Peugeot 2008 PureTech 130 – Test
Stadsnotabele
Met zijn chique voorkomen zet Peugeot de 2008 nadrukkelijk neer als een lid van de stedelijke upper class. Dat moet ook, want zoals een iemand van stand betaamt, speelt geld niet echt een rol. We zoeken uit of de 2008 ook met 130 pk thuishoort in hoge sferen.
Tot op heden hebben we steeds het genoegen gehad om te rijden met de topversie van de Peugeot 2008, met 155 pk en in een dikke uitvoering. Reden genoeg om eens een trede lager op de 2008-ladder op onderzoek uit te gaan. Niet iedereen heeft immers behoefte aan het allerdikste model. De eerste aanblik van de PureTech 130 Allure, zoals de iets minder overdadige testauto heet, blijft nog altijd bovengemiddeld indrukwekkend voor een auto in dit segment. De designtaal van Peugeot valt goed in de smaak en staat de kleine cross-over absoluut goed. Opvallend en gedistingeerd glijdt de auto door de stad en dat is om diverse redenen zijn natuurlijke habitat. Niet alleen sluit zijn jetset-uiterlijk er prima bij aan, ook het onderstel van de Allure komt daar erg goed tot zijn recht.
Ten opzichte van de GT-Line zijn de wielen een inchmaatje kleiner en is het rubber van het vierseizoenensoort. Dat zorgt ervoor dat de bandwang veel absorberend vermogen heeft. Tel daar de bovengemiddeld soepele vering en demping bij op, en het resultaat is een auto die drempels in 30 km/h-zones ook daadwerkelijk met dat tempo kan nemen. Ook klinkerwegen, dieper gelegen putten of slecht wegdek vormen geen enkel probleem voor de Fransman. Met kalme waardigheid wordt het allemaal overwonnen, zonder dat de inzittenden veel van het ongerief meekrijgen. De dempers moeten soms hard aan de bak om het allemaal in het gareel te houden, maar doen dat in principe keurig. Anders wordt het als het tempo omhooggaat. In snelle fly-overs lijkt de 2008 wat wiebelig op zijn benen te staan en is de grip sneller op dan volgens de norm in dit segment. Aangezien we dit met de GT-achtigen eerder niet merkten, lijkt dat laatste vooral samen te hangen met de bandenkeuze.
Sportief is nooit van toepassing geweest, maar in deze uitvoering draait het echt allemaal om comfort. Helemaal geen verkeerde keuze natuurlijk, alleen past het kleine stuurtje daar weer wat minder goed bij. Door de beperkte diameter zorgt een kleine uitslag al snel voor een behoorlijke koerswijziging. Aangezien de bekrachtiging vrij sterk is en de vervolgreactie juist wat traag, moet je jezelf even aanleren om rustig met het stuurwiel om te gaan. Dan stuurt de 2008 even soepel als het onderstel veert.
ZELFDE DRIECILINDER
De Allure zit niet alleen minder riant in zijn uitrusting, ook motorisch hebben we een downgrade gedaan. Hoewel, in beginsel is het dezelfde 1,2-liter driecilinder, en met 130 pk is er nog steeds ruim voldoende vermogen over. Sterker nog, geen moment doet de motor je verlangen naar meer, omdat het koppel van 230 Nm al bij minder dan 2.000 toeren klaarstaat. Presteren gaat daardoor gemakkelijk en de cijfers zijn meer dan voldoende, zelfs buiten de stad.
Voor het segment is de 2008 voorzien van een tamelijk dikke laag isolatie, waardoor het geluid van noeste arbeid effectief wordt weggehouden bij de inzittenden. De standaard handgeschakelde zesbak kan op minder lof rekenen. Het voelt alsof de pook met elastiek verbonden is aan de bak, in plaats van met asjes, zo rubberig schakelt het. Hij voldoet wel, en de verhoudingen sluiten goed aan bij het koppelrijke karakter van de driecilinder, maar de meerprijs van € 2.000 voor de achttraps automaat is zeker het overwegen waard om het comfort aan boord te verhogen. Het gaat dan echter wel hard met de prijs, want de Allure met deze motor en de handbak kost al € 29.060. De uitrusting die daar tegenover staat, is eerder adequaat dan overweldigend. Climatecontrol, achteruitrijcamera en keyless start zijn bijvoorbeeld aanwezig, maar voor navigatie, ledmistlampen of een draadloze telefoonlader moet je bijbetalen. Hetzelfde gaat op voor de actieve veiligheidssytemen. Elke 2008 krijgt standaard onder meer verkeersbordherkenning, lane keeping assist en noodremhulp mee, maar voor de uitgebreide versie van laatstgenoemde geldt een meerprijs. Dat geldt ook voor adaptieve cruisecontrol. Zo loopt de prijs van de testauto, die verder ook onder meer metallic lak heeft, op naar € 31.760. Toch flink.
