Porsche 911 3.6 Carrera – 2004 – 296.451 km - Klokje Rond

Perfect hobbyproject

97 reacties

Video
AutoWeek 24 2020
AutoWeek 24 2020

Je leest het in AutoWeek 24 2020

Paul Derks is niet bang uitgevallen. Hij kocht onlangs in Duitsland voor een zacht prijsje een Porsche met bijna drie ton op de klok. De 911 is in 2004 geleverd in Italië en heeft dus een flinke omzwerving gemaakt. Tot 200.000 kilometer is de onderhoudshistorie sluitend, daarna is er niets meer te traceren. Eens kijken hoe hij daarmee wegkomt.

De manier waarop Paul zijn Porsche 911 van de 997-generatie kocht, willen we iedereen ontraden. Maar hij is een speciaal geval. Het aantal Porsches dat hij in bezit heeft gehad is niet meer op de vingers van één hand te tellen. Bovendien heeft hij een technische opleiding achter de rug en beschikt hij thuis over een brug, zodat hij alles zelf kan versleutelen. “Toen ik de auto zag, vond ik hem er eerlijk uitzien”, vertelt Paul. “Rondom zitten wat deukjes en de koplampen zijn dof uitgeslagen. Zo hoort een auto met zo’n kilometerstand eruit te zien, dus wist ik zeker dat hij geen zware schade had gehad, want anders zouden delen opnieuw zijn gespoten. Alleen aan de achterzijde heeft hij eens een klein tikje gehad, want de bumper is beschadigd. Gezien de kilometerstand is het zeker een dagelijkse auto geweest, wat beter is dan altijd maar stilstaan. Ik schrik dan ook niet zo gauw van een hoge kilometerstand.” Met zo’n instelling ben je van harte welkom bij Klokje Rond.

Eén van de redenen waarom Paul Porsche rijdt, is dat het gemakkelijker is om een sportauto van dat merk in huis te hebben dan een van een exotischer merk. “De vervangingsmarkt is beter. Veel onderdelen zijn uitwisselbaar met andere auto’s van het Volkswagen-concern. Onlangs had ik een onderdeel nodig dat ook in een Volkswagen Polo bleek te zitten. Dat scheelt weer in de prijs.”

ZOETIGE GEUR

Als je techneut Joep Schuurman gelukkig wilt maken, moet je een Porsche voor zijn neus zetten. De proefrit met de 997 van Paul bevalt echter maar matig. Als hij hem na terugkomst op de brug zet, is hij allereerst geïnteresseerd in de koelvloeistof. “Onderweg rook ik een zoetige geur en dat betekent dat het ergens lekt.” Al vlug haalt Joep zijn gelijk: het reservoir staat anderhalve centimeter onder het minimum en dat is vreemd als je bedenkt dat Paul het gisteren nog heeft bijgevuld.

Groot leed, zoals lekkende koppakkingen, ontwaart Joep niet, dus houden we het er maar op dat het reservoir lek is. Als Joep verder speurt, ontdekt hij dat op de multiriem nog de resten zitten van de oude riem. “De nieuwe riem kan daardoor gaan beschadigen of gaan slippen. Het is een beetje onzorgvuldig onderhoud. Bij een 911 geldt dat alle techniek in de auto moeilijk bereikbaar is. Als je dus aan zo’n auto bezig bent, kun je het beste maar meteen alles vervangen wat je tegenkomt.”

Als de auto omhooggaat op de brug, begint Joep wat beplating te verwijderen. Het eerste waar hij op wijst is dat de pluskabel van de accu loszit. Die kabel is precies het onderdeel dat Paul onlangs vervangen heeft, nadat zijn auto moeilijk begon te starten. Het is een 997-kwaal. “Oei,” reageert hij, “dat is dan een slordigheidje van mij.” Als Paul in de weer gaat met een ringsleutel om de boel meteen vast te zetten, deinst Joep terug. “Normaal gesproken haal je daar de accu even voor los.” Maar dat vindt Paul niet nodig. Gelukkig blijft een vonkenregen of erger ons bespaard en is de 997 weer een stukje betrouwbaarder geworden.

DEINEN

Verder heeft Joep maar bar weinig aan te merken als hij onder de auto door loopt. “Alleen de versnellingsbak zweet wat bij de aandrijfaskeerring.” Aan de achterzijde wijst hij ons op de eindstukken van de uitlaat. “Dat zit er een beetje scheef onder. Je ziet dat de ophangpunten van de uitlaat al een keer zijn gelast toen de schade werd hersteld. Ook zit er een stuk hitteschild een beetje los. Dat zorgt voor rammels in de auto.” Dan gaat de auto uit zijn veren en constateert Joep dat hij wel vier nieuwe schokdempers kan gebruiken. “Onder het rijden voelt hij voor een Porsche veel te zacht aan. Hij maakt soms wat deinende bewegingen in de bochten. Dat zou niet moeten bij een auto van deze soort.”

Tot slot haalt Joep nog een afdekplaat aan de voorzijde weg. “Ik zoek de oorzaak van een knakkend geluid in de wielophanging.” Paul weet raad. “Ik heb het vermoeden dat het zit in de toplager van de veerpoot. Daarvan heb ik de rechterzijde al vervangen.” Dat verbaast Joep ten zeerste. “Ik zou toch denken dat je de toplagers altijd per twee vervangt …” Maar dat is gemakkelijk praten. Paul: “Zelf sleutelen is leuk, maar je moet er ook de tijd voor hebben. De spullen voor de linkerzijde liggen klaar, alleen de tijd ontbreekt nog.”

BUITENKANS

Na afloop van de keuring komen we terug op de vraag of Paul een goede koop heeft gedaan met de ‘Italiaanse Porsche’. Joep is nogal stellig: “Als je deze auto weer perfect in orde wilt krijgen, denk ik dat je bij de Porsche-dealer of een specialist acht- tot tienduizend euro kwijt bent en als je dat bij de aanschafprijs optelt, had je daar ook een beter exemplaar met een lagere kilometerstand voor kunnen kopen.” Maar als hobby project voor Paul is deze 997 een absolute buitenkans, helemaal als je weet dat de Porsche voor een paar duizend plezierkilometers per jaar is. Zijn woon-werkverkeer legt hij namelijk af met … de fiets!

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Een Porsche 911 is een auto waar ik normaal gesproken erg blij van word. Deze keer niet. Dit exemplaar voelt versleten aan. Als je deze auto weer perfect in orde wilt hebben, ben je bij een Porschedealer of een specialist acht tot tien duizend euro kwijt.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Porsche
Model 911 Carrera Coupé
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 105.150

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. boxer
Cilinderinhoud 3.596 cc
Maximaal vermogen 235 kW / 320 pk bij 6.800 tpm
Maximaal koppel 370 Nm bij 4.250 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.430 mm / 1.770 mm / 1.305 mm
Wielbasis 2.350 mm
Massa leeg 1.345 kg
Laadvermogen 445 kg
Banden voor205/50ZR17Prijzen
Banden achter255/40ZR17Prijzen
Topsnelheid 285 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,0 s
Brandstofverbruik 11,1 l/100km
CO2-uitstoot 269 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (97) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum