Test: Porsche 911 GT3 (2003)
De enige echte 911
- Arie Blokland
- Eerste rijtest
Hij gaat heel erg hard, trekt bloedsnel op en vliegt geheid de bocht uit als je niet goed oplet. Een Porsche GT3 is als een ongetemd wild beest dat met strakke hand geleid dient te worden. Kortom: Een heerlijke auto!
Vier jaar na de introductie van de eerste GT3, in juni '99, presenteert Porsche de opvolger van zijn topsporter. Sneller en lichter dan de vorige. Het is heel indrukwekkend wat de autosportafdeling in Weissach heeft gepresteerd.
Gebleven is uiteraard de boxermotor achter de achteras. Eigenlijk een hopeloos verouderd concept. De auto zou een veel betere wegligging vertonen als de motor naar voren kon. Maar als Porsche dat doet kunnen ze de fabriek wel sluiten. De klanten willen de boxer lekker achter hun rug houden en het echte 911-gevoel (staartlastig) behouden. Dus staat de motor waar hij al 40 jaar in elke 911 te vinden is. Hij is wel 3,5 kg lichter geworden. Lichtgewicht zuigers besparen 24 gram per stuk. De zuigerpennen zijn gemaakt van een geheel nieuw sterker materiaal. Daardoor zijn ze smaller en lichter. Per drijfstang scheelt dat 2 gram. De in- en uitlaatkleppen kregen een koepelvormig profiel waardoor in totaal 252 gram in gewicht is bespaard. Nieuwe ontwikkelde schotelstoters met een 5 mm kleinere diameter zorgen voor een gewichtsreductie van 504 gram in de klepbediening.
Door de consequente gewichtsreducties van de bewegende massa's in de motor is het vermogensverlies afgenomen en aan het vliegwiel 21 pk meer vermogen overgebleven. Daardoor is ook het maximum toerental verhoogd van 7.800 naar 8.200 tpm. Bij 7.400 tpm bereikt de GT3 nu zijn maximale vermogen van 381 pk. Met een koppel van 385 Nm bij 5.000 tpm zijn dat aardige cijfers voor een sportwagen. Het kan altijd beter. Maar laten we niet klagen voor we u ook vertellen dat de stalen basis net als voorheen gevormd wordt door de Carrera4. Voor de nieuwe GT3 is deze basis op een groot aantal punten versterkt. Dat resulteert enerzijds in goede cijfers tijdens de botsproeven, anderzijds hebben deze maatregelen tot gevolg dat een 25% grotere statische torsiestijfheid wordt gerealiseerd. Dat laatste komt zeer ten goede aan de koersstabiliteit en exactheid van het onderstel en dus een betere wegligging.
Dankzij het allernieuwste door Porsche zelf ontwikkelde motormanagement met E-gas zijn de ingenieurs in Weissach erin geslaagd verloop van vermogen en koppel te optimaliseren plus het emissiegedrag te verbeteren. Met als resultaat de Europese EU4-norm. Hetgeen tevens inhoudt dat de GT3 zonder problemen in Californië kan worden verkocht.
Geen toeters en bellen
Heel bijzonder aan de GT3 is dat er geen ASR, ABC, en andere rijplezierbedervende elektronische hulpssytemen aan boord zijn. Alleen ABS is voorhanden. Een schitterend vierkanaals remsysteem dat op de vooras zeszuiger remklauwen aanstuurt die zich vastgrijpen aan 350 mm grote schijven. Achter zitten vierzuiger klauwen en schijven met een diameter van 330 mm. Traditioneel zijn de klauwen in rood gekleurd.
Maar op de foto's zie ik gele remklauwen! Precies. Porsche heeft de testwagens uitgerust met het optionele PCCB Porsche Ceramic Composite Brake. Dan zijn de klauwen geel gekleurd. In dat geval is de auto uitgerust met keramische composiet remschijven. Die zijn 50% lichter. Dat scheelt weer 18 kg. Bovendien slijten ze minder. Remmen doen ze veel beter.
Zwart of zwart
Qua interieur is er weinig keus. Het wordt alleen geleverd in zwart. Ziet er netjes, maar allerminst overdadig uit. Heel mooi is de hemel van Alcantara. Achter de perfect zittende kuipstoelen is plaats voor een beetje bagage. Het stuur is in de lengterichting verstelbaar. Je kunt kiezen wel of geen radio. Kost niets meer of minder. Betekent wel een beetje extra gewicht. Maar wie neemt er nou een radio als achter je rug een 3,6-liter boxer voortdurend de grootste hit aller tijden produceert. Dat verzin je toch niet.
306 km/h
Die motor maakt zo'n geweldig mooi geluid daar krijg je nooit genoeg van. Zeker niet als je de Porsche lekker aan het opjagen bent. Of je wilt of niet, hij maakt je gek. Dat opzwepende geluid, het gemak waarmee de 381 pk's worden omgezet in snelheid zwepen de bestuurder op. Als je hem de sporen geeft lijkt de GT3 enigszins te kwispelen met zijn staart. Het concert in de achterbak moedigt de bestuurder als het ware aan om door te gaan. Gas erop en laat hem weg blèren. Overschakelen, uiteraard met de hand, en dan weer het orkest uit alle macht laten aanzwellen. De toerenteller knalt heen en weer. De snelheidsmeter klimt zeer snel omhoog. Wat een fantastische auto. Als de weg zich buigt voel je het extra gewicht aan de achterkant. Maar het is allemaal zo voorspelbaar en goed in de hand te houden. Dit is meteen een ernstige waarschuwing. Deze bolide kan namelijk veel meer dan zijn berijder en omdat hij ongetemd is moet je hem goed in de gaten houden. Dat lukt natuurlijk niet.
De Porsche is iedereen de baas. Niemand kan zich inhouden met zo'n pure rijmachine. Wij ook niet. Waar we de gelegenheid krijgen trekken we even lekker door in de versnellingen. Slechts een enkele keer, maar dan wel gedwongen door het overige verkeer, koersen we rustig met de meute mee in de zesde versnelling.
En dan is daar plotseling een lang overzichtelijk stuk autosnelweg. Op de rechterbaan rijdt een vrachtwagen. Op de middelste rijstrook en de linker is geen enkele weggebruiker te zien. De beslising wordt bliksemsnel genomen. Terug naar vier en vol op het gas. De SuperPorsche giert het uit van plezier. Hup naar vijf en zes. De topsnelheid is bijna bereikt. 300 km/h halen we. De overige zes nemen we voor lief want het einde van de weg nadert. Natuurlijk vertrouwen we die prachtige remmen, maar uit voorzorg beginnen we toch tijdig vaart te minderen.
Een tochtje door de bergen verloopt minder plezierig. De wegen zijn smal en stoffig. En het is nog een beetje koud. We krijgen de banden niet goed op temperatuur en hebben daarom te weinig grip. In elke bocht laat de 911 voelen dat hij een zware kont heeft. Dat is natuurlijk ook zijn charme. Dat willen de echte liefhebbers. Die staarlastigheid is trouwens heel goed te corrigeren. Tot de grens bereikt is uiteraard dan ben je de klos, want weet u nog: Er is geen enkel elektronisch regelsysteem om in te grijpen.
Conclusie
De Porsche GT3 is een fantastische auto. Heerlijk veel power. Machtig geluid. Geweldige stuurkwaliteiten. Een auto voor puur rijplezier!
Porsche gaat er het komende anderhalf jaar 2.500 a 3.000 bouwen. Wel snel beslissen, want de vraag is groot. O ja, tot slot nog even dit: Een airco is gratis. Bedenk echter wel dat de auto dan 22 kg zwaarder wordt. Dat wil toch niemand.
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | 911 GT3 |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 145.890 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 3.600 cc |
Maximaal vermogen | 280 kW / 381 pk bij 7.400 tpm |
Maximaal koppel | 385 Nm bij 5.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 89 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.435 mm / 1.770 mm / 1.275 mm |
Wielbasis | 2.355 mm |
Massa leeg | 1.380 kg |
Laadvermogen | 280 kg |
Banden voor | 235/40ZR18Prijzen |
Banden achter | 295/30ZR18Prijzen |
Topsnelheid | 306 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,5 s |
Brandstofverbruik | 12,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 328 g/km |