Gelukkig is de spraakmakende 3D-Cockpit wel standaard op de 2008 Allure. Heb je in elk geval iets om over te praten met de andere inzittenden. De bijzondere constructie, waarbij er een tweede digitale laag over het bestaande, eveneens digitale instrumentarium wordt geprojecteerd, doet het nog altijd erg goed op feestjes. Het ziet er zeer gelikt uit en geeft het toch al hoogstaande interieur van de Peugeot 2008 net dat beetje extra. Zoals gezegd maakt ook de rest van het interieur een prima indruk. Met mooie materialen en een moderne, eigentijdse vormgeving onderscheidt de Peugeot zich van zijn concerngenoten en ook van andere merken.
STUUR OP SCHOOT
Over de ergonomie van het geheel kun je wel een aardige discussie voeren. Het kleine stuurwiel moet zo’n beetje op je schoot liggen wil je het instrumentarium goed kunnen aflezen en dat levert niet voor iedereen een prettige zithouding op. Ook de snelheid van het multimediasysteem blijft niet gevrijwaard van kritiek, want dat kan naar moderne maatstaven echt een stuk sneller. Wel positief is het feit dat er steeds meer fysieke sneltoetsen bij zijn geplaatst, zodat je in elk geval meteen in het juiste menu kunt komen. Daarbij is Apple Car Play standaard en de ergonomie daarvan is dankzij de enorme buttons prima. En anders rest er altijd nog een gesprek met je passagiers ... Die zullen sowieso niet veel te klagen hebben over het ruimteaanbod.
Eigenlijk draait het hier om een opgehoogde 208, een auto in het B-segment dus. Peugeot heeft de 2008 echter niet alleen hoger, maar ook fors langer gemaakt dan zijn kleinere broertje, waardoor er op de achterbank flink meer ruimte is ontstaan. Jammer alleen van de wat vreemd gevormde hoofdsteunen, die in je nek prikken. Iemand van modaal Nederlands postuur zit er echter prima en helemaal achterin kan bovendien nog eens dik 400 liter bagage worden opgeborgen, dat is eveneens een keurige waarde. Geen onbelangrijk gegeven voor een auto die inzet op de hogere doelgroepen. Je bent immers zo cool als je entourage.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Een aansprekend uiterlijk en een uiterst ontspannen karakter maken van de 2008 een fijne auto om de stadsjungle mee te doorkruisen. Maar zoals wel vaker bij lieden van een zekere stand, is de cross-over niet vrij van eigenaardigheden en de prijs liegt er niet om. In ieder geval laat de 130 pk-motor ten opzichte van zijn sterkere broertje een goede indruk achter, dus daar is alvast wat geld te besparen.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 2008 Allure 1.2 PureTech 130 |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 33.650 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.199 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 130 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 230 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 44 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.300 mm / 1.770 mm / 1.530 mm |
Wielbasis | 2.605 mm |
Massa leeg | 1.167 kg |
Laadvermogen | 548 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 633 kg |
Banden | 215/60R17Prijzen |
Topsnelheid | 202 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,7 s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 126 g/km |
PRIVATE LEASE Peugeot 2008
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 2008 1.2 PureTech 155pk GT Pack | Adaptive cruise control | Stoelverwarming | 18 INCH |
- 2021
- 70.436 km

Peugeot 2008 1.2 130PK Allure Pack | Automaachter at | | 3D Cockpit | Camera | Navigatie |
- 2023
- 16.166 km

Peugeot 2008 1.2 PureTech GT-Line | Navigatie | Camera | Leder | Stoelverwarming | Massage | 18 Inch | Keyless |
- 2020
- 79.513 km