Porsche 911 Sport Classic

Niet echt een koopje...

Porsche 911 Sport Classic
AutoWeek 33/2010
AutoWeek 33/2010

Je leest het in AutoWeek 33/2010

Hij kost 276.300 euro en dat is twee keer de prijs van de Carrera S waarvan hij is afgeleid. Biedt de gelimiteerde Porsche 911 Sport Classic ook twee keer zoveel rijplezier en beleving? En zo nee, waar is al dat geld dan naartoe gegaan?

In het geval van de nieuwe Sport Classic hebben we 't zonder enige twijfel over de mooiste Porsche 911 van het huidige millennium. Hij oogt dik, vol en indrukwekkend, maar ook tijdloos en simpel. En waarom ook niet? Wie heeft er nou echt behoefte aan turbo's, automaten met dubbele koppelingen of in- en uitklappende achterspoilers? Deze auto heeft alles wat je nodig hebt. Een handbak, meer dan 400 pk op alleen de achterwielen en prachtige elementen die herinneren aan hoogtepunten uit het verre verleden. Zoals daar zijn de 19-inch Fuchs-wielen uit de jaren zestig, de ducktail spoiler van de Carrera RS 2.7 uit 1973 en de powerdomes in het dak zoals bij de Carrera GT.De Porsche 911 Sport Classic heeft bovendien iets wat veel moderne Porschesmissen: warmte. De auto kwam tot stand onder regie van de specialisten van Porsche Exclusive & Tequipment. Deze heren en dames zijn verantwoordelijk voor de realisatie van het buitengewone, het serieaanbod overschrijdende en dus weten ze wel hoe ze de rijke clientèle moeten inpakken. Met veel liefde voor detail werd deze speciale 911 afgestemd op de wensen van een uiterst veeleisende doelgroep. Het project duurde zo'n drie jaar. Iedere Sport Classic begint als 'n Porsche 911 Carrera S en rolt over dezelfde productiebanden als elke andere 911. Ergens halverwege verwisselt de auto van assemblagelijn om vervolgens in vier dagen extra afgebouwd te worden.

Hét visitekaartje

Dat is niet voor niets, want er gaan nogal wat zaken anders dan bij een standaardmodel. Wie bijvoorbeeld denkt dat het interieur van de Sport Classic compleet gestript is als in een GT2 of GT3, heeft het flink mis. De binnenzijde is namelijk hét visitekaartje van Porsche Exclusive en Tequipment, dat hiermee aangeeft wat het in huis heeft. Nieuwe materialen, waarvan een aantal zelfs nooit eerder door Porsche is gebruikt, zijn toegepast. Zoals bijvoorbeeld het 'gevlochten' leer op de zittingen en deurpanelen. Het dashboard, voorzien van de nodige extra's, is gemaakt van leer in de tint 'Espresso'.Ook is er speciaal tapijt gebruikt en zijn zelfs de deurgrepen, gordelspanners, het colberthaakje achter op de voorstoelen en de sleufjes van de ventilatieroosters bekleed met fijn leer.

Meer vermogen

De versnellingsbak van de Sport Classic is gekoppeld aan de 3,8-liter boxermotor van de Carrera S. Vooral de directe brandstof-injectie van deze motor is een vernuftig stuk techniek. Het verbetert het gemiddelde verbruik én zorgt voor meer vermogen. In combinatie met het nieuwe variabele inlaatsysteem, aangepaste cilinderkoppen en een nieuw motormanagement zorgt dit voor een vermogen van in totaal 408 pk, oftewel een toename van 23 pk ten opzichte van de S. Het unieke uitlaatsysteem werkt samen met het variabele inlaatsysteem om de trekkracht te verbeteren. Hoewel het maximale koppel niet toenam, wordt het wel 200 toeren eerder afgegeven danvoorheen. Het wordt nu als een romige saus uitgespreid over het toerengebied tussen 4.200 en 5.600 toeren en voor eenongeblazen motor is dat best een groot bereik.Qua vermogen is de toename misschien weinig spectaculair, maar het is genoeg om de acceleratie van 0-100 km/h te doen dalen naar 4,6 seconden. Weliswaar slechts 0,1 seconde sneller dan voorheen, maar het effect op de weg is groter dan de cijfers doen vermoeden. De boxermotor sleurt de carrosserie met veel meer enthousiasme vooruit en zorgt voor een meer lineaire vermogensopbouw in vergelijking met het toergierige karakter van de 3,8-litermotor uit de Carrera S. Het motorgeluid klinkt eveneens voller, maar lost helaas niet helemaal de belofte in die wordt gedaan door de stortkokers aan de achterzijde. Perfect op het sportieve karakter van deexclusieve 911 afgestemd, zijn ook de standaard gemonteerde keramische remschijven, net als het 20 mm verlaagde PASM-sportonderstel en het mechanische sperdifferentieel op de achteras. Ook het Porsche Sport Chrono-pakket zit standaard op de Sport Classic.

Fuchs-wielen

Wat rechtvaardigt in onze ogen de ridicule prijs van 276.300 euro? Te weinig. De auto is maar liefst 145.163 euro, dus ruim twee keer duurder dan een standaard 911 S. Hoe is dat mogelijk? Porsche claimt dat de Sport Classic als gevolg van de aerodynamische wijzigingen als een apart model gehomologeerd moest worden en dat dit, in combinatie met de gelimiteerde oplage, zorgt voor deze enorme prijsstijging. Toch is zelfs dan de toename absurd hoog, zeker wanneer je bedenkt dat een GT3 ruim een ton goedkoper is. Maar wanneer je denkt dat je simpelweg je eigen Sport Classic kunt bouwen met onderdelen van Porsche Exclusive & Tequipment, denk dan nog eens. Enkele onderdelen zijn los te koop voor de standaard 911 Carrera S, zoals de opvoerset en de Fuchs-wielen en de aankleding van het interieur. Maar de ducktail spoiler en de powerdomes op het dak zijn dat niet. De grootste teleurstelling is dat het beste element van de Sport Classic, namelijk zijn uiterst verfijnde, uitgebalanceerde en comfortabele onderstel, niet besteld kan worden op een standaard Carrera. Officieel is de hele gelimiteerde oplage van 250 exemplaren op voorhand verkocht. Nederland was een van de 'koplopers' met een afname van 17 stuks. Wie goed zoekt, kan echter her en der nog een exemplaar treffen. Met name doordat enkele klanten 'm hebben afbesteld toen ze hoorden dat er ook een GT2 RS in aantocht is.Porsche Centrum Gelderland in Heteren kan er in elk geval nog minimaal één leveren.Je koopt met de muisgrijze Sport Classic, dan een klassieker in wording, tegen een exclusief hoge prijs.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum