Peugeot 207 1.6 16v Le Mans - Op de Rollenbank
Poging tot rehabilitatie
19 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De één ziet hier een sportieve Peugeot 207, wij zien hier vooral een auto met een THP-motor. En die motor is berucht; alle kwalen die je bij een moderne motor met directe brandstofinjectie kunt bedenken, zijn er eigenlijk wel op van toepassing. Nog niet zo lang geleden verliet een eigenaar van een Citroën DS3 – ook met THP – met de staart tussen de benen de rollenbank-arena. Ruben van der Velden heeft echter goede hoop.
En of Ruben van der Velden de reputatie van de THP-motor kent! “Nadat ik deze auto anderhalve week in mijn bezit had, was het al raak. Het motorvermogen viel weg en het motorstoringslampje begon te branden. Daarop heeft hij een granulaatreiniging gehad om de inlaat weer schoon te krijgen. Ook is de distributieketting toen vervangen.” Dat was een aardige greep uit Rubens portemonnee. “Hij rijdt nu echter wel zoals het zou moeten. Vandaag ben ik gekomen om te zien of hij al zijn vermogen weer levert. Om je eerlijk te zeggen, vind ik het best wel spannend.”
Ghisbert is in het dagelijks leven vaak bezig met Mini’s en inderdaad: ook die hebben vaak de THP-motor. “Verbruikt hij veel olie?”, wil hij weten. Ruben houdt het op een liter op 12.000 kilometer; dat vindt Ghisbert alleszins acceptabel. “Na alles wat je eraan hebt gedaan, zou hij normaal moeten presteren”, zegt hij. “Houd er echter rekening mee dat je met zo’n motor altijd bezig blijft. Elke 60.000 kilometer zou hij een opfrisbeurt moeten hebben.” Ook mooi is dat Ruben altijd Euro 98 tankt. “Dat is eigenlijk wel het beste voor deze motor”, zegt Ghisbert, terwijl hij de auto insnoert. “De problemen met deze motor zijn niet beperkt tot een bepaalde serie. Ze hebben het gewoon allemaal.”
Ruben heeft een voorkeur voor snelle Peugeots. “Mijn ouders hebben altijd een dergelijke auto gehad. Ze zijn begonnen met een 106 GTI, daarna volgde een 206 GTI en nu hebben ze een 208 GTI. Ik ging op zoek naar een snelle 207 en wilde er graag één van een gelimiteerde oplage. Dat is deze geworden.”
Onder de motorkap ontwaren we een open luchtfilter. Volgens Ruben is dat goed voor 6 pk extra. “Stel je er niet te veel van voor”, tempert Ghisbert de verwachtingen. “Die zit op een plek waar hij warme lucht van de motor aanzuigt. Het is wat we hier emo-tuning noemen. Het zit erop, ziet er fraai uit, maar dient nergens voor.”
Als de meting achter de rug is, blijkt dat Ruben een goede baas voor zijn 207 is geweest. Zowel het vermogen als het koppel zitten een stukje boven de fabrieksopgave. “Ik ga meteen een berichtje naar mijn vrienden sturen”, want Ruben leeft in een wereld waarin wel meer liefhebbers van snelle Peugeots rondlopen. Tevreden gezichten dus en wij hebben mooi de kans gekregen om de THP eens te rehabiliteren. Het is niet altijd kommer en kwel met deze motor, maar daar moet je dus wel wat voor doen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 207 Le Mans 1.6-16V Turbo |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.708 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 1.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.030 mm / 1.748 mm / 1.472 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.256 kg |
Laadvermogen | 444 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.150 kg / 600 kg |
Banden | 205/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,1 s |
Brandstofverbruik | 7,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 166 g/km |
Lezersreacties (19) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.