Peugeot 407 SW 2.2 XT (2005)
Géén speelgoedauto
U kent die reclamecampagne van Peugeot wel. De wereld wordt voorgespiegeld met twee soorten auto's: speelgoedauto's voor de massa en een Peugeot 407 SW voor wie zich wil onderscheiden. De Peugeot is voor mensen die zaken en privé op een aangename manier willen combineren.
Z'n bagageruimte is niet van onbeperkte afmetingen, maar de 407 SW heeft als voordeel dat de scharnieren van de achterklep lekker ver op het dak zitten. Als je dus de bagageruimte opent, open je ook een stukje van het dak. Over de ruimte op de achterbank zijn we niet enthousiast. Kritiek hebben we vooral op de daklijn van de auto, die nogal scherp afloopt en dus al gauw in aanraking komt met je kruin. We denken dat de SW zonder dat chique glazen dak en het elektrische rolgordijn, meer ruimte zou bieden.
Voorin vinden we snel een fijne zitpositie. De stoel en het stuur zijn in veel richtingen verstelbaar, dus iedereen moet hier wel aan z'n trekken kunnen komen. De klokken achter het stuur zijn volgens de klassieke Peugeot-opmaak geplaatst, lekker overzichtelijk. De middenconsole van de 407 is tamelijk rommelig en onoverzichtelijk. Peugeot gebruikt mooie, zachte materialen en dat maakt het een warm en sfeervol geheel. De meeste essentiële zaken zijn aan boord, positief vinden we dat de Peugeot een knie-airbag onder de stuurkolom heeft.
Op veilig
Niemand zal de illusie hebben dat de 407 een sportauto is. En dat is ook geheel terecht. Deze stationcar behaagt zijn inzittenden op andere punten en dat betekent soms compromissen. Het onderstel is een mix van comfort en sportiviteit; soepele vering en een adequate demping. De dempers zijn op korte hobbels zelfs iets te stoterig. Helaas, net niet helemaal in balans. Peugeot is weliswaar lekker bezig, maar het is nog niet excellent. De wielen volgen het wegdek netjes en dat is fijn in bochten; je kunt met een flinke snelheid de hoek om voordat er onderstuur optreedt. Voor je het in de gaten hebt
treedt het ESP-systeem in werking om de auto te stabiliseren. Abrupt gas loslaten in de bocht doet de 407 ook niets, het ESP zorgt dat de auto voorbeeldig de hoek om gaat. Het merk met de leeuw gaat op veilig.
Met de 158 pk sterke 2,2-liter die we in het vooronder vinden, is weinig mis. Zeker op lange afstanden is de motor de rust zelve. Alleen de combinatie met de versnellingsbak– de Peugeot is voorzien van een viertrapsautomaat – is niet meer van deze tijd. Terwijl in veel middenklassers zes versnellingen al geen uitzondering meer zijn en hier en daar al mechanieken met zeven verzetten worden aangeboden, komt deze viertrapsautomaat als achterhaald over. Oké, je kunt met een plusje en een minnetje de versnellingskeuze beïnvloeden en je kunt de bak sportief of rustig laten schakelen, maar optimaal is het
niet. In de sportstand rijd je een versnelling lager dan normaal, bij een snelheid van 120 km/h betekent dat 4.000 toeren per minuut, terwijl dat normaal een keurige 3.000 is. Dat werkt erg vermoeiend.
Het gebruiksgemak van de automaat weegt in dit geval niet op tegen het comfort dat je inlevert. Peugeot heeft beter beloofd, maar durft daar nog geen termijn aan te verbinden.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 407 SW XT 2.2-16V |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.050 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.231 cc |
Maximaal vermogen | 116 kW / 158 pk bij 5.650 tpm |
Maximaal koppel | 217 Nm bij 3.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.763 mm / 1.811 mm / 1.486 mm |
Wielbasis | 2.725 mm |
Massa leeg | 1.546 kg |
Laadvermogen | 649 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,8 s (fabrieksopgave: 11,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 5,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,5s |
Brandstofverbruik | 9,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 228 g/km |