Praktijkervaring BMW 1-serie (2004-2012)
'Of je nu 100 of 160 km/h rijdt, het verschil in weggedrag is nauwelijks merkbaar'
- Elco van der Meer
- Praktijkervaring
BMW en compacte modellen zijn geen vreemden voor elkaar, maar sinds de E36-generatie was zo’n auto vooral een hatchbackversie van het instapmodel. Met name de E46 Compact zag er wat wonderlijk uit, wat hem ongetwijfeld succes heeft gekost. In 2004 gooide BMW het roer om met een compleet nieuw kleintje, de 1-serie. Inmiddels is die alweer twintig jaar oud en daarmee een leuke youngtimer. Of, leuk? De meningen laten we graag over aan eigenaren.
En die meningen zijn er legio! Bijna 200 rijders schreven op deze site een gebruikersreview over hun BMW 1-serie. Soms uitgebreid, soms wat korter, maar bijna altijd informatief. Vanwege het grote aantal selecteren we op recente aanpassingen aan het verhaal en gaan we uit van de gegeven lezerswaardering. Hoe hoger, hoe beter. Het levert een mooie dwarsdoornsnede op.
Rijden met de 1-serie
We beginnen maar met de belangrijkste vraag: hoe rijdt zo’n BMW 1-serie? “De balans, het directe stuurgedrag en de achterwielaandrijving zorgen voor een dynamische rijervaring”, schrijft de eigenaar van een BMW 120i High Executive daarover. “Tegelijkertijd blijft de auto ook op hogere snelheden indrukwekkend stabiel. Of je nu 100 of 160 km/h rijdt, het verschil in weggedrag is nauwelijks merkbaar.”
Een 130i-rijder bevestigt dit en merkt op dat hij de auto goed kan plaatsen. “Wel iets onderstuurd, maar dit maakt het ook relatief veilig.” Enige kritiek is er ook: “Door de kleine wielbasis zit er soms iets onbalans in de auto in langere snelle bochten, vergeleken met bijvoorbeeld een E46/E90.” De eigenaar van een 120d benadrukt dat de 1-serie niet voor iedereen is. “Zeker de eerste serie stuurt superdirect en daar moet je van houden. Ik houd daar wel van en dan is de funfactor ongeëvenaard in combinatie met de praktische hatchbackvorm!”
Voor onze 120d Coupé-bestuurder geldt die praktische vorm niet. Hij geniet met dezelfde woorden van heel andere zaken. “Het onderstel en de wegligging zijn (zeker voor een auto uit 2008) ongeëvenaard”, luidt het enthousiaste commentaar. “Deze auto kan als het moet echt heel hard door een bocht, vergelijkbaar met een Porsche. Bij lange ritten (>200 km) is voelbaar dat de auto strak is afgeveerd: hobbels in de weg worden dan wel gevoeld.”
De rijeigenschappen van de 1-serie worden dus behoorlijk geprezen en de lofzang houdt nog even aan. “De stilte, zitpositie en demping zijn prima”, vindt een 118i-rijder. “Ik ben geen coureur, maar het gevoel dat de gripgrens van de auto zo ver weg ligt, geeft een gevoel van veiligheid en dus comfort.” De volgende 116i-rijder merkt wel een tekortkoming. “Hij stuurt sportief, ligt als een kart op de weg en rijdt gewoon als een echte BMW”, begint het positief. “Hoewel dit de meest simpele uitvoering is met weinig opties, is eigenlijk het enige wat ik mis het vermogen. De 1.6 is een heel fijne motor, maar met 115 pk toch wel te licht voor de 1-serie.”
Een harde noot wordt gekraakt door een 120i Executive-rijder met runflatbanden: “Wat een dure, hopeloze dingen. Veel te stug en in combinatie met het M-onderstel dat standaard bij de Cupsport-uitvoering zit gewoon oncomfortabel en niet leuk op dwarsrichels op snelwegen bij nat wegdek. Hij stapt zomaar opzij! Leuk? Ja, op een circuit of zo, maar niet tijdens de spits.”
Praktische eigenschappen
We ontkomen natuurlijk niet aan het dagelijks gebruiksgemak van zo’n BMW 1-serie. “Voor ons niet zo’n probleem”, merkt een 130i-rijder op. “Mijn vriend en ik zijn beiden nog geen 1,75 meter lang. Hij zit redelijk ver naar voren en rechtop, waardoor er achter nog voldoende ruimte is.” Dat geldt niet voor iedereen: “Bij langere bestuurders kun je achter echt je benen niet kwijt.” De bagageruimte? “Niet de grootste, maar op zich ruim genoeg.”
De volgende eigenaar kiest heel bewust voor een nog onpraktischer 1-serie dan hij al had. “Na drie jaar en bijna 100.000 km met een vijfdeurs 116i was ik in 2009 op zoek naar een driedeurs 1-serie met M-pakket en een sterkere motor”, schrijft hij in de review van zijn BMW 120d, en daarin maakt hij opnieuw kennis met een aantal bekende minpunten. “Weinig bekerhouders, de ruitenwisser was achter niet optimaal en het lampje voor de regensensorstand was vanachter het stuur niet goed te zien. Kleinigheden dus.”
