Porsche 911 Carrera S Cabriolet (2012)
Twee gezichten
Porsche weet de 911 Cabriolet er voor het eerst zowel met de kap open als gesloten geslaagd uit te laten zien. Heel misschien ziet de Porsche er met de kap dicht nog net even beter uit dan in open toestand. Een geraamte van magnesium delen spant de zachte stof van het dak strak over de voorruitstijl, zodanig dat het silhouet van de Cabriolet en profil niet afwijkt van dat van de coupéversie. Porsche claimt dat de dakconstructie koude en geluid zo goed uit het interieur weert dat de rijervaring met de cabrio grenst aan die met de coupé.
De 911 Cabriolet is bij de modelwisseling wat kilo's afgevallen. In combinatie met de actieve stabilisatoren worden zo nadrukkelijk waarneembare gewichtsverplaatsingen voorkomen. De auto is niet langer voorzien van hydraulische stuurbekrachtiging. Vanwege het gewicht is die elektrisch. De installatie maakt de besturing minder zwaar dan we gewend zijn van een Porsche en filtert ook wat informatie weg, maar de directheid van de besturing is nog altijd ruim voldoende.
De grip van de 911 is fenomenaal. Met het grootste gemak kun je enorm hard bochten aanvallen. Onderstuur ligt heel ver weg. Treedt dit op, dan is het zaak dat je met enig beleid van het gas gaat. Doe je dit, dan draait de neus weer naar binnen. Als je te abrupt van het gas gaat, wreekt zich het gewicht van de boxermotor boven de achteras. De veiligheidssystemen duwen de achterzijde dan weer in het juiste spoor.
Luidere keel
Er valt voldoende in te stellen aan de Porsche. Meest spectaculair is de Sport Plus-knop. Druk die in en de zeventraps-PDK-bak met dubbele koppeling schakelt direct meerdere verzetten terug. Ook springen de dempers naar hun hardste stand en worden aanzuiggeluiden een stuk nadrukkelijker hoorbaar. De boxermotor zet een veel luidere keel op, klinkt donkerder en massiever en alle 400 pk's van de 3,8-liter zescilinder laten weten klaar voor actie te zijn. Vol gas en de Porsche schiet er vandoor. De gasklep wordt verder geopend en de motor reageert sneller op bewegingen van het gaspedaal. De sequentiële bak deelt rake klappen uit bij het overschakelen, en gelijktijdig met de schokken die door de aandrijflijn gaan, maakt de 911 een extra sprong voorwaarts. Van subtiliteit is nauwelijks nog sprake, maar dat is geen probleem; de ruwheid waarmee het mechaniek aan de Porsche sleurt, maakt de beleving des te heftiger. In 4,8 seconden sprinten we op ietwat vochtig asfalt vanuit stilstand naar 100 km/h. Wederom een druk op de Sport Plus-knop en ineens keert de rust aan boord terug. Motorgeluiden worden gesmoord en de versnellingsbak schakelt zo snel hij kan op naar een zo hoog mogelijke versnelling. Zuinig is hij evenwel niet: de Carrera S neemt elke 7,4 kilometer een liter benzine tot zich.
Het onderstel wordt in de normale modus voelbaar minder straf. Hoewel de transformatie zo extreem is dat je de neiging moet onderdrukken onderuit te gaan zitten in de prima sportstoelen voor een relaxed potje cruisen, wordt de Carrera nimmer echt comfortabel. Er blijft altijd een zweem van stugheid hangen, die je niet doet vergeten dat je in een hardcore sportauto zit.
Oordeel
Als je wilt, is deze Porsche een hardcore raceauto, maar hij is gemakkelijk om te toveren tot een relatief comfortabele gran turismo.
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | 911 Carrera S Cabriolet |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 148.900 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 3.800 cc |
Maximaal vermogen | 294 kW / 400 pk bij 7.400 tpm |
Maximaal koppel | 440 Nm bij 5.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.491 mm / 1.808 mm / 1.292 mm |
Wielbasis | 2.450 mm |
Massa leeg | 1.460 kg |
Laadvermogen | 445 kg |
Banden voor | 245/35ZR20Prijzen |
Banden achter | 295/30ZR20Prijzen |
Topsnelheid | 299 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,8 s (fabrieksopgave: 4,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 1,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 2,6s |
Brandstofverbruik | 8,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 210 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (12) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.