AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Peugeot 308 1.2 PureTech S&S (2014) - Test
Joris driepitter
51
In de jacht op lagere verbruiks- en uitstootcijfers wint de driecilindermotor steeds meer terrein, zo ook in de Peugeot 308. Maken deze compacte motoren de leeuw tandeloos?
De Peugeot 308 is amper een jaar op de markt, maar de 125 pk 1,6 liter viercilinder benzinemotor is er al niet meer bij. Deze motor is vervangen door twee driecilinder turbomotoren die onder het PureTech-label goed zijn voor 110 en 130 pk. De 110 pk-versie hebben we aan de tand gevoeld met een handgeschakelde vijfbak, de 130 pk-variant rijden we met een zestrapsautomaat.
Weinig reserve
Doel van de overstap naar drie cilinders is het terugdringen van verbruiks- en uitstootcijfers. Waar het ons hier om gaat is hoe de machines in de praktijk hun werk doen. Wegrijden met de 110 pk-motor vraagt even om beheersing van koppelings- en gaspedaal; in de onderste toerenregionen heeft de motor weinig reserve. Pas als het toerental stijgt wordt dat beter en is er weinig aan de hand. De motor doet z'n werk zonder nukken maar loopt net iets minder mooi als de driecilinders van bijvoorbeeld Ford en BMW.
Hoewel het geluid van de driecilinder niet onplezierig is, lijkt-ie de 110pk-variant net iets luidruchtiger dan de 130 pk-versie. Omdat het vrijwel gelijke techniek is vermoeden we bij de laatste meer geluidsisolatie.
Motorgeluid op de speakers
Wegrijden met de 130 pk-versie levert geen enkel probleem, niet in de laatste plaats dankzij de automatische transmissie waarmee onze auto is uitgerust. Maar hoewel we allang blij zijn dat Peugeot de 308 dit keer niet opzadelt met een gerobotiseerde handbak, is het met deze volautomaat ook niet helemaal koek en ei. De bak (of eigenlijk is het de regelelektronica) aarzelt net even te lang om naar de juiste versnelling door te gaan.
De 308 1.2 PureTech 130 S&S EAT6 - zoals de auto waarmee we op pad zijn voluit heet - beschikt over schakelflippers achter het stuur en op de middenconsole een sportknop. Indrukken van die knop geeft een iets scherpere respons op het gaspedaal, de stuurbekrachtiging neemt iets gas terug, in het instrumentarium worden plotseling het actuele vermogen, de turbodruk en het koppel weergegeven en last but not least: via de geluidsinstallatie wordt het motorgeluid versterkt. Dit laatst is weer 'ns iets heel anders al maakt het wel een enigszins gekunstelde indruk. De verwachting dat de versnellingsbak in de sportstand een stuk alerter wordt is helaas niet terecht. Op- en terugschakelen gaat nog steeds niet zo snel als je mag verwachten. Wanneer we afremmen voor een bocht blijft de bak te lang in een te hoge versnelling hangen en schakelt pas terug op het moment dat we al in de bocht rijdt. Zelf het heft in handen nemen met de flippers levert wel iets verbetering, maar er blijft vertraging op de lijn. Een betere optie is om het maar helemaal zelf te doen met de handgeschakelde zesbak.
PRIVATE LEASE Peugeot 308
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (51) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.