Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)

Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)

Uitvoering206 Génération 1.4
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2016

De eerste auto

-- INLEIDING --
Deze review maak ik aan om een beter overzicht te krijgen van de kosten van de auto, er is wel een verbruikersmonitor maar er is geen manier om hier kosten aan toe te voegen zoals bij spritmonitor kan.

Er zullen waarschijnlijk hier geen erg uitgebreide ervaringen worden beschreven maar hoofdzakelijk dingen neerzetten als er wat mankeert en gerepareerd moet worden.

Het eerste stuk van de review zal dan ook niet enkel de eerste ervaringen van de eerste paar ritten behelzen, maar een wat algemener overzicht.
Dat mag inmiddels ook wel na 50.000KM eigen ervaring met de auto.

De kilometerstand beginstand is gebaseerd op wat er bij de dealer op de website stond, in de verbruiksmonitor staat hierdoor de kilometerstand volgens mij ongeveer 500-750KM voor op de echte tellerstand.
Ik had de initiële cijfers niet genoteerd en heb niet echt zin dit te corrigeren, alle dagteller standen worden ook afgerond op hele kilometers. (maar niet op de bonnen)

-- DE ZOEKTOCHT --
Gezien ik een aardige afstand (52km~) van het werk woon en het op afstand werken geen mogelijkheid was had ik binnen korte tijd een auto nodig die me hier betrouwbaar en comfortabel plus relatief zuinig binnen korte tijd aan deze eis kon voldoen.

Het moest in ieder geval een auto zijn die:
- Handgeschakeld is. (ook goedkoper)
- Op benzine rijdt.
- Een betrouwbare motorisering heeft.
- Ruimte bied om te zitten met een goede zithouding.
- Een airco heeft voor het comfort vooral in de zomer.
- Een vering heeft die niet zo stug is.
- Rondom vrij goed zicht heeft.
- Niet te lomp is en zwaar is. (ook vanwege MRB/brandstof)
- Een redelijke kofferbak heeft.
- Niet te duur qua aanschaf maar toch luxe features heeft.

Na een korte zoektocht uitgekomen bij een lokale dealer waar onze inmiddels bijna 20 jaar oude 306 1.4 Break ook vandaan komt.
Daar hadden ze een Peugeot 206 staan met een redelijke prijs (€4000,-), een model uit 2001 met 76.000KM op de teller.

Echter, na het zitten in die auto viel al meteen op dat het te krap was voor mij. De stoel stond op de verste stand naar achteren en m'n hoofd (1.88m~) zat tegen het plafond net voor de B-stijl aangedrukt.

Tevens zaten de stoelen niet lekker omdat ik met een normaal postuur al op de zijwangen van het zitvlak zat.
Verder was er zichtbare schade in het interieur zoals een afgebroken zonneklep, dat gaf ook al geen goede eerste indruk terwijl de rest er wel netjes uitzag.

Maar het was duidelijk dat dit niet de auto was waarvoor ik zou gaan. Hij zal vast ook veel stilgestaan, korte ritten hebben gereden en/of binnen gestaan hebben, dat is voor de auto op zo'n leeftijd op een gegeven moment toch wel funest.

Denk aan uitdrogende rubbers, roest op dingen zoals de uitlaat en mogelijk veel achterstallig onderhoud gezien de staat van het interieur.

Nadien heb ik nog even kort een rondje gelopen tussen de aangeboden auto's, hierbij ook nog even plaatsgenomen in een Seat Toledo Phase 2 (1999-2004), maar dat was voor mijn smaak een te lompe auto.

Tevens was het zicht naar achteren wat minder, de zithouding was niet helemaal mijn smaak. (alhoewel stoel niet geprobeerd aan te verzetten)

Verder had het geen grote achterklep maar een klepje van een Sedan wat dus ook maar beperkte vervoermogelijkheden betekent, dus hierom viel deze auto ook al af.

De prijs, kilometerstand en motorisering van deze wagen had ik niet eens naar gekeken, maar ik ben dan verder ook niet iemand die van Duitse auto's en diens vaak stugge vering (mogelijk dure Mercedessen uitgesloten) houdt en de betrouwbaarheid van de motors is bij VAG wel een dingetje.

En achteraf gezien met dingen zoals dieselgate en hoe de bedrijfscultuur is binnen die Duitse organisatie hoe dat ze ermee omgaan ben ik blij daar mijn geld niet aan gespendeerd te hebben.

-- GEVONDEN --
Toen ik nog een stukje verder liep kwam ik uiteindelijk m'n huidige auto tegen, een Peugeot 206 1.4 Génération met bouwjaar 2008, stond er netjes bij, interieur is volledig intact en alles aan de auto is nog origineel.

Zelfs de originele uitlaat zit er nog onder en de accu kwam ook nog uit de fabriek en was dus al 7,5 jaar oud.
Maar de accu overleed kort daarna.

Hij was zelfs iets goedkoper dan de oudere 206 uit 2001 (€3750,-), maar dit heeft uiteraard met de kilometerstand te maken.

Je zou aan het uiterlijk en interieur niet eraan af kunnen zien dat de auto er daadwerkelijk al 2 ton op heeft zitten.
Deze kilometerstand heeft de auto binnen 7,5~ jaar weten te bereiken want deze is sinds 19-09-2008 op het Nederlandse wegennet te vinden.
Tevens is de auto altijd door de dealer onderhouden geweest en ben ik pas de 2e eigenaar van het beestje.

Na kort in, onder en bij de motorkap gekeken te hebben meteen maar een proefrit gepland.
Dezelfde dag als de proefrit is de auto nog als verkocht bestempeld en is deze rijklaar gemaakt, een korte tijd later kon hij opgehaald worden.

De totale kosten kwamen ongeveer uit op €3950,- gezien ik er ook nog de oude set winterbanden bij heb genomen die erbij hoorden met nog ruim 5.12mm profiel.

De auto stond op moment van aankoop op zomerbanden van Michelin (EnergySaver) en Goodyear.

-- SPECIFICATIES --
De Peugeot 206 1.4 Génération is een 3-deurs met de volgende specificaties en features:

- TU3JP benzine blok met 75PK.
- 4 cilinders. (inhoud 1360 cm³)
- 50 liter tank. (800KM range volgens fabriek)
- GRIS Aluminium kleur met mee gespoten bumpers en spiegels.
- Mistlampen.
- Elektrische ramen.
- Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
- Getint glas. (mij valt het niet echt op)
- In hoogte verstelbaar stuur.
- ABS. (geen ESP)
- Stuurbekrachtiging.
- Airbags. (zij airbags werden aangegeven maar zit niks op de stoelen, misschien is dit een gordijn airbag?)
- Airco.
- Cruise control/snelheids begrenzer (Peugeot origineel)
- Toerenteller / koelwater temperatuur. (maar geen olie temperatuur)
- Radio bediening onder het stuur.
- Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar
- Clarion radio met CD wisselaar en 4 speakers/2 tweeters (fabrieksradio)
- Stoffen bekleding met speciale Generation stoelen met 206 badges erop gestikt
- Reservewiel (thuiskomer + krik etc)

De auto is tot nu toe nog steeds all-risk verzekerd voor €100,- maar nu €93,- p/m.

-- ALGEMENE INDRUKKEN EN ERVARINGEN --
De 206 zit ruimer dan het model uit 2001 waar ik in heb gezeten en heeft door een facelift een andere look gekregen, hierdoor heeft hij mede door de heldere koplampen een wat frissere blik.

Ik zit niet met m'n hoofd tegen de B-stijl aan, maar ik zit alsnog met de stoel in de verste stand naar achteren, er lijkt zelfs meer voetenruimte te zijn.

Op die manier zit ik in de perfecte afstand van de pedalen en het stuur, ik kan gewoon met een gebogen elleboog sturen en heb dan de rugleuning dan ook vrij recht staan. (dus geen petje houding)

Verder is het interieur erg netjes en zijn er weinig sporen van gebruik te vinden, geen scheuren in bekleding en dergelijke.

Qua rijden is het gewoon comfortabel zoeven en de motor is in de lagere toerentallen redelijk rustig.
De motor gaat wel merkbaar meer kabaal maken als deze verder hoog de toeren in wordt gejaagd met een warmte motor of als er 120-130KM/h wordt gereden.
Tevens hoor je dan de bandengeluiden van buitenaf dan ook een stuk beter, de geluidsisolatie van een 206 valt wel mee maar ook geen A-segment koekblik niveau.

Dit is echter voor mij geen minpunt, ik vind het persoonlijk fijn de auto geluiden te horen en te beleven, hierdoor kan je ook makkelijker naar het mechaniek van de auto luisteren en beter merken wanneer er iets niet klopt, ook is dit fijner voor het inschatten van het schakelen.
De radio staat vaak maar op volume stand 4 om niet voor teveel afleiding te zorgen, zo worden sirene's ook sneller opgemerkt. (maar ik spiegel uiteraard ook genoeg)

In auto's met een bekrompen interieur waar je niet veel beenruimte hebt, waar de geluidsisolatie extreem is en ook nog een stuitervering hebben wordt ik snel misselijk, vandaar.

De motor is misschien geen grote strepentrekker als deze met 70-90KM/h in de 5e versnelling ineens snel moet versnellen naar 120KM/h.
Echter is dit voor mij persoonlijk ook niet zo'n minpunt en zorgt ook wel voor wat meer comfort door minder bruusk optrekken.

Het kost enkel wat meer inschattingsvermogen en anticiperen, en als de nood echt aan de man is kan er altijd teruggeschakeld worden.
Als de auto wat hoger in de toeren zit (2,5-3K RPM) en er dan plotseling ineens veel gas gegeven wordt zal deze pittig reageren en snel versnellen.

Het blijft een atmosferisch blok zonder turbo, maar zolang je een beetje toeren maakt kan deze er flink aan sleuren, vooral met het lage gewicht dat een 206 kent.

Deze auto zit als je niet oppast binnen luttele seconden op de 65-70KM/h als je hem in de 2e versnelling laat doortrekken. Dit doe ik echter vrij weinig maar soms schat ik wel eens een situatie wat minder goed in waardoor je wat sneller weg moet wezen.

Meestal wordt er tussen de 2-3K RPM geschakeld, afhankelijk van de versnelling en de temperatuur van de motor en de noodzaak hoe snel er versneld dient te worden.

De motor draait verder ook moeiteloos met een lager toerental in de 4 met 50KM/h of in de 5 met 70KM/h.
Soms laat ik hem nog wel eens rustig versnellen zonder de koppeling te gebruiken als deze in de 4 met 40-45KM/h of in de 5 met 60KM/h zit, maar dan zonder veel gas te geven zodat het geheel minimaal trilt. (veel files helaas)
Met de airco aan is het vaak wel iets eerder terug schakelen.

Wat betreft de airco, het handmatige ding wordt ijskoud en apart genoeg slaat de aircopomp ook moeiteloos aan in de winterperioden als het vriest.

Uiteraard niet om te cabine af te koelen, maar om de warme lucht droger te maken en hierdoor het drukkende gevoel wat te verlagen, tevens is dit heel handig om de ruiten in de winter te ontwasemen.

Natuurlijk ook om regelmatig het systeem te laten draaien zodat rubbers en dergelijke niet gaan uitdrogen en om lekken en geurtjes te voorkomen.

De radio heeft verder mooi geluid voor een fabrieksradio met standaard luidsprekers en tweeters en hij zoekt automatisch naar de stabiele frequenties van zenders.
Het is dan wel geen JBL met subwoofer uitvoering maar hij kan best wat kabaal maken en meer is zeker niet nodig. (tenzij je als pet gezien wilt worden)

Het geluid kan qua treble en bass worden aangepast, volume past zich automatisch aan bij het versnellen en het geluid kan naar links, rechts, achter of naar voren worden gebalanceerd.
De CD wisselaar nooit geprobeerd overigens, dit zit zo lijkt het in het systeem zelf in verwerkt en dus niet ergens in de kofferbak.

Cruise control en de snelheidsbegrenzer zitten er ook op, maar ook deze gebruik ik niet. Vind het persoonlijk fijner om de voeten op het gaspedaal te houden om zo alerter te blijven en mijn zithouding is op die manier perfect zonder dat ik vermoeid raak.

Daarbij rijd ik vooral op trajecten waar het over 40KM lang vaak constant afremmen en optrekken is door het ritsen van verkeer, dus een echt constante snelheid is er vaak niet.

Verder nog geen enkele elektrische storing gehad in 50K kilometer of een ander lampje dat brand anders dan het dimlicht op het dashboard.

-- VERBRUIK --
Er wordt vaak gezegd dat de cruise control zorgt voor een lager verbruik, maar ik denk dat dit ook grotendeels ligt aan de kunde om het gaspedaal zo precies mogelijk te weten te bedienen.

Met een verbruik van erg vaak tussen de 1 op 17 t/m 19 denk ik dat ik daar best aardig in slaag voor een motorisering die al zover ik weet uit de vroege jaren van 1990 stamt.
Dit is met zomer, all-season en winterbanden.

Daarbij is het anticiperen, veel uitrollen en rustig optrekken en zo constant mogelijk blijven rijden natuurlijk dingen die een grote rol spelen.
Op die manier heeft de airco ook zo goed als geen merkbaar extra verbruik.
Natuurlijk ook dat afstanden helpen zodat de motor goed warm kan worden, de snelweg is zo'n 80%~ van m'n ritten.

Voor een groot deel rijd ik ook met de (vracht) auto's op de rechter baan mee, maar als deze vrij is meestal 100-110KM/h.

Er zijn hierbij enkele stukken 100 weg maar eigenlijk ga ik bijna nooit sneller dan 110-120KM/h, dat kan ook bijna niet gezien de drukte en heeft ook maar weinig toevoeging.
Dan kies ik liever voor de maandelijkse waarschijnlijk €50,-~ aan besparing voor brandstof over 1.7K~ kilometer.

Verder verbruikt de motor momenteel niet merkbaar olie, want na twee keer 20.000KM verversen bij de APK heeft hij in de tussentijd altijd de maximale stand aangegeven zowel op de peilstok als op de boordcomputer.

-- EXTRA TOELICHTING KEUZE --
Wat tevens heeft meegewogen is de algemene ervaring met onze oudere Peugeot 306 1.4 Break met dezelfde motorisering.

Deze is sinds 2007 (met ~70.000KM) in bezit en heeft ons sindsdien nooit in de kou laten staan, tevens erg weinig olie verbruik terwijl die voornamelijk een paar kilometer per dag maakt, enkel wat langere ritten in de weekenden.
Inmiddels staat de teller ergens rond de ~235.000KM.

De motor hiervan heeft ooit wel eens de koppakking lek gehad, maar dat is zo'n beetje het enige wat er met de motor gedaan is. Het is dan ook de bekende maar ook de enige echte kwaal van deze motoren.
De bobine's zijn ook nog nooit vervangen.

Verder ziet deze eigenlijk geen preventief onderhoud en rijdt van APK naar APK. Er wordt soms wel het een en ander gerepareerd maar daar blijft het dan bij.
Verder wordt er stevig mee gereden en amper gewassen.

De auto heeft inmiddels 3 aanrijdingen overleeft, maar één keer (de eerste keer) is deze hiervoor naar de garage geweest om bij de linker-zijkant het plaatstaal weer uit te deuken, maar daar is het ook bij gebleven, verder zijn er geen deuken te vinden.

Hierbij een keer door iemand op de rotonde op de zijkant ingereden, de andere keer een Opel rijder achterop het sleepoog en als laatste met 130KM/h een vos overreden op de snelweg.

De achterklep sloot toen wel niet meer, maar het slot waarin deze valt was verbogen. Met een rubberen hamer weer terug gebogen en sindsdien maar iets harder dichtslaan zodat hij sluit, soms kan het zo makkelijk en goedkoop zijn.

Bij de vos was deze ergens tegen de ophanging voor aangekomen en heeft deze de het zwarte spatbord onder de voorbumper kapot getrokken, deze maar van de bumper afgehaald.

Het onderstel van de auto rammelt op klinkerwegen de laatste jaren wel, maar dat zal vast door versleten rubbers bij stangen e.d komen, degene die hem rijdt is niet echt van plan er wat aan te doen.

Dan begin je ook te begrijpen in wat voor omstandigheden deze Peus moet blijven doorbijten, buiten voor heel af en toe een motorolie controle wordt er verder geen zaken gecontroleerd onder de motorkap.

Enkel afgelopen jaar een tegenvaller, er was finaal door de drukgroep heen getrapt en hij wilde niet meer schakelen, maar na zoveel kilometers en korte ritten en toch stug door blijven rijden zonder er iets aan te doen gaan zulke zaken wel slijten, het piepte dan ook al geruime tijd bij inhouden koppeling.

Dit is tevens gedaan bij een andere garage, de vorige controleerde en repareerde hem bij de APK tot 2016, maar bij de andere garage kwamen er dus zaken naar boven waarbij hij eigenlijk niet door de APK had mogen komen...

Dus de enige noemenswaardige reparaties die sinds 2007 zijn uitgevoerd zijn:
- Remcilinder achter lekte.
- Roest dorpels aangepakt.
- Nieuwe koppeling set/drukgroep.
- Bougies vervangen
- Bakolie ververst in 2017 (nooit vervangen, was pik-zwart)
- Airco bijgevuld 2x. (nu weer leeg en geen zin om aan te pakken, mogelijk lekkage, maar het systeem moet zou nog werken)
- Kachelventilator vervangen.
- Meerdere keren een deel van de uitlaat want lek of afgebroken. (en een ringetje)
- Meerdere lampjes
- Distributieriem
- 2x knipperlicht relais.
- Schokbreker(s?)
- Iets met het elektrisch raam mechanisme, raam ooit eens in de deur gedonderd.

Letterlijk het enige wat er nu aan mankeert is een niet-werkend derde remlicht en het wat rammelende onderstel wat vast makkelijk verholpen kan worden, maar ja. (derde remlicht is NIET verplicht bij 1999 en ouder!)
Recentelijk is daar ook het contactslot bijgekomen omdat de garage deze sloopte, maar het werkt nog wel.
En ja een deurvanger is kapot gewaaid dus die is los/krom, hoever dat nog noemenswaardig is.

Verder is het gewoon goedkoop doorrijden met die bak die tevens lekker comfortabel is. Ook heel veel ruimte om spullen te vervoeren en dat is meerdere malen gedaan door hem voor de helft op te vullen van laag naar hoog met de banken plat.

Enkel het verbruik is wat hoger omdat er voornamelijk kortte ritten worden gemaakt, steviger wordt gereden en geaccelereerd en het ook een zwaardere auto is.
Maar de cijfers daarvan heb ik niet, denk eerder tussen de 1 op 11 t/m 12.

-- TOEKOMSTIGE PLANNEN --
Doorrijden zolang het mogelijk is en zolang er niks gebeurd waardoor ik er vanaf moet.
Onderhoud zal netjes blijven gebeuren, en er zal hoofdzakelijk defensief en rustig mee gereden blijven worden.

Als een reparatie boven de dagwaarde uitkomt dan dat mij weinig boeien, een auto is voor mij wat meer dan een dagwaarde.

Als je zoveel plezier beleeft aan een auto en er goed comfortabel in zit dan wil ik daar best wat extra voor betalen binnen de redelijke grenzen, en anders wordt het uitgesteld zover mogelijk.

Wat mij betreft is de auto nog jong en in goede staat met z'n 250.000KM mag nog wel minstens keer 4, maar met momenteel 20K per jaar zal dat lang gaan duren.
En onmogelijk zal dat vast niet zijn, want iemand rijdt ook rond met een Saxo 1.4 benzine met 800.000KM+ in Nederland bijvoorbeeld.

Een benzine is niet per definitie minder lang houdbaar dan een dieselmotor, een dieselmotor heeft veel vaker het voordeel langere ritten te mogen rijden op snelwegen waar de kilometers snel aantikken met minder risico's, koppelen en remmen/optrekken.
Tevens rijden die motoren veel vaker goed op temperatuur door de langere ritten, dit zorgt ook voor behoud.

En het zijn vaker auto's die duurder zijn en dus langer een hogere restwaarde houden (of hielden inmiddels) en hebben reparaties vaker nog meer zin omdat het boven de dagwaarde uitkomt voor veel mensen.

-- PLUS EN MINPUNTEN --
Hieronder zet ik voor het overzicht mijn persoonlijke plus en minpunten onder elkaar.

+ Betrouwbaar.
+ Comfortabel met Franse vering.
+ Stoelen met goede steun.
+ Zuinig
+ Motor vlot genoeg.
+ Luxe voor weinig geld
+ Ruim
+ Genoeg kofferbak ruimte voor de meest gangbare spullen.
+ Mooi afgewerkt, ook qua interieur.
+ Geen storingen tot dusver.
+ Geen (merkbaar) olieverbruik.
+ Goed overzicht van binnen.
+ Degelijke airco die werkt in vrieskou.
+ Start moeiteloos met vrieskou. (-8°C)
+ Analoge knoppen/schuiven voor het regelen van veel zaken.
+ Geen grote afleidende digitale schermen met smart-software.
+ Redelijk stil op lagere snelheden.
+ Hoofdsteunen achterbank 3x aanwezig.
+ Gordels achterbank 3x volledig uitgevoerd.
+ Groot handschoenen kastje.
+ Hoeveelheid lampjes vervangen valt erg mee.
+ Lekker licht koppelingspedaal.

- Schakelbak wat hakerig.
- Geen olie temperatuur meter op deze specifieke versie.
- Regen blijft op natte achterklep liggen, sijpelt soms op rugleuning achterbank afhankelijk van de positie en hoever de klep open staat.
- Wat moeite om op de achterbank te komen. (maar daar zit ik niet mee)
- Bij achterbank is een brug in de vloer aanwezig, dus voor een 5e persoon niet zo fijn.
- Verhoging bij kofferbak om spullen overheen te tillen.
- Sneeuw hoopt enorm op bij de ruitenwisser, hierdoor kan deze op een gegeven moment wegzakken en het kenteken wissen.
- Geen USB op de radio.
- Wat luidruchtiger op hogere snelheden.

Accu overleden

De originele accu heeft het begeven, het betrof nog een originele accu vanuit de fabriek gezien de fabrieksdatum van 2008 erop stond.

Hij sloeg al een paar keer wat minder fel aan, maar een paar keer later kreeg de startmotor niet genoeg stroom meer om hem aan de praat te krijgen.
Tevens viel bij het proberen te starten het dashboard ook uit en resette de klok, dus dat was dan wel weer duidelijk waar het aan lag.

Het model of merk weet ik niet precies, maar de capaciteit was 12V50-60Ah.
Blijkbaar bij het doormeten gaf deze nog maar iets van 1.6 volt.

Is nu vervangen voor een huismerk model van de Brezan, een Brega C14 met 12V56Ah (20h) met 480A.
Zover ik het kon achterhalen moet dit een rebadged Varta Black Dynamic C14 zijn, maar dat weet ik niet zeker.

Zit nu als het goed is wat meer capaciteit in als aanbevolen voor deze auto, maar dat is met het oog op de winter zodat de spanning dippen door de kou beter kunnen worden opgevangen.

Kosten: €99,83

Nieuwe ruitenwissers

Het begon op te vallen dat de oude ruitenwissers die erop zaten begonnen te strepen en iets te stuiteren, en dat was met regen erg storend vooral nu de donkere tijden eraan zitten te komen.
Het waren nog ruitenwissers van de oudere types met een metalen frame.

De ruitenwissers zijn nu vervangen voor Bosch Aerotwin A653 op de voorruit, de achterruit wisser is niet vervangen.
Hoewel de achterruit wisser ook niet vlekkeloos veegt is dat een wat mindere zorg, dat komt mogelijk de volgende ronde wel.

De Bosch Aerotwin A653 ruitenwissers zijn flatblades, en het is merkbaar een heel stuk stiller en het resultaat mag er zijn.

Kosten: €43,03

De eerste APK

De eerste APK voor deze auto is aangebroken sinds dat ik hem in bezit heb, hierbij heb ik meteen een kleine beurt laten doen en het overzicht is als volgt:

- Olie ververst. (Quartz 7000 10W40)
- Olie filter vervangen.
- Olie pakking vervangen.
- Lampje in verwarmingsconsole vervangen.
- Ruitenwisservloeistof bijgevuld.

Kosten: €168,10

Airco check en reparatie dakantenne lekkage

Gezien ik niet wist hoe lang het geleden was dat de airco was gecontroleerd heb ik hiervoor een airco check aangevraagd.
Hierbij hebben ze de airco goed bevonden en nog wat extra bijgevuld.

Ook is er hierbij een reparatie gebeurd, de dakantenne bleek bij zware regenval heel lichtelijk water door te laten.
Blijkbaar was de kit onder de antenne niet geheel goed meer, ik voelde al eens een keer een druppel op m'n hand vallen maar ik wist niet van wat.

Toen ik bij een zware regenbui ineens naar het lampje keek in de hemelbekleding bleek tot mijn verbazing hier in het lampenkapje water in te liggen.
Ook was het stukje hemelbekleding precies aan de bovenrand van de ruit wat vochtig.

Dit is nu gerepareerd, alhoewel ze de antenne er een heel klein beetje scheef terug op gezet hebben, maar ja geen lekkage meer en er is verder geen vlek te bekennen bij de hemelbekleding.

Ook is er in deze tijd rond dezelfde kilometerstand een koplamp vervangen rechtsvoor. (H7 55W)
De lampen worden 24/7 gebruikt.

Kosten: €132,27

Banden vervangen

De banden zijn nu hoognodig aan vervanging toe, de Michelin Energysavers aan de voorkant hadden nog maar 1.5mm aan profiel over en achterop zaten nog wel banden met 4.4mm profiel echter waren deze van Goodyear.

Ik heb hierbij gekozen om de banden door Michelin Crossclimate 175/65/R14 banden te laten vervangen rondom.

Er is gekozen voor deze all-seasons gezien ik het gedoe omtrent wisselen niet zie zitten.

En voor het Nederlandse klimaat en in mijn geval vooral goed gestrooide vlakke wegen is het eigenlijk onzin de sneeuwbanden te gebruiken, de echte dikke lagen pakken sneeuw waarbij die banden profijt hebben, hebben we hier bijna geen last van.

Eigenlijk zijn de sneeuwbanden gezien ons klimaat en gemiddelde temperatuur veel gevaarlijker met hogere remwegen dan zomerbanden, en de sneeuw-all-seasons is overal wel een compromis maar toch een redelijk bruikbare middenmoot voor Nederland.

De Crossclimate banden komen wel dicht in de buurt qua sneeuwband prestaties, maar blijft toch erg slijtvast omdat het in de basis een zomerband is i.p.v de meeste all-seasons die vanuit een sneeuwband toewerken naar zomerse eigenschappen.

Ze bevallen mij erg goed tot dusver en ze zullen waarschijnlijk weer voor Crossclimates worden vervangen, verder in zulke situaties altijd rijstijl aanpassen. (het is vaak toch een slakkengang file)

Één van de Goodyear banden is op het reservewiel van de oude Peugeot 306 gegaan gezien deze door een of andere banden handel door de oude lekke band was vervangen terwijl het reservewiel die er tijdelijk onder zat is weggegooid.

Verder heb ik de thuiskomer onder de Peugeot 206 verwijderd, en heb daar een van de volwaardige winterbanden onder geplaatst. (ik heb 8 velgen totaal)
Hierbij moest ik wel de beugel eronderuit laten die bij de thuiskomer erbij geklemd zat, het kistje met de krik ligt nu los in het reservewiel maar daar merk je niks van.

De auto is hierdoor wel iets zwaarder en krijgt hierdoor iets meer luchtweerstand, maar het is beter dan een thuiskomertje onder de auto.
Toch wel fijn dat een volwaardig wiel ook onder de 206 gehangen kan worden terwijl het geen grote auto is, denk dat dit bij menig nieuwe kleine auto een probleem gaat worden.

Kosten: €458,91

Grote beurt

Met de APK weer voor de deur heb ik in de vakantiedagen maar een grote beurt laten uitvoeren.

Een deel hiervan is qua onderhoud/reparaties uitgesteld naar de APK gezien er tijdens de vakantie maar één monteur aanwezig was en sommige onderdelen besteld dienden te worden alvorens dit kon worden vervangen.

Wat er tijdens deze beurt is gedaan:
- Olie filter vervangen.
- Pollen filter vervangen.
- Lucht filter vervangen.
- Bougies vervangen.
- Motor olie ververst.
- Koelvloeistof bijgevuld.
- Linksvoor stadslicht vervangen.
- Bakolie vervangen of bijgevuld. (1L 75W80)

De versnellingsbak mistte blijkbaar een halve liter olie, ik had gevragen voor een controle omdat het erop leek dat de bak langzaam aan steeds hakeriger begon te schakelen.
Vooral met een koude bak wilde bij vaak met moeite uit de 2 naar de 3e versnelling.
Het was maar een erg lichte lekkage maar wel iets om rekening mee te houden dat dit binnen korte tijd gerepareerd dient te worden.

Verder is de koelvloeistof bijgevuld omdat deze steeds verder terug liep in het expansievat.
Het was zelfs een keer zo ver leeg bij een tussentijdse controle dat er zo goed als niets meer in het expansievat te zien was, de auto heeft wel gewoon normaal doorgereden op normale temperatuur.

Een tijd lang dacht ik dat het vochtig worden van de mat in de koudere periode was gekomen door nat weer, maar het bleek dus een kachel radiateur te zijn die aan het lekken was geslagen, hierbij werd de bestuurderskant vochtig onder het tapijt.
Verklaarde ook meteen waarom het zo plakkerig aanvoelt en er soms een wat lichte aparte geur waarneembaar was.

Kosten: €384,36

APK en reparaties

Naar aanleiding van de grote beurt in eind 2017 zijn er bij de APK nog wat extra reparaties uitgevoerd.
Hierbij ging het ook om wat preventief onderhoud, wat ook wel nodig was met deze kilometerstand want de distributie moest binnen 20.000KM worden vervangen.

Wat er tijdens de APK nog extra is gedaan:
- Distributieriem vervangen.
- Multi-riem vervangen.
- Waterpomp vervangen. (lekte)
- Achterruit wisser arm vervangen. (kapot gegaan mede door sneeuwval)
- Linker achterlicht unit vervangen.
- Kachel radiateur vervangen.
- Koelvloeistof bijgevuld.

De achterruit wisser arm is vervangen omdat door hevige sneeuwval deze zo zwaar beladen was geraakt 's nachts dat de arm naar beden was gaan hangen half voor de kentekenplaat, de sneeuw is hierbij van de raam afgegleden.
Er lag zeker wel ruim 10cm sneeuw op de achterruit, daar is de achterklep wel mooi voor gevormd om zoveel op te vangen...

