Peugeot 206 RC (2003) - Test

Onderdanig

Peugeot 206
AutoWeek 2003 nummer 21
AutoWeek 2003 nummer 21

Je leest het in AutoWeek 2003 nummer 21

Hoe hard je ook gooit en smijt met de Peugeot 206 RC, hij blijft je bevelen opvolgen. Listige streken heeft hij niet, je moet hem echter wel met een harde hand aansporen alle 177 paarden te ontketenen.

Boven de 4.000 tpm krijgt de 2,0-liter zestienklepper het pas echt naar zijn zin. Dan gaat 'ie lekker klinken en trakteert hij zijn inzittenden op een fantastische acceleratie. Hij presteert het om in 7,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te spurten. Ook boven de 200 versnelt hij gretig, tot 220 km/h. Dat zijn nog eens klinkende cijfers voor een auto van dit formaat. Naast de 206 RC is de 138 pk sterke 206 GTI maar een braverik. Er is eigenlijk maar een compacte GTI-achtige die bij de RC in de buurt komt en da's de Clio Renault Sport, die 172 pk levert.

Aan de letters RC valt weinig spannends af te lezen. Peugeot doet er een beetje vaag over waar ze daadwerkelijk voor staan, maar als we willen, mogen we de nieuwe aanduiding voor de sportieve topmodellen van Peugeot zien als de afkorting voor Rally Car. Afgeleid van World Rally Car. Logisch dat je als fabrikant graag refereert aan de auto (206 WRC) die je al zo veel rallysuccessen gebracht heeft. De 2.0 16V met 138 pk uit onder meer de 206 GTI diende als basis voor het RC-blok en de 39 extra pk's zijn tot stand gekomen door een verbeterde ademhaling. Elke cilinder heeft bijvoorbeeld een apart inlaatkanaal en de inlaatnokkenas werkt met variabele kleptiming.

Harder werken
Het heeft wel wat, zo'n atmosferische motor, je moet simpelweg harder werken om snel te gaan dan bij een krachtbron met turbo. We zijn tegenwoordig natuurlijk erg verwend met turbomotoren die hun maximumkoppel al bereiken als de toerenteller net iets boven het stationair toerental staat. Maar in de 206 RC komt het erop aan veelvuldig de pook te beroeren, zeker op de bochtige wegen in de Pyreneeën. De ene bocht is nog heftiger dan de andere, na een half uur staat het zweet op de rug. Bij elke bocht bekruipt je het gevoel dat het nog harder had gekund. Je kunt de RC heerlijk op gas erdoor sturen, even liften en de neus wijst vanzelf naar de binnenkant van de bocht, zonder dat de achterkant gevaarlijk om komt. Het weggedrag voelt zo goed aan, dat we al snel besluiten het ESP uit te schakelen. Weg met het elektronische hulpmiddel, we voelen ons heer en meester over de RC. Je hebt ook listige hete hatchbacks die eerder met de bestuurder aan de haal gaan dan andersom, maar daar is bij deze 206 geen sprake van.
Alles aan de RC is lekker direct, hoewel de besturing nog wel iets meer gevoel zou mogen bieden. En wat te denken van de vijfbak! Die schakelt exact en licht en toch merk je precies wat er in het tandwielmechaniek gebeurt.
Maar tijdens de 150 kilometer lange testrit bekruipt ons wel het gevoel dat de auto beter tot zijn recht zou komen met een zesbak. Door de lange verzetten ontbreekt het de 206 RC aan trekkracht onderin, vandaar het vele schakelen. In 1 passeert hij de 65 km/h al. Vanaf 4.000 tpm hangt de RC voortreffelijk aan het gas, bij 7.300 tpm komt de begrenzer erin en is het uit met het feest.

Genadeloos
Takjes, grind, hoe klein het ook is, het onderstel geeft alle info van het wegdek genadeloos door. Maar zo houd je wel feeling met de auto. Daarom is het jammer dat je niet lager in de auto zit. De afstand tussen de wagenbodem en billen zou kleiner mogen, je krijgt bovendien meer het gevoel op de sportstoelen te zitten dan erin. Door de vormen bieden ze wel veel steun aan je schouders, de zittingen zijn echter te breed om de inzittenden als een handschoen te omklemmen.
Peugeot heeft geen bijzondere maatregelen genomen om de RC een sexy uiterlijk te geven. Hij heeft gelukkig niet van die lelijke grote bumpers als de 206 GT, een speciale versie van de GTI die van 1999 tot en met 2000 werd geleverd. De 17-inchwielen mogen er zijn, alleen is het jammer dat de auto niet wat lager is. Dan zouden de wielkasten beter gevuld zijn, op de foto's zie je dat niet, maar dat komt door de hoge bochtsnelheden. De voorbumper heeft een grote luchtinlaat met een ander patroon (honingraat) en daaromheen een bescheiden chromen randje. Boven de achterruit prijkt een forse spoiler. Maar een dubbele uitlaat onder zo'n compacte auto vinden we te veel van het goede. Materialen in carbonlook zijn tegenwoordig onvermijdelijk op een snel model. Peugeot past ze toe op de buitenspiegels en in het interieur, hoewel je goed moet kijken of de middenconsole nu gewoon zwart is of dat er kunststof zit die op carbon lijkt. Uiteraard beschikt de RC, net als de GTI, over racy pedalen en een chromen pook. Dan zijn er natuurlijk nog de sportstoelen die het interieur extra dik maken en in de hoofdsteunen staat nog eens een keer 'RC', zodat je altijd weet in wat voor 206 je stapt.

Alarmlichten
Remmen doet de RC gelukkig ook als de beste. Ze hebben ook na de flinke beproevingen in de bergachtige Pyreneeën geen moeite om de 206 te vertragen. Vóór heeft de RC geventileerde schijven met een diameter van 283 mm, achter meten ze 247 mm in doorsnede. Als je vol remt, gaan de alarmlichten aan, dat merkte ook de fotograaf die tijdens de fotosessie in de bocht stond. Had hij net een mooie plaat en dan stonden er weer brandende knipperlichten op. Telkens gingen ze even aan bij het aanremmen van de bocht. Nou ja, we hebben er graag iets voor over om u mooi beeld voor te schotelen. Uiteraard beschikt de RC over ABS en een elektronische remkrachtverdeling. ASR zorgt ervoor dat je niet met spinnende wielen optrekt en voorkomt dat de ze doorspinnen bij het uitaccelereren van een bocht. En dan is er ook nog het stabiliteitsprogramma dat bestuurder en auto behoedt voor het uitbreken van de achterkant, enthousiastelingen kunnen het echter wel uitschakelen. Overigens grijpt het ESP heel beheerst in, je voelt het licht corrigeren als de achterkant een stapje opzij zet. Maar dat doet de RC op zo'n manier dat je het met een beetje ervaring ook zelf kunt corrigeren.

Concurrent
Het is Peugeot weer gelukt; de RC is een fijn, compact straatracertje. De Fransen hebben met de 205 GTI en de 309 GTI 16V jaren geleden al laten zien dat ze wel weten hoe je zo'n auto moet maken. De 206 RC biedt voldoende beleving en je hoeft niet eerst een racecursus te volgen om hard te kunnen gaan. Op vermogen troeft de RC zijn directe concurrent, de Clio 2.0 16V, met vijf pk af. Qua prijs zitten de twee eveneens dicht bij elkaar, want Peugeot Nederland verwacht een prijs van rond de 26.000 euro, de Renault kost 26.800 euro meer. Als we in de prijslijst kijken valt op dat voor dat geld weinig ander lekker spul te koop is. Een auto die eveneens spijkerhard is, en die veel beleving biedt, is de Honda Civic Type R. Maar die kost € 28.035. Vast staat dat de 206 RC met de Renault en de Honda tot de drie lekkerste hatchbacks onder de 30 mille behoort. We kijken nu al uit naar de tweede helft van september, wanneer de RC naar Nederland komt.

RC vs. GTI
Het grootste verschil bevindt zich natuurlijk onder de motorkap. De RC heeft weliswaar dezelfde zestienkleps 2,0-literkrachtbron, maar het vermogen bedraagt 177 pk in plaats van 138 pk. Daarmee sprint de RC in 7,4 seconden van 0-100 km/h, dat is 0,9 seconden sneller dan de GTI. De RC loopt 220, de GTI haalt een top van 208 km/h. Ook het onderstel is aangepast. Peugeot gebruikt bijvoorbeeld een andere stabilisatorstang en ook de sporing is anders. Achter is de wielophanging voorzien van twee extra trekstangen. En de RC staat op 17-inchwielen in plaats van 15-inchexemplaren. De GTI kost 20.200 euro.