Porsche Macan GTS - Test
Knallen met het anker uit
Het is nogal tegenstrijdig, niet waar? Deze snelste Porsche Macan is voorzien van een gigantisch anker in de vorm van een joekel van een bagagebox op het dak. Voor een keer maken we eens een test met wat hindernissen, in deze oranje Macan, die z’n skipak al aanheeft.
Een Porsche koop je uiteraard niet voor de anonimiteit, maar van alle modellen uit Stuttgart is de Macan wel de minst in het oog springende. Natuurlijk, hij is duidelijk herkenbaar als Porsche, maar ergens is het in grote lijnen ook wel een vrij uitwisselbare SUV. Een tijdje terug hadden we een glanzend zwarte Macan S in de test en dat is eigenlijk een erg bescheiden auto om te zien. Het wordt echter heel anders wanneer je hem als Macan GTS in Papaya-metallic bestelt, met zwarte 20-inch winterwielen en een setje zijskirts en tot slot nog een zwartgelakte bagagebox op de dakdragers laat monteren. Dan trek je plotseling veel meer aandacht.
STEMVERHEFFING
Doorgaans mag je met zo’n bak op je dak niet sneller dan 130 km/h rijden, maar Porsche zou Porsche niet zijn als die lat niet een heel stuk hoger zou liggen. En dus mag je met deze bak liefst 200 km/h rijden en dat betekent dat we maar één logische testroute konden bedenken: zo snel mogelijk door Duitsland naar Oostenrijk, en terug. Immers, er is geen ander land dan Duitsland waar je sneller dan 130 mag rijden.
De auto wordt dus volgeladen met bagage, de bak op het dak gevuld met wintersporttroep en het dashboardkastje herbergt drop en witte kadetjes om de vier volwassenen rustig te houden tijdens de reis. Bescheiden pruttelend brengt de V6 de inzittenden bij het begin van de Duitse autobahn. Wat een genot dat het met de baustellen bij onze oosterburen al veel minder lijkt te worden. Het pedaal kan enthousiast naar beneden en de Macan GTS versnelt zonder enige moeite. De snelheidsmeter kruipt gestaag naar boven en de potente motor met twee turbo’s trekt zich weinig aan van alle extra ballast. Bij de laatste (kleine) facelift verviel de Macan Turbo in het programma, dus moet de GTS nu als topmodel fungeren en dus kreeg die er maar liefst 60 pk bij – of eigenlijk kreeg het model dat eerder Turbo heette nu het typeplaatje GTS, want het is exact die motor die hij nu heeft.
De Macan S kreeg de ‘oude’ motor van de GTS. Boven de 100 km/h begin je het geruis van de bagagebox wel te horen. Rond 170 km/h ligt het punt dat je nog wel kunt communiceren met een kleine stemverheffing, maar bij die magische 200 km/h is het geluid niet echt comfortabel meer. Omdat we heilig geloven dat die 200 echt niet het technische maximum is, lieten we de auto nog een beetje doordraven tot 215 km/h, maar dan wordt het wel erg lawaaiig en oncomfortabel en in onze fantasie geloven we zelfs dat de bak nog wel een tijdje blijft zitten als je 250+ zou rijden. Uiteindelijk stellen we vast dat een kruissnelheid ergens tussen de 170 en 180 de beste balans geeft in geweldig opschieten en toch nog een gesprek kunnen voeren. Verder is er natuurlijk niet zo veel te melden over die bak, behalve in het kader van het brandstofverbruik natuurlijk.
COMMUNICATIEF
Het is moeilijk voor te stellen dat de Macan in feite al zeven jaar oud is en familie is van de Audi Q5. Die laatste is een auto die – met alle respect – niet per se uitblonk in dynamiek, maar wat Porsche op diezelfde basis weet te bereiken, is een heus huzarenstukje. Het onderstel is luchtgeveerd en is comfortabel en dynamisch tegelijk. Wat gaat de Macan gemakkelijk over verschillende ondergronden en wat heeft hij eindeloos goede grip. Het onderstel is zeer communicatief en met een knop op de middenconsole is de hardheid van de dynamische dempers nog in drie standen aan te passen aan je persoonlijke smaak. De besturing is ook glashelder over waar het met de wielen heen gaat en zelfs op die hoge snelheden voelt de Macan GTS in je handen aan alsof je rustig over de provinciale weg tokkelt. De Macan GTS heeft ook nog een Sport- en een Sport Plusstand, waarbij de auto nog alerter reageert. De zeventraps PDK-versnellingsbak is snel en foutloos.
