Peugeot 207 RC (2007)
Jacht naar sensatie
Peugeot heeft een naam hoog te houden als het gaat om het produceren van kleine rapperikjes. Halverwege de jaren 80 lanceerde het merk met groot succes de GTI-versie van de 205. De auto kreeg zoveel handen op elkaar dat hij de oer-GTI, de Golf, qua populariteit naar de kroon stak. GTI-liefhebbers kozen en masse voor de kleine wilde leeuw. Logisch dus dat Peugeot met het grote succes van de opper-205 in het geheugen ook van diens opvolgers een giftige variant op de weg zette. De Fransen hebben al een rappe versie van de 207 in huis, de Turbo met 150 pk. Inmiddels is deze versie omgedoopt tot Féline THP. De auto is behoorlijk snel, maar 150 pk is niet langer voldoende om de 207 – die ten opzichte van z'n voorgangers toch wel is aangekomen – op het hoogste niveau in z'n segment te laten meedraaien. De ware GTI-adepten worden feitelijk nu pas bediend door Peugeot met de 207 RC. De situatie is vergelijkbaar met die van de 206 destijds. De GTI-variant daarvan kreeg namelijk ook pas later gezelschap van de RC.
De 207 RC heeft dezelfde in samenwerking met BMW ontwikkelde 1,6-litermotor als de Féline THP, maar in de RC levert de krachtbron 25 pk meer. Het koppel is in beide versies hetzelfde: 240 Nm. De RC kent echter een overboost-mogelijkheid, waarbij de maximale trekkracht tijdelijk piekt bij 260 Nm.
Veelzeggende letters
De spurt naar 50 km/h klaart de Peugeot in 2,8 seconden. De acceleratie van 0-80 km/h gebeurt in 5,3 seconden. Pas wanneer in de hoogste verzetten het uiterste wordt gevraagd van de auto, bewijst de overboost zijn nut. De RC versnelt in drie en vier van vijftig naar tachtig in respectievelijk 2,7 en 4,0 tikken van de secondewijzer. De 207 heeft een te lange eerste versnelling. Naar verluidt wordt er gewerkt aan een zesversnellingsbak met betere verhoudingen. De krachtbron van de Fransman blijft altijd beschaafd op de achtergrond z'n werk doen. Hij lijkt wat moeite te hebben om de RC naar de einder te katapulteren, en de turbo heeft wat tijd nodig om naar adem te happen. Je hoort het 'twin scroll'-exemplaar wel goed in de Peugeot en dat is een leuke attractie.
De vering van de 207 RC is zeker niet te hard. Het onderstel is wel goed in
balans en goed berekend op de prestaties die de motor aan de dag legt. De achterkant laat zich een beetje met het gaspedaal sturen, maar reageert bij lange na niet zo agressief als de 205 GTI destijds. De besturing stelt enigszins teleur. In een auto als de 207 RC verwacht je een scherper werkende installatie dan je krijgt. De stuurinstallatie is voorzien van een elektrische bekrachtiging en voelt te licht en wollig aan. Bovendien is het stuurwiel te groot van formaat.
De RC heeft een typische Peugeot-bak met de kenmerkende lange slagen van de pook, overigens met enige speling. De verzetten laten zich echter wel goed inleggen. Snel terugschakelen van drie naar twee resulteert nu en dan in een kraakje van de transmissie. De Fransen hebben dit euvel nog altijd niet helemaal onder de knie, want de aloude 205 GTI was er al mee behept.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 207 RC |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.395 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 128 kW / 175 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 1.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.030 mm / 1.748 mm / 1.472 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.225 kg |
Laadvermogen | 475 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.150 kg / 600 kg |
Banden | 205/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,6 s (fabrieksopgave: 7,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 2,7 s / 4,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 5,4 s / 7,5 s |
Brandstofverbruik | 7,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 171 g/km |