstel van de Fabia werd flink opgerekt, waardoor de Rapid in feite nog steeds een B-segmenter is, maar wel een heel flinke, met een wielbasis van maar liefst 2,60 meter. Onder de motorkap verschenen vertrouwde TSI- en TDI-motoren. De Rapid maakte zelfs de transitie van 1.2 TSI naar driecilinder-1.0 TSI mee: in 2017 werd eerstgenoemde vervangen door de motor die ook nu nog volop wordt geleverd.
Het is een Skoda, dus…
Ruim en praktisch? “Onlangs een weekendje weg met vijf personen in Nederland en dit was goed te doen”, aldus de rijder van een Rapid Spaceback uit 2018. “Voldoende bagageruimte en de kinderen (zestien, veertien en elf) hebben elkaar heel gehouden achterin. Zij hebben genoeg beenruimte en houden het prima uit voor een rit van een paar uur als het nodig is.”
Klinkt als een ‘ja’, wat wordt bevestigd door een andere Rapid Spaceback-rijder. “Een maatje van mij rijdt de nieuwe Renault Megane (vijfdeurs). Die heeft beduidend minder interieurruimte dan ik. Ook het verplichte rondje Intratuin om de bloembakken te verversen, leverde geen probleem op. Alles past keurig in de kofferbak.”
Ook een derde Spaceback-gebruiker is bijzonder tevreden. “Met betrekking tot de ruimte zit je in deze Skoda Rapid echt goed”, schrijft hij. “Dit viel ons vooral op toen we aan het kijken waren voor een nieuwe auto: in een Volvo XC40 zit je krapper (ik ben lang...)! De bagageruimte is uiteraard niet van hetzelfde formaat als die de Octavia, maar je kunt er toch zeker mee langs de Ikea.”
De eigenaar van een Rapid liftback is zo mogelijk nog enthousiaster. “Ook de Rapid heeft zeeën aan ruimte. Niet alleen voorin en achterin, maar zeker ook in de kofferbak. Met maar liefst 550 liter kofferbak is deze echt enorm en groter dan die van de Skoda Fabia Combi of zelfs van auto's van een klasse groter, zoals de razend populaire Renault Mégane stationwagon.” Wel uit deze rijder kritiek op de breedte van het interieur, waardoor hij in eerste instantie geen drie kinderzitjes op de achterbank kan plaatsen. Uiteindelijk blijkt zelfs dit te lukken, mits er specifieke stoelen worden gebruikt.
Dat zo’n liftback behoorlijk bestand is tegen expansiedrift laat ook een andere eigenaar weten. “Mijn zoon is behoorlijk gegroeid en we hebben inmiddels een hond, maar het past er allemaal in.” Over het zitcomfort blijven de eigenaren stil en ook over de bediening van hun Rapid horen we ze niet. Daardoor gaan we er stiekem van uit dat de auto op deze gebieden op zijn minst een voldoende scoort.
Rijden met de Rapid
Als het gaat om rijden, lijkt die voldoende verder weg. “De wegligging als je alleen in de auto zit, valt wat tegen”, ervaart de rijder van een Rapid Spaceback 1.2 TSI. “Door de starre achteras en doordat hij een beetje hoog op de poten staat, is de wegligging bij een beetje wind minder strak. Met drie personen (bijvoorbeeld op vakantie) heb je hier geen last van.” De rijder van een andere 1.2 TSI gebruikt nog duidelijker bewoordingen. “De Rapid beschikt over een ongekend harde vering”, schrijft hij. “Kleine oneffenheden worden zelfs helemaal niet verwerkt. Op de achterbank doet het veercomfort denken aan dat van een lege bestelbus. Na een ritje op de achterbank kom je geradbraakt uit deze auto. Alleen met de wagen en de kofferruimte totaal gevuld komt er enige levendigheid in de ophanging en worden de scherpe randjes ervan afgehaald.” Het is niet allemaal ellende: “Positief punt van alle hardheid is een uitstekende wegligging.”
Een andere rijder relativeert graag de rijervaring. “De auto is wel erg hard afgeveerd en zou gerust wat comfortabeler mogen”, zegt deze chauffeur over zijn Spaceback 1.0 TSI. “Maar ja, met proefritten die ik gemaakt heb met Franse auto’s die zogenaamd comfortabel zijn, bleken die net zo hard afgeveerd... Schijnt tegenwoordig te moeten, ‘sportief’.”
Ook een liftbackrijder doet een duit in het zakje. “Over het onderstel is al veel gezegd. De Skoda is wat hard geveerd. Dit mag de pret niet drukken en is met name goed te merken op klinkerwegen en rotondes. Het geeft ook het gevoel dat je met een sportieve auto onderweg bent. Wat in positieve zin opvalt, is de wegligging. De auto ligt als een blok op de weg. Zeker wanneer de hulpmiddelen worden uitgeschakeld, kun je behoorlijk leuk rijden met deze auto en met piepende banden over een rotonde heen.” Nu het toch over geluid gaat: ook dit blijkt een heikel punt. Meerdere rijders geven aan dat de Rapid naar hun smaak net te luidruchtig is.
Onderhoud, storingen en irritaties
Als het gaat om onderhouds- en reparatiezaken staat de Rapid er wel goed voor. Afgaand op onze gebruikerservaringen zijn er weinig structurele problemen. Het betekent niet dat elke Rapid zonder problemen functioneert. Zo kreeg een 1.2 TSI-rijder te maken met een defecte oliepomp.
Even later meldt deze bestuurder dat er water in een achterdeur werd ontdekt. Dit blijkt vaker voor te komen, zowel bij de Spaceback als bij de liftback. “Het eerste probleem met deze auto heb ik gehad rond de 20.000 kilometer”, schrijft de rijder van een liftback. “Na veel regen zat er ineens water in de deur. Dit was behoorlijk irritant en klotste werkelijk alle kanten op dat zelfs de radio op volume 10 moest.” Een eenvoudige aanpassing door de dealer had resultaat. “Nu. 40.000 kilometer verder, kan ik melden dat het probleem inderdaad niet is teruggekeerd”, laat deze rijder weten.
Ook melden twee liftbackrijders dreunende geluiden tijdens het rijden. “Zonder gehoorbescherming kun je absoluut niet rijden”, schrijft een van hen. “De auto staat nu al vier maanden in diverse garages, maar niemand kan het oplossen.” De andere rijder: “Voor de geluiden van de achterklep en ophanging is de wagen bij de importeur geweest, maar zonder resultaat. Ook dit is een bekend probleem. Googelen op Rapid en dreunen of Rapid en dröhnen (Duits) leert dat veel mensen hierdoor zijn getroffen.”
Over het algemeen zijn Skoda-rijders in de praktijk tevreden met hun auto. Dat geldt in principe ook voor de Rapid, al krijgt het comfort aan boord amper een voldoende. Een eigenschap die wordt gecompenseerd met klasse-overstijgende ruimte bij zowel de Spaceback als de Liftback, zoals het een auto van dit merk betaamt.
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (30) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.