Ik denk echter dat de dealer per ongeluk hem compleet gesloopt heeft, want het wissen was hiervoor nog geen probleem terwijl hij soms wel herpositionering diende te worden op de ruit doordat hij langzaam terug zakte naar beneden.
Nadat de garage er naar gekeken had bij de grote beurt kon er niet meer gewist worden en ging hij tijdens een rit pardoes voor de kenteken plaat bungelen.

De linker achterlicht unit is vervangen omdat de bevestiging hiervan half gesloopt was door de vorige eigenaar, hierdoor kon de achter lichtunit lichtelijk worden opgetild.
Het heeft echter wel anderhalf jaar zonder problemen blijven zitten, maar toch heb ik het liever gerepareerd zodat het goed vast zit.

Nadat de kachel radiateur is vervangen zijn de lekkages verholpen bij de bestuurderskant in de cabine, het tapijt is enkel vochtig het was geen plas of iets dergelijks.
Helaas is het wel een nadeel dat zulk tapijt enorm lang nodig heeft om te drogen, lange tijd met kranten onder de mat lopen tobben en wisselen zodat de mat zelf niet opnieuw vies werd van de overgebleven vloeistoffen in het tapijt.

Ze hebben overigens wel per ongeluk wat koelvloeistof op de zitting van de bestuurdersstoel gemorst waarschijnlijk met het loshalen van de oude kachel radiateur.
Maar dit lijken ze wat te hebben af gedept en nu is er eigenlijk nog maar weinig van zichtbaar, gelukkig.
Verder is het interieur spik en span en origineel.

Kosten: €847,22

De andere koplamp vervangen

Merkte op in de reflectie van een raam dat nu de andere koplamp het begeven had, de vorige keer was het de rechterkant.
Laten vervangen bij de dealer voor een andere H7 55W koplamp.

Buiten twee koplampen, een stadslicht en een lampje in de verwarmingsconsole geen andere lampen kapot gehad tot dusver in 45.000KM.
Daarbij heb ik geen idee hoelang de lampen er al inzaten voor ik hem kocht.

Kosten: €10,42

Flinke lijst met (preventief) onderhoud & controle

De auto heeft inmiddels 250.000KM gelopen en ik vond dat het wel eens tijd werd voor een ingrijpende tussentijdse controle om nog wat verder te kijken dan een grote beurt te laten uitvoeren.

Voor velen misschien veel te extreem, en er zullen vast dingen overbodig zijn vervangen maar ik wil het graag goed hebben en wie niet schiet mist altijd.

En natuurlijk, bij de dealer kosten de reparaties doorgaans meer geld door de arbeidsuren, maar ze hebben vaak ook veel kennis al in huis vanwege dat ze zich voornamelijk op dit soort type auto's focussen.
Verder wil ik enkel originele en nieuwe onderdelen erin hebben bij vervanging.

Hierbij had ik eerst enkele klachten waarvoor ik graag een diagnose/oplossing voor wilde.

-- KLACHT 1 - Motor uitval + terugvallen in toeren stationair. --

Dit is enkel met een warme motor opgemerkt, maar dit bleek elke keer op te treden bij vooral erg veel filerijden door overmatig koppeling en rem gebruik.
Ik houd mogelijk soms ook de koppeling en rem wat teveel in maar goed.

Het was dus zo dat de motor vaak dan zo warm werd dat de koelvin aanslaat in de zomer met vaak de airco aan.
Bij het uitrollen met de koppeling ingedrukt en afremmen met 5km/h zakte hij een paar keer zover ik de toeren dat hij uitviel.
Hij leek ook vaker een toeren terugval te hebben zodra de koelvin plotseling weer aansloeg.

Aangedragen oplossing garage:
- Dynamo vervangen. (schijnt een euvel te zijn met dat type)
- Motor herprogrammering.

Ik had ook de tip gegeven van iemand op een forum om de stappenmotor met remmen reiniger te laten schoonmaken en anders het gasklephuis te controleren, maar dat hebben ze volgens mij niet gedaan.
Tot dusver lijkt het probleem grotendeels opgelost, al wil ik heel af en toe nog wel een klein kort toeren dipje opmerken bij het staan in de vrij met een warme motor.

Als het weer tot dit punt komt zal ik ze de bovenstaande tips eerst laten uitvoeren.

-- KLACHT 2 - Te warme motor warm weer/airco & stationair in de file. --

Het was me al in de zomer van 2017 opgevallen dat de koelvloeistof temperatuur in de file de neiging had steeds verder te klimmen.
Dan spreek ik over buiten temperaturen van boven de 25-26°C tot en met 35°C terwijl dat de airco meedraait.
Soms sta je dan gewoon ruim een halfuur file te rijden in de zinderende hitte.

Hierbij kon de koelvloeistof temperatuur meter zover omhoog klimmen terwijl de koelvin al sinds 95°C~ draait dat het oploopt tot en met 110°C.
Op het moment dat hij 110°C wordt zet ik de airco uit en knal ik de verwarming even vol aan met open ramen, hierdoor daalde de temperatuur snel terug naar 88°C.
Iets zegt me als de koelvloeistof zo warm wordt dat de motor er niet ver vanaf zit en ook niet koeler zal lopen.

De motor heeft echter al die tijd door gebikkeld zonder te mokken, maar je kon wel merken dat het geluid wat 'zachter' was bij redelijk vlot optrekken met die hoge temperatuur, dus ik denk niet dat de meter liegt.
De airco bleef desondanks gewoon doordraaien ondanks de koelvloeistof die 110°C werd.

Aangedragen oplossing garage:
- Thermostaat vervangen. (opent mogelijk niet ver genoeg)
- Waterpomp. (maar was recent vervangen, was niks mis mee)
- Klepspeling etc. controleren.

Tot nu toe lijkt hij het koelvloeistof niet te laten oplopen verder dan 95°C, dan slaat tevens de koelvin aan.
Maar het zijn na de reparatie ook niet meer zulke warme dagen geweest en tevens niet erg lang durende files gehad, de volgende zomer maar weer bekijken.

-- KLACHT 3 - Sporadische uitval van de airconditioning --

Dit was een beetje een raar iets want ik kon moeilijk achterhalen waar deze sporadische uitval door kwam.
Bij de airco check was de airco goed bevonden, is goed afgevuld en zelfs tijdens de winter werkt het kreng moeiteloos door.

Maar toch, vooral als de recirculatie aanstond zo leek het en de lagere kachelventilator standen, wilde hij af en toe midden in de rit een of meerdere keren kort stil vallen om na een minuut zichzelf weer in te schakelen, dit had ook niks met motortemperatuur te maken.

Het rare was ook dat je in veel gevallen de aircopomp ook weer geforceerd kon laten aanslaan door te spelen met de stand van de kachelventilator.
Vaak staat deze in de zomer op stand 3 of 4 op de koudste stand, maar als de airco uitvalt was het vaak genoeg om even terug te schakelen naar 1/2 om hem daarna weer op 3/4 te zetten.
Maar soms gaf hij hier ook geen respons op om daarna twee minuten later zichzelf weer willekeurig in te schakelen.

Aangedragen oplossingen garage:
- Aansluitingen leidingen zoals op condensor lijken wat te lekken en onderin bij de radiator. (groene opgehoopte aanslag)
- Waterpomp. (maar wederom, hier was niks mis mee)

De airco is niet meer uitgevallen sinds ze de connectors bij de leidingen bij de radiator hebben vervangen, dus dat lijkt dan hierbij opgelost.
Het is ook wel logisch, want als door een lek er onderdruk in het systeem komt schakelt het zichzelf preventief uit.

-- KLACHT 4 - Motorsteunen en bakrubbers --

Speling in pook en gebonk bij ontkoppeling in hogere toeren.
Pook vibreert ook minder en meer afhankelijk van versnelling en toeren.

Aangedragen oplossing garage:
- Rubbers zijn niet gescheurd of perse aan vervanging toe, ze zijn wel wat losser geworden.
- Schakelbussen zijn wat ruimer geworden.

Het aparte gebonk heb ik niet meer gehoord, maar de versnellingspook blijft in de hogere toeren wat vibreren wat varieert per toerental, in de lage toeren is hij zo goed als stil.
Ik weet nog steeds niet of dit zo hoort of dit ergens een oorzaak moet hebben qua onbalans.

Onze oude Peugeot 306 heeft blijkbaar ook een vibrerende pook, dus misschien is het wel een product eigenschap van de bak wat ik nu pas opmerk.

-- KLACHT 5 - Airco zorgt voor 'hevige' trillingen in lagere toeren --

Bij het gebruik van de airco is het sowieso wel wat er wat meer motorcapaciteit benodigd is.
Echter bij het langzaam uitrollen met 5km/h en de koppeling ingedrukt wilde de auto met de airco aan raar gaan wiebelen.

- Dynamo vervangen.

Nu lijken de trillingen toch een stuk afgenomen te zijn, maar je kan nog wel merken dat de airco aanstaat, maar goed dat merk je bij veel auto's wel en dit is geen super sterke motorisering.
Denk dat dit tevens te maken heeft gehad met motorsteun rubbers.

-- KLACHT 6 - Versnellingsbak lekkage repareren --

Dit was toch wel een keer nodig om aan te pakken, het kan goed zijn dat ik met de lekkage ruim 1.5 jaar heb gereden zonder dit op te merken, er waren dan ook nooit druppels onder de auto aanwezig.

Aangedragen oplossing garage:
- Initieel hoorde ik bij de grote beurt 'lekke aandrijfas' maar dat bleek dus iets bij de bak zelf te zijn.

-- KLACHT 7 - Moeizaam schakelen koude versnellingsbak --

Tja dit is een moeilijk punt om wat over te zeggen, kort na de versnellingsbak olie lekkage en olie verversing was het schakelen korte tijd soepeler.
Dit werd echter na verloop van tijd weer wat minder soepel, onduidelijk of het een product eigenschap is of iets met de synchromesh ringen.

Het is sowieso oppassen hoe je hem van de 1 naar de 2 schakelt want als de auto op een bepaalde snelheid rolt of nog wat hoger in de toeren zit kan je snel verwachten dat je wat tandjes gaat poetsen.

