Peugeot 406 Break ST 1.8-16V - 368.760 km - Klokje Rond
Sinds 2012 in bezit, eigenaar wil er nog 5 jaar verder mee
127 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Net als voor de noordse woelmuis is het ook vijf voor twaalf voor de Peugeot 406. Hoe vaak kom je ze nog tegen? Gelukkig is er Maurice Monsees. Hij heeft een 406 Break en is heel goed op weg om die Franse kar te laten overleven. “Zelfs in Frankrijk zie je ze niet veel meer”, aldus Maurice.
De Peugeot 406 is een auto op z’n retour. Is dat erg? “Jazeker”, vindt Maurice Monsees uit Amsterdam. “De kwaliteit van deze Franse auto is echt goed en er zit ook niet te veel op en aan. Dat kan dan ook niet kapot gaan”, analyseert hij. Maurice is hotelportier bij hotel Doelen in hartje Amsterdam. Let op: The Beatles hebben daar in 1964 bij hun bezoek aan Nederland overnacht. Hij woont in het hartje van de Jordaan, betaalt elke dag een euro aan de gemeente Amsterdam voor zijn parkeervergunning en pakt geen e-bike, maar een oude damesfiets om mee naar het werk te gaan. “De Peugeot gebruik ik alleen voor lange ritten en vakanties”, zegt de geboren en getogen Amsterdammer. “Voor een boodschapje een kilometer verderop pak ik nooit de auto. Die wordt dan niet eens warm, dus dat is het slechtste wat je kunt doen.”
Vaste klant van Klokje Rond, eerder met Renault 25
Als Maurice je bekend voorkomt; dat kan kloppen. In de zomer van 2007 trad hij op in AutoWeek en op een video met zijn trots van toen, een Renault 25 automaat. Hij heeft het dus eerder geflikt: lang doen met een auto. De Renault is vijftien jaar in zijn bezit geweest. Nu is de Peugeot 406 aan de beurt. Die is sinds 2012 van Maurice en hij wil er nog vijf jaar mee verder. “Goed luisteren naar je auto, rustig rijden en goed inspecteren”, is zijn motto. Het onderhoud doet hij deels zelf, deels met een maat en deels laat hij het uitvoeren. Gelukkig houdt Maurice werkelijk alles bij, tot aan een batterijtje van € 1,82 van de afstandsbediening aan toe …
Koppeling kaduuk
Wat is er met die 25 gebeurd? Zijn Renault 25 ging naar de Renault 25 Club en bracht nog 600 euro op. Daarmee kocht hij in 2012 een Peugeot 406 Break van € 1.400, zonder garantie. “Ik ging kijken in Brabant bij die auto en het was precies wat ik zocht. Hij had een prachtige crèmekleurige leren bekleding en vanbinnen en vanbuiten was hij gewoon mooi en goed. Wel was de koppeling versleten, maar dat werd ook gecommuniceerd, dus ik wist het en ik voelde het ook meteen.”
Maurice kocht de auto en liet er voor € 900 een nieuwe drukgroep met koppelingsplaat en druklager inzetten. Tegelijkertijd werd er een motorsteun vervangen en zette hij er pro-actief een nieuwe accu in. Daarmee was de Peugeot met 218.000 op de klok weer behoorlijk fris. “En de auto is nog steeds erg naar mijn zin. Hij rijdt heerlijk en de onderhoudskosten vallen me erg mee”, aldus Maurice. Ook roemt hij de betrouwbaarheid van zijn Fransoos. “Eén keer ben ik stilgevallen, door een EGR-klep die dienst weigerde, vlakbij Straatsburg”, vertelt hij. Met een leenauto en de Peugeot op de autoambulance kwam Maurice toch veilig thuis.
Hoe zit het met roest?
