Porsche Cayenne GTS

Turboloos tot tanden gewapend

Porsche Cayenne GTS
AutoWeek 47 2007
AutoWeek 47 2007

Je leest het in AutoWeek 47 2007

De Cayenne draagt substantieel bij aan het succes dat Porsche beleeft. Geen wonder dat de Duitsers hun SUV verder uitmelken met de GTS-versie, een uitvoering die het gat opvult tussen de Cayenne S en de Turbo. De GTS huisvest een gekietelde versie van de atmosferische 4.8 V8 uit de Cayenne S. In februari staat de GTS in de showroom met een prijskaartje dat ruim een ton vermeldt.

Aanvankelijk keek menigeen vreemd aan tegen de plannen van sportautofabrikant Porsche om een SUV in de markt te zetten. Maar dat de producent uit Zuffenhausen rond het begin van dit millennium heel goed wist waarmee hij bezig was, blijkt nu zonneklaar. De Cayenne heeft Porsche beslist geen windeieren gelegd. Momenteel is het model wereldwijd verantwoordelijk voor eenderde van de totale verkopen van het legendarische merk.

De sportieve Sports Utility Vehicle opent voor Porsche deuren naar groeimarkten als China, Rusland, het Midden-Oosten en Latijns Amerika. De Cayenne plaveit er de weg voor 911's, Boxsters en Caymans en niet te vergeten voor de Panamera die volgend jaar het levenslicht zal zien. In Nederland betreft bijna de helft van de verkochte Porsches een Cayenne.

Het is dus logisch dat Porsche het succes van het model verder wil uitspinnen. Plannen voor een hybride uitvoering zijn de experimentele fase voorbij en een derde variant van de Cayenne is productierijp en staat klaar om de harten van de sportieve SUV-rijders te veroveren: de GTS.

Stalen veren

Aan de basis van de GTS staat de S. Van deze versie heeft de GTS ook de direct ingespoten atmosferische 4,8-liter V8-benzinemotor overgenomen. Door gebruik te maken van deze motortechnologie claimt Porsche het brandstofverbruik van de Cayenne met vijftien procent te hebben teruggedrongen. In de S levert de krachtbron 385 pk. Aan boord van de GTS hoest-ie er 20 meer op en komt derhalve tot 405 pk. Het koppel blijft met 500 Nm ongewijzigd. Porsche heeft de vermogenstoename vooral bereikt door het luchtinlaattraject te optimaliseren.

Standaard wordt de V8 gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Deze stamt eveneens van de Cayenne S, maar voor de GTS is-ie herzien; de eindoverbrenging van de bak is korter, wat voor dynamischer prestaties zorgt.

De automatische Tiptronic S-bak is natuurlijk ook van de partij; voor de GTS vormt deze transmissie een optie. Porsche heeft ook de automaat onder handen genomen voor de nieuwe uitvoering van de Cayenne. De schakelmomenten zijn veranderd en de eindoverbrenging is even kort als die van de handbak.

De GTS gaat de boeken in als de eerste Cayenne die niet alleen luchtvering, maar ook stalen veren combineert met Porsches actieve demping, PASM (Porsche Active Suspension Management). Deze combinatie was tot nu toe voorbehouden aan de topsporters van het merk, de 911 en de Cayman. Het onderstel biedt de keuze uit drie demperinstellingen, variërend van sportief hard tot meer comfortabel. Met stalen veren hangt de buik van de Cayenne GTS 24 millimeter dichter boven het asfalt dan die van de S, wanneer-ie is uitgerust met luchtvering, staat de GTS 20 millimeter lager.

Grenzen

Het verschil in rijeigenschappen tussen de GTS met stalen veren en die met luchtvering in de hardste stand is vrijwel te verwaarlozen. In de sportieve modus laat de Cayenne zich met nog meer finesse door bochten jagen. Iedere curve is een traktatie, met zoveel geestdrift valt de GTS er steeds een aan. Rollen over de lengteas doet de Porsche minimaal, wanneer de luchtvering wordt gecombineerd met het Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). De Cayenne voelt niet aan als de mastodont die hij in realiteit is, maar galoppeert met grote lichtvoetigheid van bocht naar bocht.

Een elektronisch aangestuurde meerplatenkoppeling verdeelt de aandrijfkrachten van de V8 over de vier aangedreven wielen; 38 procent wordt naar de voorwielen gedelegeerd en 62 procent gaat naar de achteras. De mate van grip lijkt schier eindeloos en al snel duw je de Porsche richting de grenzen, waar je bij veel andere SUV's verre van verwijderd zou blijven. Een druk op de Sport-knop maakt de Porsche nog een tik venijniger. De respons van de auto op commando's die hij via het gaspedaal krijgt, worden nog gretiger, het PASM manifesteert zich, en uitvoeringen met luchtvering zakken dichter tegen het asfalt om het zwaartepunt te verlagen. De Sport-knop fungeert tevens als een volumeknop, want de prachtig gorgelende achtpitter bouwt, nadat de toets in de middenconsole aangeraakt is, een nog dieper, imponerender rommelende sound op, die je opzweept en aanspoort het gaspedaal meer en langer in het tapijt te duwen.

Spectaculair

De Cayenne GTS is weliswaar turboloos, maar zeer zeker niet tandeloos. Integendeel, hij is tot de tanden gewapend. Hij raast met een handgeschakelde zesbak aan boord in 6,1 tikken van de stopwatch van 0 naar 100 km/h, en daarmee is-ie een halve tel sneller dan de S. De tussensprint van 80 naar 120 km/h raffelt-ie af in 6,6 seconden; twee seconden vlotter dan de S. De Tiptronic-versie heeft iets meer tijd nodig. Vanuit stilstand zit de automaat in 6,5 seconden op de 100 km/h. De tussenacceleratie van 80 tot 120 km/h klaart-ie in 7,8 seconden. Nog altijd waarden om je vingers bij af te likken; zeker wanneer je ze kunt toeschrijven aan een lijvige SUV. De cijfers klinken spectaculair, maar in de praktijk ervaar je de versnelling niet. De Cayenne verschalkt het asfaltlint met zoveel gemak en ogenschijnlijk zonder enige moeite, dat je de meters in het instrumentarium moet raadplegen om je ervan te vergewissen dat je er echt de sokken in hebt.

Exclusief karakter

De GTS onderscheidt zich van de S door een neus die overeenkomsten vertoont met die van de Turbo. Ook de achterzijde heeft veel gemeen met die van de krachtigste Cayenne. De wielkasten zijn 14 millimeter verbreed om plaats te bieden aan grote 21-inchwielen met banden in de vorstelijke maat 295/35.

Ook in het interieur vallen verschillen aan te wijzen met dat van de S. De GTS heeft bijvoorbeeld twaalfvoudig verstelbare sportstoelen, die met leer en alcantara zijn bekleed. De GTS heeft een exclusief karakter en om dat te benadrukken, levert Porsche 'm behalve in de voor de Cayenne gangbare kleuren ook in GTS-rood en goudmetallic, genaamd Nordic Gold Metallic. In februari 2008 komt de Cayenne GTS naar Nederland. Porsche heeft de prijs bepaald op € 106.500.

Video

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum