Peugeot 407 SW 2.2 XT (2005)

Géén speelgoedauto

Peugeot 407 SW 2.2 XT
'n Auto van de zaak moet er representatief uitzien, maar het is ook fijn als je in de vakantie je spullen – en de rest van de familie – kwijt kunt. Met de 407 SW wil Peugeot de zakelijke én de privé-rijder weer aan zich binden.

U kent die reclamecampagne van Peugeot wel. De wereld wordt voorgespiegeld met twee soorten auto's: speelgoedauto's voor de massa en een Peugeot 407 SW voor wie zich wil onderscheiden. De Peugeot is voor mensen die  zaken en privé op een  aangename manier willen combineren.

Z'n bagageruimte is niet van onbeperkte afmetingen, maar de 407 SW heeft als voordeel dat de scharnieren van de achterklep lekker ver op het dak zitten. Als je dus de bagageruimte opent, open je ook een stukje van het dak. Over de ruimte op de achterbank zijn we niet enthousiast. Kritiek hebben we vooral op de daklijn van de auto, die nogal scherp afloopt en dus al gauw in aanraking komt met je kruin. We denken  dat de SW zonder dat chique glazen dak en het elektrische rolgordijn, meer ruimte zou bieden.
Voorin vinden we snel een fijne zitpositie. De stoel en het stuur zijn in veel richtingen verstelbaar, dus iedereen moet hier wel aan z'n trekken kunnen komen. De klokken achter het stuur zijn volgens de klassieke Peugeot-opmaak geplaatst, lekker overzichtelijk. De middenconsole van de 407 is tamelijk rommelig en onoverzichtelijk. Peugeot gebruikt mooie, zachte materialen en dat maakt het een warm en sfeervol geheel. De meeste essentiële zaken zijn aan boord, positief vinden we dat de Peugeot een knie-airbag onder de stuurkolom heeft.

Op veilig

Niemand zal de illusie hebben dat de 407 een sportauto is. En dat is ook geheel terecht. Deze stationcar behaagt zijn inzittenden  op andere punten en dat betekent soms compromissen. Het onderstel is een mix van comfort en sportiviteit; soepele vering en een adequate demping. De dempers zijn op korte hobbels zelfs iets te stoterig. Helaas, net niet helemaal in balans. Peugeot is weliswaar lekker bezig, maar het is nog niet excellent. De wielen volgen het wegdek netjes en dat is fijn in bochten; je kunt met een flinke snelheid de hoek om voordat er onderstuur optreedt. Voor je het in de gaten hebt
treedt het ESP-systeem in werking om de auto te stabiliseren. Abrupt gas loslaten in de bocht doet de 407 ook niets, het ESP zorgt dat de auto voorbeeldig de hoek om gaat. Het merk met de leeuw gaat op veilig.

Met de 158 pk sterke 2,2-liter die we in het vooronder vinden, is weinig mis. Zeker op lange afstanden is de motor de rust  zelve. Alleen de combinatie met de versnellingsbak– de Peugeot is voorzien van een viertrapsautomaat – is niet meer van deze tijd. Terwijl in veel middenklassers zes versnellingen al geen uitzondering meer zijn en hier en daar al mechanieken met zeven verzetten worden aangeboden, komt deze viertrapsautomaat als achterhaald  over. Oké, je kunt met een plusje en een minnetje de versnellingskeuze beïnvloeden en je kunt de bak sportief of rustig laten schakelen, maar optimaal is het
niet. In de sportstand rijd je een versnelling lager dan normaal, bij een snelheid van 120 km/h betekent dat 4.000 toeren per minuut, terwijl dat normaal een keurige 3.000 is. Dat werkt erg vermoeiend.
Het gebruiksgemak van de automaat  weegt in dit geval niet op tegen het comfort dat je inlevert. Peugeot heeft beter beloofd, maar durft daar nog geen termijn aan te verbinden.

Signalement

Merk Peugeot
Model 407 SW XT 2.2-16V
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 35.050

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.231 cc
Maximaal vermogen 116 kW / 158 pk bij 5.650 tpm
Maximaal koppel 217 Nm bij 3.900 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.763 mm / 1.811 mm / 1.486 mm
Wielbasis 2.725 mm
Massa leeg 1.546 kg
Laadvermogen 649 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,8 s (fabrieksopgave: 11,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 5,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,5s
Brandstofverbruik 9,6 l/100km
CO2-uitstoot 228 g/km