Peugeot 806 ST 2.0 HDI (1999)
Volhouder
Peugeot friste de 806 nog niet zo lang geleden op met een nieuw gezicht. Red je het daar wel mee, als de concurrentie zich zeer fantasievol uitleeft in eigen MPV-aanbiedingen? Misschien wel, misschien niet - maar met de nieuwe HDI-motor die sinds kort leverbaar is, heeft Peugeot wel een sterke troef in handen. Peugeot meldt namelijk dat de 806 HDI bijna 20 procent minder verbruikt dan de DT 2.1 die hij vervangt.
Verwacht geen groot spektakel van het rijden met de nieuwste diesel-806. Je hoort namelijk nauwelijks dat het een diesel is, verder presteert hij weinig anders dan de 2.1 DT-voorganger. Net als deze heeft de opvolger HDI 110 pk in huis, en een maximum koppel van
250 Nm. Maar dat laatste wel bij nog 250 tpm minder (al bij 1750 toeren). Nodeloos te zeggen dus dat het aan souplesse totaal niet ontbreekt, en dat je met de 806 HDI - net zo goed als met de 2.1 DT - meer dan vlot genoeg uit de voeten komt.
Apart komen we nog even terug op het geluid, of eerder het ontbreken daarvan. Nou ja, helemaal onhoorbaar loopt de HDI niet, maar hij is op het gehoor nog stiller dan de voorganger met indirecte dieselinjectie. Terwijl dat normaal voor een direct-inspuiter juist niet zo is. Een kwestie van betere geluidsisolatie, blijkbaar. En een pluim voor Peugeot, want juiste de grote holle ruimte van een ruimtewagen is lastig tegen geluid te isoleren.
Zuiniger
Bij wat dieper graven, blijkt er nog iets anders aan de hand. Peugeot gaf de 806 HDI een wat langere eindoverbrenging mee, hij maakt dus bij een bepaalde snelheid minder toeren dan de 2.1 DT. Dat scheelt extra in het geluid, en in het brandstofverbruik. Opgegeven wordt gemiddeld 6,7 l/100 km (1:14,9) tegen 8,2 bij de 2.1 DT. Wij haalden daarmee in de praktijk tegen de 1:10, en dat zou bij de HDI dan 1:12 worden. Met 80 liter in de tank hoef je niet vaak te ravitailleren.
Standaard heb je vijf stoelen in een 806, twee extra zetels of een driezitsbank erbij worden apart afgerekend, tevens is een Pullman-pakket met totaal zes volledig verstelbare luxestoelen mogelijk. Maar ook met alleen drie naar believen in de vloer te bevestigen stoelen achterin kun je wat met zo"n MPV.
Je hebt volop bewegingsvrijheid voor- en achterin, een zegen voor kinderen tijdens een lange rit. Zonder passen en meten kan ook nog de vakantiebagage achteloos achterin gegooid worden.
Twee nadeeltjes: standaard géén hoedenplank boven je kostbare spulletjes (alleen in het Pullman-pakket), en de enorme achterklep is wat zwaar te hanteren op het laatste stukje als "ie bijna dicht zit - graag één maatje sterkere gasveren aan die klep. De stoelen zijn goed, allemaal met hoofdsteunen erop, alleen ontbreekt een rolgordel voor de middelste zitposities achterin; dat zou een volledig vernieuwd model hebben gekregen.
Twee airbags zijn er wel, zij-airbags (nog) niet. Bergruimte voor kleine spullen is er te over, alle ramen kunnen open, zelfs de achterste zijruiten. Bij de ST gaat het zelfs elektrisch, verder zit daar standaard ABS op. Scherp sturen was niet het sterke punt van de 806, daaraan heeft de vernieuwing niks veranderd.
Het koetswerk hangt nogal over in de bocht, tenminste voor het gevoel van de hoog zetelende inzittenden. Geen gevoel, maar een feit is dat de 806 niet zo willig een bocht induikt, om niet te zeggen flink onderstuurd is.
Maar ach, het veercomfort is dik in orde, evenals de koersstabiliteit, en de gevoeligheid van de besturing kan er best mee door. De pook in het dashboard werkt niet gevoelig, toch schakel je niet gauw mis, als je je maar houdt aan een beetje gemoedelijk rijstijl zoals deze reuzen-Peugeot het best past.
Hij is luxe, comfortabel, goed afgewerkt en ruim. Niks mis mee, ondanks de leeftijd van het ontwerp. Voor een nieuwe oplage weten we wel wat wenselijke detailverbeteringen, de uiterlijke lijn is natuurlijk niet echt eigentijds meer. Achterhaald door de snelle ontwikkelingen in MPV-land is de 806 echter heus nog niet.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 806 ST 2.0 HDI |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 33.035 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 80 kW / 110 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.454 mm / 1.834 mm / 1.714 mm |
Wielbasis | 2.824 mm |
Massa leeg | 1.570 kg |
Laadvermogen | 825 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 750 kg |
Banden | 205/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 175 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15,8 s (fabrieksopgave: 15,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,7 s / 13,9 s |
Brandstofverbruik | 6,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 182 g/km |