Tevens heeft de 3e versnelling al lange tijd een apart iets waarbij het schakelen naar de 3 niet altijd soepel wilt, alsof je door iets heen moet drukken wat op de helft van de beweging naar de 3 in de weg vanaf neutraal gezien.

Ik heb zelfs 1 keer gehad dat hij bij een rotonde vanuit de 3 niet meer naar links of rechts in de versnellingen wilde, dus toen maar de rotonde in de 3e versnelling genomen, de volgende rotonde en tot nu toe gaat het weer feilloos.

Dus dit blijft een beetje een open punt waar input voor welkom is.

-- OVERIGE DIVERSE PREVENTIEVE CONTROLES --

1) Soms wat moeizaam starten na uren bakken in de zon.
Slaat wel binnen anderhalve seconde aan, mogelijk dat de motor herprogrammering dit verhelpt. (vapor lock?)
- Lijkt na herprogrammeren niet echt veranderd, misschien ook omdat de riemen vernieuwd zijn.

2) Wiellagers controle.
Bleek een rechter achterwiel lager kapot, leek ik al ruim 2 jaar soms iets van te horen maar dus gewoon 40.000KM doorgereden.

3) Controle spoorstangen.
4) Controle koppeling / drukgroep.
5) De vraag of de remvloeistof nog recent is ververst.
6) Controle remleidingen en brandstof leidingen op slijtage.
7) De vraag of het olie zweten bij de stuurbekrachtiging kwaad kan.
8) De vraag hoelang de remblokken nog meekunnen. (zonder naar APK eis te kijken, bleek nog 20.000KM max dus bij APK 2019 vervangen)
9) Controle fuseekogels.
10) Controle poelies.
11) Controle elektromagneet koppeling airco.
12) Controle stabilisatorstangen.
13) Controle draagarmen.
14) Controle aandrijfassen.
15) Controle radiator. (koelwater was niet vervuild)

Wat er van de diverse controles niet nodig was aan te pakken:
4) Koppeling / drukgroep.
5) Remvloeistof.
6) Leidingen.
7) Olie zweten bij stuurbekrachtiging.
9) Fuseekogels.

- Versnellingsstangen.
- Schakelbussen.
- Diverse motorrubbers.
- Wiellager. (rechtsachter)
- Klepdekselpakking gerepareerd. (lekte wat olie)
- Keerringen.
- Schroefveer linksvoor.
- Stuurkogels.
- Kogel druklager.
- O-ring. (geen idee waarvan)
- Bepaalde airco leiding aansluitingen.
- Spoorstangen.

De volgende dingen zijn ververst:
- Bakolie 78W80.
- Airco afgevuld.
- Motor software. (geherprogrammeerd)

De volgende dingen zijn aangepakt / opgelost:
- Vettigheid tapijt. (nasleep lekkende kachel radiateur)
- Het slechte schakelen. (is wat minder problematisch nu)
- Uitlijnen.

Overige controles:
- Klepspeling.
- Roest. (i.v.m garantie omdat de auto 10 jaar oud wordt in September)
+ Extra gratis wasbeurt. (hogedruk, expliciet aangegeven geen wasstraat)

De schroefveer was overigens tussentijds nog aan het licht gekomen doordat het mij opviel dat er op een plek wat metaal wat naar buiten gebogen leek te zijn wat ook tevens op roestvorming leek.
Deze is dus preventief vervangen.

-- KLEINE BLUNDER --

Bij het uitlijnen van de auto bij een externe partij is een van de wieldoppen beschadigd geraakt, hier zat aan de buitenkant plotseling een gapend gat met schraapsels plastic naar buiten stekend.

Dit is kostenloos vervangen door de garage, al hadden ze de eerste keer per ongeluk de verkeerde wielmaat besteld.
Dus kudo's voor de garage/dealer.

-- TOT SLOT --

Nu dat de technische staat van de auto weer beter in kaart is gebracht verwacht ik gezien de resultaten de volgende paar jaar geen grote schokkende dingen.

Het zal hierbij blijven bij remblokken en wie weet een koppeling / drukgroep set maar dat lijkt nog totaal niet te slippen/piepen.

Misschien nog een wiellager omdat ik bij de voorkant? nog wel iets hoor bij bepaalde snelheden wat lijkt op metalen frictie. (hoogtonig doordringend gezeur, maar geen laagtonig gebrom)

Voor nu de komende tijd dus gewoon doorrijden, distributiezaken zouden pas weer komen bij de 338.000KM~, dan zijn is weer 100.000KM gereden.

Qua banden zal ik me ook niet druk hoeven maken, volgens mij werden de Michelin CrossClimate banden nieuw met 6.5mm geleverd maar daar is na 19.000KM rijden rondom nog 6mm van over, dan zal een anderhalve ton wel haalbaar zijn.

Kosten: €2513,62

APK 2019 + Kleine beurt

De jaarlijkse APK is weer aangebroken dus de auto weer weggebracht naar de dealer, in de sneeuw dit keer.
Er is ook een kleine beurt uitgevoerd deze keer.

Er is de afgelopen tijd eigenlijk geen probleem geweest met de auto, blijft gewoon netjes door tuffen.

Het enige dat ik me nog afvroeg wat er aan de hand was met het eerder aangegeven in de vorige review als 'hoogtonig doordringend gezeur' wat ik al hoorde voor de vorige grote beurt op willekeurige momenten en snelheden.

Dit heb ik gelijk maar aangekaart bij de APK afspraak om te controleren bij de wielen of er niets aanloopt of iets dergelijks.

Later kreeg ik op de dag te horen dat hij afgekeurd zou zijn op een kapot wiellager links-achter, ach ja dan weet ik ook gelijk wat het geluid inhoudt.

Het wiellager is vervangen samen met de remblokken en het mistachterlicht is vervangen.
Het mistachterlicht was kapot schijnbaar maar deze gebruik je eigenlijk nooit en mis je dus niet.

Misschien is dit de reden recentelijk dat blinde ongeïnformeerde idioten met mistlampen aan achter mij in situatie's waar het totaal overbodig is niet opmerkten dat ik met het mistachterlicht probeerde te seinen die rommel uit te zetten. :-)

De remschijven zijn nog prima dus dit was niet nodig, het zullen vast de originele nog zijn.

Verder is hij prima door de APK gekomen, had ook niet anders verwacht.
Nu is het alleen afwachten wanneer de volgende twee wiellagers het begeven, maar dit zal dan waarschijnlijk wel snel opvallen nu.

De volgende werkzaamheden zijn uitgevoerd:
- APK.
- Kleine beurt.
- Remblokken vervangen.
- Wiellager vervangen.
- Mistachterlicht vervangen.
- Oliefilter vervangen.
- Pollenfilter vervangen.
- Motorolie vervangen. (Ineo 5W30 ECS)
- Een of andere 'dop' vervangen. (geen idee)
- Ruitenwisservloeistof aangevuld.

Kosten: €457,80

Ze waren enkel de onderhoudsindicator vergeten te resetten, dit heb ik achteraf zelf gedaan bij navraag.

Nu blijkt na het ophalen van de APK dat de kachelventilator vooral in stand 2 toch wel steeds regelmatiger nu een schurend/snerpend geluid begint te maken bij afremmen en bochten op willekeurige momenten.

In stand 1/3 is het geluid er heel licht, maar bij stand 3 en 4 hoor je het toch bijna niet door de tornado die er huist onder het dashboard. :)
Vaak blijft hij in stand 2 een tijdje stil nadat hij even op stand 4 heeft gewerkt maar kom toch vaak weer terug.

Ik vermoed dat een lager is versleten of iets teveel speling heeft gekregen waardoor het aanloopt, de blower wordt ook bijna altijd gebruikt en draait dus overuren.

Waarschijnlijk heeft het ook niet geholpen dat de auto in de winter zo'n 10 minuten wordt ontdooit met de blower op stand 4, vaak maakte hij dan al een paar jaar tijdelijk een wat schurend geluid maar niet op de lagere standen, tot deze een paar minuten gedraaid had en was het geluid weg. :-)

Zal hiervoor binnenkort een afspraak voor plannen dit nog even na te lopen en hoogstwaarschijnlijk laten vervangen.

Vervanging kachelventilator

In de vorige ervaring maakte ik er al melding van maar de kachelventilator begon na de APK ineens overduidelijk meer lawaai te maken bij het loslaten van het gas, drempels, bochten, hellingen en dergelijke.

Dit was vooral in stand 2 merkbaar alhoewel stand 1 en 3 het ook lichtelijk lieten horen draait de ventilator op stand 1 natuurlijk een stuk langzamer en is het geluid sowieso zachter, op stand 3 overstemd het geluid van de aanjager het geluid zelf.
Indien er een tijdje op stand 4 werd gereden en teruggeschakeld naar stand 2 was hij meestal weer een tijdje stil. Het kon zich ook zomaar op een dag 50km lang niet voordoen.

Ik wist dat het geluid wel uit de kachelventilator moest komen omdat bij het uitschakelen het geluid direct wegviel.
Een blaadje kon het niet zijn omdat ik het geluid herkende en ooit al ruim 1-2 jaar geleden een paar keer kort in een bocht gehoord had maar niet wist was het was, nadien was het ook stil, dus de conclusie was al snel getrokken.

Ik weet niet of de temperatuur ook een rol kan hebben gespeeld gezien de auto stationair ontdooit wordt met de ventilator op stand 4 met de recirculatiestad ingeschakeld. (letterlijk orkaankracht bij deze auto's)
Indien dit gedaan werd kort na het starten maakte de ventilator ook enkele minuten lawaai en daarna was het weg.

Hoe dan ook, de ventilator draait overuren, de auto is inmiddels 10 jaar oud en heeft al veel kilometers gereden, het verslijten van zo'n ventilator kan dan wel eens de kop opsteken.
Ik zou een versleten lager of rubbers verdenken waardoor er speling aanwezig is en deze ergens tegenaan loopt. Het was soms een best hard constant lawaai.

In de zomer staat hij ook eigenlijk altijd enkel op stand 4 of 3 met de airco aan (maximaal koud) dus hij moet behoorlijk werken bij mij maar het koelt dan ook aanzienlijk af. (het geluid daarvan hindert me niet)

Er is een volledig nieuwe kachelventilator ingekomen en is door de dealer gerepareerd.
Zo'n kachelventilator nieuw kost €267,- en samen met wat ze aangaven een uurtje werk (stuurkolom moest opzij en konden er dan blijkbaar makkelijk bij) een totale schade van €328,- (en dan komt 21% BTW eroverheen)

Dus het totaalplaatje van de kosten komt uit op €401,37
De kachelventilator werkt weer helemaal prima.

Gescheurd thermostaathuis en lekkages

Reparatie #1 - Koelvoeistof temperatuur + lekkage
------------------------------------------------------------------
De auto heeft in ieder geval de afgelopen twee jaar al problemen gehad omtrent het koelvloeistof dat 110°C warm werd tijdens de warme dagen in de zomer.
Dan heb ik het over temperaturen van boven de 28°C en dan vooral in de file met de airco aan op z'n koudst, maar recent met 40°C buiten was het zelfs 110°C terwijl je 90-120KM/h aan het rijden bent.

Wat er ook nog bij kwam kijken was dat het koelvloeistof pijl soms met een kwart binnen korte tijd gedaald was, terwijl het anderzijds soms maandenlang nagenoeg gelijk bleef.

De koelvin slaat wel aan maar kan niet voorkomen dat de temperatuur op bleef lopen, dus elke keer bij 110°C graden maar even de verwarming aan om snel af te koelen.

Bij de garage blijkt na controles dat de radiator lek is en dat het thermostaathuis gescheurd was. Hiermee is waarschijnlijk gewoon ruim 2 jaar en 40.000KM mee gereden met dit defect.
Ook bleek de temperatuursensor van het koelvloeistof niet helemaal lekker te werken.

Dat het thermostaathuis is gescheurd kan best gebeuren omdat deze vaak vervaardigd zijn uit materialen die door de tand des tijds gewoon broos worden en uit elkaar gaan vallen.
Opvallend detail blijft echter dat onze 20 jarige 306 met hoogstwaarschijnlijk hetzelfde spul nooit last ervan heeft gehad, daar zitten veel originele onderdelen nog op.

De radiator is vervangen voor een nieuw origineel exemplaar inclusief het thermostaathuis en de temperatuur sensor. Hiermee valt al direct op dat de temperatuur veel minder snel de 90°C aantikt, maar het is sindsdien ook niet meer zo heet geweest na de reparatie.

Reparatie #2 - Uitval airconditioning
------------------------------------------------------------------
De airconditioning was ook al een eerdere klacht dat deze sporadisch uitviel, nu lijkt dit steeds frequenter op te treden met name met warmer weer en kortere ritten.

Het valt hierbij op dat met ventilator stand 3 ingeschakeld deze nog redelijk in werking blijft, maar bij het in/uit schakelen van recirculatie of het aanpassen naar stand 4 is de kans groot dat de airco gaat uitvallen terwijl het lampje blijft branden.

De magneetkoppeling stopt er dan ook mee als de airco uitvalt, dit is makkelijk op te merken aan het gedrag van de auto.

Na wat diagnosticeren konden ze het probleem niet reproduceren maar de opmerking is dat mogelijk de aircopomp is versleten en niet genoeg kracht kan opbouwen om de magneetkoppeling te bekrachtigen door teveel speling (luchtspleet te groot)
Ze kunnen bij de garage echter niet garanderen dat dit het probleem is, maar het lijkt dat de aircocapaciteit ook wat minder is dan voorheen dus wie weet.

Dit wordt mogelijk preventief gerepareerd bij de eerstvolgende APK / grote beurt, gezien de zomer nu bijna voorbij is laat ik het nog even zitten.

In ieder geval is wel de airco condensor en leidingen vervangen voor een nieuw origineel exemplaar want de airco condensor was ook lek, maar deze reparatie heeft de uitval dus nog niet verholpen.

Reparatie #3 - Galmend geluid
------------------------------------------------------------------
Verder was er nog de 'oude' klacht van een galmend geluid, dit bleek wederom een wiellager rechtsachter te zijn.

Deze is vervangen maar na het ophalen van de auto bleek het geluid er wederom te zitten, het blijkt achteraf een verkeerde montage te zijn en is voor een tweede keer onder garantie vervangen.

Er is nog steeds wel enigszins een geluid merkbaar maar minder dan voorheen, de opmerking is dat de banden achter iets of wat zijn gaan cuppen en hierdoor het geluid veroorzaakt wordt.

Mogelijk worden de achterbanden verwisseld met de voorbanden bij de eerstvolgende APK / grote beurt.
Er zitten in ieder geval nog meer dan genoeg millimeters aan profiel op (Michelin CrossClimate 175/65/R14), rond de ~5mm voor en ~6mm achter. (~6,5mm nieuw, bijna 40.000KM)

Reparatie #4 - Modderkuip
------------------------------------------------------------------
Linksachter zat bij de achterbumper de modderkuip niet goed vast, deze is weer vastgezet.
Dit heeft mogelijk al sinds de aankoop en dus de afgelopen 70.000KM losgezeten.

Samenvatting reparaties
------------------------------------------------------------------
Vervangen onderdelen voor nieuwe originele exemplaren:
- Thermostaathuis
- Radiator koelvloeistof
- Temperatuursensor koelvloeistof
- Condensor airconditioning
- Wiellager (rechtsachter)
- Leidingen
- Plug

Gerepareerd:
- Loszittende modderkuip linksachter.

Extra:
- Diagnosticeren van uitval airconditioning.

Kosten
De totale kosten komen uit op €1390,15

APK, Grote beurt & nog meer preventief onderhoud

Bij de APK (€16,49) zijn er geen gebreken of rare dingen gevonden.
- Kleinmateriaal €15,-
- Milieuheffing €3,50

Bij de grote onderhoudsbeurt is het volgende vervangen:
- Oliefilter €16,55
- Bougies €33,76
- Pollenfilter €17,68
- Een filterelement €29,98
- Ruitenwisservloeistof (zelf al aangevuld, maar goed) €6,24
- Motorolie 5W40 Total Quartz 9000 (op verzoek, dit was eerder Total 5W30 Ineo ECS) €40,20
- Pakking (een of andere plug of ring voor het oliecarter) €2,-

Werkzaamheden: €128,-
Kosten totaal: €274,41

Dan is er nog wat extra (preventief) onderhoud gepleegd.
Dat is gebeurt aan de hand van de volgende punten:

Punt 1:
De multi-riem had de afgelopen 40.000KM na vernieuwing nog altijd met enige regelmaat gepiep van zich laten horen, dit kon soms wel gedurende de hele 50KM rit zich voordoen met een redelijk constant interval dat beïnvloed werd door het toerental.
Dit gebeurt wel vaker met vochtig weer maar dat het hoorbaar blijft tijdens de rit is meestal geen goed teken, ook met de airco aan met 40°C buiten temperatuur kon je het ding horen in de file.
Een keer begon hij kort na het wegrijden na een bocht te nemen ineens constant te slippen zonder dat de airco ingeschakeld was, na een keer goed accelereren kapte hij er weer mee.

Ook gezien dat het onderdeel van punt 2 altijd meedraait en dat lagers van de rollen kunnen slijten heb ik het maar preventief laten vervangen, de garage vertrouwde het zelf ook niet helemaal en er is dus ook een nieuwe multi-riem gemonteerd, je kan nooit goed zien of deze intern al verder is gesleten dan wenselijk.

Als zo'n aircopomp vast slaat door ouderdom of een van de spanner-rollen het begeven ben je natuurlijk verder van huis.

Punt 2:
De airco heeft nog altijd het puntje gehouden de afgelopen paar jaar dat deze sporadisch, eigenlijk enkel als deze moet koelen, zichzelf uitschakelt (handmatige airco) en dus de magneetkoppeling ontkoppelt terwijl de airco nog 'aan' staat.
Inmiddels is het ding meerdere keren afgevuld en is er een gloednieuwe condensor geplaatst maar dat heeft nog niet geholpen gehad, de drukken werden wel altijd goed bevonden, het expansieventiel en de verdamper zullen het probleem niet zijn zeggen ze, en dat lijkt me ook.
Was ook vooral een issue wat zich de kop op kon steken bij het aanpassen van de ventilatorstand, de recirculatie, het sterk afremmen/ontkoppelen en file rijden, maar het gebeurde enkel sporadisch.

Tevens las ik later pas dat het airco filter-droger eigenlijk bij elke opening of elke 2 jaar vervangen dient te worden om deze in goede staat te houden (dit schrijft Peugeot ook voor), laat de auto nu dus al meerdere keren onderhoud aan de airco hebben gehad en ook dat er lekkages zijn verholpen (lekke leidingen, condensor e.d) terwijl dat ding er nog origineel inzat van ruim 11 jaar terug.
Ik had tevens ook al het idee dat de koelcapaciteit ondanks het bijvullen iets minder was geworden en dat het vochtiger leek dan dat ik gewend was tijdens het koelen. Zal het pas deze zomer echt gaan merken, in de winter wordt de lucht wel kurkdroog met de verwarming aan.

Nu is het nog niet geheel zeker of het probleem is opgelost gezien een lampje van het display onlangs zomaar uit ging tijdens het rijden weer sindsdien bleef branden, ook de verwarmingsunit had ineens wisseling van werkende verlichting dus de lampjes lijken niet stuk.
Het vermoeden bestaat dan toch dat de aansturing via dat display niet helemaal goed gaat zoals voor de airco, maar het nieuw vervangen kost al snel €350-400,-.
Heb het voor nu wel laten zitten gezien de airco het enkel sporadisch wegviel en eerst maar eens afwachten of de nieuwe onderdelen het gedrag veranderen.

De volgende zaken zijn tijdens het (preventieve) onderhoud vervangen/ververst:
- Airco filter-droger €61,77
- Aircopomp €801,98
- Trillingsdemper €32,13
- Riemspanner DYN (Dynamo?) €93,85
- Riem (multi-riem) €41,07
- Geleiderol €38,67
- Airco koudemiddel R134a 700gr. €52,50 (€75,- per 1KG)
- Bevestigingsklem €8,73
- Moer spanner €4,45
- Remvloeistof €18,88

Werkzaamheden: €384,-
Kosten totaal: €1538,03

Grote beurt + onderhoud: €1847,43
BTW: €387,96
Le grand total: €2235,39

Tevens is recentelijk bij ~277.645KM nog een dimlicht aan de linkerkant defect geraakt, deze is uiteraard kort daarna vervangen voor een nieuwe.

Kosten: €19,95

Hij is er in ieder geval weer klaar voor het komende jaar en waarschijnlijk jaren.
De koppeling en drukgroep zijn nog wel origineel maar merk ik niks van dus dat zal wel loslopen.
Banden hoeft voorlopig de komende jaren ook nog niet en verder kan ik niet zo snel wat bedenken.

Er waren twee dagen nodig (ondanks dat de auto er al om 8 uur 's ochtends was) omdat de leverancier een verkeerd type aircopomp had geleverd.
Maar goed, heb van de dealer een goedmakertje, een officiële Peugeot rugtas van een recente winteractie, er was er nog een over.

Brega accu vervangen

De oude accu is vervangen omdat vorige week de eerste keer starten de startmotor direct weer afsloeg en de motor liet uitvallen. De tweede keer starten ging dan wel weer grotendeels vlekkeloos maar niet alsof er veel power achter zat.

Na een lange rit startte de accu wel weer feilloos en tijdens het rijden heeft deze ook geen kik gegeven. Het is inmiddels kouder weer en als de startmotor niet blijft draaien maar uitvalt wijzen alle tekenen voor mij direct op de accu.

Vandaag, een week later nadat de auto wederom een week had stilgestaan in de kou wilde hij wederom de eerste keer niet starten maar wel bij de 2e poging.

Dat was voor mij wel de bevestiging dat er wat gedaan moest worden op de korte termijn, dus heb vandaag de accu vervangen voor een nieuwe, alles start direct en na een lange rit te hebben gereden blijkt alles prima in orde.

Het is overigens ook niet geheel vreemd dat de accu aan zijn einde zit want in de meeste gevallen bereiken de accu's een gemiddelde leeftijd van 5 jaar, uiteraard afhankelijk van de stroomslurpende gadgets en gebruikersprofiel.

De accu heeft er sinds 18-04-2016 ingezeten en heeft 83.244 kilometers gedraaid.

Bij aankomst op het werk ben ik altijd te vroeg dus de radio staat 9 van de 10 keer 15 minuten aan met de motor uit totdat de energiebesparingsmodus de stroom afsluit ter bescherming van de accu.

Verder wordt de auto haast bijna elke dag in de winter als het gevroren heeft twee keer gestart in de vroege ochtend om deze stationair 10 minuten te ontdooien met de reserve sleutel.

Uiteraard heeft de auto die afgelopen jaren enorm veel file gereden, ook met de airco aan als extra stroomslurper en staan de lampen 24/7 aan tijdens het rijden, al weet ik niet of het stationair draaien in de file meer van de accu vergt.

Met dit alles in beschouwing genomen kan ik met deze accu-mishandeling niets anders zeggen dat deze het prima heeft gehouden, maar nu is hij vervangen voor het te laat is.

De oude accu was een Brega C14, wat het huismerk van Brezan was, maar eigenlijk een gerebagde Varta Black Dynamic C14 is.

Deze accu heeft wat meer capaciteit dan wat er normaal in deze auto's wordt geplaatst maar dat is om de capaciteit op peil te houden in de winter.

De specificaties van de oude en de nieuwe accu zijn hetzelfde:
- 12V
- 56Ah
- 480A

De nieuwe accu is een Coldax Q-cell van het type B55559.

De auto heeft natuurlijk in 2020 minder gereden vanwege de corona perikelen, maar er is wel wekelijks minstens een lange rit mee gereden om alles in goede conditie te houden, maar dat is uiteraard funest voor een oudere accu in de koudere jaargetijden.

Dit is ook gedaan vanwege de airco, gezien het grootste deel van het airco systeem volledig is vernieuwd begin dit jaar en je niet wilt dat door afwezigheid van smering de rubbers e.d uitdrogen waardoor er weer lekkages in het systeem ontstaan.

Er zijn verder tot dusver niet echt problemen mee, en heb ook het idee dat de airco niet meer uitgevallen is tijdens gebruik het hele jaar door.

Het display van de radio is tot heden niet vervangen, hoewel sporadisch een lampje van het display niet brand springt hij weer aan binnen een kilometertje rijden, niet echt een groot probleem dus.

Totale kosten:
- €97,89

** [offtopic] **
Afgelopen November is ons werkpaard, een Peugeot 306 1.4 Break uit 1999 ook weer door de APK gekomen. Deze heeft inmiddels ruim 268.000KM op de klok staan.

Hij werd wel afgekeurd op de achteras, volgens mij was deze inmiddels zover versleten dat die amper nog ruimte overliet in de wielkasten. We hadden specifiek aangegeven dat de auto wat bonkig geluid uit de ophanging laat komen al een aantal jaar maar er werd maar niks aan gedaan.

Dit komt omdat de bestuurder ervan dit nooit aangaf te doen en eigenlijk enkel van APK naar APK rijdt, enkel wat voor de APK gerepareerd moest worden werd eigenlijk gerepareerd en verder niet veel.

De achteras was blijkbaar gebroken, daar hebben we dan denk ik al best enkele jaren mee rondgereden. We hebben deze keer gekozen de auto weer beter onderhoud te geven want dat was hoog tijd na lange verwaarlozing.

De gehele achteras is eronderuit gehaald en vervangen voor een andere, nu staat hij achter weer netter op de poten en veert ook weer beter. Het bonkgeluid is nog niet opgelost maar lijkt wel minder. Dit is zeer waarschijnlijk speling bij het veerpootlager/toplager van de linker veerpoot aan de voorkant, volgens de garage zit er verder nergens speling in de ophanging.

De distributie en multi-riem waren al erg lang over tijd en dit is de garage blijkbaar nooit opgevallen, deze zijn het laatst vervangen met 115.000KM in 2008, de multi-riem zag er al rafelig uit begin dit jaar.

Dus 12 jaar later en 33.000KM te laat is de distributie eindelijk vervangen, de waterpomp is hierbij meegenomen. Tevens heeft de auto z'n beurt gekregen en is achter wederom een lekkende remcilinder aangepakt, ook is de koplamp opnieuw gepolijst.

Twee jaar geleden is er nog ruwweg €1000,- in de wagen geïnvesteerd omdat de drukgroep was overleden dus er is een gehele nieuwe koppeling set gemonteerd, de 19 jarige bakolie was pikzwart en vervangen.

Verder is er in de afgelopen periode nog een keer het gasklephuis schoongemaakt gezien het bokken tijdens het rijden en onstabiel/uitvallen stationair of veel te hoge toeren blijven hangen.

Er is een flexibel stukje remslang vanwege een gaatje vervangen en is er een stuk pijp of iets dergelijks vervangen van de tank omdat deze blijkbaar niet goed meer was en je benzine rook. De auto is overigens met de afwezige remdruk gewoon op eigen kracht naar huis gereden.

Nu is er nog een probleempje wat rest met het contactslot maar dat zou volgens de garage met €100,- op te lossen zijn, iets met de bedrading. Soms probeer je de auto te starten en dan hoor je de startmotor zonder dat de motor rondgeslingerd wordt.

Totale kosten:
- €1429,-

De 306, net als de 206 met dezelfde motor, blijft een zeer betrouwbare reisgenoot, vooral aan de 306 is er ondanks zijn ouderdom nog veel originele onderdelen te vinden, het meeste onder de motorkap is ook nog origineel.

De auto is in al die jaren maar één keer afgesleept en niet eens door de ANWB omdat we zelf niet preventief de drukgroep/koppeling hadden gerepareerd ondanks dat de auto ons waarschuwde met gepiep, en verder zijn er nooit buitensporige kosten aan geweest.

Je rijdt dus voor een appel en ei rond met dat ding, het start altijd en brengt je van A naar B, wat wil je nog meer?

Misschien meer veiligheid en iets minder gerammel maar de station uitvoering is zo enorm praktisch met zijn bak ruimte achterin, en na 3 aanrijdingen te hebben overleefd valt het allemaal nog wel zeer mee.

Saillant detail:
De 306 had wel lichtelijk olieverbruik maar niks buitensporig, hij rijdt misschien gemiddeld zo'n 13.000KM per jaar en per week meer dan 13 korte ritten van minder dan een kilometer wat dus zoiets niet bevorderd, en dat al sinds 2008. Je vulde misschien tot recentelijk een litertje bij per jaar.

Sinds een jaartje wordt er nog enkel Shell E98 VPower getankt en het oliepeil is sindsdien gelijk gebleven. De 206 overigens verbruikt met ruim 20.000KM per jaar zo goed als niets.

** [/offtopic] **

APK 2021 + kleine beurt

Het was weer tijd voor de APK, de auto heeft het afgelopen jaar wat minder gereden maar toch regelmatig aan de gang gehouden.

Heb er voor gekozen gewoon een kleine beurt erbij te doen, lijkt me wel verstandig dat de olie toch ververst wordt met het vele stilstaan en de eventuele vocht perikelen.

Er waren geen opmerkingen voor de APK.

Ververst/vervangen:
- Motorolie 5W40 Total Quartz 9000
- Oliefilter
- Ruitenvloeistof

Wel een hagelnieuwe PSA stoffen accuhoes laten bestellen bij de dealer maar die nieuwe variant past blijkbaar niet meer als je een wat grotere accu hebt gemonteerd. Dus helaas daar moet ik een keer wat anders op verzinnen, want de huidige was eigenlijk al gescheurd bij de aankoop en begint nu slecht te worden.

De monteur zei dat hij nog nooit in een 206 heeft gereden met zo'n hoge kilometerstand die zó lekker rijdt. Toch een leuk compliment lijkt me.

Totale kosten: €245,94

Reparatie uitval handmatige airconditioning

Maandag de Peugeot 206 nogmaals weer eens naar de garage gestuurd naar de eigenaardigheid van de handmatige airco die gewoon willekeurig afslaat, blijkbaar was het probleem na jaren aan reparaties nog steeds niet verholpen nadat de volgende zaken voor gloednieuw origineel spul waren vervangen en hij inmiddels al meermaals is afgevuld:

- Condensor
- Leidingen/aansluitingen (volgens mij aan de filter/droger en condensor kant)
- Thermostaat
- Filter/droger
- Airco compressor

Het rare is dat het verwarmingspaneel af en toe het lampje van de airco aan/uit liet gaan ondanks deze aanstond. Ook als het lampje continu brandde, ging de airco soms toch uit.

Nu dat grotendeels alle hardware is vervangen aan de airco kant moest het toch wel een elektrische storing/probleem zijn waardoor er geen goed contact wordt gemaakt waardoor beiden de ventilator onder de motorkap als zowel de aircopomp tegelijkertijd wegvielen.

De airco deed het vaak wel in stand 4 maar viel vaker uit op stand 3 en op stand 2 of lager was het bijna een garantie dat hij weg zou gaan vallen, tot je de hogere ventilator stand weer ingeschakelde maar ook niet altijd met succes.

Had wel eens gelezen dat de kachelweerstand ook zulke eigenaardigheden kan vertonen ondanks dat de blower wel werkt. Echter, het vreemde was dat de recirculatie en de blower-richtingen soms hier ook effect op hadden en het rijden over niet-vlakke wegen (denk brug op en af) of veel moeten remmen en optrekken hier ook het probleem vaker liet vertonen.

Als het lampje van de airco uitging, of de airco soms uitviel, leek het tot mijn verbazing soms ook weer mogelijk de airco en het lampje aan te krijgen door op het verwarmingspaneel te drukken.

De garage heeft eerder aangegeven dat het wel eens het radiodisplay kan zijn omdat het van alles aan zou sturen, maar dat was toen nog een andere eigenaar en had het blijkbaar bij het foute eind.

Het probleem is uiteindelijk gevonden in het kachelpaneel zelf.
Het kachelpaneel heeft achter stekkers zitten, blijkbaar zat er speling op een van die stekkers en als hieraan bewogen werd dan viel de airco compleet weg.

Helaas maakt Peugeot geen nieuwe originele kachelpanelen meer voor de Peugeot 206 bij navraag door de dealer, dus is deze via een demontagebedrijf opgetrommeld en erin gezet, deze vertoond het probleem met de speling niet en de airco lijkt weer volledig te werken zoals het hoort.

Heb het originele kachelpaneel wel terug meegenomen als reserve, voor het geval dat.

Mogelijk dat met de reparatie aan de lampjes in het originele verwarmingspaneel hier iets mee te maken heeft gehad maar dat weet ik niet zeker, twee lampjes ervan werken er wederom niet.
Het vervangende paneel heeft blijkbaar ook twee niet-werkende lampjes bovenaan aan weerskanten dus ik denk dat ik het maar laat zitten zo, de functionaliteit is toch belangrijker dan zo'n paneel slopen.

Nu mogen ze alleen de radio de volgende keer er opnieuw goed inzetten want die zit niet kaarsrecht viel me op.
En ze zijn blijkbaar het stadslicht vergeten te vervangen, dat zien we wel weer als een koplamp kapot gaat of de volgende APK.

Totale kosten: € 263,80

APK 2022 + kleine beurt & onderhoud

De Peugeot 206 1.4 Génération sinds afgelopen Woensdag ook weer terug van de garage.
Ten tijde van de APK en kleine onderhoudsbeurt stond er 302.674KM op de teller.

Geen echte op-of-aanmerkingen op APK punten, wel nog wat randzaakjes laten oplossen.

Tevens konden ze blijkbaar geen Total Quartz 9000 5W40 aankomen zonder 15Liter te moeten afnemen.
Dus er zit nu MPM 5W40 motorolie in die ook gecertificeerd is voor PSA B71-2296.
Heb even nagezocht maar blijkbaar levert MPM olie die het opkoopt bij andere A merken zoals Total en Castrol en verkoopt dat door onder eigen label.
En uiteraard, nieuw olie en interieurfilter.

De volgende dingetjes zijn nog gedaan als preventief onderhoud:

- Volledig nieuwe originele uitlaat (voor/midden/achter) van PSA. (niet lek maar demper had loshangend metaal)
- Nieuwe originele PSA koelwaterreservoir. (de oude was wat donker door vuil/veroudering)
- Oliefilterhuis pakkingen vervangen met revisiesetje. (zat al lange tijd wat olie zweet onder de motor)
- Beugel benzinetank voor origineel PSA exemplaar vervangen. (was naar mijn idee best verroest)
- Nog een stadslicht rechtsvoor vervangen.
- Rechtsvoor het knipperlicht vervangen (volgens APK te wit, maar ging al jaren zo door de APK heen)
- Beiden kenteken verlichting lampjes vervangen.
- Fabrieksradio is weer netjes recht in het dashboard gemonteerd wegens eerdere foutieve montage.

Heeft wat langer geduurd gezien niet alles van de uitlaat direct leverbaar was, productie datums uit December 2021 en volgens mij zelfs Januari 2022 de dag voordat ik hem kon ophalen. :+

Totale kosten: €880,54

Krukassensor overleden

Ondertussen alweer bijna 2 weken geleden is de krukassensor overleden, in de ochtend startte hij nog prima, echter 's avonds naar huis rijden had hij een enorme moeite met starten. Maar geen benzinewalm waarneembaar.

Als je tijdens het starten probeerde het gas wat in te drukken schudde hij wat maar meer niet, volgens mij is het bij deze type injectiemotoren sowieso niet een goed plan om dat te doen.

Maar goed, uiteindelijk startte hij dan toch en kon de rit naar huis worden gemaakt, helemaal probleemloos, geen stabiliteitsproblemen in de motor waarneembaar, 140KM/h en plankgas haalde en deed hij zonder te morren.

Voor thuiskomst nog even getankt, daarna startte hij wel maar maar minder dan hij zou moeten, bij thuiskomst nog een paar keer achter elkaar geprobeerd en dat ging grotendeels prima.

Echter na een nacht te hebben stilgestaan deed hij de volgende ochtend dus helemaal niks meer, meer dan 20x proberen door te starten maar geen teken van leven meer.

Na wat onderzoek, en contact met de dealer, bleek het vrijwel zeker aan het krukassensor te liggen, ANWB nog even voor de zekerheid langs laten komen om te kijken of die hem nog aan de praat konden krijgen, niet dus, het krukassensor was doorgemeten en bleek overleden te zijn.

Gelukkig overleed hij definitief op de oprit. De avond daarop hem met de Peugeot 306 1.4 Break XN 1999 weggesleept naar de garage, dat ging prima.

Enige jammere is, ten aanzien van de Peugeot 306 uit het oudere tijdperk, is dat de elektronica wat anders werkt bij de nieuwere Peugeot 206. Gelukkig was het weer prima in het donker anders had dat nog een obstakel geweest.

Je hebt omdat de motor niet gestart worden de volgende nadelen:
- Elektrische ramen werken niet.
- Radio kan niet aan.
- Aanjager werkt niet.
- Ruitenwissers doen niets
- Dimlichten werken niet. (stadslicht en achterlichten dan wel)

De volgende dag is hij bij de dealer weer gerepareerd en start weer als vanouds. Echter, ik heb denk ik de startmotor een beetje teveel een opdonder gegeven. Deze maakt nu soms wel en soms niet een kort slijp-geluid net nadat de motor is gestart. Het zal de Bendix wel zijn die even iets te lang blijft hangen of zo.

Maar goed, volgens de dealer kon dit in dit stadium geen probleem vormen, even aankijken dus wat het gaat doen de komende tijd anders preventief vervangen binnenkort.

Totale kosten: €67,90

Grote Beurt + Onderhoud

De Peugeot 206 de afgelopen 2 weken ook weer aan de garage gegeven voor onderhoud.
Inmiddels staat er zo'n 314.610KM op de teller, laatste grote onderhoudsbeurt was alweer ruim anderhalf jaar geleden met 278K op de teller dus mocht wel weer een keer.

Deze keer ook de distributie weer meegenomen, dat was het laatst gedaan met 238K op de teller, en hoewel dat aan de vroegere kant is wordt het motortje al ruim anderhalf jaar bijna dagelijks naar de 6000 toeren getrapt met soms korte wielspin in de 1 dus je kan het wel scharen onder wat 'zwaarder' gebruik de afgelopen tijd. (90K is bij zwaar gebruik of 120K bij normaal of 10 jaar, ding draait ruim 20K per jaar)

En ja uiteindelijk ook de koppeling maar gedaan, je hoorde geen piepgeluiden bij het intrappen (dus drukgroep is prima) maar soms bij volgas in 4 of 5 vooral bij vochtig weer & airco aan na 3K toeren wilde hij wel eens naar 3600 toeren doorschieten en weer een stukje terugvallen, dus verlies van grip. Bij normaal rijden geen probleem overigens dus het had nog een goede tijd ermee door gekund, maar voorkomen is beter dan genezen.

Overigens die 2e-hands accubak past niet op dit model 206 dus zal wat anders moeten verzinnen voor het afdekken van de accu i.p.v die versleten hoes.

Verder opnieuw de wiellagers achter vervangen maar die galm is nog niet weg, dus zal wel de iets of wat cuppende banden zijn achter.
Maar goed is dat echt een schande, die zitten er al op sinds 229K en 5 jaar, nog steeds prima profiel. (Michelin CrossClimate v1 175/65/R14)

Dus hieronder het lijstje, gedaan bij de dealer.

Grote beurt: - €332,85

- 75W80 MTF Olie
- Geleide bus price-as
- Keerring (x2)

Startmotor vervangen - €180,65
- Valeo startmotor (valeo vervangen door valeo)

Extra controles:
- Remschijven + vloeistof (prima)
- Balans & speling wielen (prima, behalve lagers achter dan)
- Staat achteras (prima)
- Eventuele roestplekken die aandacht nodig hebben (prima)
- Eventuele lekkages vloeistoffen (prima)
- Schokdempers & aandrijfassen + hoezen op scheuren en lekkages (prima)
- Ophanging & rubbers op slijtage (prima)
- Kijken of de accubak past. (nee dus)

Extra reparaties: - €291,67
- Wiellagers achter vervangen (wegens geluiden)
- Deurstrip passagierskant opnieuw vastgemaakt (zat kort stukje los)

Totale kosten: €1894,97

Nu voelt alles weer als nieuw al is de koppeling qua aangrijpen even wennen, maar soepeler.
Interieur ruikt zelfs alsof het uit de showroom komt nu.

Enige dat ik nu heb is een brom in de aanjager ventilator als deze op stand 4 staat nu, ook wat voelbare resonantie bij het dashboard dus mogelijk klopt er iets niet na het vervangen van het interieurfilter, de ventilator is recentelijk nog volledig vernieuwd dus daar ga ik nog wel over bellen, verder werkt hij wel prima.

Op naar de 4-ton en verder.