Voor gezinnen blijkt de BMW 1-serie minder praktisch. “De kofferbak en achterbank zijn niet heel ruim, met kinderen en buggy’s en dat soort bende is het niet handig” ,zegt deze BMW 118d-eigenaar, maar dat is voor hem juist een dikke plus: “Deze auto staat ook niet te boek als gezinsauto, wat hem voor mij juist aantrekkelijker maakt.”
Stoelen en zitcomfort
Voor rijders van een 1-serie blijkt zitcomfort belangrijker dan praktisch gemak, blijkt wel uit de aandacht die ze ervoor hebben. De 120i Coupé-rijder is erg te spreken over het meubilair in zijn auto: “Bijzonder zijn de mooie sportstoelen en de fantastische zitpositie”, schrijft hij. “Ik ben zelf bijna twee meter en ik zit echt super in deze auto. De stoelen kun je helemaal om je heen ‘bouwen’, ze zijn aan alle kanten te verstellen voor de optimale zitpositie.” Ook de zijdelingse steun kan zijn goedkeuring wegdragen.
Toch is niet iedereen even enthousiast over de afstelmogelijkheden. Voor de volgende 118d-bestuurder zijn deze zelfs te uitgebreid. “Als je met twee bestuurders bent, is het elke keer even zoeken naar de ideale zitpositie”, merkt hij op. “De vele stelmogelijkheden zijn dan een nadeel, maar met mijn 2,04 meter zit ik perfect, en dat komt door de sportstoelen. De gewone stoelen bieden minder ruimte.”
Een 118i-rijder beschikt juist over deze stoelen, al ervaart hij daarmee geen problemen. “Ze zijn comfortabel genoeg en geven voldoende steun. Bij stevig bochtenwerk zou iets meer zijdelingse steun welkom zijn.” Een andere rijder is er evenmin ontevreden over, maar zocht toch naar ander meubilair. “De gewone stoelen zitten absoluut prima, maar de sportstoelen zijn supermooi en gewoon nog een stuk beter!”
Ook de volgende 118d-rijder met standaardstoelen vindt ze overwegend geschikt. “Ik zit er zeer ruim in met mijn 1,84 meter en kan in redelijk comfort achter mezelf zitten. Lange ritten zijn misschien niet ideaal, denk ik, maar er kan voldoende worden afgesteld om een prettige zit te vinden. Ritjes naar Oostenrijk leg ik met gemak af en de zijdelingse steun en zittinglengte zijn ook zeker voldoende.”
Onderhoud, storingen en ergernissen
Inmiddels is de eerste BMW 1-serie een oudere auto, waarvan de gebreken inmiddels goed bekend zijn. Hoewel een aantal rijders serieuze kilometerstanden bereiken, zitten er ook een aantal serieuze issues bij. “De grootste klapper kwam rond de 180.000 km”, schrijft een 118i-rijder, “namelijk het vervangen van de distributieketting. Eigenlijk verwacht je daarvan dat die een autoleven meegaat, maar kijk het filmpje ‘occasion aankoopadvies’ van de 3-serie (E90) met Nic de Boer en je weet dat het een ‘dingetje’ is.” Ook de injectoren blijken al gauw defect. Na vervanging daarvan rijdt de wagen als het spreekwoordelijke zonnetje.
Ook de BMW 130i kent een specifiek en potentieel fataal euvel, waarmee de volgende rijder te maken kreeg. Wat begon met een startprobleem kreeg een spannende wending: “Tijdens verdere controle bleek er een stuk van een van de DISA-kleppen te zijn gebroken en los in het blok te liggen. Een onderwerp waar in de 130i WhatsApp-groep toevallig druk over werd gepraat nadat er een blok door dat euvel in de soep was gelopen en ook andere leden hadden gemeld hetzelfde te hebben meegemaakt. Was het startmotorprobleem er niet geweest, dan had het zomaar kunnen zijn dat we enkele dagen later met een afgeschreven motorblok hadden gezeten.” Een andere 130i-rijder nuanceert: “Hoewel de auto wel als enigszins spannend te bestempelen is, is het onderhoud dat niet.”
Klein leed waar een paar rijders mee te maken kregen: een niet-werkende achterruitensproeier, zoals deze 118i-rijder meermaals overkwam. Ook een 120d-rijder maakte dit mee, al is hij verder erg te spreken over zijn bijna 220.000 zelf gereden kilometers. “Onderhoud: kleine dingetjes. De achterruitensproeier raakte defect, beide schokdempers achter zijn vervangen, en ik heb één keer een kapotte voorveer gehad.” Dat het gebruik nog intensiever kan, bewijst een 118d-rijder, die zijn auto van 180.000 naar 445.000 kilometer reed. Buiten een dubbelmassavliegwiel bij 300.000 kilometer bevalt de auto hem allerbest. Toch strandt de intentie om de teller op 600.000 kilometer te zetten als hij op een mooie BMW X1 stuit. Het is duidelijk. De BMW 1-serie is niet voor iedereen een probleemloze auto, maar voor deze eigenaren heeft het merk zich bewezen.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (26) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.