Peugeot 207 XS 1.4-16V (2007)
Bestseller
De Peugeot 207 oogt fors en indruk-wekkend. Zeker zijn frontpartij imponeert. Grote mistlampen met zilverkleurige randen en de zwarte muil die alle moderne
Peugeots kenmerkt, geven de auto smoel, maar doen hem tegelijkertijd sterk op de 307 lijken. Peugeots 1,4-liter met vier kleppen per cilinder levert 88 pk – dit is lange tijd de instapmotor geweest voor de 207. Sinds kort heeft hij gezelschap van een achtkleps 1,4-liter die 75 pk biedt. En ook de 1,6-liter turbo-motor met 150 pk is nu leverbaar.
Matig uitzicht
Dat de interieurs van auto's in de compacte klasse er de laatste jaren sterk op vooruitgegaan zijn, blijkt wanneer we plaatsnemen in deze 207. De materialen van het dashboard voelen zacht aan en het dashboard steekt beter in elkaar dan dat van 'voorganger' 206. Zo zijn de naden tussen de verschillende kunststofdelen
smaller. Het zicht rondom verdient echter de kwalificatie 'matig', mede vanwege
de dikke A-stijlen. En werp je bij het nemen van een rechterbocht een blik over je rechterschouder, dan kijk je tegen de binnenkant van de C-stijl aan.
In de XS zijn de klokken afgewerkt met chromen ringen en de ventilatieroosters voorzien van een zilveren omlijsting. In de middenconsole van elke 207 zit een sleufje waarin zoiets als een uitrijkaart past. Best handig, ook voor bijvoorbeeld een tolbiljet tijdens vakantiereizen door Frankrijk of Italië.
Minder ruimte achterin
Je zitpositie instellen is geen probleem in de 207. De stuurkolom laat zich zowel in hoogte als in lengte verstellen en de bestuurdersstoel biedt dezelfde mogelijkheden.
Ook de passagier kan zijn zetel in hoogte instellen. De rugleuning gaat met stapjes en da's een beetje jammer; een traploze verstelling is fijner. Toegang naar de achterbank is geen probleem, want de stoel glijdt in één handbeweging naar voren en weer terug naar zijn oude positie. Eenmaal achterin blijkt echter dat Peugeot meer ruimte gunt aan de voorpassagiers dan aan de achterste inzittenden. De voorstoelen zijn riant van af-meting en bieden bovendien voldoende zijdelingse steun.
Op de eerste meters en bij lage snel-heden geeft de besturing weinig feedback
en gaat het stuur licht in de rondte zonder dat er noemenswaardig van koers veranderd wordt. Bij hogere snelheden wordt het systeem zwaarder en directer, wat te maken heeft met het snelheids-afhankelijke karakter van de besturing.
Goedmoedig
Dat de 207 aardig aan het gewicht is, voel je in bochten. Hij helt echter nauwelijks
over en gedraagt zich heel voorspelbaar. De demping is stevig en niet oncomfortabel, over het algemeen is de wegligging lekker goedmoedig, zoals dat hoort bij een auto in deze klasse. Met de 1,4-liter zestienklepper kun je prima uit de voeten, al moet je geen sportieve prestaties verlangen. Er moet ruim 1.100 kilo op gang gebracht worden en het duurt minstens 13 tellen eer dat gewicht vanuit stilstand op 100 km/h zit. De versnellingsbak laat zich licht bedienen, maar gelukkig heeft Peugeot niet al het gevoel uit de pook gefilterd.
Bij de uitrusting zien we geen opvallende zaken, dat wil zeggen, hij heeft elektrische ruitbediening, airco en een radio/cd-speler, maar géén cruisecontrol. En ook lichtmetalen wielen zijn extra.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 207 XS 1.4-16V |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.250 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.361 cc |
Maximaal vermogen | 65 kW / 88 pk bij 5.250 tpm |
Maximaal koppel | 133 Nm bij 3.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.030 mm / 1.720 mm / 1.472 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.114 kg |
Laadvermogen | 506 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.150 kg / 600 kg |
Banden | 185/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,2 s (fabrieksopgave: 12,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,5 s / 6,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 14,5 s / 16,5 s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 152 g/km |