REISAUTO
Porsche heeft bij de laatste facelift het interieur fiks gemoderniseerd. Zo zijn alle knoppen in de middenconsole vervangen door tiptoetsen. Het zijn er nog steeds een boel en het vraagt enige gewenning je de locaties eigen te maken, maar het is fijn dat Porsche ze niet in het multimediasysteem heeft gestopt. Het scherm daarvan is met 10,9 inch niet zo groot als dat we wel eens tegenkomen, maar ook niet onhandig klein en de Porsche-interface is al vaker geroemd. Het Porsche Communication Management is gewoon een fijn systeem. Verder vind je in het zicht van de bestuurder drie klokken. De snelheidsmeter links, die zulke grote stappen maakt dat het fijn is dat de snelheid ook in cijfers wordt weergegeven onder de toerenteller, traditioneel in het midden. En de meeste rechtse ‘klok’ is een display dat allerlei gezichten kan hebben: van navigatiekaart, tot radiodisplay, tot stopwatch.
We hebben voor deze test de Macan GTS vooral als reisauto ingezet. Dan verraden de assistentiesystemen de onderhuidse leeftijd van de auto. De adaptieve cruisecontrol mist de verfijning van de nieuwere versies, en remt daardoor soms abrupt of zonder duidelijke aanleiding. De rijbaanassistent houdt ook niet netjes het midden, maar laat de auto meer ‘zagen’. Het zitcomfort daarentegen is prima. De voorstoelen hebben uitgebreide verstelmogelijkheden. Zo kun je de wangen van zitting en leuning ruimer of krapper zetten, en de zitting verlengen. Ook de positie ten opzichte van het stuur is perfect; we hebben immers te maken met een product van een sportwagenfabrikant.
Het is volgens goed gebruik bij Duitse premiummerken moeilijk een opsomming te maken wat er allemaal op en aan een auto zit. Ja, de auto heeft een basisprijs van € 144.000, maar de testauto is voorzien van een niet misselijke € 30.000 aan extra’s. De mogelijkheden om de auto te personaliseren zijn haast eindeloos. Houd dus altijd een beetje extra geld achter de hand als je gaat winkelen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De Porsche Macan GTS mocht zich in dit verhaal bewijzen als reisauto. Die test heeft hij met verve doorstaan. De meer dan potente motor kan je vlot over het continent transporteren – als je een oogje toeknijpt wat betreft het verbruik. Verder is de Macan een heerlijk lichtvoetige SUV, die de Porsche-badge zeker waard is.
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | Macan GTS |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 165.620 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.894 cc |
Maximaal vermogen | 324 kW / 440 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 550 Nm bij 1.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.726 mm / 1.927 mm / 1.609 mm |
Wielbasis | 2.807 mm |
Massa leeg | 1.935 kg |
Laadvermogen | 645 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.400 kg / 750 kg |
Banden voor | 265/45R20Prijzen |
Banden achter | 295/40R20Prijzen |
Topsnelheid | 272 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,5 s |
Brandstofverbruik | 11,3 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 255 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Porsche Macan 2.9 GTS | Panoramadak | PSCB | Standkachel | BOSE Sound | Trekhaak | Entry & Drive
- 2024
- 23.547 km

Porsche Macan 2.9 GTS |Bose|Panoramadak|Camera|Luchtvering|Sportuitlaat|
- 2021
- 31.948 km

Porsche Macan 2.0 SportDesign Krijt Pano Luchtvering Trekhaak Bose 18-weg Memory 360-camera
- 2022
- 36.707 km