Peugeot 607 2.0i 16V – 2003 – 238.459 km - Klokje rond

Eigenaar reed eerst 508 maar die beviel niet

37 reacties

Video

Erik Kiel maakte de kapitale blunder om tegen beter weten in een Peugeot 508 met de beruchte THP-motor te kopen. Dat werd een hoofdpijndossier en na vele bezoeken aan Carrec nam hij een rigoureus besluit: de 508 kreeg een schop. Gelukkig had hij nog een mooie 607 achter de hand, die al vijf jaar stond te wachten op betere tijden. Acht jaar ouder dan die 508 en technisch minder gecompliceerd. Hoe goed is deze limousine nog?

Vijf jaar stilgestaan

De Peugeot 607 is de laatste van de serie grote limousines van het merk met de leeuw. Hij heeft de youngtimerstatus al een tijdje en zelfs in Frankrijk kom je hem nog maar zelden tegen. Het is een van die auto's die met het verstrijken van de tijd aan charme en schoonheid lijken te winnen. “Deze auto heeft feitelijk nog maar vijftien jaar gereden, sinds de eerste aflevering in 2003", vertelt Erik Kiel. “Hij heeft namelijk vijf jaar stilgestaan en is in 2022 weer tot leven gewekt.” Erik heeft €2.500 voor de 607 betaald. “Ik moest mijn vriendin beloven dat de 508 naar de sloop zou gaan. En zij eiste min of meer dat we voor langere trips met haar Skoda gaan. Oké, die is superbetrouwbaar, maar tegelijk ook ongelooflijk saai. En ook al heeft de 07-serie niet de beste reputatie, ik heb met deze nog nooit in de natuurlijk habitat van Peugeot – met de alarmlichten op de vluchtstrook – gestaan.”

Tuurlijk, de Peugeot heeft wel wat kwaaltjes, zoals het uitvallen van het beeldscherm van het infotainmentsysteem en een nauwelijks werkende airco, maar Erik heeft alle vertrouwen in de motor. “Zeker na het avontuur met die 508. Die kocht ik in 2021 en na vier maanden wist ik al dat het geen langdurige relatie zou worden, ook al had ik mij voorgenomen om de teller in ieder geval op twee ton te zetten. Met de 607 heb ik nu ruim 30.000 kilometer gereden, tot volle tevredenheid. Sterker: hij rijdt lekkerder dan de 508.”

Sleutelen met  ChatGPT

In het mailcontact voorafgaand aan onze ontmoeting, vertelt Erik dat hij de pomp van het ESP-systeem heeft vervangen met behulp van ChatGPT en er is een afgekeurde 607 V6 voor opgeofferd. “Helaas toch nog een serieus mankement, de pomp van het ABS en ESP-systeem. Bij de dealer is die pomp zelfs nog leverbaar, zij het voor het niet misselijke bedrag van €2.500. Toen kwam ik op het idee om een andere 607 te kopen, enkel en alleen voor dat onderdeel. De pomp heb ik uitgebouwd en eerst door de dealer laten controleren. Toen heb ik in Chat GPT ingegeven wat ik van plan was en wat volgde was een beschrijving en heel veel waardevolle tips.”

Samen met een goede vriend ging Erik aan de slag en na de nodige uren sleutelen zat de pomp erin. Daarmee ben je er nog niet, de software moet door de dealer worden geprogrammeerd en ook dat ging goed. “Verder hoef je bij de Peugeot-dealer niet meer aan te kloppen met een 607", is de ervaring van Erik. “Ze vinden hem te oud en de importeur adviseert om een jonger model te gaan rijden. Nou, daar heb ik toevallig niet zulke goede ervaringen mee! En ik denk dat de klus die ik nu zelf heb gedaan, mij een kleine vierduizend euro zou hebben gekost aan onderdelen en arbeidsloon. Dat overstijgt de aanschafprijs en vanuit die optiek begrijp ik wel dat je de 607 niet vaak meer tegenkomt.”

Franse collega’s

De eerste eigenaar van deze 607 koos dan wel voor de kleinste motor en een handgeschakelde versnellingsbak, maar verder blijkt het een luxe uitvoering te zijn. Leren bekleding, elektrische stoelverstelling, telefoon, navigatie, bluetooth; in 2003 was dat allesbehalve normaal. De scepsis van Joep jegens Franse auto’s maakt bij het zien van de grote Peugeot en het horen van het verhaal al snel plaats voor een soort van gematigd enthousiasme. “Deze tweelitermotor is beresterk, die gaat het nog heel lang volhouden. Roest is nergens te vinden en het onderstel voelt ook nog goed aan”, horen we van onze expert na de proefrit en de keuring. Dat is alvast een mooie opsteker voor Erik, die het pand van Carrec in zijn 508-tijd met slechter nieuws en een stevige factuur verliet. “Op mijn werk vragen mijn Franse collega’s, die vaak Duits rijden, waarom ik met een Peugeot rijd. Dat snappen ze echt niet. Misschien ook wel omdat het een oude is. Die 2.0 16V is feitelijk dezelfde motor als in de Peugeot die ik ooit als leaseauto reed. Het is de basismotor voor de 607 en het vermogen houdt niet over.”

Maar voor Eriks dagelijkse rit naar het werk is het ruim voldoende, dat is zestig kilometer enkele reis over N-wegen met een snelheid tussen de 80 en 100 km/h. “Dat verklaart ook het lage gemiddelde verbruik. Dat compenseert dan mooi de grote dorst van de 7,4-liter V8 uit mijn Cadillac Sedan de Ville van 1969. En na vandaag weet ik zeker dat ik nog heel lang ga genieten van de 607.”

Eigenaar Peugeot 607

Naam Erik Kiel
Bouwjaar van jezelf 1964
Woonplaats Silvolde
Beroep Systeem Architect voor Combat Management Systemen
Eerste auto Peugeot 204
Vorige auto Peugeot 508
Wat zou je aan je auto willen veranderen? Eigenlijk niks, misschien een paar kleinigheden
Wat is je langste reis met deze auto? Naar Den Helder

Onderhoudshistorie

De Peugeot heeft door de jaren heen al het reguliere onderhoud gehad, verder hebben zich nog geen grote reparaties voorgedaan, afgezien van het vervangen van de ABS ESP-pomp. Dat heeft Erik zelf gedaan met behulp van ChatGPT en het opofferen van een afgekeurde 607 V6 voor het bewuste onderdeel.

Wat mankeert eraan?

  • Centrale vergrendeling maakt herrie
  • Airco werkt niet
  • Display van de radio en navigatie werkt niet
  • De remmen brommen doordat ze aan de voorzijde verroest en te dun zijn
  • De aircoleiding linksvoor zit niet vast
  • Het luchtfilterhuis zit niet vast

De mening van Carrec Technocenter

“Weinig kilometers op de klok voor een auto van 21 jaar oud, dat verklaart deels de prima conditie. Nu nog even aan de slag met de remmen en de airco en er staat een goede 607.”

Signalement

Merk Peugeot
Model 607 2.0
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 34.250

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 138 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 190 Nm bij 4.100 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.871 mm / 1.835 mm / 1.460 mm
Wielbasis 2.800 mm
Massa leeg 1.400 kg
Laadvermogen 605 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 700 kg
Banden225/55WR16Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,6 s
Brandstofverbruik 8,6 l/100km
CO2-uitstoot 205 g/km

Lezersreacties (37) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.