Peugeot 406 Coupé 2.0-16V (1998)
Tijdloze schoonheid
Met de introductie van de 406 Coupé is Peugeot "back in the coupé-business", want ook in vroeger jaren bracht het Leeuwenmerk steevast auto"s met een gecoupeerde koets op de markt. Tussen het verschijnen van de sportief gelijnde versie van de 406 en het uitluiden van de wagen die als z"n "voorganger" kan worden gezien, de 504 Coupé, gaapt echter een gat van veertien coupé-loze jaren.
De 406 Coupé is een echte schoonheid. Hij is onmiskenbaar door dezelfde meesterhand als de 504 ontworpen. Er zijn zelfs een paar verwijzingen naar de 504 terug te vinden: let maar eens op de "ingevallen" achterruit... Overigens menen velen in die regionen ook verwijzingen naar andere Pininfarina-ontwerpen te ontdekken, met name die voor Ferrari. Peugeots nieuwe coupé maakt gebruik van de bodemgroep en de techniek van de 406 sedan, maar hij heeft een geheel eigen carrosserie, al doet z"n neus wel sterk aan die van z"n vierdeurs broer denken. Ontwerpers kunnen bij een coupé twee kanten op. Gaan ze radicaal te werk, dan komen ze met een zogeheten 2+2; een model waarvan de achterbank hooguit plaats biedt aan een paar jonge kinderen. Willen ze de kool en de geit sparen, dan tekenen ze een model dat als een vierpersoons auto mag worden beschouwd, al zitten de mensen achterin sowieso minder ruim dan in een sedan of een hatchback.
Bij de 406 Coupé is men van die laatste benadering uitgegaan. Het resultaat is dat je achterin je benen redelijk goed kwijt kunt. De sterk aflopende daklijn laat echter weinig hoofdruimte over met als gevolg dat ook mensen van gemiddelde lengte al snel in contact komen met het dak. Op naar het motorcompartiment. Kopers hebben de keus tussen een viercilinder en een V6. Wij reden de 1998 cc grote vierpitter die 133 pk levert. De moderne tweeliter ademt via zestien kleppen bediend door twee bovenliggende nokkenassen. Volgens de specificaties heeft de 406 Coupé 2.0 16V voor de 0-100-sprint 10,5 seconden nodig. Wij klokten hem overigens op een nog altijd verdienstelijke 10,8. Met een topsnelheid van 205 km/h komt hij uitstekend mee.
Voor wie de Peugeot 406 sedan kent, bieden dashboard en instrumentenpaneel van de Coupé geen verrassingen. Deze componenten zijn namelijk rechtstreeks van de vierdeurs overgenomen. Onderdelen die wel opvallen zijn het lekker dikke, met leer beklede - in hoogte en lengte verstelbare - sportstuur en de chroomgerande instrumenten. Het stuur is standaard voorzien van een airbag. Ook de voorpassagier beschikt over zo"n "luchtzak". Dat de buitenspiegels elektrisch verstelbaar zijn en de ramen elektrisch bediend kunnen worden spreekt voor een wagen als de 406 Coupé eigenlijk vanzelf.
Flinke kofferbak
De bagageruimte is bij coupés vaak een zwak punt. Peugeot heeft echter het nuttige met het sierlijke weten te verenigen, want de 406 Coupé heeft een regelmatig gevormde kofferbak met een inhoud van 390 liter. Toch moet voor het mooi wel een beetje pijn worden geleden. Doordat het kofferdeksel kort is uitgevallen, kun je de bak namelijk niet zo makkelijk beladen. De 2,0-liter 16V verleent de 406 Coupé geen echt sportieve prestaties, maar helpt hem toch vlot genoeg vooruit. Doordat het grootste deel van het koppel al vanaf zo"n 3000 tpm present is, pakt de motor makkelijk vanuit lagere toerentallen op. Je hoeft de pook, met aluminium knop en zwart leer, dus niet vaak te verzetten. Neem je hem ter hand, dan blijkt hij niet al te soepel door het patroon te gaan. Met name wanneer je snel van "één" naar "twee" wilt, kan het mechanisme het niet altijd goed bijbenen. Als je het wat kalmer aan doet, heb je overigens geen probleem. De besturing werkt lekker direct en is zo uitgekiend bekrachtigd dat hij de chauffeur ongemerkt helpt. Samen met de mooie multi-link achterwielophanging, die een belangrijke bijdrage levert aan de prima wegligging zorgt hij voor een solide rijgevoel. Omdat hij heel lang neutraal blijft, laat de 406 zich met groot gemak door snelle bochten sturen. Vergeleken met de sedan zijn vering en demping van de Coupé sportiever afgestemd. Dat heeft overigens geen nadelige gevolgen voor het comfort, behalve wanneer er écht slecht wegdek onder de wielen doorgaat.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 406 Coupé 2.0-16V |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.585 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 99 kW / 135 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 180 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.615 mm / 1.780 mm / 1.352 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.315 kg |
Laadvermogen | 420 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.300 kg |
Banden | 205/60VR15Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,8 s (fabrieksopgave: 10,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,3 s / 13,6 s |
Brandstofverbruik | 9,4 l/100km |