Peugeot 207 Féline 1.6 Turbo 16V (2006) - Test

GTI light

Peugeot 207 Féline Turbo
AutoWeek 41 2006
AutoWeek 41 2006

Je leest het in AutoWeek 41 2006

Een motor met een inhoud van 1.598 cc, dat klinkt tegenwoordig niet bijster spannend meer. Maar wanneer je verder bladert in de folder met technische gegevens, staat daar tevens 'turbo' en '150 pk'. Dát klikt weer als muziek in de oren bij liefhebbers van sportieve compacte auto's. We zijn voor het eerst op weg met de Peugeot 207 Féline Turbo 16V.

De Fransen zijn niet over één nacht ijs gegaan. Voor de ontwikkeling van de nieuwe vierpitter in deze 207 hebben ze de krachten gebundeld met BMW, die deze 1,6-liter in de Mini gaat gebruiken. De nieuwe krachtbron is dan ook een waar huzarenstukje geworden, dat vol zit met de nieuwste technieken. Zo heeft hij variabele kleptiming, een turbo met twin scroll-techniek voor snellere reacties en ook nog eens directe benzine-inspuiting. Een motortje waar een techneut zijn vingers bij aflikt dus, en niets van doen heeft met Peugeots aloude 1,6-liter, die langzaamaan afgelost zal worden.

Zoals het een Fransman betaamt, heeft de Féline een grote gok, die er lekker 'dik' uitziet. Hij staat op fraai 17-inch lichtmetaal, dat de grote wielkasten goed vult. Daarmee houdt het echter ook wel op qua bijzondere uiterlijke kenmerken. Geen rode sierstripjes, grote spoilers of dikke skirts, dus, waarmee de Féline Turbo zijn omstanders z'n spieren wil tonen. Maar volgens Peugeot is deze 207 ook helemaal niet bedoeld als sportieve auto. De sportievere versies (GTI en RC) komen later, de Féline wil vooral comfortabel zijn.

Maar dat is niet het gevoel dat je krijgt zodra je jezelf op de Duits-harde stoelen laat ploffen. De eerste meters over de (weliswaar matig onderhouden) B-weggetjes rondom het Zuid-Franse Castres doen twijfelen aan het predikaat Gran Turismo. Daarvoor is de vering te straf, op slechte wegen is de carrosserie constant in beweging. Ook de harde stoten die het onderstel uitdeelt bij het rijden over oneffenheden zijn allesbehalve comfortabel.

Ware aard

We verlaten de rechte B-wegen, en rijden de heuvels in. De Féline danst enthousiast van bocht naar bocht, en blijft als muurvast op de weg liggen. Hier bewijst de 207 weer over een dijk van een onderstel te beschikken, dat veel meer aankan dan de 150 paarden die nu op hem worden losgelaten. Hij is heerlijk neutraal, en het begrip 'onderstuur' komt pas in het grensbereik voor in zijn vocabulaire. Je kunt heerlijk sturen, hoewel hij met 1.260 kilo bepaald geen lichtgewicht is. Het is dan ook geen losbandig gooi-en-smijt-autootje zoals de illustere 205 GTI was, en hij haalt geen listige streken uit. Het enige dat de feestvreugde enigszins verstoort, is de weinig mededeelzame besturing. 't Is er eentje van het elektrische soort, en in die categorie behoort hij beslist tot de betere, maar geef ons toch maar een 'ouderwetse' hydraulische bekrachtiging.

Op de steile hellingen van de Midi-Pyrénées moet de 1,6-liter turbomotor behoorlijk aan de bak. Maar niet alleen daar maakt hij een wat tamme indruk. Het is zaak de naald van de toerenteller boven de 3.000 te houden om echt lekker op tempo te blijven, daaronder gebeurt er voor je gevoel niet zo gek veel. Volgens de opgaven wordt het maximumkoppel van 240 Nm al bij 1.400 tpm geleverd, maar daar is bar weinig van te voelen. Onder de 2.000 tpm geeft de vierpitter niet thuis, waardoor je in druk stadsverkeer zelfs regelmatig naar de eerste versnelling terug moet. Maar zelfs in de hogere toerenregionen maakt de motor nooit echt een vurige indruk, hoewel er over de prestaties weinig te klagen is. Een acceleratietijd naar de 100 km/h in 8.9 seconden is namelijk gewoon netjes.

Er komen in totaal vijf versies van deze 1,6-liter, waarvan eentje met 165 pk die in de volgend jaar debuterende 207 GTI gaat komen. Peugeot hult zich nog in stilzwijgen over de speculatie of er ook weer een supersnelle RC komt, maar geloof ons: die komt er. En wij denken dat die wel eens meer dan 200 pk zou kunnen krijgen. Ga maar na: de 1,6-liter in de 'oude' Mini schopte het tot 218 pk, en dat getal zal de nieuwe vast en zeker overtreffen. Dan lijkt het logisch dat partner Peugeot ook een vermogende turbomotor in zijn 207 gaat lepelen. Maar dat is nog even toekomstmuziek.

Peper

De Féline staat per direct in de showroom, met een prijskaartje dat een bedrag van € 23.300 vermeldt. Daarmee is de GT precies tussen (meer op sportiviteit gerichte) concurrenten als de Ford Fiesta ST en Volkswagen Polo GTI gepositioneerd. De uitrusting is overigens riant, met standaard ESP, een glazen panoramadak, parkeerhulp achter, gedeeltelijk leer, 'n radio/cd-speler en een automatisch dimmende binnenspiegel, om maar enkele zaken te noemen. Een pittige auto met een fijn weggedraag, maar het echte vuurwerk komt nog.

Signalement

Merk Peugeot
Model 207 Féline 1.6-16V Turbo
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 24.145

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1.400 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.030 mm / 1.748 mm / 1.472 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.256 kg
Laadvermogen 444 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.150 kg / 600 kg
Banden205/45R17Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,1 s
Brandstofverbruik 7,0 l/100km
CO2-uitstoot 166 g/km