Peugeot 208 GTI by Peugeot Sport (2016) – Op de rollenbank
Schreeuw van de leeuw
16 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een Peugeot met een 1.6 THP, dat vereist lef, gezien de twijfelachtige reputatie van die motor. Corné Stam is ermee bekend en laat zijn matzilveren GTI goed onderhouden. Het is de eerste keer dat deze leeuw mag schreeuwen op een rollenbank. Heeft deze 208 echt 208 pk?
Speciale uitvoering van de Peugeot 208 GTI
Een Peugeot 208 GTI by Peugeot Sport? Inderdaad, we hebben het hier over een speciale uitvoering. Corné heeft er lang naar moeten zoeken. “Zo had de 208 GTI van oorsprong moeten zijn. De gewone is in mijn ogen een hondenhok.” In 2021 ruilde hij zijn 208 e-HDI in op deze snelle jongen. Nogal een contrast, hoe zit dat? “In tegenstelling tot die diesel is dit niet mijn dagelijkse auto. Ik heb een Toyota Yaris van de zaak en heb de GTI puur voor de liefhebberij. In Nederland zijn er maar drie in deze kleur en veel mensen denken dat hij gewrapt is.”
Alles oké
Het vermogen van deze speciale 208 GTI is gelijk aan dat van de reguliere. Er is vooral werk gemaakt van de rijeigenschappen. Zo ligt hij 10 mm dichter bij het asfalt, heeft hij een grotere spoorbreedte, andere schokdempers, een mechanisch sperdifferentieel en remmen van Brembo. Dat pakket aan maatregelen mist zijn uitwerking niet, zo ervoeren we tijdens een test in 2016. “Hij stuurt echt veel fijner dan de gewone GTI. Toch heb ik bij jullie vrienden in Soesterberg het onderstel nog iets laten verbeteren met een set van Bilstein.”
Een veel voorkomend probleem van de THP-motor is interne vervuiling. Corné liet vorig jaar het inlaattraject stralen en er is een lambdasensor vervangen. De teller staat nu op 119.000 en vooralsnog lijkt alles oké. “Hij is vrijwel helemaal standaard, op een speciaal luchtfilter en een andere motorsteun na”, vertelt hij. “Ik denk niet dat hij getuned is. In elk geval niet door mij. De uitlaat heeft een klep, dat is veel fijner dan een open sportuitlaat. De tussendemper is verwijderd. Ik ben benieuwd wat het effect op het vermogen is, maar ik verwacht er niet al te veel van.”
Het gaat Corné vooral om het geluid. Tijdens lange ritten ervaart hij met de klep dicht juist meer rust. Verder heeft hij nog wat verbeteringen aan het infotainmentsysteem gedaan, zoals betere luidsprekers en het nieuwste navigatiesysteem. “Maar alles wel zo origineel mogelijk, daar ben ik heel consequent in. Mijn vrienden noemen mij Mister OEM.”
Topauto
Voor onze Haagse rollenbankchef en pk-tovenaar Ghisbert van Ginhoven is deze motor geen onbekende. Beek Auto Racing doet ook veel met Mini’s en zodoende ziet hij deze viercilinder bijna dagelijks voorbijkomen in de Cooper S. En je kunt hem tot 272 pk opschroeven! Ghisbert: “Als deze Peugeot goed is onderhouden, moet hij de fabrieksopgave halen. We gaan het zien.” We doen de meting met de klep in de uitlaat open én dicht, maar veel verschil is er niet. Meer dan 205 pk komt er niet uit, maar wel een aangename extra portie newtonmeters. Corné: “Liever meer koppel dan meer pk’s, dus ik ben blij. Nu alleen nog een spuiter zien te vinden die de kras in de achterbumper kan herstellen. Dat is nog niet zo simpel, met die matte lak. Maar verder? Dit is een topauto.”
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 208 GTi 1.6 e-THP 208 by Peugeot Sport |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.400 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 153 kW / 208 pk bij 6.800 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 1.700 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.965 mm / 1.739 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.538 mm |
Massa leeg | 1.135 kg |
Laadvermogen | 515 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.150 kg / 580 kg |
Banden | 205/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,8 s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 139 g/km |
Lezersreacties (16) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.