Het jaar van aanschaf ligt ver achter ons. Inmiddels zijn we elf jaar verder, is de 406 22 jaar oud en staat de kilometerteller op 366.000. “Ik heb alle rekeningen bewaard en jaarlijks investeer ik gemiddeld ongeveer € 250 aan onderhoud. Naast het reguliere onderhoud zijn me tot nu toe weinig gekke dingen overkomen”, stelt hij vast. Ook blijft de roestvorming behoorlijk binnen de perken, vindt Maurice.
Al snel blijkt dat Maurice zijn eigen auto iets te veel door een roze bril heeft bekeken, zo maakt keurmeester Joep Schuurman duidelijk. Die komt niet heel enthousiast terug van de proefrit, waarin hij opvallend veel vermogen mist, maar dat is lang niet het enige. Vooraf voorspelde eigenaar Maurice al dat er een olielekkage was, vermoedelijk van de krukaskeerring, maar een nadere inspectie van de keurmeester maakt duidelijk dat er beduidend meer aan de hand is.
Gebed zonder end
“Die olielekkage is er ook niet van vandaag of gisteren, want er zijn inmiddels veel rubber slangen aangetast. Die zien er opgeblazen uit vanwege de olie die het rubber heeft verzwolgen. Verder zie ik goed bedoeld sleutelwerk dat niet goed is uitgevoerd. Nee, hier moet echt veel aan gebeuren. Veel te veel”, aldus Joep. In het kort komt het erop neer dat het een gebed zonder end wordt om deze auto weer tiptop te krijgen.
Maurice is teleurgesteld en ook onplezierig verrast. “Dit had ik niet verwacht. Met name die olielekkage is een nare verrassing. Ik wist niet dat het zo ernstig was. Aan sommige dingen til ik niet zo zwaar als Joep dat doet. Ik ga de lijst eens even rustig overdenken, maar met die remmen en natuurlijk die olielekkage ga ik meteen aan de slag. Ik blijf er toch bij dat deze heerlijke auto nog langer mee moet kunnen, maar dan wel op een verantwoorde wijze”, aldus de eigenaar.
Wat mankeert eraan?
- De gordel linksvoor is nogal gerafeld (apk-afkeur)
- De wisserbladen voor zijn zeer slecht
- Er is bij acceleratie een rammelend geluid hoorbaar
- De motor heeft veel te weinig vermogen
- De slag van het gaspedaal klopt niet. Na afstellen van de gaskabel klopt dit wel en heeft de motor wat meer vermogen. Toch lijkt de auto nog steeds (veel) te traag
- De auto remt slecht
- De auto trilt met accelereren
- De auto trilt met rijden op de snelweg
- Er is heel veel bandenlawaai te horen
- Op de snelweg is overmatig windgeruis te horen
- De motor lekt extreem veel olie op diverse plaatsen
- De versnellingsbaksteun is volledig doorgezakt
- De spanrol van de multiriem staat door overmatige slijtage uit het lood. Dit is waarschijnlijk ook de rammel die bij acceleratie te horen is
- De remvloeistof is extreem oud en vervuild
- De koplampglazen worden dof
- De mistlampglazen zijn wit uitgeslagen
- Diverse koelwaterslangen en andere rubbers zijn ernstig aangetast door de olie die erop is gelekt
- De spoorstang linksachter is verkeerd gemonteerd
- Er is over verroeste remleidingen getectyleerd. Die leidingen zijn apk-afkeur
- De remschijven en -blokken rondom zijn vervangen, maar niet juist gemonteerd
- De rem linksachter zit (nogal) vast, waardoor de schijven en blokken daar te heet zijn geweest
De mening van Carrec Technocenter
“De eigenaar wil nog vijf jaar door met deze auto. Dat is niet realistisch en ook niet verstandig. Er moet feitelijk een heleboel gebeuren aan deze auto en dat zie je in de lijst. En als je aan die lijst begint, kom je geheid nog meer ellende tegen. Dan wordt het een restauratieproject, terwijl de berijder juist economisch autorijden hoog in het vaandel heeft. Ik zou er dus mee stoppen. Voor deze auto twee duimen omlaag. Dit is doe-het-zelven zoals we het niet graag zien.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 406 Break ST 1.8-16V |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 22.598 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 1.761 cc |
Maximaal vermogen | 81 kW / 112 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 155 Nm bij 4.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.736 mm / 1.760 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.285 kg |
Laadvermogen | 675 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.300 kg |
Banden | 195/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 189 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,5 s |
Brandstofverbruik | 9,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 214 g/km |
Lezersreacties (127) (gesloten)
Heerlijke droge humor, daar hou ik van...
Liefde van de eigenaar, fatsoenlijk onderhoud, en niet bezuinigen op onderhoud.
Zo te zien hebben er mensen aan geknutseld die er beter af hadden moeten blijven.
Met liefde had deze auto er veel beter bij hebben kunnen staan, en hoeveel extra geld had dat gekost, en hoeveel langer had je er plezier van kunnen hebben.
Niet omdat de auto bijzonder is, maar ik zou niet in een auto in deze staat willen rijden.
En deze bezuiniging doet niet goed voor de levensduur, waardoor je eerder toe bent aan een ander, wat ook geld kost.
Waarom zou Stellantis dat doen? Ze willen toch niet net zo slecht worden als VAG?
En ik moet zeggen dat jij als Ford liefhebber nogal hevig VAG zijt 😉
Mooi, comfortabel, etc, dat wel. Maar 'goed', nah.
Het ligt niet aan het land waar hij gebouwd is, maar hoe veel je op het normale onderhoud let
Bizar soms hoe blij mensen zijn met een auto die echt voor geen meter rijdt en er blijkbaar totaal mee vergroeid zijn.
Naar mijn ervaring is een 406 en zeker met de fantasieloze, maar degelijke 1.8 16v motor een behoorlijk hufterbestendige machine, die ook tegen de 4 ton nog best zijn mannetje moet kunnen staan. Dat was vermoedelijk beter gelukt als diverse zaken toch wat beter waren aangepakt.
Arm beestje.
Ik stel voor de Partij voor de Automobiel in het leven te roepen om dit soort misstanden een halt toe te roepen.
Terrein afzetten, afvoeren en naar de sloop. Of de opvang: "Peugeot Sanctuary".
Ik denk dat ik de Volvo V90 ga overslaan.
.
Dat is ook mijn ervaring trouwens. Ik heb ook een 406, en nu ook 12 jaar in bezit. Bouwjaar 2000, 428d kilometer op de klok, 2.0 benzine in een coupe. Vooral in de eerste 350d km zo goed als probleemloos. Nu wordt die wel echt oud. Ik stop daar wel wat meer dan €250 per jaar in trouwens.
.
In dit geval is dat niet het geval en iser gewoon niets aan de auto gedaan, waardoor die economisch total loss is. En dat terwijl de carrosserie nog prima is, de motor ook nog wel wat langer mee kan, etc. Het zijn hier de lullige dingetjes die deze auto economisch ter dood veroordelen.
De Peugeot 406 is massaal geëxporteerd, en zijn in de Afrikaanse landen zeer gewild en geliefd vanwege de hoge kwaliteit en betrouwbaarheid.
Deze Peugeot 406 is helaas erg matig onderhouden, en er moet veel aan gebeuren.
Deze auto is APK goedgekeurd op: 16-11-2023 om 14:55
Met als aandachtspunt: Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
Hoog tijd dat we het milieu en medeweggebruikers hier ook gaan beschermen en olielekkage een afkeurpunt gaan maken bij de APK....
Dat heeft Joep dus al gedaan en die concludeert: “Stoppen”. Wie ben jij dan om zo eigenwijs te zijn om er anders over te denken? Ik vind het echt tenenkrommend. Ik kan van mezelf zeggen dat ik best wel wat weet van auto’s en simpel onderhoud doe ik zelf. Maar als mijn vakgarage zegt dat er iets moet gebeuren, dan doe ik dat.
Dat je met zo'n barrel in de publiciteit wil komen, vat ik niet. En dan daarmee nog 5 jaar verder willen rijden???
En noem me maar bevooroordeeld, maar toen ik z'n shirt zag wist ik het al!
Wat betreft de 406, een dikke vieze frikandel, naar de sloop ermee.
De video: https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/klokje-rond-renault-25/
Dit is nog steeds torenhoog de interessantste rubriek in mijn ogen.
Het blijft een mooie auto om te zien. De lijnen staan nog als een huis!
.
Deze auto is zwaar verwaarloosd, maar in de basis niet versleten/'op'. Stop er een 'paar' (okee, meer dan een paar) uurtjes in en wat (best goedkope) onderdelen, en hij kan weer fris zijn en zo weer een tonnetje verder rijden. De enige reden om dat niet te doen is omdat uren duur zijn. Omdat uren duur zijn een auto maar weg te gooien en een nieuwe bouwen vind ik eigenlijk fout.
Naar de sloop met dat ding!
Met liefde en goed onderhoud heb je een formidabele auto aan zo’n 406. Ik had ‘m ooit nieuw uit de doos. Heerlijke wagen!
Het lijstje van Joep bij de Peugeot is toch aanzienlijk minder lang. Bij beter onderhoud was de Peugeot nog goed voor veel jaar rijplezier geweest.
.
Hoe dan ook, ik heb eigenlijk geen problemen ervaren met onderdelen. Enkel zeer specifieke dingen als bumpers zijn lastig geworden. Maar normale slijtageonderdelen etc, dat is allemaal prima beschikbaar en kost echt niets.
.
Mijn blanke lak laat enkel los op de voorbumper en motorkap (steenslag?). Het interieur (paars/rood leer) heeft wat slijtage, maar is op zich nog prima (geen scheuren) na 23 jaar en 428d km. Dashboard als nieuw. Ook de bestuurdersstoel zit echt nog goed, inclusief zijdelingse steun. Het hemeltje begint sinds kort wel los te laten.
Hij kan er beter vanaf blijven en dat ding 1 keer per jaar naar de vakgarage brengen, dat levert niet zo'n beschamende vertoning op.
Het zijn namelijk in de basis prima auto's.
Wat zit onze monteur trouwens te bazelen over een 7 serie met 12 cilinder, die lopen echt harder dan dit
Of heb ik een aflevering gemist?
……en ondertussen doorrijden in een onveilige auto met onbetrouwbare remmen. Niet alleen voor de berijder zelf een gevaar maar ook voor mede weggebruikers. Direct van de weg af dit barrel.
Het miniatuurtje nog even van het dasboard halen als aandenken..
Denk dat het dringend tijd is dat APK keuringstations gekeurd moeten worden
.
Mijn punt is: Je bent voorbarig.
Willen we zeg maar eens 100 auto´s met een nieuwe APK van max. 2.000€ proefrijden en laten herkeuren?
* Remleidingen
* Olielekkage
* Gordel
Mogelijk ook de werking van de remmen en de spoorstang. De rest zijn punten voor de betrouwbaarheid en het comfort, niet de APK.
2/De remmen niet naar behoren functioneren
3/Olielekkage ziet zelfs een blinde
4/Versleten gordel
5/Spoorstang
6/Remleidingen
7/Versleten ophanging bak
8/Doffe koplampen
en wss nog wat punten.
Nou in Rwanda of Marokko kan ik mij dat nog wel inbeelden maar in Nederland?
Serieus blijven aub
.
Geen van die punten, behalve misschien de olielekkage, is moeilijk of duur om op te lossen trouwens. Maar dan moet je het wel doen natuurlijk.
Ik denk dat zekerst 80% van de auto´s die geen nieuwe HU (TÜV) halen in Nederland zonder problemen een nieuwe APK bekomen. Ben het met je eens dat die barrel in goede staat te brengen is zonder veel trammelant, behalve die olielekkage maar peins dat dat niet economisch verantwoord is.
.
Mijn ervaring is dat het wel los loopt met de strengheid, in vergelijking met NL. Een beetje strenger is het wel, maar niet veel. Het zijn vooral de bureaucratische regels die het wat lastiger maken. Wil je een tweede set velgen met winterbanden, en zijn die velgen niet identiek aan je originele set? Eerst eintragen (€€). Andere bandenmaat; eerst eintragen (€€). Etc.
.
Ik heb mijn 406 uit NL geëxporteerd en in Duitsland ingevoerd toen ik emigreerde. Ik meen dat er toen zo'n 3.5 ton op de teller stond. Mijn NL APK was vrijwel afgelopen, en ik ben gewoon naar de lokale TÜV gereden. Zonder onderhoud te plegen. Die hebben wat opmerkingen gemaakt (een beugeltje voor een kabel, slechte mistlampen voor) en na een nieuw beugeltje en losgekoppelde mistlampen voor had ik mijn Duitse kenteken en 2 jarige HU. De jaren daarna was het ook probleemloos. APK & HU = vergelijkbaar
Wat deze auto betreft, kost niks, is niks. Gauw vergeten.
De keurmeester vindt de frikandel van een Renault 'eigenlijk geen verkeerde auto'
maar de waslijst aan mankementen is bijna even lang als bij zijn huidige hok.
Misschien zelfs de perfecte auto om eraan te leren klussen voor iemand die het leuk vindt. Niks onoverkomelijks, zelfs zonder autolift en redelijk eenvoudige techniek.
Jammer dat deze zoveel achterstallig onderhoud heeft, je zou hem met gebruikte onderdelen en hobbymatig moeten aanpakken, misschien kan het dan nog uit. Bij een garane kost dit veel teveel geld, dat is hij niet meer waard.
Deze auto stapt uit de tijd dat Peugeot nog goede betrouwbare auto's maakte, in de jaren erna ging het snel bergafwaarts.
Peugeot heeft een wat mindere periode gehad (na de 406), maar dat hadden meer merken.
In alle recente onderzoeken scoort Peugeot erg goed op betrouwbaarheid.
Kijk bijvoorbeeld op osv.ltd.uk Peugeot reliable of Peugeot reliability .
Juister anders nog even het filmpje wat Joep te zeggen heeft “alles na de 406 is zooi”
En waarom wordt hij niet wat beter ondervraagd over het onderhoud dat hij deels zelf doet? Hoe kan het zijn dat hem die enorme olielekkage niet is opgevallen? En wie heeft die spoorstang achter zo fout gemonteerd?
Elke keer valt mij op dat het interview met de eigenaar bij Klokje Rond zo weinig informatief is en dat de eigenaar weinig kritisch benaderd wordt als het een auto is die heel duidelijk merkbare gebreken heeft.
Vroeger eentje nieuw gehad een 1.8 16v, die was van het begin ook al niet te best.
Veel kosten aan gehad helaas.
Maar als hij het deed was het best een fijne wagen.
Meneer investeert slechts 250 euro per jaar in onderhoud.
Daarmee kom je niet ver met zo'n oude auto en dat verklaart de huidige toestand.
gewoon geen onderhoud en maar op goed geluk rijden
die remolie zit er al 20 jaar in gek he dat ie niet goed remt
en die olielekkage niet normaal
om hem op te lappen kost wel n paar duiten
joep heeft gelijk na de sloop ermee
Als ik de toestand zie van deze 406 en heel wat andere Franse auto's in klokje rond dan kan ik me toch niet aan de indruk onttrekken dat Franse auto's alles behalve onverwoestbaar zijn.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.