Peugeot 407 1.8-16V – 2006 – 550.613 km - Klokje Rond
'Dans son jus'
85 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Nooit gedacht in deze rubriek een Peugeot 407 aan te treffen. Die staat namelijk niet zo goed bekend op het gebied van techniek en elektronica. Ook niet als moeders mooiste trouwens. Die eerste kwalificaties kan eigenaar Theo Schuyt beamen. Dat laatste is hij niet met ons eens. “Ik vind het nog altijd een fantastisch mooie auto. Als je er mee rijdt, is het net alsof je thuis op de bank zit.”
Ooit kocht Theo Schuyt zijn 407 met 34.000 kilometer op de teller. “Toen zat hij aan de rechter voorkant helemaal in elkaar. Daardoor kon ik deze auto betalen. Anders zou hij veel te duur zijn geweest. Ik liet de auto repareren bij mijn lokale garage. Dat hebben ze niet eens goed gedaan. Kijk maar eens hoe de airbag erin hangt aan de passagierskant.” In de jaren dat Theo met de 407 rijdt, heeft hij naar eigen zeggen ‘alle problemen weleens gehad’. “Met zo’n auto bouw je een grote kennissenkring op bij de ANWB. De pechhulpdienst in Frankrijk heeft de auto zelfs al eens total loss verklaard toen daar iemand zelf een nippeltje van het koelsysteem afbrak.”
Toch zweert Theo bij zijn Peugeot. “Ik kom namelijk heel vaak in Frankrijk. Jaren geleden reed ik met een Chevrolet waarbij in dat land een remschijf brak. Toen heb ik een week stilgestaan voordat ik het onderdeel had. Mijn vrienden moesten het komen brengen vanuit Nederland. Dat gaat je met een Peugeot in Frankrijk dus niet gebeuren. Elke dorpsgarage kan die snel weer oplappen”, lacht hij.
Stiekem vindt Theo het wel interessant om in een auto te rijden die bepaald niet nieuw meer is. “Ik doe het op zijn Frans. Moet je maar eens kijken hoeveel Peugeots en Renaults er in Frankrijk in een vergelijkbare staat rondrijden. Het is helemaal in stijl van de auto.” Om er maar eens een term uit de Franse klassiekerwereld tegenaan te gooien: Theo rijdt de 407 ‘dans son jus’.
40.000 PER JAAR
Theo werkt als hoogleraar filantropische studies bij de VU in Amsterdam. “Alleen al mijn woon-werkverkeer is vijfhonderd kilometer per week. Soms rijd ik twee keer per dag op en neer. ’s Avonds geef ik vaak nog postacademisch onderwijs. Verder ben ik regelmatig in Brussel voor Europees onderzoek en ik heb nog een schoonvader in Venray wonen die we regelmatig bezoeken. Ik haal wel 40.000 kilometer per jaar. Hoe lang dat nog met deze auto kan, weet ik niet. We zijn nu op een punt dat er af en toe wat plastic platen onder vandaan flikkeren. Onderweg hoort mijn vrouw soms weer iets.
Dan stoppen we vervolgens even om te kijken wat er weg is en rijden we weer verder. Ik heb in de loop van de jaren wel veertig heel oude auto’s gehad. Ik weet inmiddels aardig hoe je ze aan de praat houdt en wat ermee mis kan gaan.”
Als onze keurmeester Joep terugkomt van zijn proefrit, is de uitslag meteen wel duidelijk. Zuchtend stapt hij uit: “Alles aan deze auto piept, kraakt en rammelt. Het goede nieuws is dan weer dat hij bij 100 km/h wel goed rijdt. Maar dan ook alléén bij die snelheid – en dat is toch wat je doorgaans rijdt.” Als de motorkap opengaat wordt het al niet beter: “Hier is het zweten van olie niet meer te onderscheiden van de lekkages. Diverse onderdelen hangen los en er is een heleboel aan geknutseld. De staat van deze auto is conform merk, model en kilometerstand, zullen we maar zeggen.”
Theo brengt zijn auto al jaren bij dezelfde garage. “Hij krijgt wel regelmatig onderhoud, maar ik overdrijf het niet. Voor een paar honderd euro heb ik bijvoorbeeld een grote beurt en vier nieuwe banden.” Joep probeert voor de goede orde Theo een beetje op te voeden: “Deze auto heeft een totaal versleten onderstel en staat op heel goedkope, slechte banden. Je moet je onderhand gaan afvragen wat veiligheid je waard is. Deze auto piept bijvoorbeeld enorm bij het remmen. Dat komt doordat er verroeste en versleten remschijven op zitten maar er zitten wél nieuwe remblokken op. Dat klopt toch niet? Bedenk eens hoeveel kopstaartbotsingen er dagelijks kunnen worden voorkomen als elke auto op goede banden zou staan. Dat is je eerste veiligheid.”
HELEMAAL WEGGEROEST
Joep wijst erop dat de achterbanden aan de binnenzijde helemaal zijn weggesleten. “Maar voor de apk zijn dit nog prima banden”, moppert hij. Verder laat hij zijn licht nog even schijnen onder de aansluiting van de lpg-slang achter de onderbumper. “Die is bijna helemaal weggeroest. Dat kan binnenkort ook nog weleens een veiligheidsprobleem worden.” Theo: “Dat van de achterbanden en de lpg-slang knoop ik in mijn oren, daar moet ik zeker naar kijken.
De veiligheid moet natuurlijk wel op orde zijn.” Joep: “Om deze auto weer enigszins veilig te krijgen, moet je een heleboel investeren. Dat is met goed fatsoen niet meer mogelijk. Als je het mij vraagt is deze 407 al heel wat jaren rijp voor de sloop.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Niet alleen twee duimen omlaag voor deze waanzinnig slechte auto, maar ook voor het Nederlandse apk-systeem. Niet te geloven dat dit legaal mag rijden.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (85) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.