Opvolger plug-in pionier tegen populairste PHEV van nu: Mitsubishi Outlander PHEV vs. Skoda Kodiaq

Stekker-SUV's met grote elektrische actieradius

43 reacties

Video
AutoWeek 25 2025
AutoWeek 25 2025

Je leest het in AutoWeek 25 2025

Begon de plug-in hybrid ooit als een brandstofauto waarmee je de ritjes in en om het dorp elektrisch kon maken, nu zien we in steeds meer gevallen een elektrisch rijbereik van honderd kilometer en meer. Gangmaker Mitsubishi Outlander schitterde lange tijd door afwezigheid en is sinds kort terug in Nederland. Daar treft hij onder meer de oplaadbare Skoda Kodiaq aan. Is de Japanner tegen dit Tsjechische kruid gewassen?

Welke versies zijn er getest?

We hebben twee Business Editions tegenover elkaar. Plug-in hybride SUV's die luisteren naar de naam Mitsubishi Outlander PHEV Business Edition en Skoda Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Business Edition. De eerste staat voor €53.990 in de prijslijst, de Skoda komt op €48.490

De vorige Mitsubishi Outlander PHEV was toch de eerste plug-in hybride?

Jazeker, en dat maakte hem razend populair! Gratis autorijden. Het klinkt te mooi om waar te zijn, maar dit genoegen was voor heel wat leaserijders met een auto van de zaak weggelegd in 2013. Het bijtellingstarief voor een plug in-hybrid bedroeg destijds nul procent en in zo’n geval onderteken je het leasecontract voor je Mitsubishi Outlander zelfs met je ogen dicht en zonder proefrit. In 2014 en 2015 steeg dat tarief naar 7 procent, nog altijd een koopje. De Nederlandse importeur van Mitsubishi leverde jaarlijks rond de negenduizend stekker-SUV’s aan hun dealers in het land en vadertje staat betaalde gewillig mee.

Waarom is een plug-in hybride zo interessant in Nederland?

Juist dat maakt dit type aandrijflijn in Nederland, waar elk grammetje CO2 de aanschafprijs van een nieuwe auto omhoog stuwt, heel interessant. Kijk maar naar de Skoda Kodiaq. De 1.5 TSI is €2.500 duurder dan de PHEV in dezelfde uitvoering en dat is bij meer merken het geval. Ondertussen rijden er voor het eerst iets meer dan een miljoen stekkerauto’s in Nederland: 594.000 volledig elektrisch en 410.000 plug-in hybrid (peildatum mei 2025).

Die nieuwe Outlander is er toch al veel langer?

Hoewel de huidige Mitsubishi Outlander al in 2021 op de markt kwam, heeft het tot 2025 geduurd voordat hij in Nederland de showroom binnenreed. In 2020 kondigde het merk aan dat er geen nieuwe modellen voor Europa meer zouden komen, maar zo’n vaart liep het uiteindelijk allemaal niet. Nu zijn er de Colt, de ASX en binnenkort de nieuwe Eclipse Cross en Grandis op basis van Renault-modellen.

En hoe zit het met de nieuwste Skoda Kodiaq?

In 2016 beleefde de eerste Kodiaq zijn debuut en eind 2023 stonden we voor het eerst in de studio naast de huidige. Niet lang na de introductie kwam de plug-in hybride Kodiaq op de markt en dat blijkt met een aandeel van 80 procent een schot in de roos. In ieder geval voor de Nederlandse markt, want de grote Tsjech staat op positie zes in onze verkooplijst en zijn volledig elektrische familielid Elroq gaat zelfs aan kop in de maand mei.

Genoeg inleiding, kijk de video van deze dubbeltest en download de PDF die je als ingelogde gebruiker gratis krijgt! Alle gegevens, alle metingen en natuurlijk alle scores in de scorekaart, het hele naslagwerk ligt digitaal op je te wachten.

Heb je één van deze auto's, schrijf dan ook vooral een review, daar hebben wij wat aan, maar nog belangrijker: mensen die een Outlander of een Kodiaq willen kopen worden er nog wijzer van. 

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

    PRIVATE LEASE Mitsubishi Outlander

    Lezersreacties (43)

    Reageren

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.