Porsche Macan GTS - Test
Nieuwe motor voor de facelift
44 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Porsche Macan is vorig jaar gefacelift, maar we misten nog de GTS-versie. Dat gat vult Porsche nu op en wel met de motor uit de Macan Turbo.
Er is een leuke trend gaande bij de GTS-modellen van Porsche. Lange tijd is de GTS een S-versie met alle sportieve opties erop en een handvol pk’s erbij. Maar we zien nu bij de jongste GTS-modellen dat ze daadwerkelijk een andere motor hebben. Zo heeft de Panamera GTS de V8 uit de Panamera Turbo, de kersverse 718 Cayman GTS heeft de 4.0 liter zescilinder uit de GT4 en de nieuwe Porsche Macan GTS die je op deze pagina’s aantreft, heeft niet de 3.0 V6 met turbo uit de Macan S zoals de vorige GTS had, maar de 2,9-liter V6 biturbo uit de Macan Turbo. Een motor die we ook kennen uit de Audi RS4 en RS5. Hierdoor verschilt de GTS-versie qua karakter net iets meer van de S-versies dan voorheen en dat verdient zo’n model ook.
Met 380 pk neemt het vermogen iets toe ten opzichte van de vorige versie, met de topsnelheid en het sprintvermogen. De onderstelaanpassingen zijn zoals je ze mag verwachten, evenals de zwarte wielen en andere typische GTS-snuisterijen. De Macan volgt na het succes van de Cayenne en verkoopt al net zo goed. Het model zorgt er bovendien voor dat Porsche meer SUV’s bouwt dan sportwagens, waarmee de basis van de fabrikant feitelijk is veranderd. Qua rijden stelt de auto niet teleur. De dynamische kwaliteiten van de Macan zijn voor SUV-begrippen uitstekend, met een zalig stuurgevoel en een kont die bereid is een stap opzij te doen.
De marktintroductie dateert overigens alweer van 2014. Daarmee is het model zes jaar oud, maar vermoedelijk moet hij nog eventjes mee. Porsche heeft namelijk al aangekondigd dat de volgende generatie Macan volledig elektrisch wordt. In 2021 moet die auto op de markt verschijnen. De huidige blijft dan nog even leverbaar náást die elektrische versie (het kan per markt verschillen), maar dat betekent wel dat er maar één generatie van de Macan met benzinemotor bestaat en dat deze GTS wellicht zelfs de laatste nieuwe Macan met benzinemotor is.
AANPASSINGEN
Zoals gemeld is de motor anders dan voorheen en meer verwant aan de Turbo dan aan de S-versie. Maar dat betekent niet dat de auto op andere vlakken ook meer afstand neemt. Een GTS heeft altijd het sportonderstel – dat optioneel is op de S – standaard, dus hij rijdt niet wezenlijk anders dan een Macan S met alle opties aangekruist. Luchtvering is hierbij een extra optie. Overigens wordt die standaard nauwelijks gemist, want de auto is ook met conventionele vering een bijzonder strak rijdende SUV. Niet eens plankhard, want er zit nog wel wat beweging in de koets.
Koersveranderingen verlopen intussen erg soepel voor een auto die zo hoog op zijn poten staat. De besturing is licht maar direct genoeg en laat prima weten wat er met de voorwielen gebeurt. Ga je echt de hooligan uithangen, dan merk je dat de kont niet te beroerd is een stapje opzij te doen op een manier die geen moment onnatuurlijk aanvoelt. Een bizarre ervaring die maar weinig SUV’s kunnen verschaffen! De motor is beslist een meerwaarde. De twee turbo’s van de V6 zitten tussen de cilinderbanken, een zogeheten hot-V opstelling met een kort inlaattraject. Hierdoor spoelen ze razendsnel op en werken ze goed samen, wat resulteert in een fors koppel van 520 Nm dat al bij 1.750 tpm beschikbaar is. Vervolgens kun je tot de toerenbegrenzer doorhalen, zonder dat er kracht wordt ingeleverd. Dat is iets wat je met de echt niet onprettige 3.0 V6 met slechts één turbo niet voor elkaar krijgt.
In de Audi RS4 levert het blok 450 pk en dat gegeven is in de Macan voelbaar: alsof er nog een enorme reserve over is. Het zou ons niets verbazen als een GTS op de rollenbank nog wel iets méér levert dan 380 pk. De motor is gekoppeld aan Porsches PDK-bak, wat nog altijd een van de betere automaten is met dubbele koppeling. Inmiddels stappen diverse premiummerken weer over naar (goede) volautomaten omdat die net even wat soepeler zijn, maar die wens hebben we in de Macan geen moment. De PDK ramt door de verzetten als je er flipperend om vraagt, maar irriteert geen moment als hij de auto zijdezacht door druk dorpsverkeer loodst.
BUURMAN
Zoals elk GTS-model van Porsche heeft de Macan zwarte accenten gekregen, zodat de buurman hem kan onderscheiden van andere ‘saaie’ Macans. De uitlaten, de binnenkant van de lichtunits en de typeaanduidingen zijn zwart. In het interieur zijn het juist de rode accenten die de boel wat moeten opfleuren. Denk aan de toerenteller en rode stiksels hier en daar. Bovendien strooit Porsche nog wat met alcantara om de sportiviteit te benadrukken. Bij de 911 en 718 is de GTS een mooie sweetspot die alle verplichte opties van de S voor je verzamelt en je bij wijze van bonus wat extra vermogen cadeau doet. Daardoor is het snel de must-have versie.
Bij de Macan ligt het anders, omdat niet elke SUV-koper op zoek is naar meer sportiviteit. Dat maakt hem iets beter geschikt voor de klant die meer ruimte wil, maar dan wel zo sportief mogelijk. Op papier is dat een lastige combinatie, maar in de praktijk is deze Macan GTS domweg wéér een hoogstaand Porscheproduct. Hulde!
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Rijdt super voor een suv
- +Nieuwe motor echt een toevoeging
- -Nog altijd geen sportwagen
- -Auto gaat alweer even mee
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | Macan GTS |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 128.466 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.894 cc |
Maximaal vermogen | 280 kW / 380 pk bij 5.200 tpm |
Maximaal koppel | 520 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.686 mm / 1.926 mm / 1.609 mm |
Wielbasis | 2.807 mm |
Massa leeg | 1.845 kg |
Laadvermogen | 735 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.400 kg / 750 kg |
Banden voor | 265/45R20Prijzen |
Banden achter | 295/40R20Prijzen |
Topsnelheid | 261 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,9 s |
Brandstofverbruik | 11,3 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 255 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Porsche Macan 2.0 Panoramadak/Sportdesign/BTW/Memory/Stoelverwarming/
- 2021
- 79.950 km

Porsche Macan 2.9 GTS Pano|Sportdesign|Chrono|Luchtv|Trekhaak
- 2021
- 56.435 km

Porsche Macan 2.0 Schuif- /kantel Pano | Elektrische stoelen | Luchtvering | Sport Design Pakket | Parkassist
- 2019
- 57.529 km
Lezersreacties (44) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.