Peugeot 308 Hybrid 180 vs. Peugeot 308 Hybrid 225 - Test
Schijn bedriegt
Over het algemeen hebben we niets te klagen over het vermogen van onze Peugeot 308 duurtester. Toch klinkt een kwart meer vermogen voor slechts €1.500 als een goede deal. Maar is dat ook zo?
Moest bij de vorige 308 nog de fiscaal gunstige diesel de kar trekken, inmiddels is de focus verschoven naar plug-in hybride-techniek. Dus kun je bij de nieuwe 308 kiezen uit maar liefst twee plug-in hybride-aandrijflijnen. De 180 pk sterke variant zit in de als Allure Pack Business aangeklede stationwagon die al enige tijd dienstdoet in onze duurtestgarage. In de zwarte hatchback die als ultraluxe GT Pack Business is uitgevoerd, zit de sterkere stekkerhybride-motorisering die Hybrid 225 heet, waarmee het vermogen daarvan meteen geen geheim meer is. Een mooie gelegenheid om een blik te werpen op het gamma van de 308 en te kijken waaraan je je geld het best kunt besteden. In principe kost de vermogensupgrade namelijk een relatief bescheiden € 1.500 en dat is voor een kwart meer vermogen niet eens zo’n slechte deal. Je zit dan echter wel meteen minimaal vast aan een GT-uitvoering. De Allure Pack Business is bijvoorbeeld niet verkrijgbaar met 225 pk. In de praktijk zul je dus langer moeten doorsparen dan die € 1.500 doet vermoeden.
Eerlijk gezegd is het extra vermogen in de praktijk helemaal niet zo relevant als het misschien lijkt. Dat heeft er alles mee te maken dat de aandrijflijnen voor 99 procent identiek zijn. En dan ronden we ruimschoots naar beneden af. Dezelfde 110 pk en 320 Nm sterke elektromotor en hetzelfde 12,4-kWh accupakket. Zolang je trouw inplugt en volledig elektrisch rijdt, is er helemaal geen verschil. Springt de verbrandingsmotor eenmaal bij, dan gaat het ook om dezelfde 1,6-liter viercilinder turbomotor, die dezelfde 360 Nm bij 1.750 toeren per minuut levert. Het enige verschil is dat de sterkere variant een groter deel van het maximale koppel langer blijft leveren en dat zorgt er in de laatste 2.000 toeren voor dat de 1.6 meer vermogen levert. Maar voordat je dat eenmaal begint te merken, zit je te trappen op een manier die eigenlijk helemaal niet past bij zo’n plug-in hybrideaandrijflijn. Zelfs dan wijst de stopwatch bovendien uit dat het verschil amper te meten is. Op de 0-100-sprint gaat het om een paar tienden van een seconde, op de vaak relevantere tussensprints zelfs dat niet eens. Opmerkelijk, je zou denken dat het met zoveel extra vermogen toch iets sneller zou gaan. Wellicht dat de praktijkvermogens stiekem dichter bij elkaar zitten dan de papieren doen vermoeden.
RELEVANTE ACTIERADIUS
Goed, voor de prestaties hoef je het dus niet te doen. Zeker niet als je hem gebruikt waarvoor hij eigenlijk is bedoeld: maximale efficiëntie. Beide varianten halen op een volle accu zo’n 55 kilometer en daarmee kun je een groot deel van je dagelijkse woonwerkkilometers in de praktijk elektrisch afleggen. Voor wie toegang heeft tot een 32 ampère-laadpunt is de tegen meerprijs verkrijgbare, sterkere boordlader een aanrader. Dat verhoogt het maximale laadvermogen naar 7,4 kW, waardoor de accu in iets meer dan anderhalf uur weer helemaal kan worden volgeladen. De elektromotor werkt heel soepel samen met de achttraps automaat en zolang je niet het volle systeemvermogen vraagt, gaat het eventuele inen uitschakelen van de 1.6 soepel. Ga je wel opeens op het gas, dan moet er duidelijk even worden nagedacht en gaat het aankoppelen vrij bruusk. Alsof je nog meer redenen nodig had om niet voor de versie met 225 pk te gaan …
Beter kun je het extra geld steken in de stationwagon, die een meerprijs heeft van € 1.300. Dat levert uiteraard een flinke bult extra bagageruimte op en dankzij de langere wielbasis eveneens meer ruimte voor de passagiers op de achterbank. Tenzij je echt valt voor het uiterlijk van de hatchback is er nauwelijks een goede reden om niet te investeren in de SW-uitvoering.
LOSSE OPTIES
Dan nog even kort over de hier geteste uitrustingsniveaus. Zoals gezegd is onze duurtester een Allure Pack Business en is de zwarte hatchback uitgevoerd als GT Pack Business. Die ziet er zowel vanbinnen als vanbuiten veel dynamischer uit, maar echte technische wijzigingen blijven achterwege. Geen sportonderstel, geen andere banden of een aangepaste wielgeometrie, het is louter innerlijk en uiterlijk vertoon.
Dat de GT wat gewilliger aanvoelt bij het insturen van de bocht komt dan ook louter door de iets kortere wielbasis van de hatchback. Wel krijgt de GT Pack Business veel meer luxe mee en dan heeft onze testauto ook nog de nodige losse opties. Alles van een 360-gradencamera tot Focal audiosysteem en van een verwarmd stuurwiel tot een batterij aan actieve-veiligheidssystemen is standaard of een optie. Voor sommige extra’s, zoals mooie 18-inch wielen of een panoramadak, zul je ook minimaal voor een GT moeten gaan. Voor wie kan leven met (iets) minder luxe lijkt de Allure Pack Business echter een mooie middenweg. Het prijsverschil bedraagt € 1.690 en hoewel je daar wel de nodige waar voor krijgt, zoals uitgebreidere ledverlichting, 18-inch wielen en diverse sportieve accenten buiten en binnen, ontbreekt stoelverwarming of een 360-gradencamera. Die staan bij elkaar opgeteld voor minder op de optielijst, dus net als bij de aandrijflijn lijkt daar mooi wat ruimte om te besparen en te investeren in iets anders.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
PRIVATE LEASE Peugeot 308
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 308 1.2 PureTech Allure Pack Business | Navigatie | Camera | Adaptieve Cruise Control | Apple Carplay/Android Auto
- 2023
- 49.960 km

Peugeot 308 Allure | 17" lichtmetalen velgen 'HALONG' | Achteruitrijcamera 180° (Visiopark 1) | Autonomous Emergency Braking d.m.v. radar i.p.v. camera
- 2025
- 10 km

Peugeot 308 Allure | 17" lichtmetalen velgen 'HALONG' | Achteruitrijcamera 180° (Visiopark 1) | Autonomous Emergency Braking d.m.v. radar i.p.v. camera
- 2025
- 10 km