Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Peugeot 308 1.2 PureTech S&S

Joris driepitter

51
Peugeot 308 1.2 PureTech S&S
Peugeot 308 1.2 PureTech S&SPeugeot 308 1.2 PureTech S&SPeugeot 308 1.2 PureTech S&SPeugeot 308 1.2 PureTech S&SPeugeot 308 1.2 PureTech S&S
  • Cornelis Kit
  • Eerste rijtest
5 november 2014 om 13:42
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 39 2014
AutoWeek 39 2014

Je leest het in AutoWeek 39 2014

In de jacht op lagere verbruiks- en uitstootcijfers wint de driecilindermotor steeds meer terrein, zo ook in de Peugeot 308. Maken deze compacte motoren de leeuw tandeloos?
De Peugeot 308 is amper een jaar op de markt, maar de 125 pk 1,6 liter viercilinder benzinemotor is er al niet meer bij. Deze motor is vervangen door twee driecilinder turbomotoren die onder het PureTech-label goed zijn voor 110 en 130 pk. De 110 pk-versie hebben we aan de tand gevoeld met een handgeschakelde vijfbak, de 130 pk-variant rijden we met een zestrapsautomaat. Weinig reserve Doel van de overstap naar drie cilinders is het terugdringen van verbruiks- en uitstootcijfers. Waar het ons hier om gaat is hoe de machines in de praktijk hun werk doen. Wegrijden met de 110 pk-motor vraagt even om beheersing van koppelings- en gaspedaal; in de onderste toerenregionen heeft de motor weinig reserve. Pas als het toerental stijgt wordt dat beter en is er weinig aan de hand. De motor doet z'n werk zonder nukken maar loopt net iets minder mooi als de driecilinders van bijvoorbeeld Ford en BMW. Hoewel het geluid van de driecilinder niet onplezierig is, lijkt-ie de 110pk-variant net iets luidruchtiger dan de 130 pk-versie. Omdat het vrijwel gelijke techniek is vermoeden we bij de laatste meer geluidsisolatie. Motorgeluid op de speakers Wegrijden met de 130 pk-versie levert geen enkel probleem, niet in de laatste plaats dankzij de automatische transmissie waarmee onze auto is uitgerust. Maar hoewel we allang blij zijn dat Peugeot de 308 dit keer niet opzadelt met een gerobotiseerde handbak, is het met deze volautomaat ook niet helemaal koek en ei. De bak (of eigenlijk is het de regelelektronica) aarzelt net even te lang om naar de juiste versnelling door te gaan. De 308 1.2 PureTech 130 S&S EAT6 - zoals de auto waarmee we op pad zijn voluit heet - beschikt over schakelflippers achter het stuur en op de middenconsole een sportknop. Indrukken van die knop geeft een iets scherpere respons op het gaspedaal, de stuurbekrachtiging neemt iets gas terug, in het instrumentarium worden plotseling het actuele vermogen, de turbodruk en het koppel weergegeven en last but not least: via de geluidsinstallatie wordt het motorgeluid versterkt. Dit laatst is weer 'ns iets heel anders al maakt het wel een enigszins gekunstelde indruk. De verwachting dat de versnellingsbak in de sportstand een stuk alerter wordt is helaas niet terecht. Op- en terugschakelen gaat nog steeds niet zo snel als je mag verwachten. Wanneer we afremmen voor een bocht blijft de bak te lang in een te hoge versnelling hangen en schakelt pas terug op het moment dat we al in de bocht rijdt. Zelf het heft in handen nemen met de flippers levert wel iets verbetering, maar er blijft vertraging op de lijn. Een betere optie is om het maar helemaal zelf te doen met de handgeschakelde zesbak.
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 308
Peugeot Peugeot 308

PRIVATE LEASE Peugeot 308

INFO
Athlon
Athlon
Peugeot 308 Active Pack Business 1.2 PureTech 110 (5D/6H)
€ 484
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
Peugeot 308 Active Pack Business 1.2 PureTech 110 (5D/6H)
€ 489
Stel samen ▸
Auto.nl
Auto.nl
Peugeot 308 Active Pack Business 1.2 PureTech 130 (5D/6H)
€ 539
Stel samen ▸
DirectLease
DirectLease
Peugeot 308 Active Pack Business 1.2 PureTech 110 (5D/6H)
€ 435
 
Peugeot
Peugeot
Peugeot 308 Active Pack Business 1.2 PureTech 110 (5D/6H)
€ 524
 
Peugeot 308 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Peugeot 308 SW 1.2 e-THP Active C=C

    Peugeot 308 SW 1.2 e-THP Active C=C

    • 2015
    • 84.679 km

    € 11.845

    Peugeot 308 1.6 VTi 120PK 5D Active(Met Navi&Goed onderhouden)

    Peugeot 308 1.6 VTi 120PK 5D Active(Met Navi&Goed onderhouden)

    • 2012
    • 153.287 km

    € 5.995

    Peugeot 308 SW 1.2 PureTech 130pk EAT8 Allure

    Peugeot 308 SW 1.2 PureTech 130pk EAT8 Allure

    • 2018
    • 17.638 km

    € 25.950

Meer Peugeot 308 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Peugeot 308 (SW p. 26)

    8146
    • 15 juni 2020

Lezersreacties (51) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 308 specificaties
  • Peugeot 308 occasions
  • Peugeot 308 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 308 tests
  • Peugeot 308 gebruikersreviews
  • Peugeot 308 index
PREMIUM
Honda Civic - Peugeot 308

Honda Civic - Peugeot 308

Mede door de grootschalige fraude bij het Volkswagen-concern zit de dieselmotor momenteel in...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Peugeot 308 Style 1.2 PureTech 130 (2016)

    Peugeot 308 Style 1.2 PureTech 130 (2016)

    • 20 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi 120 (2014)

    Peugeot 308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi 120...

    1
    • 22 december 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 308 Blue Lease 1.2 PureTech 110 (2015)

    Peugeot 308 Blue Lease 1.2 PureTech 110...

    • 16 december 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 308 SW Blue Lease GT-line 1.5 BlueHDi 130 (2019)

    Peugeot 308 SW Blue Lease GT-line 1.5 BlueHDi...

    1
    • 14 december 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.2 PureTech 110 (2018)

    Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.2...

    1
    • 8 november 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 308 Blue Lease Executive 1.2 PureTech 110 (2018)

    Peugeot 308 Blue Lease Executive 1.2 PureTech...

    3
    • 3 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 308 SW Blue Lease Executive Pack 1.6 BlueHDi (2015)

    Peugeot 308 SW Blue Lease Executive Pack...

    • 26 juli 2021
meer reviews
Peugeot 308 - Occasion aankoopadvies

Peugeot 308 - Occasion aankoopadvies

87

De tweede generatie Peugeot 308 is een heel stuk beter dan de eerste. Maar geheel vrij van...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Peugeot 308 SW - Welkom duurtest

    Peugeot 308 SW - Welkom duurtest

    74
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een GTI van Peugeot voor 5k, 15k en 25k

    Op zoek naar een GTI van Peugeot voor 5k,...

    44
    • 24 april 2022
  • Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant - Dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant...

    229
    • 22 april 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon...

    • 19 april 2022
  • Nieuws
    Fukang ES600 is elektrische Peugeot 308 Sedan

    Fukang ES600 is elektrische Peugeot 308...

    20
    • 29 maart 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion...

    • 28 februari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Peugeot Partner Rapid is nieuwe kleine bestelauto

    Peugeot Partner Rapid is nieuwe kleine...

    24
    • 16 mei 2022
  • Peugeot 308 SW - Welkom duurtest

    Peugeot 308 SW - Welkom duurtest

    74
    • 11 mei 2022
  • Achtergrond
    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers opkrikten

    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers...

    67
    • 8 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Achtergrond
    De Peugeot 305 Break als voorganger van de 308 SW belicht

    De Peugeot 305 Break als voorganger van...

    41
    • 1 mei 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een GTI van Peugeot voor 5k, 15k en 25k

    Op zoek naar een GTI van Peugeot voor 5k,...

    44
    • 24 april 2022
  • Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant - Dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant...

    229
    • 22 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden