Porsche Macan - Eerste rijtest

Zo lekker ongewoon gebleven

24 reacties

Video
AutoWeek 01 2019
AutoWeek 01 2019

Je leest het in AutoWeek 01 2019

Goed beschouwd is de Porsche Macan een behoorlijk ongewone auto. Hij ziet eruit als een SUV, maar rijdt als een hele grote hot hatch. Kennelijk een winnende combinatie, want er werden er in vier jaar tijd 350.000 van verkocht. Logisch dus dat de facelift weinig aan de kern verandert.

Terwijl het slingerende asfalt op Mallorca met steeds hogere snel- heid onder de grote wielen van de Macan door raast, neemt ook de verbazing over de capaciteiten van Porsches compacte SUV steeds sneller toe. De manier waarop de hoge auto door bochten kan worden gejaagd – het is één al grip, precisie en wendbaarheid – lijkt meer een vorm van zwarte magie dan een kwestie van techniek. Daar veranderde bij de facelift helemaal niet zo veel aan, hoewel het begeleidende persbericht anders beweert. Best knap als je bedenkt dat de basis van de nieuwe Macan dezelfde is als van de vorige Audi Q5. Porsche heeft echter zo veel energie gestoken in het veranderen van de basis dat meer dan de helft van de onderdelen anders is dan bij zijn neef. Zoals de besturing, die door zijn nauwkeurigheid, feedback en directheid goeddeels verantwoordelijk is voor het rijplezier.

Als bestuurder heb je niet veel tijd nodig om de Macan te snappen; pas als je gaat zoeken naar de grens, besef je ten volle wat een belachelijk sportieve SUV het eigenlijk is. Als die grens eenmaal wordt overschreden, gaat het namelijk heel hard en heeft ESP, of de bestuurder als de elektronische waakhond uitstaat, zijn handen vol aan het vermijden van een catastrofe. Tot die tijd geeft de auto echter geen krimp, slechts bakken plezier. In combinatie met de opgewaardeerde luchtvering blijkt het comfort tegelijkertijd nog alleszins redelijk. De Macan strijkt niet alles glad op de manier waarop de luchtgeveerde Range Rover Velar of Mercedes- Benz GLC dat kunnen, maar alleen bij echt slecht asfalt wordt dat vervelend. Wat je daarvoor aan sportieve prestaties terugkrijgt, tart de geloofwaardigheid.

VIERCILINDER

Zo spectaculair als het onderstel aanvoelt, zo tam komt de basismotor over. Dat is nog steeds de van Audi afkomstige 2,0-liter viercilinder turbomotor, al levert die door toepassing van een partikelfilter nu 245 pk in plaats van 252 pk. Aan de prestaties ligt het niet. De overbrengingen van de zeventraps PDK-bak met dubbele koppeling zijn lang, maar dankzij 370 Nm koppel vanaf 1.600 toeren heeft de krachtbron weinig moeite met lage toerentallen. Hij sleurt de auto in minder dan zeven seconden naar 100 km/h.

De manier waarop dat gebeurt, levert echter weinig genot op. Boven de 5.000 toeren vlakt de motor behoorlijk af en het geluid valt evenmin in de categorie inspirerend. Een kleine klacht misschien, maar van een sportwagenfabrikant verwacht je toch wat meer. De zeventraps PDK-bak schakelt voorbeeldig. Nadat de auto even twijfelt met wegrijden, flitst de naald van de centraal geplaatste toerenteller met onovertroffen snelheid naar de hoogste waarden. Schakelmomenten duren niet langer dan een oogwenk en bij zelf schakelen gehoorzaamt de transmissie sneller dan bij veel concurrenten. De toerenteller is nog hetzelfde exemplaar als voor de facelift.

Veel van de vernieuwingen die in de Cayenne en Panamera zijn geïntroduceerd, gaan aan de gefacelifte neus van de Macan voorbij. Het 10,9-inch multimediasysteem uit die modellen zit erin, maar de brede en met knoppen bezaaide middentunnel eronder herinnert aan het Porsche van voorheen. Overigens zonder dat dat slecht uitpakt, want het maakt het bedienen van diverse functies wel sneller dan door een menu te moeten navigeren. Afwerking en materialen torenen niet meer uit boven hetgeen Audi en Mercedes aanbieden, maar lelijk is het ook zeker niet. Bovendien zit je prettig voorin de Macan; de sportstoelen laten zich op veel manieren verstellen en kunnen desgewenst bijna tot op de bodem van de auto zakken. Achterin is de Macan nog altijd geen prijs- winnaar en ook de bagageruimte, hoewel praktisch, ontstijgt de middenmoot in het segment niet.

PRIJZIGE AUTO

De prijs van de Porsche Macan blijft onverminderd stevig; instappen kan vanaf € 85.600 en dan begint het onvermijdelijke aanvinken op de optielijst. Mooie lak, Sport Chrono-pakket, luchtvering, Porsche Torque Vectoring-sperdifferentieel en keramische remmen. Het kost niet heel veel moeite om de prijs over de zes cijfers heen te tillen. De zescilinders doen daar nog een flinke schep bovenop. Rationeel bezien krijg je daar een SUV voor terug die niet de ruimste in zijn segment is, niet de meest moderne actieve-veiligheidssystemen heeft of het mooist afgewerkte interieur.

Daarnaast zal hij in het terrein zijn meerdere moeten erkennen in een Range Rover. Eigenlijk doet de Macan maar één ding echt beter dan al zijn concurrenten en dat is sportief rijden, maar dat ene ding was altijd al de grote feesttruc van de Macan. Het zorgt er nog altijd onverminderd voor dat je na elke rit met een grote grijns uitstapt.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Porsche Macan
Porsche MacanPorsche MacanPorsche MacanPorsche MacanPorsche MacanPorsche MacanPorsche MacanPorsche MacanPorsche MacanAutoWeek 1 2019 Porsche Macan

  • +Sportief onderstel
  • +Fijne besturing
  • -Dure opties
  • -Viercilinder wat tam

Signalement

Merk Porsche
Model Macan
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 91.963

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 185 kW / 252 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 370 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.696 mm / 1.923 mm / 1.624 mm
Wielbasis 2.807 mm
Massa leeg 1.770 kg
Laadvermogen 740 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.400 kg / 750 kg
Banden voor235/60R18Prijzen
Banden achter255/55R18Prijzen
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,7 s
Brandstofverbruik 10,0 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 227 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum