Peugeot e-208 44 kWh - 2020 - 40.622 km - Accudegradatie

Voor het eerst een Stellantis-EV in deze rubriek

241 reacties

Video

Na de nodige Koreaanse auto’s in de rubriek te hebben gehad, maakt vandaag Stellantis-techniek zijn debuut bij de accudegradatietest. En wel in de vorm van de Peugeot e-208, met ruim 40.000 kilometer op de klok. Luuk Rengers overweegt hem over te nemen van een kennis en komt nu aan de weet of dat een goed idee is.

De reden dat Luuk op zoek is naar een nieuwe auto, is allesbehalve positief. “Mijn vrouw heeft een tijd geleden een ongeluk gehad. Gelukkig is zij ongedeerd gebleven, maar van haar Volkswagen Up was weinig meer over. Zodoende zijn we op zoek naar een nieuwe auto voor mijn vrouw.” Na een keer elektrisch te hebben gereden, was ze meteen verkocht. Ze vindt het heerlijk. “Dat tankstation aan je voorbij laten gaan zonder je handen vuil te hoeven maken, vindt ze geweldig.” Lida, de vrouw van Luuk, heeft de auto alleen nodig voor woon-werkverkeer. “Ze werkt in het aangrenzende dorp, dus ze rijdt niet meer dan 5.000 kilometer per jaar.”

Autohobby

De vrouw des huizes mag dan graag een elektrische auto willen, Luuk heeft er weinig mee. Trots laat hij een aantal foto’s zien van zijn eigen bolides van het bekende Duitse sportwagenmerk uit Stuttgart, waaronder een azuurblauwe 911 GT 3. Die liefde is niet zomaar ontstaan. “Vroeger reed ik Engelse klassiekers. Totdat ik met een vriend in 1998 mee mocht om zijn fonkelnieuwe 911 op te halen in Duitsland. Ik was meteen verkocht. Ik heb al mijn Engelse auto’s de deur uit gedaan en sinds die tijd rijd ik niets anders dan Porsche.”

Altijd tot honderd procent

De Peugeot heeft volgens de kennis van Luuk hooguit tien keer aan de snellader gelegen, dus hij hoopt op een goede uitslag. “Minstens 96 procent lijkt mij na ruim 40.000 kilometer realistisch.” De test heeft Luuk ook overgelaten aan zijn kennis. Voor hem is dus alles een verrassing vandaag. Dan de uitslag … De Peugeot komt met een score van 94 procent uit de test. “Geen score om over naar huis te schrijven, maar ook niet slecht”, aldus Marcel van Renselaar van Aviloo. “We zien hier vaak auto’s met een veel hogere kilometerstand die ongeveer gelijk scoren. Vaak zijn dat duurdere auto’s die ontworpen zijn met hogere specificaties van het accupakket. Die zijn daardoor dus beter bestand tegen accudegradatie. Deze e-208 heeft bij het ontwerp niet die extra ruimte meegekregen die sommige eerdere EV’s wel hadden.” Ook is het volgens Marcel zo dat altijd thuis tot honderd procent opladen niet bevorderlijk is voor het batterijpakket. “Al deze factoren spelen mee bij het resultaat, dat niet uitmuntend is, maar zeker niet slecht.”

Luuk is niet helemaal tevreden. “Zeker gezien de kilometerstand vind ik een score van 94 procent wat tegenvallen. We gaan het er thuis nog eens over hebben, want deze kanariegele Peugeot e-208 spreekt mijn vrouw wel aan. Aan de andere kant was ze verknocht aan haar Up. Daar is ook een elektrische variant van. Wellicht is dat een betere optie.” De zoektocht gaat voor Luuk dus nog even door. Succes!

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

PRIVATE LEASE Peugeot 208

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (241) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum