AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Peugeot 406 Break ST 1.8-16V - 368.760 km - Klokje Rond

Sinds 2012 in bezit, eigenaar wil er nog 5 jaar verder mee

127 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 49 2023
AutoWeek 49 2023

Je leest het in AutoWeek 49 2023

Net als voor de noordse woelmuis is het ook vijf voor twaalf voor de Peugeot 406. Hoe vaak kom je ze nog tegen? Gelukkig is er Maurice Monsees. Hij heeft een 406 Break en is heel goed op weg om die Franse kar te laten overleven. “Zelfs in Frankrijk zie je ze niet veel meer”, aldus Maurice.

De Peugeot 406 is een auto op z’n retour. Is dat erg? “Jazeker”, vindt Maurice Monsees uit Amsterdam. “De kwaliteit van deze Franse auto is echt goed en er zit ook niet te veel op en aan. Dat kan dan ook niet kapot gaan”, analyseert hij. Maurice is hotelportier bij hotel Doelen in hartje Amsterdam. Let op: The Beatles hebben daar in 1964 bij hun bezoek aan Nederland overnacht. Hij woont in het hartje van de Jordaan, betaalt elke dag een euro aan de gemeente Amsterdam voor zijn parkeervergunning en pakt geen e-bike, maar een oude damesfiets om mee naar het werk te gaan. “De Peugeot gebruik ik alleen voor lange ritten en vakanties”, zegt de geboren en getogen Amsterdammer. “Voor een boodschapje een kilometer verderop pak ik nooit de auto. Die wordt dan niet eens warm, dus dat is het slechtste wat je kunt doen.”

Vaste klant van Klokje Rond, eerder met Renault 25

Als Maurice je bekend voorkomt; dat kan kloppen. In de zomer van 2007 trad hij op in AutoWeek en op een video met zijn trots van toen, een Renault 25 automaat. Hij heeft het dus eerder geflikt: lang doen met een auto. De Renault is vijftien jaar in zijn bezit geweest. Nu is de Peugeot 406 aan de beurt. Die is sinds 2012 van Maurice en hij wil er nog vijf jaar mee verder. “Goed luisteren naar je auto, rustig rijden en goed inspecteren”, is zijn motto. Het onderhoud doet hij deels zelf, deels met een maat en deels laat hij het uitvoeren. Gelukkig houdt Maurice werkelijk alles bij, tot aan een batterijtje van € 1,82 van de afstandsbediening aan toe …

Koppeling kaduuk

Wat is er met die 25 gebeurd? Zijn Renault 25 ging naar de Renault 25 Club en bracht nog 600 euro op. Daarmee kocht hij in 2012 een Peugeot 406 Break van € 1.400, zonder garantie. “Ik ging kijken in Brabant bij die auto en het was precies wat ik zocht. Hij had een prachtige crèmekleurige leren bekleding en vanbinnen en vanbuiten was hij gewoon mooi en goed. Wel was de koppeling versleten, maar dat werd ook gecommuniceerd, dus ik wist het en ik voelde het ook meteen.”

Maurice kocht de auto en liet er voor € 900 een nieuwe drukgroep met koppelingsplaat en druklager inzetten. Tegelijkertijd werd er een motorsteun vervangen en zette hij er pro-actief een nieuwe accu in. Daarmee was de Peugeot met 218.000 op de klok weer behoorlijk fris. “En de auto is nog steeds erg naar mijn zin. Hij rijdt heerlijk en de onderhoudskosten vallen me erg mee”, aldus Maurice. Ook roemt hij de betrouwbaarheid van zijn Fransoos. “Eén keer ben ik stilgevallen, door een EGR-klep die dienst weigerde, vlakbij Straatsburg”, vertelt hij. Met een leenauto en de Peugeot op de autoambulance kwam Maurice toch veilig thuis.

Hoe zit het met roest?

Het jaar van aanschaf ligt ver achter ons. Inmiddels zijn we elf jaar verder, is de 406 22 jaar oud en staat de kilometerteller op 366.000. “Ik heb alle rekeningen bewaard en jaarlijks investeer ik gemiddeld ongeveer € 250 aan onderhoud. Naast het reguliere onderhoud zijn me tot nu toe weinig gekke dingen overkomen”, stelt hij vast. Ook blijft de roestvorming behoorlijk binnen de perken, vindt Maurice.

Al snel blijkt dat Maurice zijn eigen auto iets te veel door een roze bril heeft bekeken, zo maakt keurmeester Joep Schuurman duidelijk. Die komt niet heel enthousiast terug van de proefrit, waarin hij opvallend veel vermogen mist, maar dat is lang niet het enige. Vooraf voorspelde eigenaar Maurice al dat er een olielekkage was, vermoedelijk van de krukaskeerring, maar een nadere inspectie van de keurmeester maakt duidelijk dat er beduidend meer aan de hand is.

Gebed zonder end

“Die olielekkage is er ook niet van vandaag of gisteren, want er zijn inmiddels veel rubber slangen aangetast. Die zien er opgeblazen uit vanwege de olie die het rubber heeft verzwolgen. Verder zie ik goed bedoeld sleutelwerk dat niet goed is uitgevoerd. Nee, hier moet echt veel aan gebeuren. Veel te veel”, aldus Joep. In het kort komt het erop neer dat het een gebed zonder end wordt om deze auto weer tiptop te krijgen.

Maurice is teleurgesteld en ook onplezierig verrast. “Dit had ik niet verwacht. Met name die olielekkage is een nare verrassing. Ik wist niet dat het zo ernstig was. Aan sommige dingen til ik niet zo zwaar als Joep dat doet. Ik ga de lijst eens even rustig overdenken, maar met die remmen en natuurlijk die olielekkage ga ik meteen aan de slag. Ik blijf er toch bij dat deze heerlijke auto nog langer mee moet kunnen, maar dan wel op een verantwoorde wijze”, aldus de eigenaar.

Wat mankeert eraan?

  • De gordel linksvoor is nogal gerafeld (apk-afkeur)
  • De wisserbladen voor zijn zeer slecht
  • Er is bij acceleratie een rammelend geluid hoorbaar
  • De motor heeft veel te weinig vermogen
  • De slag van het gaspedaal klopt niet. Na afstellen van de gaskabel klopt dit wel en heeft de motor wat meer vermogen. Toch lijkt de auto nog steeds (veel) te traag
  • De auto remt slecht
  • De auto trilt met accelereren
  • De auto trilt met rijden op de snelweg
  • Er is heel veel bandenlawaai te horen
  • Op de snelweg is overmatig windgeruis te horen
  • De motor lekt extreem veel olie op diverse plaatsen
  • De versnellingsbaksteun is volledig doorgezakt
  • De spanrol van de multiriem staat door overmatige slijtage uit het lood. Dit is waarschijnlijk ook de rammel die bij acceleratie te horen is
  • De remvloeistof is extreem oud en vervuild
  • De koplampglazen worden dof
  • De mistlampglazen zijn wit uitgeslagen
  • Diverse koelwaterslangen en andere rubbers zijn ernstig aangetast door de olie die erop is gelekt
  • De spoorstang linksachter is verkeerd gemonteerd
  • Er is over verroeste remleidingen getectyleerd. Die leidingen zijn apk-afkeur
  • De remschijven en -blokken rondom zijn vervangen, maar niet juist gemonteerd
  • De rem linksachter zit (nogal) vast, waardoor de schijven en blokken daar te heet zijn geweest

De mening van Carrec Technocenter

“De eigenaar wil nog vijf jaar door met deze auto. Dat is niet realistisch en ook niet verstandig. Er moet feitelijk een heleboel gebeuren aan deze auto en dat zie je in de lijst. En als je aan die lijst begint, kom je geheid nog meer ellende tegen. Dan wordt het een restauratieproject, terwijl de berijder juist economisch autorijden hoog in het vaandel heeft. Ik zou er dus mee stoppen. Voor deze auto twee duimen omlaag. Dit is doe-het-zelven zoals we het niet graag zien.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Peugeot
Model 406 Break ST 1.8-16V
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 22.598

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 1.761 cc
Maximaal vermogen 81 kW / 112 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 155 Nm bij 4.250 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.736 mm / 1.760 mm / 1.460 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.285 kg
Laadvermogen 675 kg
Aanhangermassa geremd 1.300 kg
Banden195/65HR15Prijzen
Topsnelheid 189 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,5 s
Brandstofverbruik 9,0 l/100km
CO2-uitstoot 214 g/km

Lezersreacties (127) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
MaxO
MaxO
  • 23
"Peugeot in zijn natuurlijke habitat, op de vluchtstrook met de alarmlichten aan".
Heerlijke droge humor, daar hou ik van...
KNH
KNH
  • 5
Franse auto`s zouden zo verschrikkelijk goed zijn. Ik zie Stellantis wel aankloppen bij VW voor samenwerking. LOL.
pieter w
pieter w
  • 18
De auto zelf is nog niet het grootste probleem.
Liefde van de eigenaar, fatsoenlijk onderhoud, en niet bezuinigen op onderhoud.
Zo te zien hebben er mensen aan geknutseld die er beter af hadden moeten blijven.
Met liefde had deze auto er veel beter bij hebben kunnen staan, en hoeveel extra geld had dat gekost, en hoeveel langer had je er plezier van kunnen hebben.
Niet omdat de auto bijzonder is, maar ik zou niet in een auto in deze staat willen rijden.
En deze bezuiniging doet niet goed voor de levensduur, waardoor je eerder toe bent aan een ander, wat ook geld kost.
KNH
KNH
  • 6
Goed onderhoud is behoud. Althans, meestal wel. Dat geld ook voor deze 406.
FvG
FvG
  • 8
Franse auto`s zouden zo verschrikkelijk goed zijn. Ik zie Stellantis wel aankloppen bij VW voor samenwerking. LOL.

Waarom zou Stellantis dat doen? Ze willen toch niet net zo slecht worden als VAG?
Cliff
Cliff
  • 2
Niet omdraaien, ze willen juist zo goed worden als VAG
Marleen
Marleen
  • 3
Zo goed als VAG of als Ford van wie VW de Transit gaat lenen? Of zo goed als Renault van wie VW de techniek wil lenen voor de ID1? Of zo goed als de chinezen van wie VW een platform wil kopen voor hun topmodellen?
KNH
KNH
  • 1
Of zo goed als Renault van wie VW de techniek wil lenen voor de ID1? Staat helemaal niet vast. Je geliefde Stellantis werkt toch ook samen met verschillende partijen?
Marleen
Marleen
  • 1
Ik heb geen voorliefde voor een heel concern, zelfs niet voor een merk. Mijn laatste 4 auto's waren steeds een ander merk: BMW, Volvo, LandRover en nu Alfa.
En ik moet zeggen dat jij als Ford liefhebber nogal hevig VAG zijt 😉
KNH
KNH
  • 2
Dat moet ik toch zeggen dat gij als Alfa liefhebber nogal hevig tegen VAG zijt.
Gewijzigd door auteur
Marleen
Marleen
  • 0
Ik ben niet tegen VAG, ik reageer voornamelijk op de onzin en het getrol van anderen omwille van mijn rechtvaardigheidsgevoel. (Gosh, wat klinkt dit beladen)
Chasingalles
Chasingalles
  • 6
Franse auto`s zouden zo verschrikkelijk goed zijn. Ik zie Stellantis wel aankloppen bij VW voor samenwerking. LOL.
Nou net alsof VW zelf zulke goede kwaliteit auto's maakt de laatste jaren.
Marcel 5944376
Marcel 5944376
  • 0
Ik vraag me nogal af naar wie je verwijst, dat heb ik echt nog nooit iemand horen zeggen over Franse auto's.
Mooi, comfortabel, etc, dat wel. Maar 'goed', nah.
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 5
5x nieuw gereden. 3x de sedan en 2x de break. Nooit op de vluchtstrook gestaan. Telkens na een jaar ingeruild. Altijd een goede deal bij Schoonderbeek in Hillegom en Auto Marestad in Leiderdorp.
EV0 II
EV0 II
  • 16
Zou helemaal triest zijn als je binnen een jaar al op de vluchtstrook zou staan...
Mountainrunner
Mountainrunner
  • 0
Na een jaar inruilen... Blijkbaar had je er toch niet zoveel vertrouwen in...
Marcel 5944376
Marcel 5944376
  • 0
Nou, wat een prestatie, geen pech hebben met nieuwe auto's...
RP1
RP1
  • 1
Alleen het klopt niet
Marleen
Marleen
  • 11
Ik lees nogal veel "verkeerd gemonteerd" in het verslag. Heeft de man het onderhoud zelf gedaan?
grukkie
grukkie
  • 21
Staat in het autoweek blad, het is een beunhaas, en nog een eigenwijze ook
Ford R
Ford R
  • 16
Inderdaad. Auto is technisch goed product maar zoveel slecht of geen onderhoud, tja dan vern..k je elke auto. Als je zaken zoals remmen, gaspedaal, ruitenwisser die niet werkt of scheef stuur al niet in orde zet, dan weet je al genoeg. En die enorme olielekkage wil je toch uitzoeken!! Eigenaar is gewoon prutser van bovenste plank. En mensen die maar overal roken (en natuurlijk brandende peuken raam uit schieten) vind ik sowieso smerig volk. Ik stap al niet in een ranzige rokersauto.
XM RCK
XM RCK
  • 5
Wat betreft die olielekkage, ik ben benieuwd wat de gemeente Amsterdam daarvan vindt...
Marleen
Marleen
  • 3
Worden auto's in Nederland niet gekeurd? Ik kreeg vorig jaar bij mijn wagen tijdens de keuring de opmerking dat rubber van ruitenwisser moest vervangen worden. Als ik zie wat deze auto mankeert, dan zou die naar mijn mening nooit meer op de weg mogen komen, tenzij na herstelling.
Pex725
Pex725
  • 1
Sta je mooi met voor paal met zo'n artikel, triest gewoon... €250 per jaar aan onderhoud 🙈 nee daar red je het niet mee... echter vraag ik mij; hoe komt dit door een apk? wat is het nut ervan?
Morkelork
Morkelork
  • 25
Jammer genoeg een typisch gevalletje van 'uit de hand gelopen'... Dit zijn fantastische auto's, en kunnen tonnen en tonnen aan, maar daar hoort (slijtage)onderhoud bij. Ik rij nu alweer 4 jaar met mijn 30-jarige 205je, nog steeds een fijne auto-maar die heeft wel minstens rond de 350-400€ per jaar nodig om hem lekker rijdend te houden, of hem zelfs op te knappen. €250 per jaar voor een D-segmenter met 366.000 km is gewoon écht weinig, en dat zie je.
Het ligt niet aan het land waar hij gebouwd is, maar hoe veel je op het normale onderhoud let
turbod12
turbod12
  • 18
Dit is toch wel een behoorlijke onvoldoende voor diegene die de auto onderhoudt. Met wat TLC best nog wel op de weg te houden, maar dan wel TLC van iemand die weet waar hij mij bezig is.
Bizar soms hoe blij mensen zijn met een auto die echt voor geen meter rijdt en er blijkbaar totaal mee vergroeid zijn.
Naar mijn ervaring is een 406 en zeker met de fantasieloze, maar degelijke 1.8 16v motor een behoorlijk hufterbestendige machine, die ook tegen de 4 ton nog best zijn mannetje moet kunnen staan. Dat was vermoedelijk beter gelukt als diverse zaken toch wat beter waren aangepakt.
ElTjappo
ElTjappo
  • 9
Als het meest simpele en elementaire, de ruitenwissers, al slecht zijn hoef ik eigenlijk al niet meer verder te kijken. Broddelwerk.
ET en CITROEN zijn met puntjes
ET en CITROEN zijn met puntjes
  • 4
Dit viel niet mee!
Arm beestje.
Ik stel voor de Partij voor de Automobiel in het leven te roepen om dit soort misstanden een halt toe te roepen.
Terrein afzetten, afvoeren en naar de sloop. Of de opvang: "Peugeot Sanctuary".
Gewijzigd door auteur
JMe
JMe
  • 22
Als je bij een slecht remmende auto niet de moeite neemt om de remvloeistof te vervangen (normaal gesproken eens per 2 jaar), dan kan ik de eigenaar moeilijk serieus nemen. Leuk de ambitie om nog 5 jaar door te rijden maar doe dan in elk geval het noodzakelijke onderhoud zodat dit veilig kan, niet alleen voor jezelf maar ook voor je mede weggebruikers.
Pex725
Pex725
  • 0
Hoe komt dit dan überhaupt door een apk? 🤔
10001
10001
  • 11
Dus een kroket maar meneer gaat vooral heel rustig aan de zaken eens bekijken. Dat doet ie al dus al jaren. Wees een vent en laat het fixen of breng het ding naar de sloop.
Clioot
Clioot
  • 1
Een frikandel speciaal (slecht).
J A 8998206
J A 8998206
  • 8
Ik heb in 3 Peugeots 406 Diesel gereden. Het waren de beste auto’s die ik ooit heb gehad. Buiten de jaarbeurten en het wisselen van zomer- en winterwielen nooit in de garage geweest. Rij nu in een Volvo V 90. Nieuw gekocht, twee jaar oud. Niets dan ellende. (Zowel waar het betreft de kwaliteit van de auto als de Volvo dealer). De Volvo kan qua kwaliteit niet tippen aan de 406. Helaas wordt de 406 Diesel niet meer geproduceerd.
P406
P406
  • 0
Zoals mijn naam al doet vermoeden heb ik ook een Peugeot 406 gehad. De versie uit het filmpje ook. Een 406 break 1.6 16v uit 1999, in mijn geval dan. Zeven jaar mee gereden van 125.000 tot 220.000 kilometer. Geen problemen mee gehad. Mijn zus heeft er een uit 2003 gekocht, daar rijdt ze nu alweer zo'n 13 jaar mee rond. Ik ben zelf in 2012 overgestapt naar een Volvo V70 classic en nu alweer 3 jaar een Volvo V70N. Ook fijne auto's die weinig problemen hebben maar zo probleemloos als de 406 heb ik nooit meer gereden. En goedkoop! De garagerekeningen zijn bij een Volvo wel het dubbele. Ik was wel meer kwijt dan 250,- euro per jaar bij Garage Jotham Gast maar dan blijft hij wel in goede staat.
Ik denk dat ik de Volvo V90 ga overslaan.
RobG
RobG
  • 15
Ik zie hier vooral zaken die samenvallen met slecht onderhoud. De auto zelf is het probleem niet.
.
Dat is ook mijn ervaring trouwens. Ik heb ook een 406, en nu ook 12 jaar in bezit. Bouwjaar 2000, 428d kilometer op de klok, 2.0 benzine in een coupe. Vooral in de eerste 350d km zo goed als probleemloos. Nu wordt die wel echt oud. Ik stop daar wel wat meer dan €250 per jaar in trouwens.
10001
10001
  • 3
Het is altijd slecht onderhoud want alles is in leven te houden. Als je er maar, vooral geld aan besteed. Meneer rustig aan doet het daar echter erg rustig aan mee. Hij gaat de waslijst die niet van vandaag is nog eens heel rustig aan bekijken.
RobG
RobG
  • 2
Nee, soms is een auto gewoon compleet versleten. Weggerot. Op.
.
In dit geval is dat niet het geval en iser gewoon niets aan de auto gedaan, waardoor die economisch total loss is. En dat terwijl de carrosserie nog prima is, de motor ook nog wel wat langer mee kan, etc. Het zijn hier de lullige dingetjes die deze auto economisch ter dood veroordelen.
ak2
ak2
  • 15
In de Peugeot 406 heb ik vroeger gereden, en was (net als de Citroën Xantia) bijzonder te spreken over de rijeigenschappen, het comfort en de kwaliteit.
De Peugeot 406 is massaal geëxporteerd, en zijn in de Afrikaanse landen zeer gewild en geliefd vanwege de hoge kwaliteit en betrouwbaarheid.
Deze Peugeot 406 is helaas erg matig onderhouden, en er moet veel aan gebeuren.
p spaink
p spaink
  • 2
In Duitsland is de norm bij de periodieke keuring: Lekkage olie = afkeur.
Deze auto is APK goedgekeurd op: 16-11-2023 om 14:55
Met als aandachtspunt: Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
Hoog tijd dat we het milieu en medeweggebruikers hier ook gaan beschermen en olielekkage een afkeurpunt gaan maken bij de APK....
MaxO
MaxO
  • 4
De meeste oudere auto's hebben wel enige olielekkage en aangezien het wagenpark in Nederland behoort tot het oudste binnen de EU, zou dat betekenen dat veel mensen niet meer mobiel zijn....
Pex725
Pex725
  • 0
In vergelijking met andere landen, stelt apk helemaal niets voor, hoe kunnen anders van dit soort wrakken rondrijden? maakt het mogelijk auto's nog goed op de weg te houden, maar ik vrees dat dat de komende 5 jaar strenger wordt
RP19C
RP19C
  • 9
Helaas een wrak van de weg. Dat zelf onderhouden heeft niet veel opgeleverd. Beun de haas.
Tom Jansen
Tom Jansen
  • 18
“Rustig even alles op een rijtje zetten”
Dat heeft Joep dus al gedaan en die concludeert: “Stoppen”. Wie ben jij dan om zo eigenwijs te zijn om er anders over te denken? Ik vind het echt tenenkrommend. Ik kan van mezelf zeggen dat ik best wel wat weet van auto’s en simpel onderhoud doe ik zelf. Maar als mijn vakgarage zegt dat er iets moet gebeuren, dan doe ik dat.
Sanitarium
Sanitarium
  • 6
Ik snap dat ook niet. Het komt vaker voor bij deze keuringen dat Joep of Tim een oordeel vellen en de eigenaar de adviezen in de wind slaat. Waarom kom je dan met je auto naar deze keuring?
KrV
KrV
  • 17
Meneer kan best zijn oliepeil-controle-lampje alvast even vervangen, want met zo'n lekkage hoort dat elke week zo'n beetje aan te gaan!
Dat je met zo'n barrel in de publiciteit wil komen, vat ik niet. En dan daarmee nog 5 jaar verder willen rijden???
En noem me maar bevooroordeeld, maar toen ik z'n shirt zag wist ik het al!
Gewijzigd door auteur
MercFan
MercFan
  • 2
Ik had het zelfde toen ik zijn shirt zag :-)
Wat betreft de 406, een dikke vieze frikandel, naar de sloop ermee.
Clioot
Clioot
  • 1
Grappig. Ik herken deze man van een Renault 25 Autoweek video.
De video: https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/klokje-rond-renault-25/
KrisPetrolHead
KrisPetrolHead
  • 1
In dat oude filmpje had hij ook problemen met de remleidingen. Ik zie een trend.
Ruttie85
Ruttie85
  • 7
€250 onderhoud per jaar is natuurlijk heel weinig met een auto van dit formaat en dat blijkt uit de technische achterstand. Een set wisserbladen is al teveel.. Met wat meer liefde en aandacht van een vakman (autotechniek is niet voor niets een studie en APK keurmeester zijn mag ook niet iedereen) had deze voiture het veel beter kunnen waarmaken in deze rubriek.
Gewijzigd door auteur
Randgeval
Randgeval
  • 14
Klokje rond kiest de combi auto- eigenaars prima uit.
Dit is nog steeds torenhoog de interessantste rubriek in mijn ogen.
Gewijzigd door auteur
Road pleasure
Road pleasure
  • 6
Die roze bril krijg je standaard bij een Franse auto is mijn idee.
Ford R
Ford R
  • 16
Natuurlijk want de VAG liefhebbers zijn enorm objectief zeker😂 Dit heeft niks met Franse of Duitse wagens te maken. Gewoon met de eigenaar, waar ik niks van ga zeggen om netjes te blijven.
KNH
KNH
  • 4
Een hele grote roze bril. 😂
KNH
KNH
  • 2
Deze motor is niet slecht van het voormalige PSA concern. Vaak slecht onderhoud doet de auto de das om.
Peter09
Peter09
  • 4
Zelf een 406 Break SRdt 1.9 75pk (uit 1997) gehad. Gekocht in 2003 voor 4900€, met 160.000 op de teller. Tot 2019 mee gereden, bij 460.000 op de teller te hoge koxten (brandstofpomp etc). Onderhoud in 16 jaar: 11 mille (incl. Michelin zomer- en winterbanden). Afschrijving + onderhoud: 5.3ct/km. Hier (in Frankrijk) geen wegenbelasting. Héérlijke auto. Tijdloos ontwerp.
Gewijzigd door auteur
RP1
RP1
  • 3
Helemaal niet slecht , alleen een groot onderhoud nodig. Gewoon een dag voor uit trekken en kan je weer jaren voorruit met blijvend onderhoud. Want dat moet met elke auto .
Cliff
Cliff
  • 2
Wel meer als groot onderhoud. Is de auto niet waard.
KrisPetrolHead
KrisPetrolHead
  • 1
Je koopt een veel frisser exemplaar voor veel minder dan het grote onderhoud kost. Deze is echt economisch afgeschreven.
RobG
RobG
  • 3
Je hebt helemaal gelijk. En toch bevalt me dat soort wegwerpmentaliteit niet.
.
Deze auto is zwaar verwaarloosd, maar in de basis niet versleten/'op'. Stop er een 'paar' (okee, meer dan een paar) uurtjes in en wat (best goedkope) onderdelen, en hij kan weer fris zijn en zo weer een tonnetje verder rijden. De enige reden om dat niet te doen is omdat uren duur zijn. Omdat uren duur zijn een auto maar weg te gooien en een nieuwe bouwen vind ik eigenlijk fout.
Cliff
Cliff
  • 1
Ja een ruil motor via de sloop kan ook.
RobG
RobG
  • 1
Dat is een optie. Dan kan je ook gelijk de motorsteunen etc vervangen, nieuwe riemen erop, eventueel een nieuwe koppeling. Dat alles kost je qua onderdelen helemaal niet zo veel. Wanneer de motor uit de auto is kan je ook overal goed bij. Je moet er alleen even goed voor gaan zitten, qua tijd.
BartF7P
BartF7P
  • 0
Ik vrees dat je hier meer van een restauratie dan van onderhoud moet spreken. Economisch gezien is dat geen slim idee.
10001
10001
  • 17
"Hij rijdt heerlijk en de onderhoudskosten vallen me erg mee”. Ja als je er niets aan uitgeeft vallen die mee. Tot de auto uit elkaar valt.
Hondahonda
Hondahonda
  • 8
Alles op een rijtje zetten? Die man heeft ze zelf niet op een rijtje!
Naar de sloop met dat ding!
Citigo E iV
Citigo E iV
  • 3
Zonde, zo'n mooi uitgevoerde auto zo verwaarlozen tot het verworden is tot een barrel. Frans of niet, deze auto had met fatsoenlijk onderhoud nog fit kunnen zijn, maar is nu gevaarlijk en slooprijp.
ENTE
ENTE
  • 4
Knakenrijder. Zie je vaker bij het (Franse) spul van die leeftijd.
Met liefde en goed onderhoud heb je een formidabele auto aan zo’n 406. Ik had ‘m ooit nieuw uit de doos. Heerlijke wagen!
Gewijzigd door auteur
68Caddy
68Caddy
  • 1
mijn hemel, daar hebben we er weer een...?? als je vervroegd wil uittreden, moet je gewoon door blijven rijden.... ga toch met het OV man, als je geen Euro wilt uitgeven voor veiligheid? naar welke garage gaat deze man voor zijn APK, garage Blind? :-) :-)
68Caddy
68Caddy
  • 2
oh enne Joep; voortaan gewoon weigeren! als zo'n ding te vies om aan te pakken is; walk away! :-)
JensWoonstra
JensWoonstra
  • 4
Niet leuk dat mensen zo met zo'n auto's omgaan. Dit zijn echt hele goede auto's
ak2
ak2
  • 13
De eigenaar heeft deze Peugeot uit 2001 in 2012 voor slechts € 1.400 gekocht, en daarna er bijzonder weinig aan gedaan. De BMW 1 serie in het vorige klokje rond was uit 2015, en er was heel veel geld in gestoken.
Het lijstje van Joep bij de Peugeot is toch aanzienlijk minder lang. Bij beter onderhoud was de Peugeot nog goed voor veel jaar rijplezier geweest.
ModaalVervoer
ModaalVervoer
  • 0
Positieve punten; Michelin banden, korte stukken doet meneer op de fiets, toppertje dat zouden meer mensen moeten doen. Olielekkage oplossen en dan is hij een bewuste automobilist. Kan makkelijk nog een paar jaar door de APK komen, rijden doet het al snel en de lat ligt heel laag kennelijk.
JRR
JRR
  • 1
12,5 jaar met een 406 coupe gereden. Betrouwbare en fijn sturende auto. Twee keer aan de kant van de weg gestaan. 1x met een kapotte dynamo en 1x met een slang van de stuurbekrachtiging die was gescheurd waardoor alle ATF-vloeistof eruit spoot. Met degelijk onderhoud kunnen ze oud worden. Helaas worden de onderdelen zeer schaars, laat de blanke lak los en valt het interieur na 20 jaar uit elkaar.
RobG
RobG
  • 2
Ik heb zelf ook een 406 coupe voor de deur staan, die ik sinds 2012 bezit. 11 jaar dus (ik heb me bij een eerdere reactie hierboven vergist).
.
Hoe dan ook, ik heb eigenlijk geen problemen ervaren met onderdelen. Enkel zeer specifieke dingen als bumpers zijn lastig geworden. Maar normale slijtageonderdelen etc, dat is allemaal prima beschikbaar en kost echt niets.
.
Mijn blanke lak laat enkel los op de voorbumper en motorkap (steenslag?). Het interieur (paars/rood leer) heeft wat slijtage, maar is op zich nog prima (geen scheuren) na 23 jaar en 428d km. Dashboard als nieuw. Ook de bestuurdersstoel zit echt nog goed, inclusief zijdelingse steun. Het hemeltje begint sinds kort wel los te laten.
Daniel 4425257
Daniel 4425257
  • 3
Ik heb zelf een 406 coupe uit 2003 (3.0v6) mijn tweede, maar ik geef wel het geld uit om de auto in goede conditie te houden, wat beduidend meer is dan 250 euro per jaar; kleine 1000 / jaar. Deze man moet zich schamen om deze auto naar jullie te brengen in zo’n erbarmelijke staat met de mededeling er nog 5 jaar in te willen rijden; knettergek mijninziens terwijl het met goed onderhoud realistisch was geweest. Die besparing op onderhoud komt hem dus duur te zijn.; Simpel rekensommetje. Deze meneer heeft geen liefde voor techniek nog voor auto’s. Waarschijnlijk is die uit op een volgende tweede hands om er vervolgens weer een potje van te maken.
Perenboom
Perenboom
  • 1
Meneer doet al het onderhoud zelf?
Hij kan er beter vanaf blijven en dat ding 1 keer per jaar naar de vakgarage brengen, dat levert niet zo'n beschamende vertoning op.
Het zijn namelijk in de basis prima auto's.
Wat zit onze monteur trouwens te bazelen over een 7 serie met 12 cilinder, die lopen echt harder dan dit
Of heb ik een aflevering gemist?
Gewijzigd door auteur
M Klinkhamer
M Klinkhamer
  • 0
In de vorige video van deze meneer (2007) zegt hij dat hij ook altijd 1 a 2 wrakken koopt van hetzelfde type om de onderdelen hiervan weer te gebruiken. Gezien het jaarbudget moeten dat al hele slechte oude wrakken zijn. Dus als je dan vervolgens nog die onderdelen nogmaals gaat gebruiken voor je rijdende auto....tja...niet zo sexy dus een enkeltje sloop lijkt me. Doet hij ook zelf de APK keuring wellicht?
Polleke1
Polleke1
  • 1
“Rustig alles op een rijtje zetten…..”
……en ondertussen doorrijden in een onveilige auto met onbetrouwbare remmen. Niet alleen voor de berijder zelf een gevaar maar ook voor mede weggebruikers. Direct van de weg af dit barrel.
Kever1
Kever1
  • 1
Kan iemand hier trouwens uitleggen waarom Joep tot 3 x toe een BMW 7-serie met 12 cilinder afzeikt?
KrisPetrolHead
KrisPetrolHead
  • 2
Joep doet waarschijnlijk meerdere keuringen per dag en op een vorig filmpje was er een gare 7 serie die hij dus waarschijnlijk die dag heeft gekeurd.
Kever1
Kever1
  • 1
Bedankt, heb even gezocht: 30-10-2023.
Perenboom
Perenboom
  • 1
Ben er achter, er is een klokje rond geweest met zo'n 7 serie, die beviel kennelijk niet
RP1
RP1
  • 9
Traag door vervuiling of slechte bougies ,.windgeruis door dakdragers, ondeskundig onderhoud. Het hele klokje rond zegt niets over het merk, maar alles over de eigenaar. Ik vind dit ook zeer slecht en niet objectief neer gezet. De 406 is juist zeer betrouwbaar , ik heb er 4 gehad in 20 jaar . En nu nog.
FvG
FvG
  • 9
Duidelijk een gevalletje van slecht onderhoud en verwaarlozing en niet van slechte bouwkwaliteit van de auto. Die is gewoon goed. Van de eigenaar kunnen we dat niet zeggen. Je blijft niet zo lang met verrotte ruitenwissers en een scheefstaand stuur rondrijden, en die olielekkage had al lang geleden aangepakt moeten worden. Zonde en jammer. Lullige opmerking trouwens van Joep om te zeggen dat de vluchtstrook de natuurlijke habitat van een Peugeot is. Volgende keer beter, Joep!
Gewijzigd door auteur
Cliff
Cliff
  • 3
Ik lees nergens slechte bouwkwaliteit. Als het een VW was geweest natuurlijk wel en compleet afgebrand.
Korff
Korff
  • 1
De 406 is één van de beste Peugeots uit de geschiedenis van het merk. Als je ‘klokje rond’ vaker zou zien, had je dat geweten, want er zijn ook 406-en langs geweest met veel hogere kilometerstanden die nog in prima conditie waren.
KrisPetrolHead
KrisPetrolHead
  • 1
Deze auto heeft onlangs nieuwe APK gehad, oftewel deze auto is nog een jaar langer aanwezig op onze wegen.
RobG
RobG
  • 0
Hopelijk betekent dat, dat hij de problemen (in ieder geval gerelateerd aan veiligheid en vuiligheid) aangepakt heeft.
ThomasdeWolf1
ThomasdeWolf1
  • 3
Zo'n rijdend milieudelict moet toch direct van de weg worden gehaald? Per direct ook met remmen die nauwelijks functioneren.
Het miniatuurtje nog even van het dasboard halen als aandenken..
Carpe
Carpe
  • 1
Als de beste man een weekend zijn smeerpunt in duikt, dan kunnen alle issues verholpen zijn.
Rien1980
Rien1980
  • 1
Ik denk dat voor deze 406 geldt dat de eigenaar hem voor zo min mogelijk geld rijdend wil houden. De staat van onderhoud is bedroevend. Ik heb zelf met veel plezier in een 406 HDI Break gereden. Een zeer fijne auto die niet zomaar stuk ging, maar uiteraard zoals bij alle auto's wel onderhoud nodig had. En ook normaal onderhoud kost naarmate een auto ouder wordt soms serieus geld, want er slijt links en rechts nog al eens wat.
Mustang Mach1
Mustang Mach1
  • 4
Onvoorstelbaar dat deze barrel enkele weken geleden een nieuwe APK keuring heeft bekomen!
Denk dat het dringend tijd is dat APK keuringstations gekeurd moeten worden
RobG
RobG
  • 1
Wie zegt dat de problematische punten uit het filmpje niet aangepakt zijn voor de APK? Ik kan me niet voorstellen dat de auto zonder serieus onderhoud voor de APK aangeboden is. Wanneer die auto in de staat van het filmpje nog een nieuwe APK gekregen heeft, dan heb je helemaal gelijk. Maar, indien de belangrijke punten aangepakt zijn zie ik geen reden waarom er een probleem met de APK zou zijn.
.
Mijn punt is: Je bent voorbarig.
Mustang Mach1
Mustang Mach1
  • 0
APK is 3 weken geleden gebeurd, alle mankementen en APK afkeurpunten zijn geen 3 weken oud maar al dik 3 jaar oud!
Willen we zeg maar eens 100 auto´s met een nieuwe APK van max. 2.000€ proefrijden en laten herkeuren?
RobG
RobG
  • 1
Wanneer we de waslijst aan aandachtspunten bekijken dan zijn de enige APK punten die ik zie (mogelijk zie ik wat over het hoofd):
* Remleidingen
* Olielekkage
* Gordel
Mogelijk ook de werking van de remmen en de spoorstang. De rest zijn punten voor de betrouwbaarheid en het comfort, niet de APK.
Mustang Mach1
Mustang Mach1
  • 1
1/Duidelijk dat 1 rem het wiel blokkeert
2/De remmen niet naar behoren functioneren
3/Olielekkage ziet zelfs een blinde
4/Versleten gordel
5/Spoorstang
6/Remleidingen
7/Versleten ophanging bak
8/Doffe koplampen
en wss nog wat punten.
Nou in Rwanda of Marokko kan ik mij dat nog wel inbeelden maar in Nederland?
Serieus blijven aub
RobG
RobG
  • 0
Je bevestigt precies wat ik zeg, en daarna moet ik serieus blijven? Bijzondere manier om een gesprek te voeren.
.
Geen van die punten, behalve misschien de olielekkage, is moeilijk of duur om op te lossen trouwens. Maar dan moet je het wel doen natuurlijk.
Mustang Mach1
Mustang Mach1
  • 0
Sorry, vergeten dat jullie niet de strenge APK keuring hebben zoals wij hier in Duitsland hebben.
Ik denk dat zekerst 80% van de auto´s die geen nieuwe HU (TÜV) halen in Nederland zonder problemen een nieuwe APK bekomen. Ben het met je eens dat die barrel in goede staat te brengen is zonder veel trammelant, behalve die olielekkage maar peins dat dat niet economisch verantwoord is.
RobG
RobG
  • 0
Ik woon zelf ook in Duitsland, ten zuiden van Muenchen Ik heb dus best wat ervaring met de Hauptuntersuchung.
.
Mijn ervaring is dat het wel los loopt met de strengheid, in vergelijking met NL. Een beetje strenger is het wel, maar niet veel. Het zijn vooral de bureaucratische regels die het wat lastiger maken. Wil je een tweede set velgen met winterbanden, en zijn die velgen niet identiek aan je originele set? Eerst eintragen (€€). Andere bandenmaat; eerst eintragen (€€). Etc.
.
Ik heb mijn 406 uit NL geëxporteerd en in Duitsland ingevoerd toen ik emigreerde. Ik meen dat er toen zo'n 3.5 ton op de teller stond. Mijn NL APK was vrijwel afgelopen, en ik ben gewoon naar de lokale TÜV gereden. Zonder onderhoud te plegen. Die hebben wat opmerkingen gemaakt (een beugeltje voor een kabel, slechte mistlampen voor) en na een nieuw beugeltje en losgekoppelde mistlampen voor had ik mijn Duitse kenteken en 2 jarige HU. De jaren daarna was het ook probleemloos. APK & HU = vergelijkbaar
Anoniem
Anoniem
  • 2
11 Jaar oud, voor 1.400 euro gekocht, minimale afschrijving. Keurig toch.
Gewijzigd door auteur
10001
10001
  • 0
Vindt je de waslijst aan gebreken keurig?
Bimmert
Bimmert
  • 0
Ik vond dit altijd een mooie wagen, destijds nog voor gekeken maar omdat ik de ruimte niet nodig had en het budget beperkt was voor een 306 gekozen. Altijd spijt van gehad, de 306 viel kwalitatief erg tegen in tegenstelling tot wat ik later over de 406 las. De opvolgers van de 406 vond ik stukken minder mooi om niet te zeggen lelijk.
Wat deze auto betreft, kost niks, is niks. Gauw vergeten.
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 0
Die ervaring had ik niet met een 306 uit 1998 (de update). Met ook deze 1.8 16v motor, die duidelijk fijner was dan de meestal in de 306 gekozen 1.4. Mijn broer heeft er ook nog jaren in gereden, bijelkaar zo'n 350.000 km en er zijn nooit hele gekke problemen mee geweest. De auto werd dan ook niet door luie Sjakie Doorzon onderhouden...
Bimmert
Bimmert
  • 0
Ik had een turbo diesel (nog de dt, niet de HDI) en hoewel die een goede naam had was de mijne problematisch. Startproblemen, brakke koppeling, bekleding van de deuren die spontaan los liet. Reed wel lekker verder.
DueVolvi
DueVolvi
  • 1
Dat Renault 25 filmpje is echt hilarisch! Meneer praat met het gemak van een sjacherende autohandelaar die een oud vrouwtje een wrak van de weg aansmeert.
De keurmeester vindt de frikandel van een Renault 'eigenlijk geen verkeerde auto'
maar de waslijst aan mankementen is bijna even lang als bij zijn huidige hok.
Pero
Pero
  • 1
Dus eigenlijk gewoon "basic" onderhoud en je kunt ermee verder. Over het "enorme" lijstje werk dat eraan moet gebeuren, misschien lastig voor de eigen huis en tuin monteur maar een "techneut" van carrec doet dit toch in een dag? Zo duur zijn die onderdelen ook niet.
Pero
Pero
  • 0
Dat gezegd hebbende ben ik best wel verbaasd om het feit dat er zoveel mensen in de reacties spreken van enorme gebreken die eigenlijk niet op te lossen zouden zijn en de auto dus nooit een nieuwe APK had kunnen krijgen. Maar als Carrec het ook doet....tsja. Haast elk van die punten kan je zelf redelijk makkelijk oplossen, als je geluk hebt om alle aangetaste slangen nieuw te vinden. Een baksteun kan je voor een prikkie laten doen en je kunt er wellicht nog makkelijk 5 jaar mee door.Nieuwe carter pakking eronder schroeven is ook geen einde van de wereld.
Misschien zelfs de perfecte auto om eraan te leren klussen voor iemand die het leuk vindt. Niks onoverkomelijks, zelfs zonder autolift en redelijk eenvoudige techniek.
The Beast
The Beast
  • 1
Rond de eeuwwisseling werkte ik in Groningen en hadden we een 406 als kantoorauto. Ik heb er heel wat ritjes mee naar het westen mee mogen maken, wat een prettige en zeer ruime koets was het!
Jammer dat deze zoveel achterstallig onderhoud heeft, je zou hem met gebruikte onderdelen en hobbymatig moeten aanpakken, misschien kan het dan nog uit. Bij een garane kost dit veel teveel geld, dat is hij niet meer waard.
Deze auto stapt uit de tijd dat Peugeot nog goede betrouwbare auto's maakte, in de jaren erna ging het snel bergafwaarts.
ak2
ak2
  • 1
De Peugeot 406 is inderdaad een erg fijne auto.
Peugeot heeft een wat mindere periode gehad (na de 406), maar dat hadden meer merken.
In alle recente onderzoeken scoort Peugeot erg goed op betrouwbaarheid.
Kijk bijvoorbeeld op osv.ltd.uk Peugeot reliable of Peugeot reliability .
Road pleasure
Road pleasure
  • 0
Cherry-picking bijna geen enkel onderzoek scoort PSA goed op betrouwbaarheid.
Juister anders nog even het filmpje wat Joep te zeggen heeft “alles na de 406 is zooi”
Marleen
Marleen
  • 0
De 3008 was zo goed tijdens de 100000km test van Autobild dat de journalisten spijt hadden hem te moeten afgeven.
MBdoubleyou
MBdoubleyou
  • 4
Waarom wordt de eigenaar niet gevraagd of het hem niet is opgevallen dat de auto niet vooruit te branden is? Bijna iedereen die deze Klokje Rond bekijkt zal zich toch afvragen wat voor rijstijl deze man heeft als de auto boven de 100 bijna niet vooruit komt?
En waarom wordt hij niet wat beter ondervraagd over het onderhoud dat hij deels zelf doet? Hoe kan het zijn dat hem die enorme olielekkage niet is opgevallen? En wie heeft die spoorstang achter zo fout gemonteerd?
Elke keer valt mij op dat het interview met de eigenaar bij Klokje Rond zo weinig informatief is en dat de eigenaar weinig kritisch benaderd wordt als het een auto is die heel duidelijk merkbare gebreken heeft.
P406
P406
  • 0
Die vond ik ook opmerkelijk. Met mijn 406 (zelfde motor) kon ik destijds gemakkelijk 150/160 kruisen. En tussen de 100 en de 140 accelereerde hij goed. Mijn nichtje heeft laatst bijna de 406 van mijn zus opgeblazen door op de autobahn 180 te rijden.
cabrio liefhebbber
cabrio liefhebbber
  • 0
Zo dan wrak van de week!
Vroeger eentje nieuw gehad een 1.8 16v, die was van het begin ook al niet te best.
Veel kosten aan gehad helaas.
Maar als hij het deed was het best een fijne wagen.
RP1
RP1
  • 0
Zwaar overdreven , is helemaal geen wrak. Het zijn alleen onderhouds dingen
Auto Garderen
Auto Garderen
  • 0
Niet vreemd dat deze auto nu in deze toestand is.
Meneer investeert slechts 250 euro per jaar in onderhoud.
Daarmee kom je niet ver met zo'n oude auto en dat verklaart de huidige toestand.
henry s
henry s
  • 0
snap niet dat de mensen zo blijven rijden
gewoon geen onderhoud en maar op goed geluk rijden
die remolie zit er al 20 jaar in gek he dat ie niet goed remt
en die olielekkage niet normaal
om hem op te lappen kost wel n paar duiten
joep heeft gelijk na de sloop ermee
De Pijp
De Pijp
  • 2
Onverwoestbaar, dat Franse spul. In elk Klokje Rond met een Franse voiture in de hoofdrol krijgen we dat beeld bevestigd.
Auto Garderen
Auto Garderen
  • 0
Tja, iets met een roze bril?
Als ik de toestand zie van deze 406 en heel wat andere Franse auto's in klokje rond dan kan ik me toch niet aan de indruk onttrekken dat Franse auto's alles behalve onverwoestbaar zijn.
RP1
RP1
  • 1
Verwaarloosd ja. Gaat bij gewoon onderhoud lang mee
Braatsche
Braatsche
  • 0
Heb zelf een facelift model gehad met dezelfde motor op lpg weliswaar. De auto altijd goed onderhouden en destijds verkocht met 210.000km. nooit gekke dingen mee gehad, zeer goed comfort, maar die motor... Geen staaltje verfijnde techniek. Rauw en onregelmatige loop bij koude start, mist koppel en redelijk dorstig, zeker als je daarnaast dezelfde wagen hebt met een 2.0HDI met 110pk. Bij juist en goed onderhoud kan deze wagen echter wel hoge km-standen halen, dus ik was eerlijk gezegd verrast door de slechte staat van dit exemplaar. Op dit moment rij ik nog steeds de 407SW met de beresterke 2.0HDI met 136pk en handbak. Ook deze blijft bij goed onderhoud ook gewoon gaan en zit ook al dik over de 2 ton.
RP1
RP1
  • 0
Is 4 ton wel veel?

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.