Porsche 924 2.0 - Op de Rollenbank
Echt en gerenommeerd
47 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Bij ‘Op de Rollenbank’ gaan al jarenlang argeloze lezers met de billen bloot. Leveren hun auto’s nog alle pk’s die de fabriek belooft? Je moet maar durven om je auto in handen te geven van Ghisbert van Ginhoven. Nu is het de beurt aan de AutoWeek-redactie: wat gebeurt er als ze hun eigen auto’s aan zo’n test onderwerpen? Verlaten ze met opgeheven hoofd het strijdtoneel, of gaan ze af via de achterdeur?
Als je de auto’s van de AutoWeek-collega’s zo ziet, is het eigenlijk maar een obscure collectie. Maar dan rekenen we buiten Marc Klaver, die heeft een échte klassieker en ook nog eens van een gerenommeerd merk. En het wordt nog mooier: Marc heeft zijn Porsche grotendeels zelf in oude luister hersteld. Het is lang geleden dat we zo’n mooie 924 hebben gezien. Nou nou, Marc – een Porsche? Je kunt wel zien waar het geld zit ... Maar zo’n investering was het niet: “Ik heb voor deze auto een bedrag betaald waarvoor je ook het eindstuk van de uitlaat van een 911 koopt. Tot 2007 is hij van de eerste eigenaar geweest.
Ik kocht hem in 2013 in Kerkrade. Daarna is hij helemaal uit elkaar geweest en is hij weer netjes gemaakt. Alles wat ik zelf kon doen in mijn eigen garage, heb ik gedaan. Samen met mijn vrouw heb ik bijvoorbeeld de deuren er weer in gehangen; het bleek een hele klus voordat die er weer recht in zaten.”
De motor van de 924 is niet meer origineel. “Dat was al zo toen ik hem kocht. De motor stamt uit 1980, maar heeft wel dezelfde specificaties als de originele.” Ooit was de 924 de Porsche die met de nek werd aangekeken – het was geen ‘echte’, maar vandaag de dag zijn de transaxle-Porsches in opkomst als klassieker. Verlekkerd lopen we nog maar eens om de rode van Marc. De wieltjes zijn slechts 14 inch. ‘Toen kon dat nog’, verzuchten we ... En een sportauto met 125 pk, dat is ook een hele tijd geleden.
Voor Ghisbert van Ginhoven is het meten van Porsches op de rollenbank bijna dagelijks werk. Maar een 924 is toch een zeldzame verschijning bij Beek Auto Racing. Al gauw gaat het gas er op. Maar hoe Ghisbert het ook probeert, de 125 komt niet in beeld. En in volle vaart blijft ook nog eens het gas hangen; een vreemde gewaarwording. “Het is goed dat dit niet op de snelweg gebeurt”, zegt Ghisbert. “Dat zou levensgevaarlijk zijn.”
Marc verblikt of verbloost niet. “Het is een stelschroefje van de gasklep dat telkens lostrilt; dat moet nog eens worden gefikst.” Bij Ghisbert gaat dat er niet in. “Hiermee stuur ik je niet naar huis. Dat moet eerst even worden gemaakt.” En dus maakt Ghisbert de Porsche weer een stukje perfecter.
En het resultaat van de meting? “Tja, meer dan 118 pk zit er niet in. Maar dat ligt niet aan een technisch gebrek. Het koppel is namelijk wel nog bijna helemaal aanwezig. De room is een beetje van deze motor af, maar het is zeker geen reden om hem daarom te gaan reviseren. Hij is nog gewoon gezond hoor.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | 924 |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.635 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 92 kW / 125 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 165 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.210 mm / 1.685 mm / 1.275 mm |
Wielbasis | 2.400 mm |
Massa leeg | 1.130 kg |
Laadvermogen | 320 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 500 kg |
Banden | 185/70HR14Prijzen |
Topsnelheid | 204 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,6 s |
Brandstofverbruik |
Lezersreacties (47) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.